ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Φλεβάρη 2008
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΑΞΙΜ ΓΚΟΡΚΙ
Υπεράσπισε το μαρξισμό και το δίκιο

Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου παρουσιάζει το εφιαλτικά επίκαιρο έργο του «Στο βυθό»

Μαξίμ Γκόρκι
Μαξίμ Γκόρκι
Ενα από τα έργα του σπουδαίου Ρώσου δημιουργού Μαξίμ Γκόρκι, που φέτος συμπληρώνονται 140 χρόνια από τη γέννησή του, το έργο «Στο βυθό», που έχει μεταφραστεί και παρουσιαστεί σε πολλές σκηνές του κόσμου, παρουσιάζει η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, σε διασκευή - σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη, σκηνικά Εύας Μανιδάκη, κοστούμια Αγγελου Μέντη, κίνηση Αγγελικής Στελλάτου, μουσική Μαρίας Κουρμούλη, Νίκης Καραγεώργου, φωτισμούς Αλέκου Γιάνναρου.

Η ομάδα των ηθοποιών της Πειραματικής Σκηνής, εμπλουτισμένη με νέο έμψυχο υλικό, προσεγγίζει τον Ρώσο δημιουργό, με ένα έργο που έχει εντυπωσιακές προσωπογραφίες και εφιαλτικά επίκαιρη διάσταση, καθώς το θέμα της περιθωριοποίησης θέτει σε αμφισβήτηση τον σύγχρονο πολιτισμό.

Παίζουν με σειρά εμφάνισης: Νίκος Καρδώνης, Ελένη Ρουσσινού, Σταύρος Καλλιγάς, Μάνια Παπαδημητρίου, Γιώργος Βαλαής, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Δημήτρης Ημελλος, Βασίλης Καραμπούλας, Βασίλης Ανδρέου, Πέτρος Γιωρκάτζης, Γιώργος Φριντζήλας, Λαέρτης Βασιλείου, Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Κίτσου, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Στάθης Γράψας.

Σύνοψη του έργου

Σε ένα ιδιωτικό υπνωτήριο, τις παγωμένες χειμωνιάτικες νύχτες, συνωστίζονται κάθε λογής άνθρωποι: αλκοολικοί, πόρνες, κλέφτες, ηθοποιοί, αναρχικοί και αντιεξουσιαστές, πρώην αριστοκράτες και προλετάριοι. Υπάρξεις μοναχικές, χαρακτήρες που ζουν στο περιθώριο, πρόσωπα με στοιχεία έντονα κοινωνικοαναρχικά αλλά με τον πιο ατομικιστικό τρόπο βυθίζονται στη σκληρότητα και την αναισθησία. Στο βυθό της ύπαρξής τους, εκεί όπου ο πάγος δε λιώνει ποτέ και τα όνειρά τους ματαιώνονται, τα πρόσωπα αυτά συναντιούνται με τα πάθη τους και αναμετριούνται με το θάνατο.

Στο άθλιο υπόγειο που νοικιάζει ο Καστιλιόφ έχουν βρει κατάλυμα άνθρωποι πάμφτωχοι και περιθωριακοί: ο κλειδαράς Κλιες με την ετοιμοθάνατη γυναίκα του, ένας μέθυσος αποτυχημένος ηθοποιός, ένας ξεπεσμένος βαρόνος, ένας μυστηριώδης προσκυνητής. Ανάμεσά τους η Βασιλίσα, η γυναίκα του ιδιοκτήτη, προσπαθεί να πείσει τον εραστή της, τον νεαρό Βάσκα, να τη βοηθήσει να ξεφύγει από το κολαστήριο, σκοτώνοντας τον άντρα της. Ομως ο Βάσκα έχει το βλέμμα του στραμμένο αλλού.

Από την παράσταση «Στο βυθό» του Εθνικού Θεάτρου
Από την παράσταση «Στο βυθό» του Εθνικού Θεάτρου
Ο «Βυθός» γράφτηκε από τον Μαξίμ Γκόρκι το 1902. Η διασκευή της Ρούλας Πατεράκη, που έγινε ειδικά για την παράσταση, ακολουθεί πιστά την πλοκή του πρωτότυπου έργου αλλά τη μεταφέρει σε ένα πιο σύγχρονο πλαίσιο. Η γλώσσα και οι χαρακτήρες του έργου έτσι αλλάζουν, πλησιάζουν περισσότερο τη δική μας εποχή και γίνονται πιο οικείοι. Η χρονική στιγμή, ωστόσο, που διαδραματίζεται το έργο δεν προσδιορίζεται με ακρίβεια.

