ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 7 Οχτώβρη 2009
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ για τον Τσε

Διοργανώνεται από τις 8-14 Οκτώβρη στον κινηματογράφο ΑΑΒΟΡΑ

Η αφίσα του φεστιβάλ
Η αφίσα του φεστιβάλ
Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στον Τσε Γκεβάρα με αφορμή τη συμπλήρωση 42 χρόνων από το θάνατό του διοργανώνει η «New Star» σε συνεργασία με την πρεσβεία της Κούβας, από 8-14 Οκτώβρη στον κινηματογράφο «AΑΒΟΡΑ» (Ιπποκράτους 180, στάση μετρό Αμπελόκηποι), καθημερινά, από 6.30 μ.μ. έως και τα μεσάνυχτα.

Οι 50 συνολικά ταινίες προέρχονται από Κούβα, Χιλή, Βολιβία, Αργεντινή, Ιταλία, Γαλλία, ΗΠΑ, Καναδά και Ελλάδα και η πλειοψηφία τους παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, καλλιτέχνες θα απαγγείλουν ποιήματα για τον Τσε και θα διαβάσουν κείμενα του ίδιου και σημαντικά γράμματά του όπως προς την οικογένειά του, τον Φιντέλ Κάστρο κ.ά. Θα προβληθούν επίσης αποσπάσματα από συναυλίες με τραγούδια για τον Τσε που τραγουδούν οι: Μάνος Λοΐζος, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Βασίλης Λέκκας κ.ά.

Αύριο, 8/10 στις 8 μ.μ. θα μιλήσει ο πρέσβης της Δημοκρατίας της Κούβας στην Ελλάδα, Ερμες Ερέρα Ερνάντες.

Το πρόγραμμα των δύο πρώτων ημερών έχει ως εξής: Αύριο, 6.30 μ.μ.: «Τσε Γκεβάρα, Η τελευταία μάχη» Paolo Heusch, 8.45 μ.μ.: «Εκεί που δεν έφτασε κανείς» Manuel Perez (2004), 10 μ.μ.: Ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή με αφορμή την ταινία «Ημερολόγια Μοτοσικλέτας» του Βάλτερ Σάλες, 11 μ.μ.: «Μια φωτογραφία κάνει το γύρο του κόσμου» Pedro Chaskel (Κούβα 1981), «Επικό άσμα στην τρυφερότητα» Adolfo Marino (Κούβα 1995).

Παρασκευή 9/10: 6.30 μ.μ.: «Τσε» Miguel Torres (Κούβα), 7.45 μ.μ.: «Τσε Γκεβάρα, 30 χρόνια μετά» Gianni Mina (Ιταλία 2002), 9 μ.μ.: «Ταξιδεύοντας με τον Τσε Γκεβάρα» (παρουσιάζονται σκηνές από την ταινία «Ταξίδι» του Φερνάντο Σολάνας) Gianni Mina (Ιταλία 2003), 11 μ.μ.: «Ο αρχηγός της Φάλαγγας 4» Sergio Giral (Κούβα 1973), «Τσε, Κομαντάντε, Φίλε» Bernabe Hernandez, Jose Padron (1977), 12.00 μ.μ.: «Τσε Γκεβάρα» ντοκιμαντέρ του Παύλου Τσίμα. (Για το φεστιβάλ υπάρχει ενιαίο ημερήσιο εισιτήριο 8 ευρώ, φοιτητικό - παιδικό 6 ευρώ).

