ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Ιούλη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΕΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Τι ετοιμάζουν με το νέο «Καποδίστρια»

Και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επιθυμούν διακαώς ένα νέο «Καποδίστρια». Είναι η συνέχεια του πρώτου σχεδίου που υλοποίησε το ΠΑΣΟΚ για τη συνένωση δήμων και κοινοτήτων σε όλη τη χώρα και το οποίο ξεκίνησε το 1997. Πριν λίγες μέρες ο πρωθυπουργός από το συνέδριο του κόμματός του ανακοίνωσε τα σχέδια της ΝΔ για το δεύτερο «Καποδίστρια»... Το σχέδιο που υπάγεται σε ένα συνολικότερο σχέδιο αλλαγής στη διοικητική δομή της χώρας. Και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ έχουν μιλήσει για μείωση των περιφερειών, των νομαρχιών και των δήμων. Για πέντε περιφέρειες έχει μιλήσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, από τις 13 που είναι σήμερα. Για λιγότερες κάνει λόγο το ΠΑΣΟΚ. Επίσης με το λεγόμενο μητροπολιτικό Καποδίστρια, στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ γίνεται λόγος για 300-400 δήμους, ενώ στελέχη της ΝΔ έχουν πει πως δε χρειάζονται πάνω από 350-360 δήμοι. Και όλ' αυτά συνδέονται με την κατανομή των προγραμμάτων του Δ' ΚΠΣ, για επενδύσεις του κεφαλαίου.

Ετσι και η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ επιδιώκουν να συντάξουν ένα διοικητικό «χάρτη», τέτοιο που με επιτελικό ρόλο στο κράτος και πέρασμα ολοένα και περισσότερων αρμοδιοτήτων στην Αυτοδιοίκηση, θα διασπάσει σημαντικούς κοινωνικούς τομείς (Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία), ενώ η μεγαλύτερη σε έκταση και πληθυσμό διοικητική διαίρεση δίνει τη δυνατότητα ενίσχυσης της δράσης των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων, τόσο με τα έργα υποδομής, τα οποία θα τους παραχωρούν, όσο και με τομείς οικονομικής ανάπτυξης, όπως αγροτοτουρισμός, ενέργεια, εμπορευματικοί σταθμοί κλπ. Και βεβαίως με την ιδιωτικοποίηση - εμπορευματοποίηση τομέων όπως η Υγεία, η Πρόνοια, η Παιδεία. Οι λιγότεροι δήμοι, νομαρχίες και περιφέρειες εξυπηρετούν απόλυτα τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου. Ετσι κι αλλιώς μιλάμε για μια νέα δομή του αστικού κράτους. Και τα δύο κόμματα μιλούν για λιγότερο κράτος και «αποκέντρωση». Μια «αποκέντρωση» που στην ουσία είναι συγκέντρωση για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων. Με αυτό τον τρόπο θα διαμορφωθούν οι εξής όροι:

  • Μεγαλύτερη πληθυσμιακή συγκέντρωση.
  • Ευκολότερη πρόσβαση σε τομείς οικονομίας όπως ανάπτυξη νέων τομέων.
  • Αλλαγή παραγωγικών δραστηριοτήτων (π.χ. για τη μείωση της αγροτικής οικονομίας).
  • Ανασυγκρότηση υπηρεσιών και προσωπικού για την καλύτερη προώθηση της εφαρμοζόμενης αντιλαϊκής πολιτικής.
  • Λόγω της πληθυσμιακής συγκέντρωσης θα μεγαλώσει το αντικείμενο των μεγάλων δημοσίων έργων και θα αναλαμβάνουν την κατασκευή τους μόνο οι κολοσσοί του κλάδου.

Ηδη, οι δήμοι και οι νομαρχίες υλοποιούν την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, της εμπορευματοποίησης υπηρεσιών και της προώθησης επιχειρηματικών συμφερόντων (υλοποίηση προγραμμάτων Υγείας - Πρόνοιας σε συνεργασία με χορηγούς, Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα στον τομέα της ακτοπλοΐας, Τοπικά Σύμφωνα Απασχόλησης περιβάλλον κ.ά.) γεγονός που έχει διαμορφώσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για το επόμενο βήμα. Για να περάσουν όλες οι υπηρεσίες που οφείλει να παρέχει το κράτος στην Αυτοδιοίκηση (Παιδεία, Υγεία, Μεταφορές, Πολιτισμός κ.ά.). Ηδη, υπάρχουν δομές και προγράμματα σε αυτή την κατεύθυνση. Δημοτικές επιχειρήσεις, συμβάσεις με ιδιώτες, προγραμματικές συμβάσεις κ.ά.