Μαξίμ Γκόρκι

Αλεξέι Μαξίμοβιτς Πέτσκοφ είναι το πραγματικό όνομα του Γκόρκι που στα ρωσικά θα πει «πικρός». Γεννήθηκε στο χωριό Νίζνι Νόβγκοροντ το 1868. Ορφανός και πάμφτωχος, πριν κλείσει τα δέκα του χρόνια, περιπλανήθηκε στη ρώσικη γη, αναζητώντας δουλιά. Δουλεύοντας σε διάφορα επαγγέλματα, ήρθε σε επαφή με όλους τους κατατρεγμένους, τους φτωχούς εργάτες και μουζίκους, γνώρισε από κοντά την αθλιότητα, την ανέχεια και τον κατατρεγμό. Η ζύμωσή του με τον ανθρώπινο πόνο, τον εμπλούτισε με εμπειρίες τις οποίες θα χρησιμοποιήσει ήδη στα πρώτα του κείμενα.

Από πολύ νέος έχει συνειδητοποιήσει την αξία της εργασίας, όχι μόνο ως αναγκαιότητα επιβίωσης αλλά κι ως μέσο δημιουργίας που μπορεί να οδηγήσει στον ατομικό και συλλογικό εξανθρωπισμό του ανθρώπου. Αυτή η αντίληψη τον οδήγησε στο μαρξισμό, τον οποίο υπηρέτησε ως το θάνατό του τόσο μέσα από το έργο του όσο και μέσα από την ίδια του τη ζωή. Ο γραπτός λόγος για τον Γκόρκι είναι το όπλο που αποκαλύπτει την άγρια εικόνα των προλεταρίων της εποχής του, αλλά και την αναγκαιότητα του συνειδητού ξεσηκωμού των σκλάβων για την ανατροπή του εφιάλτη που βιώνουν και την οικοδόμηση μιας κοινωνίας απαλλαγμένης από αφέντες και δούλους.

Παρά τις αντιξοότητες άρχισε από νωρίς να εκδηλώνει το ενδιαφέρον του για τη λογοτεχνία. Το 1892 δημοσίευσε το πρώτο του διήγημα. Η επιτυχία των διηγημάτων του τον έκανε γνωστό σε όλη την Ευρώπη και η διεθνής απήχηση ενισχύθηκε από τα θεατρικά έργα που ακολούθησαν. Οι μεγάλες κοινωνικο-πολιτικές αλλαγές της Ρωσίας, με την Οχτωβριανή Επανάσταση, βρήκαν τον Γκόρκι στο πλευρό του καταπιεσμένου ρωσικού λαού. Συγκρούστηκε τόσο με την άρχουσα τάξη όσο και με την τάξη των μικροαστών, καθιερώθηκε ως πρωτεργάτης της νέας σοβιετικής λογοτεχνίας και συνέβαλε στη δημιουργία του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Με το έργο του αποτέλεσε μια γέφυρα ανάμεσα στην παλιά και νέα Ρωσία. Πέθανε στη Ρωσία, το 1936.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Το πένθος είναι πάντα εδώ

1. Πένθος για τον κόσμο, που, αν και συνεχίζει να υπάρχει ως κόσμημα, δεν μπορούμε να τον ζήσουμε και χάνεται σαν άμμος από τα χέρια μας.

2. Πένθος για τη νεότητα, που συχνά παίρνει τη μορφή της χίμαιρας και αποσύρεται κουρασμένη.

3. Πένθος για τα όνειρα που σχηματίζονται μέσα μας, τα οποία, αντί να πραγματοποιηθούν στον λεγόμενο ορατό κόσμο, παίρνουν θέση μόνο στις αναλύσεις των ειδικών για να τα εξαφανίσουν με επιστημονικό τρόπο.

