ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Νοέμβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ»
Δικομματισμού «τεμενάδες» στο κεφάλαιο

Πρόσφατα το υπουργείο Πολιτισμού - Τουρισμού ανακοίνωσε τις «ευχαριστίες» του για τις «χορηγίες» της ΔΕΗ ΑΕ και του «Ιδρύματος Λάτση», που συμφωνήθηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ. Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ-Τ, τον περασμένο Σεπτέμβρη στην Τρίπολη παραδόθηκε από τη ΔΕΗ ΑΕ στην ΛΘ΄ Εφορεία Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων ένα τετρακίνητο όχημα, βάσει σύμβασης «πολιτιστικής χορηγίας» που υπογράφτηκε τον περασμένο Μάη. Το ΥΠΠΟ-Τ «ευχαριστεί τη ΔΕΗ ΑΕ για την προσφορά της η οποία θα καλύψει ανάγκες μετακίνησης του προσωπικού της ΛΘ΄ ΕΠΚΑ στο χώρο αρμοδιότητάς της».

Καταρχήν, να σημειωθεί πως πάγιο αίτημα και μόνιμη έλλειψη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας είναι τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα! Επί χρόνια οι αρχαιολόγοι αναγκάζονται, όπως πολλάκις έχουν καταγγείλει, να χρησιμοποιούν αυτοκίνητα των εργολάβων για να πάνε στις ανασκαφές. Οταν δε βάζουν από την τσέπη τους το κόστος μεταφοράς, που τους οφείλεται επί χρόνια.... Αντί, λοιπόν, οι κυβερνήσεις να λύσουν αυτό το αυτονόητο πρόβλημα... «ευχαριστούν» τις εταιρείες, ανάγοντάς τες σε «σωτήρες».

Ομως, τον Οκτώβρη του 2005, στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αναδείχθηκε η καταστροφή από τη ΔΕΗ του αρχαιολογικού χώρου των Κυπαρισσίων στη Γόρτυνα της Αρκαδίας (!) Οπως προέκυψε στη συνεδρίαση η ΔΕΗ ΑΕ, χωρίς να ρωτήσει τη δημόσια Αρχαιολογική Υπηρεσία, προχώρησε στην επέκταση του λιγνιτωρυχείου στη Μεγαλόπολη, με αποτέλεσμα, όπως σημείωνε η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, να προκαλέσει καταστροφές στα κατάλοιπα του αρχαίου οικισμού και να ρίξει μπάζα σε αρχαίους τάφους!

Η περίπτωση του «Ιδρύματος Λάτση» αφορά στη «χορηγία» του για το σύστημα πυρόσβεσης στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας. Ακόμη και σε αυτήν την καταστροφή, η κυβέρνηση της ΝΔ «περίμενε» το 1,5 εκ. ευρώ από το «Ιδρυμα» για να προχωρήσει σε αυτό το αναγκαίο έργο. Σήμερα, το ΠΑΣΟΚ, διά του ΥΠΠΟ-Τ ανακοινώνει ότι (σ.σ. οι υπογραμμίσεις δικές μας): «Με συνέπεια και υπευθυνότητα προς τις περιοχές που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007, το κοινωφελές ίδρυμα "John S. Latsis Public Benefit Foundation" ανέλαβε να χρηματοδοτήσει παρεμβάσεις στο μουσείο και στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας (...)». Τέτοιοι «τεμενάδες» στο κεφάλαιο...

Θυμίζουμε ότι το νόμο της ΝΔ περί «πολιτιστικής χορηγίας» τον ψήφισε και το ΠΑΣΟΚ ως «αντιπολίτευση»...

