Το β' μέρος της αποστολής στο νησί, όπου η «Λαϊκή Συσπείρωση» διεκδικεί να επανεκλέξει δήμαρχο
Στις αρχές Απρίλη, ο «Ριζοσπάστης» βρέθηκε στην Ικαρία και μαζί με τον υποψήφιο δήμαρχο της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Νίκο Λαρδά, «περπάτησε» το νησί, ανέδειξε τα πιο σοβαρά προβλήματα και κυρίως τη μαχητική, διεκδικητική στάση της δημοτικής αρχής, στο πλευρό του λαού, απέναντι στην αντιλαϊκή πολιτική που τα δημιουργεί και τα οξύνει.
Το πρώτο μέρος της αποστολής του «Ριζοσπάστη» δημοσιεύτηκε στο φύλλο του Σαββατοκύριακου 6-7 Απρίλη. Σήμερα ολοκληρώνουμε την παρουσίαση, με δυο ακόμα ζητήματα που ανέδειξε η αποστολή: Τις εργασιακές σχέσεις στο δήμο και τη διαχείριση των απορριμμάτων. Η στάση της δημοτικής αρχής και στα δυο αυτά ζητήματα, σε αντίθεση με όλες τις άλλες παρατάξεις, πρέπει να αποτελέσει κριτήριο ψήφου και επιβεβαιώνει την ανάγκη να επανεκλέξει ο λαός της Ικαρίας τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στο τιμόνι του δήμου.
Η υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων του δήμου και το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι δυο μέτωπα στα οποία η δημοτική αρχή Ικαρίας έδωσε μεγάλες μάχες στην προηγούμενη θητεία της, με δήμαρχο τον Στέλιο Σταμούλο, υπερασπιζόμενη τα συμφέροντα του λαού. Από τότε που ανέλαβε, δηλαδή από τον Σεπτέμβρη του 2014, η δημοτική αρχή βρέθηκε στο πλευρό των εργαζομένων του δήμου, διεκδίκησε τη διασφάλιση των υπαρχόντων θέσεων εργασίας και παράλληλα νέες προσλήψεις μονίμων υπαλλήλων, με πλήρη κρατική χρηματοδότηση.
Ο Ν. Λαρδάς |
Οπως μας εξήγησε ο Ν. Λαρδάς, το θεσμικό πλαίσιο για τους δήμους, που στηρίζουν όλες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις και αποδέχονται οι δημοτικές αρχές όλων των άλλων κομμάτων, αποθεώνει την ανταποδοτικότητα στις υπηρεσίες για τους δημότες και ταυτόχρονα συνδέει τις όποιες προσλήψεις με τα έσοδα απ' αυτές τις υπηρεσίες. Καλλιεργεί δηλαδή την αντίληψη ότι για να κάνει ο δήμος ακόμα και τα στοιχειώδη, θα πρέπει να βάλει ο λαός βαθιά το χέρι στην τσέπη, ενώ και οι όποιες προσλήψεις στηρίζονται στην ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών.
Μάλιστα, ο νόμος Σκουρλέτη έκανε ένα βήμα πιο πέρα, απαγορεύοντας τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού σε ανταποδοτικές υπηρεσίες των δήμων, όπου τα έσοδα από τα ανταποδοτικά τέλη είναι μικρά. Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση εκβιάζει τους δήμους είτε να αυξήσουν τα ανταποδοτικά τέλη είτε να μείνουν χωρίς προσωπικό!
Κι ενώ η κατάσταση αυτή βρέθηκε σταθερά στο στόχαστρο της δημοτικής αρχής όλα αυτά τα χρόνια, διεκδικώντας μόνιμη - σταθερή εργασία και χρηματοδότηση από το κράτος, οι άλλες παρατάξεις και μέρος της μειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο όχι μόνο δεν έβγαλαν μιλιά για το ασφυκτικό αντιλαϊκό πλαίσιο, αλλά έφτασαν στο σημείο να επιρρίψουν ευθύνες στη δημοτική αρχή, επειδή δεν υπέβαλε αίτηση για τις προσλήψεις μονίμων σε ανταποδοτικές υπηρεσίες.