Τι λένε ΝΔ - ΠΑΣΟΚ

Οι προτάσεις Καραμανλή που ακούστηκαν πρόσφατα, δεν απέχουν πολύ από τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ και του προέδρου του Γ. Παπανδρέου. Ας δούμε όμως συγκεκριμένα αποσπάσματα από τα κείμενα των δύο κομμάτων για το θέμα.

Στο πρόγραμμά της η ΝΔ, πριν τις τελευταίες εθνικές εκλογές, μιλά για τη λεγόμενη «επανίδρυση του κράτους» και πως «η ριζική αναδιοργάνωση και ο πραγματικός εκσυγχρονισμός της Δημόσιας Διοίκησης, βασίζεται στη διαπίστωση και βαθιά επίγνωση ότι η σημερινή Δημόσια Διοίκηση αποτελεί τον κυριότερο περιοριστικό παράγοντα για την πρόοδο της χώρας». Εξηγεί πως «εκείνο που όλοι περιμένουν από το κράτος σήμερα και πολύ περισσότερο αύριο, είναι να είναι μικρότερο στην οικονομία, αλλά καλύτερο και αποτελεσματικότερο στις υπηρεσίες που παρέχει ή εγγυάται την παροχή τους (...) Χρειαζόμαστε ένα κράτος που θέλει απλούς καθαρούς και σαφείς κανόνες και αρχές. Ιδίως το κράτος πρέπει να περιοριστεί σε αυτά και που υποχρεούται να κάνει».

Και προσθέτει: «Η στρατηγική επανίδρυση του κράτους και της διοίκησης στον 21ο αιώνα προϋποθέτει πάνω από όλα την παραδειγματική στροφή και την αλλαγή των σχέσεων του κράτους με την οικονομία της αγοράς και την κοινωνία πολιτών. Η στρατηγική αλλαγών που σχεδιάζουμε υπερβαίνει το θεσμικό μονοπώλιο του κρατικού παρεμβατισμού, προωθεί τη μείωση της κρατικής παρέμβασης στην οικονομία και την κοινωνία, καταπολεμά τη γραφειοκρατία στη διοίκηση και τη διαφθορά και ενισχύει την αποκέντρωση και την αυτοδιοίκηση» (...)

Ακόμα, αναφέρει πως «ο ρόλος του κράτους που επιδιώκουμε είναι επιτελικός, ρυθμιστικός και κατευθυντήριος. Είναι επίσης επικουρικός, υποστηρικτικός και ελεγκτικός - διορθωτικός». Και προσθέτει πως θέλει «κυβέρνηση με λιγότερα υπουργεία και συλλογική λειτουργία. Αναδιοργάνωση του κυβερνητικού μηχανισμού, περιορισμό του αριθμού των υπουργείων και τον σαφή καθορισμό των αρμοδιοτήτων τους. (...) επιδιώκουμε κράτος ευέλικτο, λιγότερο δαπανηρό και ευέλικτο. (...) Και θα το πετύχουμε αυτό με την εφαρμογή ενός εκτεταμένου προγράμματος αποσυγκέντρωσης και αποκρατικοποίησης».

Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στη λήξη του συνεδρίου της ΝΔ, είπε ξεκάθαρα πως ανάμεσα στις «μείζονος σημασίας μεταρρυθμίσεις στη νέα τετραετία» είναι η «ολοκλήρωση της διοικητικής μεταρρύθμισης και η διαμόρφωση της νέας διοικητικής δομής της χώρας».

Λίγες μέρες μετά, την περασμένη Τρίτη, ο υπουργός Εσωτερικών, Προκόπης Παυλόπουλος, μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό μίλησε «για τη συνέχιση του διαλόγου»,με την ΚΕΔΚΕ και την ΕΝΑΕ, για «τη μεταρρύθμιση της διοικητικής δομής της χώρας».