75χρονη εκδοτική δημιουργία

«Ταπεινής» όψης και ύλης, που όμως αφορά στους αμέτρητους και αμύθητης αξίας «θησαυρούς» των συλλογών του, «θησαυροί» που καλύπτουν όλους του τομείς και τις μορφές του πολιτισμού, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα (όλες τις Καλές Τέχνες, μεταξύ των οποίων λογίζεται και η Αρχιτεκτονική, τις λαϊκές μας παραδόσεις, την Ιστορία, Φιλολογία, Φιλοσοφία, την πνευματική δημιουργία στον τόπο μας και την επιστημονική έρευνα σε όλους τους τομείς του πολιτισμού) είναι η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, με τίτλο «Μουσείο Μπενάκη. Οι εκδόσεις (1935-2009)». Η έκθεση (εγκαινιάσθηκε χθες, στο κτήριο της Κουμπάρη 1 και θα λειτουργεί μέχρι τις 29/11), περιλαμβάνει 400 βιβλία (η τεράστια πλειοψηφία είναι εκδόσεις του μουσείου στη διάρκεια 75 χρόνων), αλλά και συνεκδόσεις με άλλους φορείς, όπως το ετήσιο περιοδικό «Ιστορικά» των εκδόσεων «Μέλισσα». Την έκθεση συνοδεύει σχετική έκδοση, με πρόλογο του διευθυντή του Μουσείου, Αγγελου Δεληβοριά («παλιό όνειρο» του οποίου ήταν η πραγματοποίηση αυτής της έκθεσης), και εισαγωγή ιστορικού, υπευθύνου των εκδόσεων του μουσείου και επιμελητή της έκθεσης και έκδοσης, Δημήτρη Αρβανιτάκη.

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Αγγελος Δεληβοριάς, σημείωσε την «εξαιρετική σημασία της έκθεσης, γιατί παρουσιάζει όλους τους τομείς του πολιτισμού που καλύπτει το Μουσείο Μπενάκη, την εκθεσιακή δράση του και την επιστημονική έρευνα των ανθρώπων του και συνεργατών του». Ο Δ. Αρβανιτάκης τόνισε ότι στην έκθεση αυτή «προσκαλείται ο επισκέπτης να σταθεί, να αγγίξει, να ξεφυλλίσει, να διαβάσει τα βιβλία» και μίλησε για τη «Βιβλιοθήκη του Μουσείου Μπενάκη» (σειρά ιστορικών, κοινωνιολογικών, φιλολογικών βιβλίων) και την προσπάθεια του μουσείου για ηλεκτρονική έκδοση βιβλίων και περιοδικών.

Σολίστ με την ΚΟΑ

Πέρσι, στην πρώτη της σύμπραξη με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών η Δανάη Παπαματθαίου - Μάτσκε, παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα το «2ο κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα» του Κ. Σιμανόφσκι και διακρίθηκε γι' αυτή την ερμηνεία της από την Ενωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Η 21χρονη βιολονίστρια, συνεργαζόμενη πάλι με την ΚΟΑ, αύριο (8.30μμ) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών θα ερμηνεύσει το κονσέρτο του Γ. Μπραμς για βιολί και ορχήστρα σε ρε μείζονα, έργο 77. Η συναυλία της ΚΟΑ, υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Στέφανου Τσιαλή, περιλαμβάνει και το συμφωνικό ποίημα για μεγάλη ορχήστρα του Ρ. Στράους και την Ογδοη Συμφωνία («Ημιτελής») του Φρ. Σούμπερτ.