Ο ΧΑΔΑ Ραχών |
Πρόβλημα που «καίει» την Ικαρία είναι και η διαχείριση των απορριμμάτων. Η κατάσταση ειδικά στο ΧΑΔΑ Ραχών, τον έναν από τους δύο που έχουν διαμορφωθεί στο νησί, είναι παραπάνω από εκρηκτική. Σκουπίδια πνίγουν τον τόπο, έχουν καταλάβει ρέματα, ποτάμια της γύρω περιοχής.
Η δημοτική αρχή προσπαθεί να περιορίσει το πρόβλημα με την τακτική επιχωμάτωση των απορριμμάτων στους ΧΑΔΑ, με κάποια υποτυπώδη βελτίωση των υποδομών (περίφραξη κ.λπ.), ενώ προχώρησε στην επανεκκίνηση των ενεργειών για τον διαχωρισμό των απορριμμάτων στην πηγή.
Το πρόβλημα βέβαια δεν είναι «τοπικό». Ενταγμένη στη συνολικότερη αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ και των κυβερνήσεών της, που αντιμετωπίζει τα σκουπίδια ως προσοδοφόρο πεδίο δράσης για το κεφάλαιο, η διαχείριση των απορριμμάτων δεν έχει για κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες, αλλά τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, που επενδύουν όπου μυριστούν ψητό.
Η άθλια εικόνα που παρουσιάζει ο ΧΑΔΑ Ραχών είναι στον αντίποδα των όσων διεκδικεί η δημοτική αρχή από το κράτος και συγκεκριμένα διαλογή των απορριμμάτων στην πηγή, σταθμό μεταφόρτωσης, μονάδα διαλογής ανακυκλώσιμων, σχεδιασμό για προώθηση των ανακυκλώσιμων υλικών σε κεντρική μονάδα ανακυκλώσιμων υλικών (Περιφέρεια ή κέντρο), ΧΥΤΥ, μονάδα σταθεροποίησης βιολογικών υπολειμμάτων κ.ά.
Οπως ανέφερε ο Ν. Λαρδάς, πρόκειται για θέσεις που η «Λαϊκή Συσπείρωση» έχει διατυπώσει από το 2014, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, και τις έχει προβάλει με πλήθος παρεμβάσεων στην κυβέρνηση, με διαμαρτυρίες και έγγραφα στα αρμόδια υπουργεία.
«Διεκδικούμε 13 εκατ. για την προμήθεια εξοπλισμού, την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ και την κατασκευή του ΧΥΤΥ», αναφέρει ο Ν. Λαρδάς, την ίδια ώρα που οι άλλοι συνδυασμοί επιχειρούν να επιρρίψουν τις ευθύνες στην αγωνιστική δημοτική αρχή, για να καλύψουν την αντιλαϊκή πολιτική των μέχρι τώρα κυβερνήσεων, που χαρακτηρίζεται από τη συνεχή υποχρηματοδότηση των δήμων, την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης του τομέα συνολικά της καθαριότητας και διαχείρισης απορριμμάτων κ.ο.κ., προσθέτοντας και άλλα χαράτσια στους κατοίκους.
Παρέμβαση του υποψήφιου δημάρχου, Ν. Λαρδά, με αφορμή τις πασχαλινές αυξήσεις των εισιτηρίων
Το αίτημα για καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση με φτηνό εισιτήριο προβάλλει η «Λαϊκή Συσπείρωση» Ικαρίας, με αφορμή τις αυξήσεις που είδαν πάλι οι ταξιδιώτες στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στις γιορτές του Πάσχα. Ενδεικτικά, το εισιτήριο στο κατάστρωμα του πλοίου, δηλαδή σε πλαστική καρέκλα, από Πειραιά για Ικαρία ανεβαίνει στα 39,50 ευρώ, από 37 που κόστιζε μέχρι πρόσφατα (αύξηση 6,75%), ενώ η οικονομική αεροπορική θέση πάει στα 49 ευρώ από 47.
