Προτείνει να δικαστούν για κακούργημα υπεύθυνοι της εταιρίας, επιθεωρητές του ΥΕΝ και μέλη του πληρώματος
Από κινητοποίηση των ναυτεργατών για το έγκλημα του «ΣΑΜΙΝΑ» |
Ωστόσο, παρά την προσπάθεια του εισαγγελέα, οι βλέψεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ να «καλυφθούν» ευθύνες και υπαίτιοι δεν έχει εγκαταλειφθεί. Χτες και ενώ η πρόταση του εισαγγελέα είχε γίνει γνωστή, το Α` Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) ανέβαλε για 4η φορά τους τελευταίους δύο μήνες (Μάη και Ιούνη) τη συνεδρίασή του για την έκδοση του πορίσματός του. Η νέα αναβολή έρχεται να προστεθεί στις απειλές και τους εκβιασμούς σε βάρος μελών της ΠΕΜΕΝ που συμμετέχουν στο ΑΣΝΑ, από την πλευρά κυβερνητικών εγκάθετων, επειδή η Ενωση Μηχανικών συνέταξε και κατέθεσε κείμενο με συγκεκριμένα στοιχεία, που αναδεικνύουν τα πραγματικά γεγονότα και αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο ήταν θέμα χρόνου. Να σημειωθεί ακόμα ότι η ΠΕΜΕΝ έχει καταγγείλει, με ανακοίνωσή της, το ΑΣΝΑ για κωλυσιεργία.
Ο αντιεισαγγελέας Δ. Πατατούκας ζητά να παραπεμφθούν στο σκαμνί του Μεικτού Ορκωτού Κακουργοδικείου ο πρόεδρος της πλοιοκτήτριας εταιρίας HFD (πρώην MFD) Κ. Κληρονόμος και ο Ν. Βικάτος, μέλος της διοίκησής της. Οι επιθεωρητές του Κλάδου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων Δ. Τσούμα και Β. Θεολόγο. Ακόμα, παραπέμπει τον πλοίαρχο του πλοίου Β. Γιαννακή, τον υποπλοίαρχο Α. Ψυχογιό, τον ύπαρχο Γ. Τριαντάφυλλο και τον α` μηχανικό Γ. Σκιαδαρέση.
Στην εισαγγελική πρόταση δίνεται, εκτός των άλλων, μια συνολική εικόνα για την άθλια κατάσταση του ακτοπλοϊκού στόλου, επισημαίνοντας για τα πλοία της HFD, τα οποία αυτή τη στιγμή είναι εν πλω, ότι: «Τα πλοία αυτά, ανάμεσα στα οποία βρισκόταν και το "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ", είχαν αγοραστεί σε εξευτελιστικές τιμές και ενώ η ζωή τους είχε τελειώσει, οι κατηγορούμενοι τα είχαν θέσει σε καθημερινούς πλόες, αν και δεν είχαν τοποθετήσει ούτε μία δραχμή για την επισκευή ή τη συντήρησή τους. Συνεπώς, αποκλειστικό κίνητρό τους ήταν το άνομο κέρδος. Οι ανυπόστατοι αυτοί "εφοπλιστές" είχαν επιβάλει και στους ναυτικούς, που υπηρετούσαν στα πλοία τους, μία κατάσταση αβεβαιότητας και ανασφάλειας και με την παρουσία μιας "ξέφραγης" κατάστασης, υπήρχε μονίμως και σταθερά η αυξημένη πιθανότητα του κινδύνου βύθισης των πλοίων και του θανάτου των επιβατών τους».
Ειδικά για το «ΣΑΜΙΝΑ», αναφέρει: «Η κατασκευή του σκάφους ήταν κακή, ο μηχανολογικός και ηλεκτρολογικός εξοπλισμός δεν ήταν ο απαιτούμενος, δε διέθετε επαρκή σε αριθμό σωστικά μέσα, από τα οποία πολλά ήταν κακής ποιότητας. Η κατασκευή του στη Γαλλία ανάγεται στο έτος 1966 και θα έπρεπε να αποσυρθεί από την ελληνική ακτοπλοΐα το 2001. Η παλαιότητά του αυτή έκανε το πλοίο "οριακά αξιόπλοο", κατά την εκτίμηση των ειδικών. Με άλλα λόγια, ήταν ένα "σαπιοκάραβο"»! Με βάση αυτά, κατά τον εισαγγελέα, δε θα έπρεπε να διαθέτει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, τα οποία του είχαν διαθέσει, τόσο ο Κλάδος Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, όσο και ο «Ελληνικός Νηογνώμονας».