Προσεγγίζοντας τον μεγάλο πρωτοπόρο

Υπήρξε κορυφαίος πρωτοπόρος συνθέτης, όνομα - σύμβολο διεθνώς της ελληνικής μουσικής και συνάμα ίσως η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση αγνοημένης μεγαλοφυΐας στη μουσική ιστορία του αιώνα μας. Εξήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το θάνατο του Νίκου Σκαλκώτα, που παρά τη σύντομη ζωή του (πέθανε σε ηλικία 45 χρόνων) άφησε πίσω του μια ιδιαίτερα σημαντική μουσική κληρονομιά. Στο μεγάλο μα αδικημένο δημιουργό είναι αφιερωμένος ο κύκλος με ομιλίες - μουσικά εργαστήρια του Νίκου Χριστοδούλου, διευθυντή ορχήστρας και συνθέτη, στις 12, 19/10 και 9/11 (6 μ.μ.), στο Αμφιθέατρο Ιδρύματος Β. και Μ. Θεοχαράκη (Β. Σοφίας 9 και Μέρλιν 1, 210.3611.206). Ο Νίκος Χριστοδούλου έχει δισκογραφήσει το μεγαλύτερο μέρος του συμφωνικού έργου του Σκαλκώτα με τη συνεργασία ευρωπαϊκών ορχηστρών (BBC Symphony Orchestra κ.ά.). Θα παρουσιάσει τρεις βραδιές για τον «αινιγματικό πρωτοπόρο», που «σημαντικό μέρος του έργου του είναι άγνωστο και ανέκδοτο, ενώ υπάρχουν πολλά κενά, ερωτήματα και σοβαρές παλαιότερες παρανοήσεις». 12/10: Οι «36 Ελληνικοί Χοροί» του Σκαλκώτα: το πιο γνωστό ή άγνωστο έργο της ελληνικής μουσικής; 19/10: Nέες μορφές και πρωτότυπη συνθετική σύλληψη στο έργο του Σκαλκώτα («Σουίτα για ορχήστρα» αρ. 2, Κοντσέρτα, μουσική δωματίου, «Επιστροφή του Οδυσσέα»). 9/11: Μπαλέτα και σκηνικά έργα του Σκαλκώτα: «Η Λυγερή και ο Χάρος», «Με του Μαγιού τα Μάγια». Οι ομιλίες συνοδεύονται από ηχητικά και οπτικά παραδείγματα. Είσοδος ελεύθερη.

Μοναδικά πολυσχιδής, ο Σκαλκώτας έχει εξερευνήσει και προεκτείνει όλες τις νεότερες τάσεις: ατονικότητα, δωδεκαφθογγισμό, προχωρημένη τονικότητα, νεοκλασικισμό, χρήση στοιχείων δημοτικής μουσικής. Κεντρικό χαρακτηριστικό του, η πρωτοτυπία στη μουσική γλώσσα και στις μορφές. Ορισμένα ατονικά - δωδεκαφθογγικά του έργα είναι τα πρώτα χρονολογικά στην ιστορία της μουσικής. Διαμόρφωσε από την αρχή προσωπική, ανεπτυγμένη δωδεκαφθογγική μέθοδο, διαφορετική από την «ορθόδοξη» του δασκάλου και φίλου του Schoenberg. Οι «36 Ελληνικοί Χοροί» είναι, ως συνολική και επί μέρους μορφή, έργο ριζικά πρωτότυπο και διαφορετικό από οτιδήποτε παρόμοιο στη μουσική (με δύο γραφές, μεταγραφές, πλήθος χειρογράφων αποτελούν επίσης δημιουργικό και κειμενολογικό αίνιγμα). Στον ενιαίο κόσμο του Σκαλκώτα διασταυρώνονται διαφορετικά στυλ, πρωτοπορία και παράδοση, ευρωπαϊκή και εθνική διάσταση: το έργο του είναι προφητικά επίκαιρο σήμερα.

Μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας

Το - βασισμένο στη νουβέλα του Χένρι Τζέιμς «Το στρίψιμο της βίδας» - έργο του Πέτρου Ζούλια «Επισκέπτες» θα ανεβάσει (19/11) το θέατρο «Κάτια Δανδουλάκη». Η νουβέλα του Χ. Τζέιμς αποτελεί την αφετηρία της φαντασιακής λογοτεχνίας, «μήτρα» γέννησης αμέτρητων στοχασμών και συναισθημάτων γύρω από το «μυστήριο» της ανθρώπινης ύπαρξης. Το καλό και το κακό, το λογικό και παράλογο, τη φαντασία και την πραγματικότητα. Μια ιστορία όπου μπερδεύονται τα παιδιά με τους ενήλικες, οι ζωντανοί με τους πεθαμένους, η αμαρτία με την αρετή. Μια ιστορία με «απρόσμενους» επισκέπτες...

