ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Νοέμβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προβολές στην έκθεση «Εικαστικές Τέχνες και Αντίσταση»

Προβολές ταινιών τεκμηρίωσης και μυθοπλασίας θα πραγματοποιούνται καθημερινά, έως και τις 30 Νοέμβρη 2014, στο πλαίσιο της διοργάνωσης του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, της έκθεσης «Εικαστικές Τέχνες και Αντίσταση» - Εκθεση / Εργαστήριο ιστορίας της τέχνης της περιόδου: Δικτατορία Μεταξά - Κατοχή - Αντίσταση - Εμφύλιος - Τόποι εξορίας ως το 1967...» στο Κέντρο Τεχνών του δήμου Αθηναίων (Πάρκο Ελευθερίας, Μετρό Μέγαρο Μουσικής). Οι μέρες και οι ώρες προβολής είναι οι ακόλουθες: Τρίτη έως Σάββατο 16.00 με 20.00 και τις Κυριακές 10.30 με 14.00. Παράλληλα, πριν τις προγραμματισμένες προβολές θα προβάλλονται καθημερινά φιλμ για τους εικαστικούς καλλιτέχνες Βάσω Κατράκη, Γιώργη Βαρλάμο, Γιώργη Φαρσακίδη, Ζιζή Μακρή, Γιάννη Στεφανίδη και Ελευθερία Δροσάκη. Το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών έχει ως εξής:

Σήμερα Πέμπτη 6/11 θα προβληθούν: «Η ηλικία της θάλασσας», σκηνοθεσία Τάκης Παπαγιαννίδης, 98', «Μακρόνησος», σκηνοθεσία Ηλίας Γιαννακάκης και Εύη Καραμπάτσου, 103'. «Ο Ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος», σκηνοθεσία Ροβήρος Μανθούλης, 55΄, και «Χρονικό της Εθνικής Αντίστασης», Αρχεία ΕΡΤ, σκηνοθεσία Αντώνης Βογιάζος και Σωτήρης Αναστασιάδης, 60΄.

Την Παρασκευή 7/11 θα προβληθούν οι ταινίες: «Γεια σου περήφανη και αθάνατη εργατιά», σκηνοθεσία Διονύσης Γρηγοράτος, 60΄. «Αρης Βελουχιώτης - Το Δίλημμα», σκηνοθεσία Φώτος Λαμπρινός, 113΄. «Χάππυ Νταίη», σκηνοθεσία Παντελής Βούλγαρης, 100΄, και «Τόποι πολιτικής εξορίας και ιστορικής μνήμης: Αϊ Στράτης», σκηνοθεσία Λεωνίδας Βαρδαρός, 52'.


Το Σάββατο 8/11 θα προβληθούν: «Η ζωή στους βράχους», σκηνοθεσία Αλίντα Δημητρίου, 98΄. «Ζωγράφοι στα βουνά της Ελεύθερης Ελλάδας 1941-1945», Αρχεία ΕΡΤ, σκηνοθεσία Ρένα Χριστάκη, 61΄. «Το έπος του '40», Αρχεία ΕΡΤ, 15΄, και «Η ηλικία της θάλασσας», σκηνοθεσία Τάκης Παπαγιαννίδης, 98΄.

Τέλος, την Κυριακή 9/11 θα προβληθούν: «Χρονικό της Εθνικής Αντίστασης», Αρχεία ΕΡΤ, σκηνοθεσία Αντώνης Βογιάζος και Σωτήρης Αναστασιάδης, 60΄. «Νέος Παρθενώνας», σκηνοθεσία Ομάδα των 4 (Κ. Χρονόπουλος, Θ. Σκρουμπέλος, Γ. Χρυσοβιτσιάνος, Σ. Ζάχος), 74΄, και «Ετσι πολεμούσαμε, 1940 - 1941», Αρχεία ΕΡΤ, σκηνοθεσία Κυριάκος Μαυροπάνος, 16΄.


