ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Νοέμβρη 2013
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
«Μνημόνιο συνεργασίας» υπέρ του κεφαλαίου στον Τουρισμό

Επιταχύνει την αμεσότερη εμπλοκή του κεφαλαίου στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς και την υπαγωγή των μνημείων στις ανάγκες του, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, με αιχμή τον τουρισμό. Χθες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη του υπουργού, Π. Παναγιωτόπουλου, με το προεδρείο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων στην οποία συμφωνήθηκε η δημιουργία «μνημονίου συνεργασίας» μεταξύ των δύο πλευρών «για την ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού».

Οι εκπρόσωποι των τουριστικών επιχειρήσεων εμφανίστηκαν «διατεθειμένοι να συνεργαστούν» με το ΥΠΠΟ και το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων «προσφέροντας τεχνογνωσία που έχουν εφαρμόσει με επιτυχία ξένοι οργανισμοί, όπως ο English Heritage, που, σε συνεργασία πάντοτε με τον αρχαιολογικό κόσμο, ειδικεύεται στην προστασία και την προβολή της ιστορικής κληρονομιάς της Βρετανίας».

Ο υπουργός είπε ότι το ΥΠΠΟ εξετάζει την επέκταση του ωραρίου κατ' αρχήν σε μια σειρά αρχαιολογικών χώρων, την αύξηση του αριθμού των πωλητηρίων του ΤΑΠΑ, την καλύτερη οργάνωση του «e-ticketing» (σ.σ. ηλεκτρονικό εισιτήριο) και της παρουσίασης των ελληνικών μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων στο διαδίκτυο. «Υπάρχει τρόπος να στηρίξουμε την επιχειρηματικότητα γύρω από την πολιτιστική μας κληρονομιά, διατηρώντας πάντοτε το δημόσιο χαρακτήρα της τελευταίας και σεβόμενοι την επιστημονική κοινότητα με την οποία ο τουριστικός κόσμος πρόκειται να συνεργαστεί» τόνισε ο υπουργός σε μια απροκάλυπτη δήλωση των πραγματικών προθέσεων του αστικού κράτους να εμπορευματοποιήσει τον πολιτισμό.

Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Αύγουστο ο υπουργός Πολιτισμού συγκάλεσε ανάλογη σύσκεψη με το προεδρείο της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας με στόχο τη «στενότερη συνεργασία», «διαρκή συντονισμό» και «ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών προς την κατεύθυνση της καλύτερης πρόσβασης στους αρχαιολογικούς χώρους, στα Μνημεία και στα Μουσεία των ξένων επισκεπτών που φτάνουν στη χώρα μας με κρουαζιερόπλοια». Μάλιστα, συγκροτήθηκε και κοινή επιτροπή «για να προχωρήσει σε βελτιωτικές λύσεις και παρεμβάσεις»!

Στα τέλη του περασμένου Οκτώβρη, το ΥΠΠΟ κατέθεσε νομοθετική ρύθμιση για ομαδικές επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους, πέραν του ωραρίου λειτουργίας τους, ικανοποιώντας τα συμφέροντα του κεφαλαίου στον τουρισμό. Εκφράζοντας τη ριζική διαφωνία του ΚΚΕ στη ρύθμιση, ο βουλευτής του Γ. Λαμπρούλης σημείωσε ότι «δωρεάν και με σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου θα πρέπει να διατίθενται οι αρχαιολογικοί χώροι για έκτακτες περιπτώσεις πραγματοποίησης πολιτιστικών εκδηλώσεων ή επισκέψεων μετά από τη λήξη του ωραρίου λειτουργίας τους, αλλά μόνο σε συγκεκριμένους φορείς, δημόσιους φορείς, οργανώσεις του μαζικού κινήματος, πολιτικά κόμματα κ.λπ. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παραχωρούνται σε ιδιωτικούς φορείς με αγοραίο επιχειρηματικό χαρακτήρα».

Ο υπουργός συναντήθηκε χθες και με το προεδρείο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος με αφορμή την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τα πνευματικά δικαιώματα. Ο Π. Παναγιωτόπουλος είπε «θα πετύχουμε μια νέα ισορροπία, ώστε και οι καλλιτέχνες να προστατεύονται και να εισπράττουν ό,τι δικαιούνται, αλλά και η αγορά να πάψει να στραγγαλίζεται», κάτι το οποίο φυσικά αποτελεί ιδεολόγημα που προσπαθεί να «πείσει» ότι ο καπιταλισμός «μπορεί» να λειτουργήσει και «υπέρ» του δημιουργού.

