ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Μάρτη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Η αντιπλημμυρική προστασία του λαού προτεραιότητα της πάλης μας

Ανακοίνωση για τις μεγάλες καταστροφές των τελευταίων ημερών και τις ευθύνες της κυβέρνησης

Από τις καταστροφές που προκάλεσε η νεροποντή στην Κρήτη

INTIME NEWS

Από τις καταστροφές που προκάλεσε η νεροποντή στην Κρήτη
Σε ανακοίνωση, με αφορμή τις πλημμύρες των τελευταίων ημερών, που έπληξαν ιδιαίτερα την Κρήτη, η Ομοσπονδία Οικοδόμων αναφέρει:

«Οι βροχές των προηγούμενων ημερών, σε πολλές περιοχές της χώρας, φανέρωσαν για πολλοστή φορά την έλλειψη σχεδίου αντιπλημμυρικών έργων και υποδομών. Λαϊκά νοικοκυριά, αυτοαπασχολούμενοι, φτωχοί αγρότες, καταστρέφονται όχι γιατί οι βροχοπτώσεις δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν, αλλά γιατί διαχρονικά οι κυβερνήσεις επιλέγουν με την πολιτική τους να θωρακίσουν τα συμφέροντα των μεγαλοεπιχειρηματιών και όχι να ικανοποιήσουν τις λαϊκές ανάγκες.

Είναι προκλητικό, κάθε φορά που λαϊκές - εργατικές περιοχές πλημμυρίζουν οι κυβερνώντες, για να κρύψουν τις εγκληματικές ευθύνες τους, με περίσσιο θράσος, να τα ρίχνουν όλα στα "ακραία φυσικά φαινόμενα" και την κλιματική αλλαγή. Αν είναι έτσι, τότε δεν έχουμε τίποτα παραπάνω να κάνουμε από το να ελπίζουμε να μη βρέξει πάνω από ορισμένα χιλιοστόμετρα, να μη γίνει σεισμός πάνω από ορισμένα Ρίχτερ και από ένα ορισμένο εστιακό βάθος, γιατί τότε οι καταστροφές θα είναι αναπόφευκτες.

Η κατάσταση όμως δεν είναι όπως την παρουσιάζουν κυβέρνηση, περιφέρειες και δήμοι, που αποποιούνται τις ευθύνες τους και χωρίς ντροπή κάθε φορά μετά τις καταστροφές το παίζουν "συγκλονισμένοι" και "υπόσχονται" να πάρουν μέτρα. Οσο κι αν προσπαθούν δεν μπορούν να συγκαλύψουν τον πραγματικό ένοχο που δεν είναι άλλος από τον καπιταλιστικό τρόπο ανάπτυξης, που υπηρετούν, εφαρμόζουν και υλοποιούν.

Ενάντια στη λογική «κόστους - οφέλους» για το κεφάλαιο

Τα φυσικά φαινόμενα και οι συνέπειές τους στη ζωή των λαϊκών - εργατικών στρωμάτων μπορούν να αντιμετωπιστούν. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται ολοκληρωμένο σχέδιο προετοιμασίας και αντιμετώπισής τους. Απαιτεί προτεραιότητα στη χρηματοδότηση αντιπλημμυρικών και άλλων έργων και υποδομών, που σήμερα βρίσκονται στην τελευταία θέση του σχεδιασμού της καπιταλιστικής ανάπτυξης, δεν έχουν θέση στα επιλέξιμα έργα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στη λογική "κόστους - οφέλους", γιατί δεν εξασφαλίζουν τα κέρδη που θέλουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι. Απαιτεί σχεδιασμό έργων και υποδομών ενταγμένων σε ένα κεντρικό σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών των φυσικών φαινομένων, με σκοπό να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες είτε πρόκειται για βροχοπτώσεις, είτε για σεισμούς, είτε για πυρκαγιές.

Σήμερα, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων και της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τέτοιο σχέδιο και υποδομές δεν υπάρχουν, ούτε καν στα μεγάλα έργα που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια. Για παράδειγμα, τα έργα της Αττικής και Ολύμπιας Οδού, που πολυδιαφημίστηκαν και αξιοποιήθηκαν ως επιτεύγματα της καπιταλιστικής ανάπτυξης, που δήθεν θα διευκόλυναν τη ζωή του λαού, η μελέτη και η κατασκευή τους έγιναν αποσπασματικά, χωρίς να υπολογίζεται η επίδρασή τους στην ευρύτερη περιοχή.