Ο Κ. Καραμανλής είχε εξηγήσει τι εννοεί «νέα διοικητική δομή της χώρας», στο προσυνέδριο του κόμματός του, στη Θεσσαλονίκη, στις 3 Ιούνη, είχε πει: Το μεταρρυθμιστικό μας σχέδιο για την Αυτοδιοίκηση στοχεύει σε πιο ισχυρές και - συνεπώς - πιο αποτελεσματικές, πιο παραγωγικές, πιο διαφανείς στη λειτουργία τους αυτοδιοικητικές μονάδες. Μονάδες που με τη στήριξη της Πολιτείας, την αξιοποίηση του θεσμικού πλαισίου και τις μητροπολιτικές συνεργασίες».

Η «ισχυροποίηση» και η «αποκέντρωση» του ΠΑΣΟΚ

Ας δούμε τι λέει το ΠΑΣΟΚ. Στο πρόγραμμά του αναφέρει: «Διαμορφώνουμε μια απλή - ευδιάκριτη - αποκεντρωμένη δομή σε τρία επίπεδα με τα πιο κάτω χαρακτηριστικά:

  • Επιτελική κυβέρνηση με λιγότερα υπουργεία, με κύρια αποστολή την παραγωγή, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση των δημόσιων πολιτικών, απαλλαγμένα από τοπικές και περιφερειακές λειτουργίες. Οι αποκλειστικές ευθύνες της κυβέρνησης διατηρούνται στα υπουργεία, που διαχειρίζονται αμιγώς εθνικές υποθέσεις (π.χ. εθνική άμυνα, ανασφάλεια, δημόσια οικονομικά, πολιτιστική κληρονομιά). Ολες οι άλλες δημόσιες λειτουργίες μεταφέρονται στα δύο επίπεδα αυτοδιοίκησης (περιφερειακής και τοπικής).
  • Περιφερειακή αυτοδιοίκηση με μικρότερο αριθμό Περιφερειών, με τη μορφή τοπικής κυβέρνησης με αιρετό περιφερειακό συμβούλιο και αιρετό περιφερειάρχη. Η κύρια αποστολή της είναι η περιφερειακή ανάπτυξη, σε συνδυασμό με το σχεδιασμό και την εφαρμογή δημόσιων πολιτικών που της ανατίθενται (παιδεία, υγεία, πρόνοια κ.ο.κ.). Οι Νομαρχίες λειτουργούν με τη μορφή «Νομαρχιακών Διαμερισμάτων» της οικείας Περιφέρειας.
  • Τοπική Αυτοδιοίκηση (300-400 ισχυροί Δήμοι που θα προκύψουν ύστερα από νέο κύμα συγχωνεύσεων) με κύρια αποστολή - πέρα από το κεκτημένο της τοπικής ανάπτυξης - την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου στους πολίτες. Στη σημερινή εποχή ό,τι χρειάζεται ο πολίτης (π.χ. Παιδεία, Υγεία, Πρόνοια, Απασχόληση, Επενδύσεις, Πολιτισμό, Πολεοδομικό Σχεδιασμό, Αθλητισμό κλπ) πρέπει να το βρίσκει στο Δήμο του. Επίσης θα προωθήσουμε παράλληλα την οικονομική αυτοτέλεια των Δήμων με την πρόβλεψη γενναίας φορολογικής αποκέντρωσης, που θα συνοδεύεται από ελεγκτικούς μηχανισμούς (διοικητικούς και κοινωνικούς) διαχείρισης του δημοτικού χρήματος».

Σε άλλο σημείο του προγράμματος υπάρχει η εξής αναφορά: «Φέρνουμε τις κοινωνικές υπηρεσίες δίπλα στον πολίτη που τις χρειάζεται. Οι αρμοδιότητες και οι πόροι μεταφέρονται σε τοπικό επίπεδο πρωτοβάθμιο και δευτεροβάθμιο». Και εξηγεί τι εννοεί, μεταξύ άλλων, με αυτές τις αρμοδιότητες: «Δημιουργία Τοπικών Συστημάτων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΤΣΠΦΥ) που θα πιστοποιούνται από το υπουργείο Υγείας και που θα λειτουργούν με ευθύνη της Περιφέρειας, και αργότερα της Αυτοδιοίκησης». Προσθέτει, ακόμα την... ανάγκη «συμμετοχής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των κοινωνικών εταίρων και των πολιτών στη λειτουργία του δημόσιου συστήματος Υγείας».