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Παρέμβαση για τον Εθνικό Κήπο

Βάσιμους φόβους ότι η «εικόνα ενός παιδιού που παίζει ελεύθερα στον Εθνικό Κήπο, ή η εικόνα των συνταξιούχων, των μαμάδων και των ανέργων που βρίσκουν γαλήνη στο φιλόξενο πράσινο του Εθνικού Κήπου, ίσως αύριο θα ανήκουν πια στο παρελθόν», εκφράζει σε ανακοίνωσή του το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ), μετά την παραχώρηση της «ανάπλασης» αυτού του μοναδικού, για την Αθήνα, πάρκου στον πρόεδρο του ΣΕΒ!

«Είναι προκλητικό», αναφέρεται - ανάμεσα σε άλλα - σε σχετική ανακοίνωση του ΕΕΤΕ, «ο Δήμος Αθήνας να αναθέτει την υποτιθέμενη "ανάπλαση" του Κήπου στον πρόεδρο του ΣΕΒ, ο οποίος θα φέρει μάλιστα Γάλλο αρχιτέκτονα, χωρίς αρχιτεκτονικό διαγωνισμό καθώς και τη διευθύντρια λονδρέζικης γκαλερί, η οποία θα οργανώνει για τους Αθηναίους "ιθαγενείς" εκθέσεις και θα "αναθέτει" έργα (...) Η τοποθέτηση έργων τέχνης θα πρέπει να γίνεται με ανοιχτή πρόσκληση στους καλλιτέχνες μέσα από δημόσιους καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς, ώστε να διασφαλίζεται η καλύτερη δυνατή πρόταση για το δημόσιο χώρο, αλλά και η ίση αντιμετώπιση των καλλιτεχνών από την πολιτεία, κρίνοντας το έργο και όχι το όνομα. Οι επιλογές δεν μπορεί να γίνονται από ιδιώτες. Θα πρέπει να γίνονται από κριτικές επιτροπές στις οποίες μετέχουν και εκπρόσωποι των εικαστικών καλλιτεχνών (από το αιρετό Σώμα Κριτών του ΕΕΤΕ)».

«Οι εικαστικοί καλλιτέχνες του τόπου μας μένουν έξω από τη διαδικασία να δημιουργήσουν έργα για τον Εθνικό Κήπο της Αθήνας και να κριθούν οι προτάσεις τους με διαφάνεια και αξιοκρατία μέσα από ανοιχτές προσκλήσεις και διαγωνισμούς. Ακόμα μια φορά γίνεται φανερό ότι οι καλλιτέχνες πρέπει να αγωνισθούν, να υπερασπισθούν τη δουλειά τους και τις κατακτήσεις αγώνων χρόνων. Βέβαια, είναι πλέον φανερό στο σύστημα που ζούμε, τίνος είναι το κράτος, τίνος είναι ο δήμος... Είναι πλέον φανερό ότι οι αγώνες δεν μπορεί να περιορίζονται στα στενά "καλλιτεχνικά" ζητήματα, αλλά να παλεύουν και οι καλλιτέχνες, ταυτόχρονα, για ανατροπή της πολιτικής της εμπορευματοποίησης των κοινωνικών αγαθών και των ιδιωτικοποιήσεων συνολικότερα, να παλεύουν για την ανατροπή της εξουσίας του μεγάλου κεφαλαίου. Ανατροπή που θα τους φέρει στο προσκήνιο της Τέχνης και της ζωής», καταλήγει το Εικαστικό Επιμελητήριο.

Πρόσκληση σε προβολή ταινίας

Η Τομεακή Οργάνωση Καλλιτεχνών του ΚΚΕ καλεί στην προβολή της ταινίας «Ούλοι εμείς εφέντη» του Λεωνίδα Βαρδαρού, αυτή την Κυριακή 24/11, στις 8 μ.μ., στον κινηματογράφο «Αλεξάνδρα new star art cinema» (Κρέμου 141 Καλλιθέα).

Η ταινία παρακολουθεί την πορεία μιας οκταμελούς ομάδας ανταρτών του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας στην Ικαρία το διάστημα 1949-1955. Οι ήρωες της ταινίας παραμένουν στο νησί χωρίς να παραδώσουν τα όπλα, αντιμετωπίζουν το ανθρωποκυνηγητό των χωροφυλάκων και κρύβονται χάρη στην αλληλεγγύη και στην ανθρωπιά των κατοίκων του νησιού.

