Αν και δεν υπήρχε καμία αμφιβολία ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ θα συνέχιζε «κανονικά τη δουλιά», κατά την πρόσφατη δήλωση του Μιχ. Λιάπη, δηλαδή τη συνέχιση της διαδικασίας εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, ωστόσο, έχει σημασία η είδηση ότι σήμερα το πρωί ο υπουργός Πολιτισμού θα προεδρεύσει στην πρώτη συνεδρίαση του «Συμβουλίου Χορηγιών», στο αμφιθέατρο του ΥΠΠΟ.
Πρόκειται για το όργανο που συστάθηκε βάσει του αντιδραστικού νόμου για την «πολιτιστική χορηγία», που ψηφίστηκε πέρυσι - και από το ΠΑΣΟΚ - ενώ τον περασμένο Δεκέμβρη ο υπουργός διόρισε τα μέλη του, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ένας δικηγόρος, μία εκδότρια, ένα στέλεχος επιχειρήσεων, ένας επιχειρηματίας και ένας «δρ επιχειρησιακής έρευνας»...
Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τον εν λόγω νόμο, τα έξι από τα εννέα μέλη του συμβουλίου πρέπει να είναι «ευρείας αποδοχής προσωπικότητες του πολιτισμού, των επιστημών ή της οικονομίας». Δεδομένου, όμως, του γεγονότος ότι το συμβούλιο διορίζεται από τον υπουργό, τα περί «ευρείας αποδοχής» ακυρώνονται ουσιαστικά. Αλλωστε, δε θα περίμενε κανείς «άνοιγμα» αυτού του συμβουλίου σε μαζικούς φορείς, αφού από τη φύση του αποτελεί μια «ιδιόρρυθμη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα», που μετατρέπει «την οικονομική ικανότητα σε ηθική αξία», όπως είχε σημειώσει στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιώργος Χουρμουζιάδης.
Προκλητική ήταν η στάση της δημοτικής αρχής Αθήνας και του δημάρχου Νικ. Κακλαμάνη, στη χτεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με θέμα την έκθεση του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ), «Εικόνα - Χώρος - Δράση 2», (23/1-22/2) στην «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθηναίων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με καταγγελία του, το Επιμελητήριο, πληροφορήθηκε πριν από λίγες μέρες (10/1), ότι, την ημέρα των εγκαινίων της εικαστικής έκθεσης, θα γίνουν και τα εγκαίνια έκθεσης της αυτοκινητοβιομηχανίας «FIAT»! Το γεγονός αυτό προκάλεσε την οξεία αντίδραση και δίκαιη αγανάκτηση του ΕΕΤΕ. Ετσι, ενώ η εικαστική έκθεση θα πραγματοποιείται σε τρεις αίθουσες - κτίρια της «Τεχνόπολης», την ίδια στιγμή, στον αύλιο χώρο και σε μία ακόμη αίθουσα θα λειτουργεί έκθεση διαφημιστικών αυτοκινήτων, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Επιμελητηρίου.
Το θέμα, συζητήθηκε στο χτεσινό Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από πρόταση της «Συμπαράταξης για την Αθήνα», ενώ παρέμβαση πραγματοποίησε και η πρόεδρος του ΕΕΤΕ και βουλευτής του ΚΚΕ, Εύα Μελλά. Οπως τόνισε, αυτή η εξέλιξη αποτελεί παρέμβαση στην ίδια την έκθεση, αφού «κόβει στα δύο» το τμήμα της (εκείνο στην αυλή), στο οποίο, αντικειμενικά, θα κινούνται οι επισκέπτες της έκθεσης του ΕΤΕΕ. Επιπλέον, όμως, αλλοιώνει και τη φυσιογνωμία της έκθεσης, αφού θα δημιουργείται σύγχυση στο κοινό για τη σχέση της έκθεσης του ΕΕΤΕ με την εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανία.
