ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Φλεβάρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα «απαγορευμένα» ντοκιμαντέρ αντεπιτίθενται
  • Με συλλογική προβολή των αποκλεισμένων, από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ταινιών τους απαντούν οι δημιουργοί
  • Επιστολή στον «Ρ» του συμβούλου κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ

Στην αντεπίθεση περνούν οι δημιουργοί που αποκλείστηκαν από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, προβάλλοντας τις «απαγορευμένες» ταινίες τους στο «Σινέ Φιλίπ» (Θάσου 11, πλατεία Αμερικής, ενιαίο εισιτήριο 5 ευρώ) από 6 - 12/3, 7.30 μ.μ. - μεσάνυχτα.

«Βάφτισαν» την πρωτοβουλία τους «Γιορτή Ντοκιμαντέρ» και δηλώνουν ότι «είναι συνέχεια της αυθόρμητης κινητοποίησης των ντοκιμαντεριστών με αφορμή τις αυθαιρεσίες και τη λανθασμένη πολιτική του Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης». «Στην εποχή που χαρακτηρίζεται από την παροχή τηλεοπτικών υποπροϊόντων, επισημαίνουμε εδώ με την πλειοψηφία των επιλογών μας την ουσιώδη διαφορά μεταξύ του τηλεοπτικού ρεπορτάζ και της ταινίας του δημιουργού», σημειώνουν, μεταξύ άλλων. Θεωρώντας ότι «το κοινό βρίσκεται πάντα εκεί έτοιμο και όλο και πιο ανήσυχο, αναζητά και θέλει να δει τον δημιουργικό εκείνο κινηματογράφο, ο οποίος τολμά να διαφοροποιηθεί από την αισθητική και ηθική στάση της μικρής οθόνης», καλούν «όλους τους ανήσυχους θεατές» να παρακολουθήσουν τις προβολές.

Υπογραμμίζουν, επίσης, τη «γενναιόδωρη κίνηση των σκηνοθετών που διαχειρίζονται το "Σινέ Φιλίπ"» να δώσουν «φιλόξενη στέγη» στις «εξόριστες» από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ ταινίες τους. Οι προβολές ξεκινούν με την ταινία «Ο κινηματογράφος του πραγματικού», στην οποία ακούγονται οι απόψεις για το ντοκιμαντέρ των: Ζαν Ρους, Γιόρις Ιβενς, Νάγκισα Οσιμα, Ανρί Στροκ, Εντγκαρ Μορέν κ.ά.

Στη «Γιορτή ντοκιμαντέρ» συμμετέχουν οι σκηνοθέτες: Νίκος Αλευράς, Μαριάννα Αστρακά, Λεωνίδας Βαρδαρός, Νίκος Θεοδοσίου, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Ροβήρος Μανθούλης, Κώστας Μαχαίρας, Λευτέρης Ξανθόπουλος, Μάνος Παπαδάκης, Λάκης Παπαστάθης, Λουκία Ρικάκη, Νίκος Σταμπουλόπουλος, Χαρά Φράγκου, Δήμητρα Ζήρου. Στηρίζουν με τη συμβολική συμμετοχή τους οι σκηνοθέτες: Ρ. Μανθούλης, Λ. Ξανθόπουλος, Γ. Καρυπίδης, Α. Παπαηλιού, Λ. Παπαστάθης, Δ. Σπύρου, Τ. Ψαρράς. Την πρωτοβουλία στηρίζει η Πανδώρα Μουρίκη.

Ατολμο το ΥΠΠΟ

Την κατάργηση της διάταξης που επιβάλλει τη συμμετοχή ταινιών στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή τους στα Κρατικά Βραβεία δηλώνει ότι θα εισηγηθεί ο νέος σύμβουλος κινηματογραφίας του υπουργείου Πολιτισμού, Β. Κεσίσογλου.

Σε επιστολή του προς τον «Ρ», ο σύμβουλος παραδέχεται ότι «δεν έχω συναντήσει άνθρωπο του κινηματογράφου που να είναι πια υπέρ αυτής της ατυχούς ρύθμισης (...)». Προσθέτει ότι αν καθυστερήσει το νέο νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο, η κατάργηση της διάταξης θα γίνει με τη μορφή τροπολογίας σε άλλο νόμο.

Υπενθυμίζουμε, ωστόσο, ότι αυτή η διάταξη είναι μέρος του προβλήματος. Οι αποκλεισμένοι σκηνοθέτες θέτουν πολλά και σοβαρά ζητήματα που άπτονται της λειτουργίας του Φεστιβάλ και, κυρίως, του προσανατολισμού του. Δηλαδή, αν η διοργάνωση υπάρχει χάριν της στήριξης και προβολής του πολύπαθου ελληνικού κινηματογράφου ή αν οι Ελληνες δημιουργοί θα αποτελέσουν το θλιβερό άλλοθι μιας διοργάνωσης που ο κύριος κορμός της θα αποτελείται από τη διεθνή παραγωγή.