Εργο διαχρονικής και επίκαιρης αξίας

FOTOVISI0N.GR

Είναι διεθνώς πολυπαιζόμενο, από πολύ σημαντικούς και πολύπειρους ερμηνευτές, γιατί μόνο πολύ σημαντικοί ηθοποιοί μπορούν να σηκώσουν το «βάρος» του, να «φωτίσουν» το δυσπρόσιτο βάθος του, να αναδείξουν τους συμβολισμούς, τα κρυφά νοήματα του εκπληκτικά αφαιρετικού καθημερινού λόγου του. Ο λόγος για ένα από τα κορυφαία έργα του 20ού αιώνα. Το διαχρονικά αλλά και επικαιρικά - εξαιτίας της εξουσίας, αλλά και της οικονομικής κρίσης του καπιταλισμού - αλληγορικό έργο του Σάμουελ Μπέκετ «Τέλος του παιχνιδιού», που με μεγάλη επιτυχία και με ερμηνευτή τον ίδιο στον πρωταγωνιστικό ρόλο παρουσιάζει ο Κώστας Καζάκος στο θέατρο «Τζένη Καρέζη».

Ο Κώστας Καζάκος - με μεγάλη πνευματικότητα, καυστικό χιούμορ και ταυτόχρονα με εξαιρετική αμεσότητα και απλότητα - ενσαρκώνει τον καθηλωμένο σε αναπηρικό καρότσι Χαμ, σύμβολο της «τυφλής», άχρηστης, άπληστης, κυνικής, διεστραμμένης κεφαλαιοκρατικής εξουσίας. Το φαινομενικά «στατικό» έργο εκτυλίσσεται σε ένα χώρο σαν καταφύγιο ή κελί φυλακής, με δυο μικρά - «τυφλά» κι αυτά - παράθυρα, κοντά στο ταβάνι. Ακινητοποιημένοι, πεταμένοι σα σκουπίδια σε κάδο, «ζουν» οι «γονείς» του εξουσιαστή, ο Ναγκ και η Νελ, που εύστοχα ερμηνεύονται από τους Γιώργο Μωρόγιαννη και Νίνα Γιαννίδη (αντίστοιχα). Ο μόνος που υποχρεωτικά κινείται, για την ακρίβεια σέρνεται εξουθενωμένος από τη μακρόχρονη υπερκόπωση και την υποτυπώδη τροφή που του δίνει ο αφέντης, είναι ο υπηρέτης, ο Κλοβ.

Η απουσία από τον τίτλο του έργου του οριστικού άρθρου «το» δεν είναι τυχαία. Σημαίνει ότι το «παιχνίδι» τελειώνει, οριστικά. «Το τέλος είναι φυλακισμένο μες στην αρχή. Βάλτε το μυαλό σας να δουλέψει! Στη Γη βρισκόμαστε, δεν υπάρχει σωτηρία γι' αυτό», λέει ο Χαμ. Θα τελειώσει, αν ο Κλοβ δε βρει τη διέξοδο από την «κόλαση».

Το έργο παρουσιάζεται σε μετάφραση Οδυσσέα Νικάκη, σκηνοθεσία Λεωνίδα Παπαδόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Φαίδωνα Πατρικαλάκη, φωτισμούς Θανάση Σταυρόπουλου.


Θεατρικός μονόλογος του Ρίτσου στη Νέα Υόρκη

Το έργο του Γιάννη Ρίτσου «Η επιστροφή της Ιφιγένειας» (1972), εμπνευσμένο από την ελληνική μυθολογία, σε μορφή πολύστιχων ποιημάτων που συνθέτουν έναν ευαίσθητα οξύ θεατρικό μονόλογο, επέλεξε για τη φετινή, θεατρική της παράσταση η ηθοποιός, χορεύτρια και μουσικός Τατού Δέδε. Η παράσταση σε σκηνοθεσία Μανώλη Ιωνά, που παντρεύει τον εκρηκτικά σύγχρονο, δηκτικό ποιητικό λόγο με το χορό και τη μουσική, υπογραμμίζοντας την ενότητα και τραγικότητα του ανθρώπου μέσα στους αιώνες και τις πολλαπλές πτυχές της γυναικείας ύπαρξης, έγινε δεκτή στο θεατρικό φεστιβάλ μονολόγων «United Solo Theatre Festival» που πραγματοποιείται στη Νέα Υόρκη, στο θέατρο Theatre Row. Στο ίδιο θέατρο θα δοθούν δύο παραστάσεις, στις 7 και 9 Νοέμβρη στις 6 το απόγευμα. «Η επιστροφή της Ιφιγένειας», που ανήκει στην «Τέταρτη Διάσταση», είναι η μοναδική ελληνική συμμετοχή στο συγκεκριμένο θεατρικό φεστιβάλ.