Σε ένα άλλο κείμενο του ΠΑΣΟΚ, στην «εισήγηση του Πολιτικού Συμβουλίου στο Εθνικό Συμβούλιο για την Αυτοδιοίκηση και τις Δημοτικές εκλογές» υποστηρίζεται: «Η Αυτοδιοίκηση μπορεί και πρέπει να ανταποκριθεί, με το δικό της αυτοτελή και σημαντικό ρόλο, στις μεγάλες προκλήσεις που αφορούν: «Στην ανάπτυξη και στην απασχόληση, στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής, στην κοινωνική πολιτική, στην παιδεία και τον πολιτισμό, στις μεταφορές, στη νέα γενιά και στον αθλητισμό, στις νέες τεχνολογίες, στους μετανάστες»... δηλαδή παντού!

Στο ίδιο κείμενο εξηγείται και ο ρόλος του επιτελικού κράτους: «Το κεντρικό κράτος πρέπει να εξελιχθεί σε ένα κράτος στρατηγείο, ευέλικτο και αποτελεσματικό, που ασκεί συγκεκριμένες επιτελικές αρμοδιότητες. Σε εθνικό επίπεδο προτείνουμε την αλλαγή της δομής του κράτους με συγχωνεύσεις και ευρείες αναδιατάξεις τομέων».

«Ανοίγει» το πεδίο δράσης του κεφαλαίου

«Αυτή τη στιγμή το μεγάλο έγκλημα που ετοιμάζεται και για την Παιδεία και κανένα κόμμα δε μιλάει γι' αυτό, δεν αντιπαρατίθεται, είναι όταν θα γίνει ο "Καποδίστριας 2" και οι 1.000 δήμοι θα γίνουν 400 και οι 57 νομαρχίες 12. Θα περάσουν στη νέα διοικητική δομή την Παιδεία, την Υγεία και την Πρόνοια. Κι αυτό θα γίνει με όρους ιδιωτικοποίησης, κατηγοριοποίησης, διάσπασης του ενιαίου χαρακτήρα». Με τον παραπάνω τρόπο εξήγησε, σε συνέντευξή της, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, τη «μεγάλη μεταρρύθμιση» στη διοικητική δομή της χώρας.

Δε χρειάζεται να πάμε μακριά για να καταλάβουμε πώς έχει το σχέδιό τους. Ηδη, έχουν φτιάξει το τοπίο: Θεσμοθέτησαν την «Περιφέρεια» σαν εκπρόσωπο της κεντρικής διοίκησης στην Αυτοδιοίκηση και συνένωσαν Δήμους με τον «Καποδίστρια», ενώ παράλληλα εκχώρησαν αρμοδιότητες στην ΤΑ. Τώρα θέλουν να περιορίσουν, με την περιβόητη «μεταρρύθμιση», τον αριθμό των δήμων και των περιφερειών και παράλληλα τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στην ΤΑ. Το έκαναν τμηματικά, τώρα ετοιμάζονται να το κάνουν ολοκληρωμένα.

Κράτος - πλασιέ του κεφαλαίου

Ας εξηγήσουμε καλύτερα τι σημαίνει αυτό. Με το πρόσχημα πως το κράτος «δεν μπορεί να είναι επιχειρηματίας», κάνουν το κράτος καλύτερο πλασιέ των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων. Υπονόμευσαν και υποβάθμισαν, για παράδειγμα, τη Δημόσια Υγεία και τη Δημόσια Παιδεία, και τώρα προτείνουν να περάσει στην Αυτοδιοίκηση, όπου ήδη έχουν διαμορφώσει το τοπίο επενδύσεων για τους επιχειρηματίες. Μας προτείνουν δηλαδή μια «πολυ- επίπεδη» διακυβέρνηση, με τη συμμετοχή και των δυνάμεων της αγοράς. Παρουσιάζουν την ανάγκη να υπάρχει ένα κράτος «συντονιστής» που θα απομακρυνθεί από τα δημόσια αγαθά και απλά θα τα... διαχειρίζεται. Στην ουσία με ισχυρότερο ρόλο στη διαμόρφωση των προϋποθέσεων που εξυπηρετούν τις επιχειρήσεις.