Το ερώτημα είναι λοιπόν αν το ΥΠΠΟ προτίθεται να πράξει τα αυτονόητα, πολύ περισσότερο που ουδείς αμφισβητεί (σ.σ. το πιθανότερο και ο κ. Κεσίσογλου) ότι το επίπεδο (αριθμητικής) παραγωγής και διανομής της εγχώριας κινηματογραφίας δεν τιμά τους αρμόδιους κρατικούς φορείς.

Πολύμορφες εικαστικές αναζητήσεις

Εργο του Τζ. Καγκλή
Εργο του Τζ. Καγκλή
Εκθεση ζωγραφικής του Τζουλιάνο Καγκλή, παρουσιάζει έως 8/3 η γκαλερί «έκφραση γιάννα γραμματοπούλου» (Βαλαωρίτου 9α). Κεντρικό θέμα είναι η γυναικεία φιγούρα. Οπως σημειώνει ο Χρήστος Μπουλώτης: «Σαν σπονδυλωτοί μονόλογοι οι γυναίκες μοιάζουν να μιλούν για πάθη και πένθη του σώματος, δηλαδή του χρόνου, για την ανθρώπινη συνθήκη, την επιθυμία για διάρκεια... Ο ζωγραφικός λόγος, τεχνηέντως αποδραματοποιημένος, καταφέρνει να γίνει σχεδόν αντικειμενικός, χωρίς βιμπράτο, με την ηδύτητα της μελαγχολίας και με ήπια εγκαρτέρηση μπροστά στο μοναχικό ταξίδι μας(...)».

  • Ομαδική έκθεση ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας, γκράφικς και εγκαταστάσεων θα φιλοξενήσει (18/3-19/4) το «Τρίγωνο» (Δροσίνη και Δ. Κυριακού 16, Κηφισιά). Τίτλος της: «Αντι+θέσεις». Συμμετέχουν οι: Αθηνά Αντωνιάδου (Κύπρος / Γερμανία), Ρέα Αφαντίτου (Κύπρος), Μαριάννα Κωνσταντή (Κύπρος), Lus Deza (Περού / Σουηδία), Genti Korini (Αλβανία), Iseult Labote (Ελβετία), Alain Pette (Γαλλία), Olga Popescu (Ρουμανία), Daniel Stancu (Ρουμανία), Juanjo Oliva (Ισπανία) κ.ά. Επιμέλεια έκθεσης: Βασίλης Καρακατσάνης.
  • Συνεχίζεται (έως 8/3) στην αίθουσα τέχνης «Καπλανών 5» η ομαδική έκθεση «Εξι εκδοχές παραστατικής ζωγραφικής». Παρουσιάζονται έργα έξι γνωστών ζωγράφων (Ζαχαρία Αρβανίτη, Γιάννη Βαλαβανίδη, Χρόνη Μπότσογλου, Τριαντάφυλλου Πατρασκίδη, Νίκου Χουλιαρά, Γιάννη Ψυχοπαίδη), με μακρόχρονη θητεία στην ελληνική παραστατική ζωγραφική.
  • «Ζωντανοί κήποι», τιτλοφορείται η έκθεση ζωγραφικής του G. Banner, στην γκαλερί «Mary Alexiou - Athens Space» (Δημοκρίτου και Στρατιωτικού Συνδέσμου 23). Ο ζωγράφος μάς εισάγει σε ένα ρεαλιστικά μεταφυσικό κόσμο, κινούμενο μεταξύ πραγματικού και φανταστικού.
  • Η γκαλερί «Harma» (Θέσπιδος 10, Πλάκα) παρουσιάζει (έως 13/3), ομαδική έκθεση. Συμμετέχουν με πρωτότυπα κοσμήματα οι: Μαίρη - Ζωή, Ελενα Σύρακα, Vassilia, Ειρήνη Αγιακάτσικα, Αγγελική Γαρμπή και ΟΜ. Ζωγραφική: Μάριος Χονδρογιάννης. Περίτεχνες διακοσμητικές δημιουργίες των ΟΜ και PAL. Καλλιτεχνική κεραμική και πορσελάνη: Σαβίνα Βασιλειάδη κ.ά.
  • Το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50) φιλοξενεί έκθεση ζωγραφικής του Πέτρου Μακρή με τίτλο «Εβίβα ρεμπέτες! Viva el tango». Παρουσιάζονται 40 ακουαρέλες, λάδια και παστέλ.
Ελληνικά έργα στις σκηνές

