ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Δεκέμβρη 2008
Σελ. /28
Παράταση και έναρξη παραστάσεων
«Βυσσινόκηπος» από την «Ασκηση»
«Βυσσινόκηπος» από την «Ασκηση»
  • Η θεατρική ομάδα «Ούγκα Κλάρα» παρατείνει τις παραστάσεις του έργου «Το Πρωτάθλημα» της Πένυς Φυλακτάκη στο «Χώρο Τέχνης», 3ος όροφος (Καθολικών 4, Θεσσαλονίκη) μέχρι τις 11 του Γενάρη. Το έργο τιμήθηκε με το 3ο Κρατικό Βραβείο για Νέους Θεατρικούς Συγγραφείς από το υπουργείο Πολιτισμού το 2004, ενώ η πρώτη παρουσίασή του έγινε το 2005 στον Αδειο Χώρο της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου. Μια πικάντικη μαύρη κωμωδία, με θέμα τον έρωτα και τις σχέσεις των ζευγαριών πριν, κατά και μετά το γάμο. Μια παράσταση που εξελίσσεται εκεί όπου ...«και οι τοίχοι έχουν αυτιά». Σκηνοθεσία: Δημήτρης Σακατζής. Σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Σουλιώτης - Δημήτρης Σακατζής. Μουσική: Ελσα Μουρατίδου. Παίζουν: Στάθης Μαυρόπουλος, Σοφία Βούλγαρη.
  • Για δεύτερη συνεχή χρονιά στο θέατρο «Ασκηση» παρουσιάζεται ο «Βυσσινόκηπος» του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Περικλή Μουστάκη, μετάφραση Αρετής Μαθιουδάκη, σκηνικά - κοστούμια Αγγελου Αγγελή, μουσική επιλογή Βασιλικής Λεοντάρη και φωτισμούς Παναγιώτη Μανούση. Παίζουν: Ελισάβετ Λουμπαρδιά, Ελένη Μαούνη, Περικλής Μουστάκης, Σώζων Μπέσης, Γιάννης Μπόγρης, Μάριος Παναγιώτου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου, κ.ά. Η παράσταση εστιάζει στην αντίσταση, ηθική και συναισθηματική, απέναντι σε κάθε μορφής νομοτέλεια θανάτου και ματαίωσης του επιθυμητού, του φαντασιωσικού καθώς και στην ψυχική και γεωγραφική εξορία. Η αισθητική της χαρακτηρίζεται από ένα γκροτέσκο στοιχείο πόνου και χαράς που μέσα από τη σωματική έκφραση αναζητά έναν καθαρά προσωπικό εξομολογητικό λόγο. Ο «Βυσσινόκηπος» παρουσιάζεται σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο με το έργο του Ευγένιου Ιονέσκο «Παιχνίδια Σφαγής». Επίσης, στο θέατρο «Ασκηση» φιλοξενείται η εταιρεία θεάτρου «Κούλα η πλανιδού» που παρουσιάζει το έργο της «Κορσεδία».
  • H θεατρική ομάδα «Νοητή γραμμή» ανεβάζει στο θέατρο «Αργώ Studio» (Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο) την παράσταση devised theatre «Ποτέ μην πας απ' τις σκάλες», μέχρι τις 22 του Φλεβάρη. Σκηνοθεσία - δραματουργική σύνθεση Ολγας Ποζέλη, σύνθεση κειμένων Γιώργου Τζεδόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Κωστή Δάβαρη, φωτισμοί Παναγιώτη Πλασκασοβίτη. Παίζουν: Δημήτρης Βέργαδος, Γιώργος Κρήτος, Λάμπρος Παπαγεωργίου, Ολγα Ποζέλη, Στέβη Φόρτωμα.