Με λίγα λόγια η ΤΑ θα μετατραπεί σε μια τεράστια επιχείρηση που θα πουλά τις υπηρεσίες, μαζί με τις επιχειρήσεις. Εκτός των παραπάνω ο μικρότερος αριθμός δήμων και νομών, θα δίνει τη δυνατότητα να προωθούνται μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να καλύπτουν τις ανάγκες των εκάστοτε έργων. Θα βγουν απ' το παιχνίδι οι μικροεργολάβοι και θα αναλαμβάνουν έργα μόνο οι πολυεθνικές.

Παράλληλα, σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη παρέμβαση στην ΤΑ ώστε να εφαρμόζει, χωρίς αντιρρήσεις, τις ιδιωτικοποιήσεις, την ανταποδοτικότητα, τη φορολογία μαζί με το μεγάλο κεφάλαιο. Την ίδια στιγμή προτείνεται και η δημιουργία των λεγόμενων Μητροπολιτικών Δήμων που θα έχουν σφαιρική ευθύνη για περιοχές ώστε να ελέγχονται καλύτερα στη διαχείριση των προβλημάτων που προκύπτουν. Για να γίνουν όλα αυτά, για να υλοποιείται η πολιτική της κεντρικής εξουσίας, θα απαιτούνται αιρετοί μάνατζερ, λογιστές, διαχειριστές.

Σημαντική πτυχή της όλης «επιχείρησης» είναι η «πολυτέλεια» που θα έχει η κεντρική εξουσία, να μην εισπράττει όλη τη δυσαρέσκεια και τη λαϊκή οργή απ' την αντιδραστική πολιτική. Θα αποπροσανατολίζει για το ποιος φταίει και υποβαθμίζονται οι ευθύνες σε τοπικό επίπεδο. Επιπλέον θα εκτονώνεται η λαϊκή αντίδραση τοπικά.

Το ΚΚΕ θεωρεί πως η οποιαδήποτε Διοικητική Δομή πρέπει να ενισχύει την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα, να λειτουργεί προς όφελός τους και να μην εξυπηρετεί το κεφάλαιο. Το ζήτημα είναι ποιος κερδίζει από τις αλλαγές και ποιος χάνει. Η «ανάπτυξη» δε γίνεται με διοικητικές αλλαγές. Το θέμα είναι ποιος ελέγχει την αναπτυξιακή διαδικασία, ποιο είναι το αποτέλεσμά της και ποιος ωφελείται. Υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες της ανισόμετρης ανάπτυξης της περιφέρειας, όπως και για την ερήμωση της υπαίθρου. Εχει άμεση σχέση με την εφαρμογή της πολιτικής της ΕΕ και των κομμάτων που κυβερνούν.

Η ανάπτυξη προς όφελος του λαού δεν είναι θέμα διοικητικής δομής αλλά διαφορετικής πολιτικής κατεύθυνσης. Το ΚΚΕ επιμένει στον ενιαίο δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα βασικών τομέων κοινωνικού περιεχομένου - Υγεία, Παιδεία, Πρόνοια. Στο σχεδιασμό μιας ανάπτυξης ανά τομέα και κλάδο σύμφωνα με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, τις αναπτυξιακές δυνατότητες και προοπτικές προς όφελος των εργαζομένων. Στην ικανοποίηση της οικονομικής επάρκειας νομών και δήμων με ένα σεβαστό ποσοστό απ' τον κρατικό προϋπολογισμό για την υλοποίηση των αρμοδιοτήτων που αναλαμβάνουν.

«Πιλότος» η Υγεία και η Παιδεία

Το παράδειγμα της Υγείας δείχνει τις προθέσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ με τη λεγόμενη νέα διοικητική δομή του κράτους. Πατάνε, ήδη στο έδαφος των ελλείψεων, που έχουν δημιουργήσει, για να φαίνεται η Αυτοδιοίκηση ικανή να καλύψει ανάγκες Υγείας και Πρόνοιας. Περιορισμός των δαπανών από τον κρατικό προϋπολογισμό και παράλληλα προσανατολισμός σε τομείς που διευκολύνουν τις επενδύσεις του κεφαλαίου μέσω των Συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Γενικότερα με μια σειρά μέτρα προσαρμόζει τη λειτουργία των Νοσοκομείων, των Κέντρων Υγείας και των Ιατρείων των ασφαλιστικών ταμείων στους όρους που αντιστοιχούν σε μια επιχείρηση.

