Αντικείμενο των επαφών η συνεργασία για την εισαγωγή «τεχνογνωσίας» για πολιτισμό - εθελοντισμό
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ συναντήθηκε με τον Ρίτσαρντ Κούριν, αντιπρόεδρο του Ιδρύματος «Smithsonian», του γνωστού, γιγάντιου ομίλου που δραστηριοποιείται στον πολιτιστικό τομέα έχοντας στην ιδιοκτησία του 19 μουσεία, 9 ερευνητικά κέντρα και συνεργάζεται με 181 μουσεία σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, συζητήθηκε «η παροχή από την πλευρά των Αμερικανών τεχνογνωσίας στον τομέα του εθελοντισμού, θεσμού που αξιοποιούν αποτελεσματικά πολλά πολιτιστικά ιδρύματα των ΗΠΑ»(!), «η υπογραφή μνημονίου γύρω από τα λειτουργικά και διαχειριστικά προγράμματα των μουσείων» και συμφωνήθηκε να έρθει ο Κούριν τον ερχόμενο Γενάρη στην Αθήνα «για να εφαρμοστεί στην πράξη η συνεργασία αυτή». Επιβεβαιώνονται έτσι οι φόβοι των εργαζομένων στον πολιτισμό, ότι η διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, με τις καταργήσεις οργανικών θέσεων και τις «διαθεσιμότητες», θα προκαλέσει ένα τεχνητό κενό που θα καλύψει η αγοραία «τεχνογνωσία» των μεγάλων ιδιωτικών πολιτιστικών «ιδρυμάτων», βαθαίνοντας την εμπορευματοποίηση του Πολιτισμού και τσακίζοντας ό,τι εργασιακό δικαίωμα έχει απομείνει.
Ακολούθησε συνάντηση με τον αντιπρόεδρο του επίσης μεγάλου ομίλου της «National Geographic», Τέρι Γκαρσία, με τον οποίο συζητήθηκε η προετοιμασία τρίωρου ντοκιμαντέρ με θέμα τον ελληνικό πολιτισμό και ο προγραμματισμός δημοσιευμάτων με το ίδιο θέμα στο περιοδικό του ομίλου κατά τη διετία 2015 - '16. Αφορμή θα είναι η έκθεση με τίτλο «Από τον Αγαμέμνονα στον Αλέξανδρο», την οποία σχεδιάζει το Μουσείο Πολιτισμών του Καναδά, με το οποίο το «Natiοnal Geographic» συνεργάζεται.
Το ΥΠΠΟ υπενθυμίζει και το μνημόνιο συνεργασίας «για ανταλλαγή εκθέσεων και τεχνογνωσίας» με το Μουσείο Γκετί του Λος Αντζελες, πασίγνωστο σε όλο τον κόσμο από την εμπλοκή του ονόματός του με τις μεγαλύτερες υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας των τελευταίων δεκαετιών! Κι όμως, ετοιμάζεται να «φιλοξενήσει» την ελληνική έκθεση για το Βυζάντιο το 2014...
Συγκεκριμένα, ο θαλάσσιος χώρος εντός του κηρυγμένου ενάλιου αρχαιολογικού χώρου του κόλπου του Ναυαρίνου που συμπεριλαμβάνει το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Irene Serenade» και ο κηρυγμένος ενάλιος αρχαιολογικός χώρος πλησίον της νήσου Σαπιέντζα στην άκρα Σπίθα χαρακτηρίζονται ως «επισκέψιμοι από το κοινό για τη διενέργεια υποβρύχιας επισκόπησης» και θα λειτουργούν ως «υποβρύχια μουσεία». Μπορεί η απόφαση να ορίζει ότι «η διαχείρισή τους και η αρμοδιότητα παραχώρησης δικαιωμάτων επ' αυτών ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού», αλλά ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα, ώστε «η καθοδηγούμενη κατάδυση των επισκεπτών στους ανωτέρω ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους» να «διενεργείται από παροχείς καταδυτικών υπηρεσιών οργανωμένης καθοδηγούμενης κατάδυσης, με τη συνοδεία δυτών φυλάκων αρχαιοτήτων ή δυτών αρχαιολόγων, που έχουν τύχει του ελέγχου και της πιστοποίησης της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων (...)». Δηλαδή, οι ιδιώτες αναλαμβάνουν τις καταδύσεις των επισκεπτών, αφού η πρόβλεψη του νόμου για δύτες φύλακες αρχαιοτήτων ή δυτών αρχαιολόγων «σκοντάφτει» στο γεγονός ότι η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων υποφέρει από την ίδια υποστελέχωση όπως το σύνολο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
Δε σταματάει όμως εκεί η εμπλοκή των ιδιωτών. Με το Αρθρο 6 δίνεται η δυνατότητα «κατάρτισης προγραμματικών συμβάσεων πολιτισμικής ανάπτυξης» κατ' εφαρμογή του άρθρου 100 του 3852/2010 («Καλλικράτης»). Αυτό σημαίνει ότι στη διαχείριση των ενάλιων αρχαιολογικών χώρων θα μπορούν να «χωθούν» ιδιώτες, σπάζοντας και στην πράξη την αρχή της αποκλειστικής ευθύνης του κράτους στην προστασία και διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Διότι, με το εν λόγω άρθρο δίνεται η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ του Δημοσίου και φορέων, από επιχειρήσεις Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου που συμμετέχουν δήμοι, «κοινωφελή ιδρύματα» κ.λπ... μέχρι τράπεζες και πιστωτικά ιδρύματα.