«Πνιγμονή» για δεύτερη χρονιά

Ο Πολυχώρος VAULT παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά την παράσταση «Πνιγμονή» του Δημήτρη Καρατζιά κάθε Σάββατο και Κυριακή, έως τις 4 Γενάρη 2015. Μια εκδοχή του «Σπιτιού της Μπερνάρντα Αλμπα», σε διασκευή και σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά, μεταφέροντας το αριστούργημα του Λόρκα από την Ισπανία του 1936 στην Ανατολική Τουρκία του 2013, με αφορμή τα εγκλήματα τιμής, το θρησκευτικό φανατισμό, τον πουριτανισμό της κοινωνίας και την απάνθρωπη καταπίεση των γυναικών στις μουσουλμανικές χώρες. Το έργο είναι ένα «φωτογραφικό ντοκουμέντο», με φόντο τη σκληρή ζωή και τη βουβή απελπισία των γυναικών στα ορεινά χωριά της Ανατολικής Τουρκίας, όπου η ηθική είναι συνδεδεμένη με το αίμα και το θάνατο και το περιβάλλον, οι φυλετικοί και οικογενειακοί κανόνες ορίζουν την καθημερινή ζωή, τη συμπεριφορά και τη μοίρα αυτών των γυναικών. Το δικαίωμα της γυναίκας στη ζωή καθορίζεται από το πόσο συμμορφώνεται με τον «κοινωνικό» της ρόλο. Οποιαδήποτε παρέκκλιση τιμωρείται με θάνατο.

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης. Σκηνικά - επιμέλεια κοστουμιών: Σίμος Παπαναστασόπουλος. Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας. Επιμέλεια κίνησης: Βιβή Ρωμανά. Παίζουν: Αθηνά Τσιλύρα, Γιάννα Σταυράκη, Θεοδώρα Σιάρκου, Κική Μαυρίδου, Ανδρομάχη Μαρκοπούλου, Νίκη Αναστασίου, Ειρήνη Σταματίου, Μελισσάνθη Μάχουτ.


Το ταξίδι συνεχίζεται

Η σπουδαία παράσταση για παιδιά της Μαριανίνας Κριεζή και της Αννας Παναγιωτοπούλου «Ζέβρα πυτζάμα», επιστρέφει στο Θέατρο Badminton (Αλσος Στρατού, Γουδή - τηλ. 210.8840.600) και δίνει τη δυνατότητα σε όλη την οικογένεια να απολαύσει αυτό το σουρεαλιστικό και οικολογικό παραμύθι. Τα τραγούδια του Διονύση Τσακνή ήδη διδάσκονται στα σχολεία και το CD με τα τραγούδια της παράστασης ήταν από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του 2014. To οικολογικό, μουσικό παραμύθι, έρχεται στο Θέατρο Badminton κάθε Κυριακή και για σχολικές πρωινές παραστάσεις από σήμερα 5 Νοέμβρη έως τις 19 Δεκέμβρη 2014.

Η μικρή Ρία (εκ του «Καβαλαρία») και η παρέα της - πάντα με οδηγό μια ζέβρα με κόκκινες ρίγες που μοιάζει με πυτζάμα - θα υψώσουν και φέτος το ανάστημά τους απέναντι στον Κακό Λευκό, που για «λόγους κερδοσκοπικούς» θα επιχειρήσει να κάνει κάθε παιδότοπο ρημαδότοπο. Σύμμαχος της παρέας και αντίπαλος του Κακού Λευκού παραμένει ο αξιαγάπητος «Μουσικλετιστής» ή «Ντελιβεράς της χαράς», ένας υπέροχα αλαφροΐσκιωτος ενήλικας.

Σκηνοθεσία: Αννα Παναγιωτοπούλου - Φωκάς Ευαγγελινός. Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς - Γιάννης Μουρίκης. Κοστούμια: Αναστασία Αρσένη. Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ. Παίζουν: Μαρία Βασιλάτου, Αντώνης Βλάσης, Γιάννης Βογιατζάκης, Ηλίας Γιαννάκης, Κατερίνα Δημάδη, Αντιγόνη Δούμου, Χρήστος Ζαχαριάδης, Χρήστος Καφετζής, Γεωργία Κούκα, Ανδρέας Κωνσταντινίδης, κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