«Ο ήχος του όπλου»
«Ο ήχος του όπλου»
«

Ο ήχος του όπλου» της Λούλας Αναγνωστάκη, παρουσιάζεται στο «Θέατρο 104 Κέντρο Λόγου και Τέχνης» (Καλλιδρομίου και Θεμιστοκλέους 104, Εξάρχεια, τηλ. 210.3826.185), σε σκηνοθεσία Ελλης Παπακωνσταντίνου, σκηνικά - κοστούμια Φωτεινής Δήμου, μουσική Δημήτρη Καμαρωτού. Παίζουν: Τάνια Τσανακλίδου, Χρύσα Σπηλιώτη, Μάνος Καρατζογιάννης, Ηλέκτρα Τσακαλία, Νικόλας Στραβοπόδης, Τηλέμαχος Μούσας. Στίχοι και μουσική ο Δημήτρης Καμαρωτός. Ενας ρόλος πρόκληση για την Τάνια Τσανακλίδου, επανεμφανίζεται στο θέατρο. Μια γυναίκα παντρεμένη από χρόνια στην επαρχία έρχεται στην Αθήνα να ψηφίσει στις βουλευτικές εκλογές. Εχει πολύ τρακ, γιατί μετά από ένα χρόνο θα συναντήσει το 18χρονο γιο της, αλλά και άλλα πρόσωπα κι όλα θα συμβούν μέσα σε λίγες ώρες, ενώ έξω μαίνεται η πανηγυρική ατμόσφαιρα.

  • «Κάνε πέρα. Θέλω να περάσω», τιτλοφορείται το έργο της Αντυς Κωστάκου που ανεβάζει (1/3) το θέατρο «Αλκμήνη». Αφορά σε δύο στιγματισμένα αδέλφια. Τι ρόλο έπαιξαν η οικογένεια, το σχολείο, η κοινωνία, ώστε να περιθωριοποιηθούν; Τα δύο αδέλφια πέρασαν από τον κοινωνικό αποκλεισμό στον αυτο-αποκλεισμό, μέχρι να συναντήσουν λίγους που ξέρουν να δίνουν. Πώς βρήκαν τη δύναμη να πουν «Κάνε πέρα. Θέλω να περάσω»; Η παράσταση ενέπνευσε μια εικαστική έκθεση (παρουσιάζεται στην παράσταση), του ζωγράφου Μπάμπη Δερμάτη. Για όλους τους «διαφορετικούς» - σωματικά, ψυχικά, πνευματικά, κοινωνικά - οι οποίοι δεν έχουν πρόσβαση στο καθιερωμένο θέατρο και την τέχνη. Σκηνοθεσία: Anthony Burk - Πέπη Μοσχοβάκου. Σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Κασαπάκης. Μουσική: Μάριος Στρόφαλης. Παίζουν: Μανώλης Ιωνάς, Χριστίνα Καζάζη.
Στο χορό της Γιουρο-ύπνωσης

H Eλληνοαμερικανίς τραγουδίστρια της ποπ Καλομοίρα, που εκκολάφτηκε στο «Fame Story» και ακολούθησε τη γνωστή διαδρομή προς τα νυχτερινά «πολιτιστικά» κέντρα, πήρε το διαβατήριο για τον «53ο διαγωνισμό τραγουδιού Γιουροβίζιον», που θα γίνει στο Βελιγράδι. Η νέα «πρέσβειρα» αναδείχτηκε κατά την προχτεσινή βραδιά επιλογής του τραγουδιού - εκπροσώπου σε ειδική εκδήλωση της ΕΡΤ σε μεγάλο νυχτερινό κέντρο.

Η διοργανώτρια ΕΡΤ άνοιξε και πάλι το πουγκί (που γεμίζει με τα λεφτά του ελληνικού λαού) για ένα ακόμη ακριβοπληρωμένο σόου. Καλώντας τους τηλε-κακομοίρηδες να επιλέξουν ανάμεσα στα τρία ελληνικότατα (!!!) άσματα «Secret Combination» (Καλομοίρα), «Always and Forever» (Κώστας Μαρτάκης) και «A Chance to Love» (Χρύσπα). Για την απαιτούμενη φόρτιση της ατμόσφαιρας, επιστρατεύτηκαν και αναφορές στις «ένδοξες» συμμετοχές του πρόσφατου γιουρο-παρελθόντος μας.

Τα «μεγαλεία» έπονται, στο πολύπαθο, πλην γιουρο-συνταγμένο Βελιγράδι. Ετσι, για να νιώσουν και οι Γιουγκοσλάβοι ισότιμοι Ευρωπαίοι. Από την προχτεσινή φιέστα, πάντως, εμείς κρατάμε το αστειάκι των παρουσιαστριών αδελφών Μαγγίρα: «Πού είναι το ΥΠΠΟ να μας φτιάξει ένα μουσείο Γιουροβίζιον;». Λέτε να το δούμε κι αυτό; Το ελληνικό κράτος, εκείνο που έδωσε το πράσινο φως για τον ενταφιασμό της ελληνικής μουσικής ιστορίας μας στα ερείπια της «Κολούμπια», ενώ την ίδια στιγμή πνίγει ό,τι πιο δημιουργικό γεννιέται σ' αυτόν τον τόπο, να θεμελιώσει και το μουσείο του «πολιτισμού» που πραγματικά υπηρετεί; Τον άλλον, τον αληθινό πολιτισμό τον έχει ξεχασμένο, καταδικασμένο στην κακή του μοίρα...


Ρ. Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