Αρκετοί δήμοι τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτύξει διάφορες υπηρεσίες κοινωνικής πολιτικής, κυρίως μέσω προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από κονδύλια της ΕΕ και του κράτους. Και ακόμα κι αν σε κάποιους αυτό μπορεί να φαίνονται θετικές τέτοιες δραστηριότητες, η ουσία είναι ότι κυβέρνηση και δήμοι, που υλοποιούν αυτά τα προγράμματα, έχουν έναν συγκεκριμένο στόχο. Να αποποιηθεί το κράτος από την ευθύνη και την υποχρέωση που έχει, να παρέχει δωρεάν όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες Υγείας. Επιπλέον, στόχος τους είναι να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η επιχειρηματική δραστηριότητα στον τομέα αυτό.

Ας δούμε ένα παράδειγμα: Στην Αττική από το 2003 πάνω από 40 Δήμοι και Κοινότητες (σ.σ. στη συνέχεια προστέθηκαν και άλλοι), εκμεταλλευόμενοι την πολιτική εμπορευματοποίησης - ιδιωτικοποίησης και τις τρομακτικές ελλείψεις, αλλά και το γεγονός ότι Κέντρα Υγείας μπορούν να ιδρύουν Δήμοι, ιδιώτες, κοινωνικοί φορείς, δημιούργησαν ένα «Διαδημοτικό Δίκτυο Δομών Υγείας ΟΤΑ». Για τη λειτουργία του Δικτύου, τον πρώτο λόγο έχει ο Δήμος Αμαρουσίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Μαρούσι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει τεράστιες επενδύσεις επιχειρηματιών στον τομέα της Υγείας...

Για κάποιες υπηρεσίες του Δικτύου, οι ασθενείς πληρώνουν «συμβολικό τίμημα». Το Δίκτυο χρηματοδοτείται από τις συνδρομές των μελών του (Δήμοι και ΝΠΔΔ των δήμων και κοινοτήτων), από κρατικές (υπουργεία και ασφαλιστικοί οργανισμοί) και από ευρωενωσιακές χρηματοδοτήσεις και προγράμματα. Τον περασμένο Μάρτη παρουσιάστηκε ένα Σχέδιο Ανάπτυξης με την επωνυμία «Ευ ζην» ύψους 44 εκατ. ευρώ, για το οποίο εκφράστηκε η επιθυμία να χρηματοδοτηθεί από το Δ' ΚΠΣ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν και ιδιώτες έχει δύο σκέλη: Το περιβάλλον και την πρόληψη. Για τη λειτουργία του προγράμματος χρησιμοποιούνται κυρίως εθελοντές, εργαζόμενοι χαμηλόμισθοι (300 ευρώ το μήνα) και ανασφάλιστοι μέσω των προγραμμάτων απόκτησης εργασιακής εμπειρίας (STAGE) και φοιτητές - σπουδαστές σχολών με ομοειδή αντικείμενα σπουδών.

Ενα άλλο παράδειγμα, είναι ο Δήμος Πετρούπολης. Τον Απρίλη του 2005 πραγματοποιήθηκε πρόγραμμα δωρεάν προληπτικής καρδιολογικής εξέτασης στους 7.500 μαθητές της πόλης. Πέρα από το περιεχόμενο της εξέτασης, αν δηλαδή είναι χρήσιμη ή όχι, αυτό που έχει σημασία είναι πως μέσω τέτοιων προγραμμάτων οι εταιρείες κάνουν μπίζνες, όπως για παράδειγμα τα προγράμματα στοματικής αγωγής από εταιρείες οδοντόκρεμας σε σχολεία.