Δεν πάρθηκε υπόψη το ζήτημα της διευθέτησης των όμβριων υδάτων, οι αλλαγές που επήλθαν στη ροή τους και οι επιπτώσεις τους στην επιδείνωση πλημμυρικών φαινομένων. Κατασκευάστηκαν με γνώμονα να γεμίσουν οι τσέπες των μεγαλοεργολάβων, να εξυπηρετηθούν συνολικά τα συμφέροντα του κεφαλαίου εις βάρος των λαϊκών αναγκών.

Αυτό είναι μια επιπλέον απόδειξη ότι η αντιπλημμυρική προστασία είναι έξω από τον σχεδιασμό της καπιταλιστικής ανάπτυξης ή στην καλύτερη περίπτωση είναι πρόχειρη, αποσπασματική, δεν δίνει λύση στο πρόβλημα, αλλά τις περισσότερες φορές δημιουργεί.

Οι εργαζόμενοι να βγουν μπροστά και να διεκδικήσουν

Δεν μπορούμε να συμβιβαστούμε με την ιδέα ότι είναι αναπόφευκτες οι καταστροφές από μια βροχόπτωση, όπως έγινε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο και κόντεψε να διαλύσει τη μισή Κρήτη, που βρέθηκε ανοχύρωτη λόγω έλλειψης αντιπλημμυρικών έργων και υποδομών, ενώ λίγες μέρες πριν η κυβέρνηση τα βρήκε με τους επιχειρηματικούς ομίλους δίνοντάς τους "ζεστό" χρήμα, πάνω από 180 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή αεροδρομίου στο Καστέλλι, ώστε να εξυπηρετούνται οι αμερικανοΝΑΤΟικοί πολεμικοί σχεδιασμοί.

Το ζήτημα της αντιπλημμυρικής προστασίας και γενικότερα της προστασίας και θωράκισης από τα φυσικά φαινόμενα είναι ζωτικής σημασίας για τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα, που πρέπει να βγουν στο προσκήνιο και να διεκδικήσουν άμεσα την υλοποίηση έργων για την κάλυψή τους. Σχετίζεται με τον αγώνα για μια ανάπτυξη που θα βάζει στο επίκεντρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και όχι τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων, των μεγαλοεπιχειρηματιών, του κεφαλαίου.

Εχουμε καθήκον να αγωνιστούμε για αυτήν την προοπτική και να δημιουργήσουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις να γίνει πραγματικότητα μέσα από τον καθημερινό μας αγώνα για τη διεκδίκηση μέτρων και υποδομών, τη σύγκρουση με τα συμφέροντα των λίγων και των δυνάμεων που τους στηρίζουν. Μόνο έτσι μπορούμε βάσιμα να ελπίζουμε ότι θα έχουμε θετικές εξελίξεις και αποτελέσματα».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Η ... γενναιοδωρία εφοπλιστών - κυβέρνησης

Ολόκληρη δημαγωγική καμπάνια, με φιέστες στο Μέγαρο Μαξίμου, έστησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, για κάποιες πενταροδεκάρες που δέχτηκαν να προσφέρουν οι εφοπλιστές ως εθελοντική συνδρομή, υπογράφοντας σχετικό «συνυποσχετικό» με τον πρωθυπουργό. Τι προβλέπει όμως η συμφωνία για την οποία πανηγυρίζει η κυβέρνηση; Οτι οι εφοπλιστές θα προσφέρουν οικειοθελώς και επ' αόριστον το 10% των εισαγόμενων μερισμάτων των φυσικών προσώπων. «Τρέχα γύρευε», δηλαδή, αφού ουδείς μπορεί να υπολογίσει σε τι ποσό αντιστοιχεί αυτό το 10%, αλλά και ποια μπορεί να είναι τα φυσικά πρόσωπα, αφού πρόκειται για Ανώνυμες Εταιρείες. Αστικά ΜΜΕ έσπευσαν να κάνουν λόγο για 75 εκατ. ευρώ που θα εισρέουν κάθε χρόνο στα κρατικά ταμεία. Ωστόσο, στο κείμενο του «συνυποσχετικού» γίνεται αναφορά για 40 εκατ. ευρώ ετησίως.