Το σενάριο είναι των Βασίλη Χατζηβασιλείου - Λεωνίδα Βαρδαρού, η μουσική του Χρήστου Λεοντή, η φωτογραφία του Γιάννη Βαλερά, η σκηνογραφία - ενδυματολογία του Τάσου Διακομανώλη, ο ήχος του Κώστα Πουλαντζά, η διεύθυνση παραγωγής της Μαίρης Οικονομίδου, το μοντάζ του Ανδρέα Ταρνανά. Παίζουν: Βασίλης Κολοβός, Περικλής Μουστάκης, Αλέκος Ουδινότης, Γιάννης Τσικής, Αντώνης Μοϊμπατζής, Αντώνης Βλησίδης, Φωτεινή Μελετέα, Θοδωρής Γράψας, Δημήτρης Γεννηματάς, Τάκης Χρυσούλης, Κατερίνα Καραγιάννη, Γιάννης Καλατζόπουλος, Ρήγας Αξελός, Θανάσης Σκαρλίγκος, Κατερίνα Παπλωματά, Στέλιος Γούτης, Δημήτρης Παλαιοχωρίτης, Ανδρέας Βαρούχας, Κυριάκος Κατριβάνος, Νίκος Λύτρας, Δημήτρης Μπικιρόπουλος, Νίκος Μόσχοβος, Δημήτρης Κανέλλος, Μιχάλης Θεοδώρου, Τάσος Αναγνώστου, Παντελής Μπατάγιας, Τάσος Κοντραφούρης, Δώρα Στηλιανέση, Μοσχούλα Μοσχοπούλου, Νίκος Μαυροειδής,κ. ά.

Στο κράτος οι επιστολές του Κολοκοτρώνη

Στο κράτος περιέρχονται οι δυο ιστορικές επιστολές του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, οι οποίες επρόκειτο να δημοπρατηθούν χτες από τον οίκο Πέτρου Βέργου. Οι επιστολές αποκτήθηκαν αντί του ποσού των 4.000 ευρώ η καθεμιά.

Η μια επιστολή γράφτηκε το 1822, απευθύνεται προς τον Δημητράκη Πλαπούτα και αποδεικνύει ότι η φράση «φωτιά και τσεκούρι», που έγινε γνωστή από άλλη επιστολή που έγραψε ο Κολοκοτρώνης το 1826, στην πραγματικότητα πρωτογράφτηκε τέσσερα χρόνια νωρίτερα απ' ό,τι πιστευόταν. Εδώ, ο Κολοκοτρώνης την επικαλείται στην προσπάθειά του να συνεγείρει τον κόσμο να βοηθήσει στην πολιορκία της Πάτρας. Η δεύτερη επιστολή απευθύνεται προς τους Δημητράκη Πλαπούτα, Γεώργιο Δημητρακόπουλο και Νικόλαο Μπούκουρα, με ημερομηνία 17 Νοεμβρίου 1822 και περιλαμβάνει οδηγίες του Κολοκοτρώνη για τις μελλοντικές κινήσεις τους.

Αν και η απόκτηση από το κράτος των δύο επιστολών είναι θετική εξέλιξη, το γεγονός ότι η πολιτιστική κληρονομιά του λαού μετατρέπεται σε εμπόρευμα που βγαίνει στο «σφυρί» παραμένει. Και εξαιρέσεις όπως αυτή επιβεβαιώνουν τον κανόνα της αδιαφορίας του αστικού κράτους γι' αυτήν την πραγματικότητα.

Κινηματογραφικές συναντήσεις από το ΚΕΘΕΑ

Το Πολιτιστικό Στέκι του Προγράμματος Απεξάρτησης ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου διοργανώνει κινηματογραφικές συναντήσεις με την προβολή βραβευμένων ελληνικών ταινιών. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στις 24 Νοεμβρίου, 1η Δεκεμβρίου, 8 Δεκεμβρίου και θα ξεκινούν στις 17:30. Τις ταινίες θα προλογίσουν μέλη της ομάδας του Πολιτιστικού Στεκιού (Σταυροπούλου 29, Πλατεία Αμερικής). Κρατήσεις θέσεων στο τηλέφωνο 210.8653.960 εσωτερικό 111 (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας). Την αφίσα της εκδήλωσης σχεδίασε η ομάδα Γραφιστικής των μελών της Ανοιχτής Θεραπευτικής Κοινότητας ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ ως πρόγραμμα που αντιμετωπίζει ολοκληρωμένα την εξάρτηση από ναρκωτικές ουσίες και τα προβλήματα που τη συνοδεύουν χωρίς να αποκόπτει το χρήστη από την οικογένειά του, την εργασία του, το εκπαιδευτικό του περιβάλλον και τον κοινωνικό του περίγυρο, συμπράττουν σε αυτή τη δράση με σκοπό την ενίσχυση του πνεύματος της προσφοράς, των ανθρώπινων αξιών και της κοινωνικής φροντίδας.

Αναλυτικά το πρόγραμμα: Κυριακή 24/11: «Peppermint» του Κώστα Καπάκα (παραγωγή 1999). Μια συγκινητική κωμωδία. Μια ταινία αναμνήσεων, με φόντο τη δεκαετία του 1960. Το σενάριο είναι σαν να ξεφυλλίζεις κάποιο οικογενειακό άλμπουμ και από κάθε φωτογραφία να θυμάσαι σκηνές, ήχους και μυρωδιές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