Σε ό,τι αφορά στο πλήρωμα, αναφέρει ότι ήταν ανέτοιμο να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις. Μιλάει για «ελλιπή οργάνωση και εκπαίδευση» και ότι υπήρξε «χαλαρότητα (ξέφραγη κατάσταση)».
Να σημειωθεί ότι ο αντιεισαγγελέας Δ. Πατατούκας ανέλαβε την υπόθεση μετά την αναίρεση που άσκησε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ενάντια στο βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Αιγαίου, με το οποίο εκπρόσωποι της εταιρίας και άλλοι παραπέμπονταν μόνο για πλημμελήματα. Ετσι, το Συμβούλιο Εφετών Αιγαίου καλείται τώρα να αποφανθεί εκ νέου και το βούλευμα αναμένεται τέλος Αυγούστου - αρχές Σεπτέμβρη.
Σε διεθνή διένεξη και μάλιστα με πολλά ερωτηματικά εξελίσσεται η περίεργη υπόθεση του πλοίου «Μπάλτικ Σκάι», που εντοπίστηκε την περασμένη Κυριακή ανοιχτά της Αιτωλοακαρνανίας να μεταφέρει 680 τόνους εκρηκτικών και 140.000 πυροκροτητές (αντί 8.000 που είχαν υπολογιστεί αρχικά). Τόσο η Σουδανική, όσο και η Τυνησιακή κυβέρνηση αντέδρασαν έντονα στους χειρισμούς της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία εξακολουθεί να κάνει λόγο για ύποπτη υπόθεση. Το γεγονός ότι το Σουδάν περιλαμβάνεται στη «μαύρη λίστα» των χωρών που οι HΠA κατηγορούν ότι υποθάλπουν την τρομοκρατία, προφανώς έχει παίξει ρόλο, ενώ οι χειρισμοί των ελληνικών αρχών βασίστηκαν σε «πληροφορίες», χωρίς όμως να διευκρινίζεται η προέλευσή τους.
Ο υπουργός Εξωτερικών του Σουδάν Μουσταφά Οσμάν Ισμαϊλ επέκρινε τις ελληνικές αρχές για αβασάνιστη διατύπωση κατηγοριών εις βάρος της χώρας του. Σε δήλωσή του, που μεταδόθηκε από το σουδανικό πρακτορείο ειδήσεων «Σούνα», ο Ισμαΐλ αναφέρει ότι η μεταφορά του φορτίου είχε εγκριθεί από την κυβέρνηση της χώρας του και προοριζόταν για χρήση από διάφορους σουδανικούς οργανισμούς. O Σουδανός υπουργός Εξωτερικών προσθέτει ότι θα προωθήσει τα σχετικά έγγραφα στον Ελληνα πρεσβευτή στο Χαρτούμ, αλλά δεν αναφέρεται στα στοιχεία της εταιρίας που φέρεται ως παραλήπτρια, στη φύση της χρήσης των εκρηκτικών και στους λόγους για τους οποίους το «Μπάλτικ Σκάι» δεν κατευθύνθηκε στο Σουδάν, αλλά περιφερόταν στην ανατολική Μεσόγειο για πάνω από ένα μήνα.
Η τυνησιακή εταιρία κατασκευής εκρηκτικών υλών SOTEMU ανακοίνωσε, ότι, με την έγκριση της κυβέρνησης του Σουδάν, είχε συμφωνήσει με τη σουδανική Integrated Chemicals and Development να της πωλήσει το συγκεκριμένο φορτίο εκρηκτικών, που -όπως αναφέρει- χρησιμοποιείται σε ορυχεία, καθώς και για εξόρυξη πετρελαίου. Σύμφωνα με τη SOTEMU, μετά τη φόρτωση, η πλοιοκτήτρια εταιρία ήγειρε επιπλέον οικονομικές απαιτήσεις για το ναύλο και απείλησε να κατασχέσει το φορτίο και να το μεταπωλήσει, με αποτέλεσμα η τυνησιακή εταιρία να κινηθεί δικαστικά εναντίον της σε δικαστήριο της Τύνιδας.