  • Ο νέος θίασος «Συν, Επί (+Χ)» θα ανεβάσει στο «Από μηχανής θέατρο» (από 29/12, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, 9 μ.μ.) το έργο του Γερμανού συγγραφέα-δραματουργού Μάριους φον Μάγιενμπουργκ «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι». Πρόκειται για την πρώτη παρουσίαση του ρεαλιστικά αλληγορικού έργου (γράφτηκε φέτος). Μετά από μια θανάσιμη συμπλοκή, ο «Μ» περιπλανιέται σε μια εφιαλτική πόλη, όπου ζουν λύκοι και σκύλοι. Η πείνα ξυπνά στους κατοίκους ζωώδη κανιβαλικά ένστικτα. Σ' έναν κόσμο αδιέξοδο και παράλογο, ο «Μ» καλείται να συμμετάσχει σε παράλογες πράξεις. Μετάφραση Γιώργου Δεπάστα, σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου, σκηνικά Λίνας Μότσιου, κοστούμια Αγγελου Μέντη, φωτισμοί Λευτέρη Παυλόπουλου, μουσική Νίκου Πατρελάκη. Παίζουν: Κώστας Βασαρδάνης, Βασίλης Μπουλουγούρης, Μαρία Πανουργιά.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» από την «Πράξη»

Επιμένοντας στην ποιοτική ρεπερτοριακή κατεύθυνσή του, ο θίασος «Πράξη» ανέβασε στο «Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας» ένα έργο «σταθμό» του γερμανόφωνου μεταπολεμικού θεάτρου, την «Επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» του Φρίντριχ Ντίρενματ, σε νέα, νοηματικά και θεατρικά δραστική μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα. Ιδεολογικά και δραματουργικά επηρεασμένος από τον Μπρεχτ, ο σπουδαίος Ελβετός δραματουργός και πεζογράφος Ντίρενματ με το έργο αυτό (1956), χρησιμοποιώντας το συνηθέστατο, οικουμενικό, από γενέσεως ανθρώπου, φαινόμενο της ερωτικής προδοσίας, αλληγορικά αποκαλύπτει τη δύναμη του κεφαλαιοκρατικού χρήματος. Το χρήμα εκπορνεύει. Είναι αδυσώπητο, απάνθρωπο. Χάριν της εξουσίας του, χρησιμοποιεί όλες τις μεθόδους για να εκβιάζει, να διαβρώνει και να εξαγοράζει συνειδήσεις. Οχι μόνο του ατόμου, αλλά και τη συλλογική συνείδηση μιας κοινωνίας. Εκμεταλλεύεται τα πάντα. Τα προσωπικά και οικογενειακά προβλήματα, την αδυναμία, τις προσωπικές φιλοδοξίες, την επαγγελματική ή κοινωνικοθεσμική θέση και εργασία του ανθρώπου, κυρίως τη φτώχεια του ανθρώπου της ανάγκης. Εκμεταλλεύεται προπαντός την εκτεταμένη οικονομική κρίση και ανέχεια της κοινωνίας. Αυτό «διαμήνυσε» στην εποχή του και στην εποχή μας ο Ντίρενματ. Οπως ο Μπρεχτ, ο Ντίρενματ πίστευε ότι ο άνθρωπος αλλάζει. Οτι οι συνθήκες, η ταξική θέση και στάση του, η κοινωνική ή μη συνειδητοποίησή του τον αλλάζουν. Τον ωθούν - αναλόγως - είτε στο καλό είτε στο κακό. Και με αυτή την πεποίθηση έπλασε όλα, ανεξαιρέτως, τα πρόσωπα του έργου αυτού. Ο Ντίρενματ γράφει τη «Γηραιά κυρία» σε μια κρίσιμη εποχή. Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει τελειώσει. Το μεγάλο κεφάλαιο ανακατανέμεται, ανασυντάσσεται και σωρεύεται «καταβροχθίζοντας», σιωπηλώς και εν μια νυκτί, τον εθνικό πλούτο ανίσχυρων, πασχόντων εξαθλιωμένων κοινωνιών και χωρών (εκτάσεις, υποδομές, εργοστάσια, άλλες επιχειρήσεις κλπ.) και παριστάνοντας τον κοινωνικό «ευεργέτη» αλώνει τις ανθρώπινες συνειδήσεις. Το κεντρικό πρόσωπο του έργου, η Κλαιρ Τσακανασιάν, γηραιά ιδιοκτήτρια πολλών μεγάλων επιχειρήσεων και εκτάσεων σε διάφορες χώρες, κληρονόμος των οκτώ αθλίων, αλλά ζάμπλουτων που παντρεύτηκε, η οποία εν κρυπτώ αγόρασε και τη δημόσια περιουσία (εκτάσεις, δάση, εργοστάσια) της γενέτειράς της, μετά από πενήντα χρόνια απουσίας επιστρέφει σ' αυτήν, με ένα μόνο σκοπό. Σκοπό που είχε σε όλη τη ζωή της. Με την ισχύ του πλούτου της να εξαγοράσει, ως «ευεργέτις» όλες τις συνειδήσεις στον εξαθλιωμένο οικονομικά και παραγωγικά τόπο της, προκειμένου να τιμωρήσει - έως θανάτου - τον άντρα που ερωτεύτηκε στη νιότη της, τον Αλφρεντ, ο οποίος την εγκατέλειψε, αν και έγκυο, για μια άλλη, εξαιτίας του οποίου ξενιτεύτηκε, έγινε πόρνη για να ζήσει και έχασε το εγκαταλειμμένο, λόγω της ανέχειάς της, μωρό της, αλλά και τη γενέτειρά της (κατοίκους και θεσμούς) που, αντιμετωπίζοντάς την ως πορνίδιο, απάλλαξαν από τις ευθύνες του τον άντρα που την άφησε έγκυο. Ο σκοπός της υπηρετείται από όλα τα πρόσωπα. Ολα εξαγοράζονται, όλα γίνονται συνένοχα. Ο συμπατριώτης της δικαστής, που τον εξαγόρασε για να υπηρετεί όλες τις υποθέσεις της. Ολα τα θεσμικά όργανα - λ.χ. δήμαρχος, αστυνόμος, παπάς, δημοσιογράφοι, πολίτες. Ακόμα και η γυναίκα και τα παιδιά του ηλικιωμένου μικρομαγαζάτορα, αγαπημένου της νιότης της. Μόνο ο δάσκαλος αντιστέκεται στο κακό, αλλά τελικά και αυτός υποκύπτει στην απαίτηση της «ευεργέτιδος»: Κάποιος από όλους να δολοφονήσει τον προδότη του νεανικού έρωτά της. Ο Αλφρεντ, εν μέσω μιας κοινωνικής «ζούγκλας», αναγνωρίζοντας ότι υπήρξε υπαίτιος ενός κακού, αυτοκαθαιρείται αυτοκτονώντας. Η σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού αναδεικνύει, τα μέγιστα, τη διαχρονική και επίκαιρη αξία του έργου, αλλά και τις μπρεχτικές επιρροές του. Κράμα ρεαλισμού, αλλά και συμβολικού εξπρεσιονισμού, αποστασιοποίησης και σαρκαστικού σχολιασμού, η σκηνοθεσία υπογραμμίζει το «γκέστους», τη θέση - στάση (κοινωνική, ταξική, ηθική, συνειδησιακή, ψυχοδιανοητική, συναισθηματική) του κάθε προσώπου. Την ενδιαφέρουσα, πολύ δραστική σκηνοθετική «ανάγνωση» στηρίζουν το λιτά συμβολικό σκηνικό και τα επίσης συμβολικά κοστούμια της Ελένης Μανωλοπούλου, οι «ζοφώδεις» φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου, η αρμόζουσα στο «γκέστους» κάθε προσώπου κινησιολογία της Μαρίας Γοργία και η «σκοτεινή» μουσική του Θόδωρου Αμπαζή. Η κυρίαρχη ερμηνεία της παράστασης ανήκει στην Μπέτυ Αρβανίτη (γηραιά κυρία), που πλάθει ένα κυνικά απάνθρωπο και εκδικητικό, ανθρωπόμορφο «τοτέμ» της μεγαλοαστικής τάξης. Λιτά ρεαλιστική η ερμηνεία του Γιάννη Φέρτη. Αξιοι ονομαστικής αναφοράς για τις συνολικά αξιόλογες ερμηνείες τους είναι και οι άλλοι ηθοποιοί της παράστασης: Κώστας Γαλανάκης, Μπάμπης Σαρηγιαννίδης, Θανάσης Δήμου, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Βασίλης Καραμπούλας, Τζίνη Παπαδοπούλου, Ελένη Ουζουνίδου, Ακης Λυρής, Ηλίας Κουνέλας, Δημήτρης Μυλωνάς.


ΘΥΜΕΛΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