Τρυφερή και αστεία

«Αταίριαστο ζευγάρι»
«Αταίριαστο ζευγάρι»
Τη δημοφιλή κωμωδία του Νιλ Σάιμον «Αταίριαστο Ζευγάρι», παρουσιάζει το θέατρο «Αθηνά». Μια κωμωδία καταστάσεων που φωτίζει τις σύγχρονες ανθρώπινες σχέσεις. Μια παράσταση σχόλιο πάνω στη μοναξιά πάσης φύσεως του σύγχρονου ανθρώπου. Μια κωμωδία που υμνεί το δικαίωμα στη διαφορετικότητα, αλλά και τη συντροφικότητα. Μια τρυφερή και ταυτόχρονα αστεία ματιά πάνω στη φιλία, στον έρωτα, στις σχέσεις αντρών και γυναικών μέσα στο γάμο, αλλά ...και μετά από αυτόν. Ενα έργο που έχει παρουσιαστεί διεθνώς και στην Ελλάδα, με αντρική και γυναικεία βερσιόν. Απόδοση - διασκευή Αλέξανδρου Ρήγα, Δημήτρη Αποστόλου, σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα. Παίζουν: Καίτη Κωνσταντίνου, Υρώ Μανέ, Σάρα Γανωτή, Γιώργος Κορμανός, Λευτέρης Λαμπράκης, Γαλήνη Τσεβά, Πένυ Σταθάκη, Κατερίνα Νικολοπούλου. Σκηνικά Μανόλη Παντελιδάκη. Κοστούμια Αλέξη Φούκου.

Το αρχαίο λιμάνι της Κύθνου

Πλούσια αποδείχνεται η υποβρύχια αρχαιολογική «σοδειά» στην Κύθνο, συγκεκριμένα στον όρμο Μανδράκι, όπου έχουν εντοπιστεί τα καταποντισμένα κατάλοιπα του αρχαίου λιμανιού.

Στα μέσα του περασμένου Σεπτέμβρη συνεχίστηκε για τρίτη χρονιά η υποβρύχια αρχαιολογική ανασκαφή στον όρμο, σε συνεργασία της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Φέτος η έρευνα επικεντρώθηκε στην περιοχή, όπου είχαν εντοπιστεί την προηγούμενη περίοδο δύο γλυπτά των ρωμαϊκών χρόνων, τα οποία είχαν χρησιμοποιηθεί ως δομικό υλικό για τη κατασκευή ενός παράκτιου προστατευτικού τοίχου. Από την ίδια περιοχή ανελκύστηκαν και μεταφέρθηκαν στα εργαστήρια της Εφορείας Εναλίων για συντήρηση τρεις στήλες, που επίσης είχαν χρησιμοποιηθεί ως δομικό υλικό. Διαπιστώθηκε επίσης ότι η κεφαλή του γενειοφόρου άνδρα, που ανελκύστηκε την προηγούμενη περίοδο, ανήκει σε μία από τις στήλες και πρόκειται μάλλον για στήλη κομιστή (η κεφαλή του γενειοφόρου έχει χρονολογηθεί τον 2ο αι. μ.Χ.). Οι δύο άλλες στήλες είναι μάλλον ερμαϊκές (σ.σ. λίθινες στήλες, με μια παράσταση στην κορυφή τους). Εντοπίστηκε ακόμα ένα μικρό θραύσμα γλυπτού, που φέρει πτυχές και μία λίθινη άγκυρα.

Τέλος αποτυπώθηκαν τα περισσότερα καταποντισμένα κτιριακά κατάλοιπα του λιμένα, ώστε να ενταχθούν στο γενικό τοπογραφικό σχέδιο της αρχαίας πόλης της Κύθνου.

Απαραίτητη διόρθωση

Στο χτεσινό ρεπορτάζ μας, για την κηδεία του Νότη Περγιάλη, από λάθος γράφτηκε ότι οι στίχοι του τραγουδιού «Ο λεβέντης» μελοποιήθηκαν από τον Γιάννη Μαρκόπουλο. Το σωστό είναι ότι τον «Λεβέντη» μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης και πρωτοτραγούδησε η Μαρία Δημητριάδη. Ο Γ. Μαρκόπουλος μελοποίησε τρία άλλα τραγούδια του Νότη Περγιάλη: «Αν είχα δυο φτερά», «Σκονισμένοι δρόμοι» και «Γκρεμισμένα σπίτια» (το τελευταίο είναι από το θεατρικό έργο του Ν. Περγιάλη «Το κορίτσι με το κορδελάκι»).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