Η Τυνησία απέρριψε ως «απροσδόκητες και εσφαλμένες» τις δηλώσεις της Αθήνας. «Εχουμε να κάνουμε με αβάσιμες πληροφορίες» από την πλευρά της Αθήνας, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου στην Τύνιδα ο υπουργός Εσωτερικών Χέντι Μχένι, προσθέτοντας ότι «οι ελληνικές αρχές θα έπρεπε να είχαν ενημερωθεί από την Ιντερπόλ», η οποία ενημερώθηκε για το θέμα στις 19 Ιουνίου από τις τυνησιακές αρχές. «Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια απλή εμπορική πράξη του συνηθισμένου θαλάσσιου εμπορίου ανάμεσα σε χώρες, η οποία είναι απόλυτα νόμιμη», δήλωσε ο κ. Μχένι.
Χτες ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γ. Ανωμερίτης έδωσε νέα συνέντευξη Τύπου, όπου επιχείρησε να κατεβάσει τους τόνους και κάλεσε την «εταιρία αποστολής, καθώς και τις χώρες, τις Αρχές, τις εταιρίες παραλαβής... να μας στείλουν πλήρη στοιχεία» για το πλοίο και για το λόγο που «δεν είχαν ειδοποιήσει τις ειδικές αρχές, Ναυτιλιακές και Λιμενικές», λέγοντας ότι αυτό αποτελεί βαρύτατη παραβίαση του Διεθνούς Ναυτικού Δικαίου... Προχτές Δευτέρα, αμέσως μετά τον εντοπισμό του πλοίου, ο υπουργός είχε κάνει λόγο για «ύποπτο πλοίο», «μεγάλη επιτυχία» των λιμενικών αρχών, «ανύπαρκτη» παραλήπτρια εταιρία, αλλά και αναφορές στην «τρομοκρατία».
Δηλώσεις έκανε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Χρ. Πρωτόπαππας, ο οποίος εξέφρασε την απορία του για τις αντιδράσεις Σουδανών και Τυνήσιων και σημείωσε: «Αυτό που ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι ότι κάποιο πλοίο με επικίνδυνο φορτίο μπήκε στα ελληνικά χωρικά ύδατα, χωρίς προηγούμενη προειδοποίηση».
Υπενθυμίζεται ότι το πλοίο αυτό είχε φορτώσει από την Τυνησία με προορισμό το Σουδάν. Εντοπίστηκε να περιφέρεται μεταξύ Μεσογείου Αιγαίου και Ιονίου, ενώ στα ελληνικά νερά εισήλθε την περασμένη Κυριακή, και έκτοτε κρατείται στον Αστακό της Αιτωλοακαρνανίας.
Σύμφωνα με τον Γ. Ανωμερίτη τα εκρηκτικά έχουν εκφορτωθεί από το πλοίο και έχουν μεταφερθεί υπό την υψηλή εποπτεία πυροτεχνουργών σε ειδικούς χώρους φύλαξης. Ενώ το πλήρωμα που παραπέμπεται για κακούργημα θα απολογηθεί σήμερα.
Ο «κούκος, αηδόνι» θα στοιχίσει στον ελληνικό λαό το ράβε - ξήλωνε των έργων του Κηφισού και ο ανασχεδιασμός που αποφάσισε η κυβέρνηση μετά τις αλλεπάλληλες πλημμύρες που έγιναν πέρσι το καλοκαίρι και το φθινόπωρο και είχαν ως αποτέλεσμα μεγάλες καταστροφές στα κτίρια του Μοσχάτου, του Ρέντη και άλλων περιοχών.
Το κόστος του έργου ανέρχεται πλέον στα 211 εκατ. ευρώ (72 δισ. δρχ.), περίπου 30% πάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό. Σύμφωνα με τις μελέτες έχει γίνει διεύρυνση της διατομής του ποταμού κατά 80%, ωστόσο δεν είναι σίγουρο ότι το ποτάμι δε θα πλημμυρίζει, καθώς ουσιαστικά και πάλι έχει σχεδιαστεί ως πρωταρχικά οδικό έργο και δευτερευόντως ως αντιπλημμυρικό.
Παρ' όλα αυτά η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου σε περιοδεία - «φιέστα» που διοργάνωσε χτες, υποστήριξε ότι «το σύνολο του έργου, οδικό και υδραυλικό, θα ολοκληρωθεί τον Απρίλη του 2004 και έτσι θα διασφαλιστεί όλη η περιοχή από πιθανές πλημμύρες».