Τα χρήματα αυτά είναι κόκκος στην άμμο των κερδών τους, ενώ είναι αμφίβολο αν θα τα καταβάλλουν κιόλας. Αλλωστε, έχουν δώσει δείγμα γραφής από το ανάλογο «συνυποσχετικό» που είχαν υπογράψει προηγούμενα με τη συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, το οποίο προέβλεπε ότι την τριετία 2014 - 2016 θα κατέβαλλαν 420 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το 2016, από στοιχεία που διαβιβάστηκαν στη Βουλή μετά από αίτημα του ΚΚΕ, αυτό που είχαν καταβάλει τελικά ήταν 85 εκατ. ευρώ και παραμένει άγνωστο αν έδωσαν κάποιο ποσό στη συνέχεια. Και να σκεφτεί κανείς ότι το ποσό για το οποίο δεσμεύονταν οι ...φιλεύσπλαχνοι εφοπλιστές, αναλογούσε σε περίπου 20 ευρώ τη μέρα ανά μονάδα πλοίου!

* * *

Το «συνυποσχετικό» με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει ακόμα στο άρθρο 3 ότι «πέραν της συνομολογημένης, διά του παρόντος, νέας οικειοθελούς παροχής, ουδέν δικαίωμα εκ του ν. 27/1975 του άρθρου 107 του Συντάγματος και του εν γένει θεσμικού ναυτιλιακού πλαισίου θίγεται». Δηλαδή, με την υπογραφή που έβαλε ο πρωθυπουργός, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως και οι προηγούμενες, δεσμεύεται ότι θα συνεχίσει να διαφυλάττει ως κόρη οφθαλμού το θεσμικό πλαίσιο που κατοχυρώνει συνταγματικά τα αμέτρητα προνόμια του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Αλλωστε, ούτε στη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης τόλμησαν τα αστικά κόμματα (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ενωση Κεντρώων, Χρυσή Αυγή) να πουν το παραμικρό, πόσο μάλλον να αναθεωρήσουν το άρθρο 107, που αφορά τα φορολογικά και άλλα προνόμια των εφοπλιστών και το οποίο μόνο το ΚΚΕ ζήτησε να καταργηθεί.

Συγκεκριμένα, το άρθρο 107 κατοχυρώνει συνταγματικά τις πάνω από 50 φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών ως κεφάλαια εξωτερικού, ενώ ακόμα και το πετρέλαιο τους παρέχεται αφορολόγητο, όταν οι εργατικές - λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά στα σχολεία ξεπαγιάζουν κάθε χειμώνα. Κατοχυρώνει τη μαύρη ανασφάλιστη εργασία στα ποντοπόρα πλοία με ελληνική σημαία, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης νομοθεσίας. Είναι γνωστό το άρθρο 13 των εγκριτικών πράξεων του ν.2687/53 - το οποίο επίσης κατοχυρώνεται συνταγματικά από το άρθρο 107 - που προβλέπει έως 6 ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα (ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση και συνδικαλιστική εκπροσώπηση), ενώ οι υπόλοιποι, σύμφωνα με τον όρο 8 του ίδιου άρθρου («όρος του δουλέμπορα» τον χαρακτηρίζουν οι ναυτεργάτες), είναι ανασφάλιστοι, χωρίς κανένα δικαίωμα και με μισθούς που συμφωνούνται ανάμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και τον πράκτορα του ναυτεργάτη, δηλαδή τον δουλέμπορα.

* * *

Το λεγόμενο «θαύμα» της ελληνόκτητης ναυτιλίας είναι πληρωμένο από την άγρια εκμετάλλευση και το αίμα των ναυτεργατών, τις θυσίες χωρίς τέλος συνολικά των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, ώστε σήμερα η αξία του στόλου τους να αριθμεί περίπου 5.000 πλοία και να υπολογίζεται στα 105,22 δισ. δολάρια (μόνο πέρυσι αυξήθηκε κατά 5 δισ.!), ενώ το 2018 έδωσαν άλλα 11 δισ. για τη ναυπήγηση και νέων πλοίων, έχοντας και εδώ την παγκόσμια πρωτιά. Αυτήν την άγρια ταξική πολιτική των προνομίων και της εκμετάλλευσης, που στηρίζει τα θεμέλια της κερδοφορίας των εφοπλιστών, προσπαθεί να «ξεπλύνει» η κυβέρνηση, με τα συνυποσχετικά και τη διαφήμιση που κάνει στην προκλητική «γενναιοδωρία» τους.


Α. Ζ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