4. Πένθος για τις αγαπημένες φωνές που έφυγαν για πάντα και δεν καταδέχονται, εξαιτίας της πτώσης μας, έστω για λίγο να μας επισκεφτούν. Γιατί πιστέψαμε πως θα ήταν για πάντα δίπλα μας (αχ, αυτή η παράξενη αίσθηση της αιωνιότητας που μας παραμυθιάζει), πως θα τα λέγαμε όλα με το νι και με το σίγμα. Δεν προλάβαμε, και ειπώθηκαν ελάχιστα. Γι' αυτό θυμώνουμε μαζί τους, κυρίως τη νύχτα, όταν περνάμε στο βασίλειο της αϋπνίας με τον τρόπο του Μπόρχες: «Πιστεύω αυτή τη νύχτα σε μια φρικτή αθανασία: στην πάροδο του χρόνου δεν έχει πεθάνει κανείς, ούτε άντρας ούτε γυναίκα, δεν έχουν πεθάνει, γιατί τούτη η αναπόφευκτη πραγματικότητα από ατσάλι και λάσπη πρέπει να υπερβεί την αδιαφορία όσων κοιμούνται ή έχουν πεθάνει -κρυμμένοι καθώς είναι στη φθορά και στους αιώνες που έχουν παρέλθει - και να τους καταδικάσει σε μια αϋπνία» (μετάφραση Αγγελος Χατζόπουλος).

5. Πένθος γιατί η ανάγκη μας ακόμα συνεχίζει να χτυπάει πόρτες αντί να τις σπάζει. Ακόμα μας διδάσκει πώς να είμαστε ψεύτες, φτηνοί, πώς να αξιοποιούμε κάθε πλάγιο τρόπο για να βάλουμε το χέρι μας στα σκουπίδια, πώς να εκλιπαρούμε από τα πάσης φύσεως καθάρματα άφεση αμαρτιών. Γιατί δε ρισκάρουμε, γιατί κρυφτήκαμε πίσω από αυτούς που καίγονται και αλλάζουν στο πέρασμά τους τα πάντα. Γιατί πουλήσαμε τα πρωτοτόκια μας, γίναμε: μέρος της πραγματικότητας και τώρα πώς να κοιταχτούμε στα μάτια; Με τέτοια μικροψυχία πορευόμαστε, παραμυθιασμένοι και ανάξιοι αγγίζουμε το τέλος.

6. Πένθος για όσους σπρώξαμε στο περιθώριο. Δίχως έλεος ο φασισμός της παρέας έχει πάντα στο κέντρο της έναν αποδιοπομπαίο τράγο για να τον κατασπαράζει με την ησυχία της. Πρόκειται για το πιο διαδεδομένο χόμπι των απανταχού μικροαστών.

7. Πένθος για τον τρόπο που επαναλαμβάνεται η πραγματικότητα αδιαφορώντας για την εικόνα της. Από τη στιγμή που καταφύγαμε στην ιδιότητα του θεατή, αφήσαμε την υπόθεσή μας σε ανθρωπάκια ικανά να συσπειρώνονται μόνο τη στιγμή που ξεσκίζονται, μοιράζοντας απλόχερα σκάνδαλα - πάντα με αίσιο τέλος για τους εμπνευστές τους. Οσοι ευαγγελίζονται δικαιοσύνη, καλύτερα να καταφύγουν στην αστραπή του σατανά.

8. Πένθος για τον γενέθλιο τόπο. Η εικόνα της Καισαριανής που πεθαίνει δίχως το πάθος που της έδωσε σχήμα. Ο παραλογισμός της κάστας των Συνασπισμένων, που δεκαετίες τώρα στηρίζει την υπόθεσή της στο μιμητισμό, ανέδειξε έναν δήμαρχο που θυμίζει διαφημιστή πλυντηρίων. Παραμυθιασμένος και ανώριμος, μπήκε σε μια ιστορία που δε χωρούσε. Η Καισαριανή είναι ένα αίνιγμα που μόνο το ρίγος μπορεί ανά πάσα στιγμή να αποκρυπτογραφήσει. Δεν είναι καθόλου δύσκολο ακόμα και για τον πιο αδαή επισκέπτη να διακρίνει με την πρώτη ματιά την ακηδία που έχει απλώσει το βασίλειό της. Ο σεμνός Αγκαβανάκης πρέπει να προχωρήσει μαζί με τους Καισαριανιώτες σε μια κατάσταση μόνιμης ρήξης με όλες αυτές τις μετριότητες που κρατάνε την Καισαριανή δεμένη, όπως κρατάνε οι έμποροι το γεράκι προς άγραν τουριστών.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