Το «αποκεντρωμένο σχολείο»

Αντίστοιχο παράδειγμα είναι και αυτό της Παιδείας και τα σχέδιά τους για «αποκεντρωμένο» σχολείο. Η οδηγία της Κομισιόν με τίτλο «Διδασκαλία και Μάθηση προς την κοινωνία της γνώσης» είναι σαφής: «Τα πιο αποκεντρωμένα εκπαιδευτικά συστήματα είναι ταυτόχρονα και τα πιο ευέλικτα, αυτά που προσαρμόζονται πιο γρήγορα και επιτρέπουν να αναπτυχθούν νέες μορφές συμπράξεων και συνεργασιών». Εννοείται, φυσικά, συμπράξεις και συνεργασίες με τις επιχειρήσεις. Θέλουν, δηλαδή, κατηγοριοποιημένα σχολεία, ανάλογα με την περιοχή, τη χρηματοδότηση του εκάστοτε «χορηγού».

Θέλουν σχολεία πιο ταξικά και με ακόμα χειρότερη ποιότητα στην Παιδεία. Είναι φανερό πως τα «αποκεντρωμένα» σχολεία θα υποβαθμίζουν τη γενική Παιδεία και θα προσαρμόζονται σε ό,τι ζητάει η αγορά, ακόμα περισσότερο από σήμερα. Από τη στιγμή που θα θέλουν να εξασφαλίζουν μεγαλύτερη χρηματοδότηση από την ΤΑ και τις επιχειρήσεις, θα έχουν και αντίστοιχες γνώσεις, αντίστοιχες απαιτήσεις από τους μαθητές.

Μάλιστα, εδώ και μήνες ξεκίνησαν οι πρώτες Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την κατασκευή σχολικών κτιρίων. Ανατίθεται στους ιδιώτες η κατασκευή σχολείων, κερδίζουν σε βάρος της ποιότητας των κατασκευών και φυσικά το κόστος το επιβαρύνονται οι εργαζόμενοι με νέα χαράτσια. Παραχωρείται, επιπλέον, στους ιδιώτες το δικαίωμα μακροχρόνιας χρήσης των σχολικών χώρων, για να αναπτύξουν κάθε είδους «επιμορφωτικές» δραστηριότητες σε συνεργασία με τους τοπικούς και «παραγωγικούς φορείς», που θα απευθύνονται στη σχολική και ευρύτερη τοπική κοινότητα.

Και σε άλλους τομείς

Είναι φυσικό ότι το μεγάλο κατασκευαστικό κεφάλαιο θα επωφεληθεί, από το γεγονός ότι τα αναγκαία δημόσια έργα θα ανατίθενται πλέον ομαδοποιημένα και με μεγαλύτερους προϋπολογισμούς, με αποτέλεσμα χιλιάδες μικροί εργολάβοι να αναγκαστούν να βάλουν «λουκέτο», καθώς ούτε τα κεφάλαια θα διαθέτουν, ούτε και τα τυπικά προσόντα (τάξη πτυχίου) για να ανταγωνιστούν τους «μεγάλους».

Επίσης, μέσω του «Καποδίστρια Β'» διευκολύνεται η εκτέλεση έργων με μεγαλύτερη ένταση μέσω ΣΔΙΤ (εκμετάλλευση ιδιαίτερου φυσικού κάλλους περιοχών με ξενοδοχειακές ή αγροτοτουριστικές μονάδες, βιολογικοί καθαρισμοί, διαχείριση νερού κλπ.), τα οποία και πάλι απευθύνονται στο μεγάλο κατασκευαστικό και τραπεζικό κεφάλαιο, ενώ θα χαρατσώνουν διπλά τους δημότες, και για την κατασκευή και για τη χρήση. Ολα αυτά, όπως είναι φυσικό, θα τροφοδοτήσουν ένα νέο γύρο συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης κεφαλαίου στον κατασκευαστικό κλάδο.

Επιπλέον, πρέπει να σημειώσουμε ότι ήδη έχουν κατατεθεί συγκεκριμένες προτάσεις μέσω των οργάνων της Αυτοδιοίκησης για «υλοποίηση υπερτοπικών πολιτικών», όπως χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός, κοινωνική πολιτική, περιβάλλον, διαχείριση απορριμμάτων, μεταφορές, πολιτική προστασίας και ασφάλειας. Μάλιστα, η ηγεσία της ΚΕΔΚΕ (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ) έχει εκφραστεί στο παρελθόν θετικά για αυτό το ενδεχόμενο, θεωρώντας ότι θα δώσει λύση στα προβλήματα των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων.


Κείμενα: Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