Το κείμενο, απλό και ανοιχτό, ταξιδεύει, γοητεύει αλλά και επιδέχεται πολλές αναλύσεις, πολλές εκδοχές. Στρίβοντας και ξαναστρίβοντας τη δημιουργική σύλληψη, γεννά θεατρικά κείμενα, ταινίες, όπερες, ακόμα και κόμικς. Με τίτλο «Οι επισκέπτες» το έργο του Π. Ζούλα συνθέτει ένα σκηνικό ταξίδι, συναισθημάτων, φαντασίας και ανατροπής. Σαν «θέατρο μέσα στο θέατρο» τα πρόσωπα υποδύονται ρόλους για να αντέξουν την αλήθεια του «είναι» τους. Διασκευή - σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλα, μετάφραση Αντώνη Γαλέου, σκηνικά Γιωγου Γαβαλά, κοστούμια Αναστασίας Αρσένη, φωτισμοί Κατερίνας Μαραγκουδάκη. Παίζουν: Κάτια Δανδουλάκη, Ρένια Λουιζίδου, Ολυμπία Σκορδίλη, Τάσος Αλατζάς, Κωνσταντίνος Λαγός, Σαββίνα Μαμνιόγλου, Ναταλία Ανστικ.

Για δεύτερη χρονιά

Η μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο «Από της ζωής τα μέρη χάθηκαν οι ποιητές» επαναλαμβάνεται(από 7/10), για δεύτερη χρονιά, στο «Θέατρο Τέχνης-Υπόγειο». Η Κάτια Γέρου ερμηνεύει αποσπάσματα και τραγούδια έργων που πρωτοπαρουσίασε στην Ελλάδα το «Θέατρο Τέχνης», την περίοδο 1946-1960. Πρόσωπα των Ουίλιαμς, Λόρκα, Ανούιγ και Μπρεχτ, ζωντανεύουν με τη μουσική και τα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, μόνιμου συνεργάτη τότε του «Θεάτρου Τέχνης». Η ηθοποιός παίζει μονολόγους αλλά και ολόκληρες σκηνές, περνώντας από πρόσωπο σε πρόσωπο, έτσι ώστε ο θεατής να έχει την πλήρη εικόνα της υπόθεσης του κάθε έργου.

Σύλληψη, σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαΐδης. Συρραφή κειμένων, συμπληρωματικοί στίχοι: Αγαθή Δημητρούκα. Σκηνικός χώρος-κοστούμια: Γιώργος Ζιάκας. Φωτισμοί: Γιάννης Δρακουλιαράκος. Κίνηση: Εφη Καρακώστα. Πιάνο: Σπύρος Παπαθεοδώρου.

Εναρξη συναυλιών

Την πρώτη της συναυλία για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στις 9 Οκτωβρίου (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής, όπου με μαέστρο τον Ανδρέα Πυλαρινό θα παρουσιάσει τέσσερα κοντσέρτα, στα οποία συμπράττουν ισάριθμοι νέοι σολίστ. Η συναυλία είναι αφιερωμένη στον αρχικορυφαίο της Ορχήστρας Διονύσιο Πυλαρινό. Θα ακουστούν τα έργα: Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα του Carl Nielsen, Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα του Edvard Grieg, Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 2 σε ντο ελάσσονα του Σεργκέι Ραχμάνινοφ και Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα του Εdouard Lalo. Σολίστ θα είναι οι: Καλλιόπη Μπολοβίνου (φλάουτο), Βικτωρία Κιαζίμη (πιάνο), Κωνσταντίνος Δεστούνης (πιάνο) και Ιωάννα Σειρά (βιολοντσέλο).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