Πέρα, όμως, απ' τα παραπάνω - για τα οποία ουσιαστική απάντηση δε δόθηκε απ' τη δημοτική αρχή - στο Δημοτικό Συμβούλιο, συζητήθηκε και επί της ουσίας του, ο ρόλος της «Τεχνόπολης» και αποκαλύφθηκε η προκλητική θέση της δημοτικής αρχής, σύμφωνα με την οποία ο πολιτισμός καθίσταται εμπόρευμα. Ετσι, στις αιτιάσεις του ΕΕΤΕ και της «Συμπαράταξης» - ότι πρέπει να περιφρουρηθεί ο πολιτιστικός χαρακτήρας της «Τεχνόπολης» - αλλά και την αντίθεση σε αυτή την εξέλιξη και των άλλων παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου, η δημοτική αρχή απάντησε ότι η «Τεχνόπολη» «είναι ένας πολυχώρος, με στόχο τα κέρδη και τα έσοδα» (!), όπως είπε ο πρόεδρος του Οργανισμού Φ. Ιγνατίου...
Στην παράσταση του έργου του Βασίλη Κατσικονούρη «Το γάλα», με σκηνοθέτρια και ερμηνεύτρια την Αννα Βαγενά, καλεί η Γραμματεία Γυναικών του ΠΑΜΕ, την Πέμπτη (17/1, 9 μ.μ.) στο θέατρο «Βασιλάκου» (Πλαταιών και Προφήτου Δανιήλ 3, Κεραμεικός). Το έργο αφορά στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες.
Τιμή για το ΠΑΜΕ: 15 ευρώ. Πληροφορίες και διάθεση προσκλήσεων στα γραφεία του ΠΑΜΕ (Εμμανουήλ Μπενάκη 28) και στα τηλέφωνα 210.3301.842 και 210.3301.847.
Η «Οπερα της πεντάρας», το αριστούργημα που έγραψε ο Μπέρτολτ Μπρεχτ με έντονη την πρόθεση κοινωνικής κριτικής και «έντυσε» μουσικά ο Κουρτ Βάιλ, ένα από τα ωραιότερα έργα του μουσικού θεάτρου που γράφτηκαν ποτέ, πλούσιο σε στοιχεία όπερας αλλά και δράματος, παρουσιάζεται σε συναυλιακή μορφή, στις 22/1 (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Αθήνα - Βερολίνο. Διαδρομές ήχου και κίνησης». Συμμετέχουν καταξιωμένοι Γερμανοί και Ελληνες καλλιτέχνες, προερχόμενοι από το χώρο της μουσικής και του θεάτρου. Ανάμεσά τους: ο συνθέτης - μαέστρος ΗΚ Γκρούμπερ, ένας από τους πιο ένθερμους ερμηνευτές της μουσικής του Κουρτ Βάιλ και οι Φλόριαν Μπόες, Σουζάν Κέλινγκ, Ο. Γκφρέρερ, Βίνι Μπόουϊ, Τόρα Αουγκσταντ, Μάικλ Λιουκ. Στο ρόλο του αφηγητή, θα είναι ο ηθοποιός Ακύλλας Καραζήσης. Συμμετέχουν η Χορωδία της ΕΡΤ και το «Ensemble Modern». Η παράσταση παρουσιάζεται με ελληνικούς υπέρτιτλους.
Σεμινάρια γλυπτικής διοργανώνουν (23/1 - 2/4) οι «Φίλοι του Μουσείου Γλυπτικής Περαντινού». Τα σεμινάρια απευθύνονται σε αρχάριους και πραγματοποιούνται στο ατελιέ γλυπτικής του Μουσείου (Ευφορίωνος 14, Στάδιο). Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210.7513.653.
Τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας που απονεμήθηκαν χτες έχουν ως εξής: Μεγάλο Βραβείο Λογοτεχνίας: Στον Κώστα Τσιρόπουλο για το σύνολο του έργου του. Ποίησης: Ντίνος Σιώτης «Αυτοβιογραφία ενός στόχου». Διηγήματος: Ελένη Λαδιά «Η γυναίκα με το πλοίο στο κεφάλι». Μυθιστορήματος: Ιωάννα Καρυστιάνη «Σουέλ». Δοκιμίου - κριτικής: Θεοδόσης Πελεγρίνης «Από τον πολιτισμό στην πείνα». Χρονικού - Μαρτυρίας: Αναστάσιος Τάμης «Οι Ελληνες της Λατινικής Αμερικής».