Ενα αποκαλυπτικό έργο - ντοκουμέντο που μιλά για το σήμερα με τα αδιάσειστα στοιχεία του χθες. Ενα πολύ κοντινό μας χθες, το οποίο αναφέρεται στις σκοτεινότερες σελίδες της Ιστορίας, ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύει πόσο σημερινοί μπορεί να είναι οι κίνδυνοι και πόσο απαραίτητη είναι η εγρήγορση και η καταγγελία παρόμοιων και πανομοιότυπων φασιστικών - ρατσιστικών - ναζιστικών φαινομένων σήμερα.
Το έργο παίχτηκε, το 1965, ταυτόχρονα σε 15 θεατρικές σκηνές στην Ανατολική και τη Δυτική Γερμανία και στο Royal Shakespeare Company στο Λονδίνο (σκην. Πίτερ Μπρουκ). Ο Πέτερ Βάις κερδίζει το Βραβείο «Λέσινγκ». Στο έργο του, ο Πέτερ Βάις αφήνει ανοικτό το τέλος, ώστε αυτό να αποκτά μία γενικότερη και διαχρονική δυναμική και να προσαρμόζεται σε πολλές και διαφορετικές καταστάσεις, αναδεικνύοντας κυρίως το θέμα της ατομικής και κοινωνικής ενοχής και ευθύνης.
«Κορμός» της Οργανωτικής Επιτροπής παραμένει η Κίνηση Εικαστικών Καλλιτεχνών «Πέρα(σ)μα» και τα συνδικάτα της Ζώνης (Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά, Πανελλήνια Ενωση Αμμοβολιστών - Καθαριστών, Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών, Σωματείο Ηλεκτρολόγων Πλοίων), ενώ την επιτροπή συμπληρώνουν οι Λαϊκές Επιτροπές Κερατσινίου - Δραπετσώνας, Κορυδαλλού, Νίκαιας - Ρέντη, Περάματος, Πειραιά, Σαλαμίνας.
Αύριο Παρασκευή μετά τα εγκαίνια της Εκθεσης θα ακολουθήσει συναυλία στις 9 μ.μ. με το συγκρότημα «Υπεραστικοί».
Το Σάββατο στις 6.30 μ.μ. οργανώνεται συζήτηση για την ανεργία - Οι θέσεις του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος για την αντιμετώπισή της και την οργάνωση της πάλης, ενώ στις 8.30 μ.μ. η θεατρική ομάδα «Εκτός Σχεδίου» ανεβάζει το έργο του Μαξ Φρις «Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές».
Την Κυριακή στις 8.30 μ.μ. θα γίνει συναυλία με σύνθημα «Το φασισμό βαθιά κατάλαβέ τον. Δε θα πεθάνει μόνος. Τσάκισέ τον» με τους: Μανόλη Ανδρουλιδάκη, Ρίτα Αντωνοπούλου, Χρήστο Θηβαίο, «Kollektiva», Γιάννη Λάρδη - Γεωργία Λάμπρη, Βασίλη Λέκκα, Αφροδίτη Μάνου, Γιώργο Μεράντζα, Μίλτο Πασχαλίδη, Γιώργο Σαρρή. Τα πρωινά του Σαββατοκύριακου θα λειτουργούν δημιουργικά εργαστήρια - ζωγραφική, θεατρικό παιχνίδι. Κυριακή 11 π.μ.: Θέατρο «Ενας παράξενος μουσικός» από την ομάδα «Τρομπετίνι».
Ο ΠΟΛΥΠΡΑΓΜΩΝ... «Αγαμος Θύτης» Δημήτρης Σταρόβας θα εμφανιστεί αύριο Παρασκευή (11 μ.μ.) στο Κιάτο, BARRIONUEVO» (Καλογεροπούλου 32 - Μαρίνα Κιάτου, 27420.28435). Παρέα με τον Γιώργο Χατζή (συνεργάτη σε παραστάσεις των «Αγαμων Θυτών», ο οποίος ως ηθοποιός συμμετέχει στα ανατρεπτικά σκετς και ως μαέστρος σε δικές του μουσικές προτάσεις), θα παρουσιάσουν μια μουσικοθεατρική «τραγουδία».
ΤΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ, με ανακοίνωσή του γνωστοποιεί μια σημαντική πρωτοβουλία που πήρε πριν το περασμένο καλοκαίρι: Κάλεσε τα μέλη του να συμμετάσχουν στη δημιουργία μιας αντιφασιστικής - αντιρατσιστικής διαδικτυακής έκθεσης. Την Αντιφασιστική Αντιρατσιστική Διαδικτυακή έκθεση του ΕΕΤΕ μπορείτε να δείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση: antifasistikiekthesi2013.wordpress.com