Σε δήλωσή του, ο αντιδήμαρχος και υποψήφιος δήμαρχος Νίκος Λαρδάς αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι οι αυξήσεις αυτές διαμορφώνουν το κλίμα για το επόμενο χτύπημα με την έναρξη της θερινής περιόδου και επισημαίνει: «Η εξέλιξη αυτή έρχεται να αποδείξει το μέγεθος της αναποτελεσματικότητας ρυθμίσεων και μέτρων όπως το λεγόμενο "μεταφορικό ισοδύναμο", που δεν θίγουν σε καμία περίπτωση το κυρίαρχο στοιχείο που καθορίζει τα τεκταινόμενα στο χώρο των συγκοινωνιών. Που δεν είναι άλλο από το ότι οι συγκοινωνίες έχουν παραδοθεί στους νόμους της αγοράς, με τα εισιτήρια να εκτινάσσονται στα ύψη και τα δρομολόγια να προσαρμόζονται στην προσδοκώμενη κερδοφορία των εταιρειών».
Οπως αναφέρει ο Ν. Λαρδάς, ο δήμος Ικαρίας, με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στη διοίκηση, έχει υιοθετήσει τα αιτήματα δεκάδων σωματείων και φορέων, που διεκδικούν:
Με βάση αυτά τα αιτήματα, που έχουν γίνει αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, ο δήμος Ικαρίας έχει οργανώσει την τελευταία πενταετία δεκάδες παρεμβάσεις στο αρμόδιο υπουργείο, στο ΣΑΣ και σε συνέδρια που σχετίζονται με την περίφημη πια «νησιωτικότητα», χωρίς καμιά ανταπόκριση τόσο από την προηγούμενη συγκυβέρνηση (ΝΔ - ΠΑΣΟΚ κ.λπ.) όσο και από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
«Η πραγματικότητα μαρτυρά πως παρά το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις εναλλάσσονται, εφαρμόζεται η ίδια στρατηγική κατά των εργαζομένων και των νησιωτών, είτε στο τιμόνι της διακυβέρνησης βρίσκεται η ΝΔ είτε το ΠΑΣΟΚ είτε ο ΣΥΡΙΖΑ, κι αυτό είναι ένα βασικό κριτήριο ψήφου μπροστά στις κάλπες, που αναδεικνύει την ανάγκη οι εργαζόμενοι, οι νησιώτες, συνολικά ο λαός με την οργανωμένη πάλη του να πει το "φτάνει πια", βάζοντας μπροστά τις δικές του ανάγκες», αναφέρει ο Ν. Λαρδάς και συνεχίζει:
«Κάνουμε για μια ακόμα φορά καθαρό ότι ο δήμος Ικαρίας, με τη "Λαϊκή Συσπείρωση" στη διοίκηση, θα συμβάλει με όλες του τις δυνάμεις στη διεκδίκηση συνδυασμένης καθημερινής ακτοπλοϊκής και αεροπορικής σύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα (...) καθημερινής σύνδεσης των νησιών μας με τον Πειραιά, συχνής σύνδεσης με τη Βόρεια Ελλάδα, με σύγχρονα ασφαλή πλοία, με φτηνό εισιτήριο (...)», αναδεικνύοντας «τη μόνη πρόταση που λύνει οριστικά και σε όφελος του λαού το πρόβλημα, τη δημιουργία δημόσιου φορέα ακτοπλοϊκών και αεροπορικών μεταφορών. Γι' αυτό όμως χρειάζεται ανατροπή της σημερινής πολιτικής, σε αυτή την προσπάθεια καλούμε τους νησιώτες να πάρουν αγωνιστικά - δυναμικά την υπόθεση στα χέρια τους».