ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΧΑΡΝΩΝ
Αμεση απαλλοτρίωση

Eurokinissi

Την άμεση απαλλοτρίωση του χώρου, όπου αποκαλύφθηκε το αρχαίο θέατρο Αχαρνών, στην οδό Σαλαμίνος 21 στο Μενίδι, ανακοίνωσε ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, σε χτεσινή επιτόπια επίσκεψή του. Σημείωσε ότι «πρέπει να απαλλοτριωθεί άμεσα ο χώρος, να συγκεντρωθεί η έρευνα εδώ, να αποκαλυφθεί ό,τι μένει να αποκαλυφθεί και στη συνέχεια, σε συνεργασία με το δήμο, να προχωρήσουμε στην αποκάλυψη του ευρύτερου μνημείου, ώστε να το έχουμε ολόκληρο».

Δεδομένου ότι η περιοχή είναι πυκνοδομημένη, λογικά, η δήλωση του υπουργού σημαίνει ευρεία απαλλοτρίωση, παρότι ο ίδιος απέφυγε να το δηλώσει ρητά. Είπε ότι πρόκειται για «εύρημα εξαιρετικής σημασίας», που «δίνει ένα στίγμα για το τι μπορούμε να περιμένουμε στην περιοχή» και «επαληθεύει τις εκτιμήσεις των αρχαιολόγων, οι οποίοι βασίζονται σε αρχαία κείμενα και επιγραφές, που αναφέρουν την ύπαρξη του αρχαίου θεάτρου». Πρόσθεσε ότι «μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της περιοχής, στη γενικότερη αποκάλυψη και άλλων αρχαιολογικών ευρημάτων και στην ενίσχυση του μουσείου, που είναι εξίσου σημαντικό».

Οι βαθμίδες που αποκαλύφθηκαν βρίσκονται σε βάθος από 2 μέτρα έως 50 εκατοστά, το κοίλο παρουσιάζει ανωφέρεια από δυτικά προς ανατολικά και κατεύθυνση βορειοανατολικά - νοτιοδυτικά. Μεγάλο τμήμα του βρίσκεται μέσα σε όμορο οικόπεδο. Η ορχήστρα και η σκηνή του θεάτρου βρίσκονται σε βάθος 2 μ. και εκτείνονται κάτω από τη σημερινή οδό Σαλαμίνος.

Το θέατρο των Αχαρνών (β΄ μισό του 4ου π.Χ. αιώνα) αποτελεί σημαντικότατο εύρημα, αφού είναι ένα από τα επτά θέατρα περιφερειακών δήμων της Αττικής. Τα άλλα έξι ανήκουν στους αρχαίους Δήμους Πειραιά, Θορικού, Αλιμούντα, Ευωνύμου, Ραμνούντα και Ικαρίου. Επιπλέον το θέατρο βρίσκεται στο κέντρο του αρχαίου Δήμου των Αχαρνών, που αναζητούσαν από τον περασμένο αιώνα Ελληνες και ξένοι μελετητές.

Η ύπαρξή του ήταν γνωστή από επιγραφικές μαρτυρίες, όπως η επιγραφή που βρέθηκε εντοιχισμένη σε ρωμαϊκό λουτρό και αναφέρεται στη λειτουργία του και στα έσοδα από τη μίσθωσή του για παραστάσεις τραγωδίας, κωμωδίας, μουσικών αγώνων κ.ά. Σε άλλη επιγραφή περιέχονται δύο ψηφίσματα, όπου τιμάται ο δήμαρχος Αχαρνών, ο επιμελητής των Κατ' Αγρούς Διονυσίων (θεατρικών αγώνων) και ο ταμίας και τους παραχωρείται το δικαίωμα να κάθονται οι ίδιοι και οι εγγονοί τους στα πρώτα καθίσματα-θώκους του θεάτρου.

Αναδρομική Ανδρέα Γεωργιάδη

«Ο κουρασμένος», 1939
«Ο κουρασμένος», 1939
Την έκθεση «Ανδρέας Γεωργιάδης ο Κρης - Το πολύπτυχο της μνήμης», φιλοξενεί η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων (Χαλήδων 98, Χανιά). Εως τις 22/3 εκτίθενται περισσότερα από 150 έργα - ελαιογραφίες και σχέδια - που προέρχονται από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Δάσκαλος επί σειρά ετών στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, ο Α. Γεωργιάδης γεννήθηκε στα Χανιά το 1892. Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στην Αίγυπτο, όπου εγκαταστάθηκε η οικογένειά του μετά την πυρπόληση των Χανίων το 1896. Στην Αθήνα ήρθε το 1911 και αποφοίτησε από την ΑΣΚΤ το 1923. Ενα χρόνο αργότερα και έως το 1929 σπούδασε με υποτροφία στο Παρίσι (ακαδημίες Ζουλιέν, Κολαρόσι και Γκραντ Σωμιέρ). Παράλληλα με τις σπουδές του, μελέτησε την τέχνη της Δυτικής Ευρώπης στα έργα των μεγάλων δασκάλων της Αναγέννησης.

Η πρώτη ατομική του έκθεση (1929, αίθουσα «Παρνασσός») περιλάμβανε 40 έργα, για τα οποία ασχολήθηκε ιδιαίτερα σε κριτικό του σημείωμα ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου. Ακολούθησε νέα υποτροφία στη Γαλλία και την Ιταλία, όπου και έμαθε την τεχνική της νωπογραφίας. Το 1947 εκλέχτηκε καθηγητής στην ΑΣΚΤ. Δίδαξε χρώμα και σύνθεση στην έδρα της Ζωγραφικής έως το 1961. Ακολούθησαν ατομικές εκθέσεις έργων του (Ελλάδα, Γιουγκοσλαβία, Στοκχόλμη, Μόσχα κ.ά.), αλλά και σημαντικές διακρίσεις. Επίσης, από το 1956 και έως το 1970, διατέλεσε πρόεδρος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου. Πέθανε στην Αθήνα το 1981.

Ο μύθος των Ατρειδών

O μύθος των Ατρειδών Κύκλος: «Ηλέκτρα» του Ρίχαρντ Στράους
O μύθος των Ατρειδών Κύκλος: «Ηλέκτρα» του Ρίχαρντ Στράους
Χαμόγελα και ευχαριστίες χτες στο Μέγαρο Μουσικής, για τη «χορηγία» της Γιάννας Αγγελοπούλου, στον κύκλο «Ηλέκτρα». Περιχαρείς ο πρόεδρος του ΟΜΜΑ, Χρήστος Λαμπράκης, και η «ευεργέτρια», που δήλωσε: «Σ' αυτή την προκλητική παράσταση συμπαραστεκόμαστε ο Θόδωρος και εγώ. Σας ευχαριστώ εκ μέρους του Θόδωρου». Δεν ξέρουμε το ύψος της χορηγίας και της ανάλογης φοροαπαλλαγής. Ούτε αν υπάρχει κάτι κοινό ανάμεσα στον αιματοβαμμένο μύθο των Ατρειδών και στη θρεμμένη με εκμετάλλευση ιστορία του καπιταλισμού, και ειδικότερα της «Χαλυβουργικής». Καμία χορηγία δεν μπορεί να γίνει κολυμπήθρα του Σιλωάμ...

O μύθος των Ατρειδών, πάντως, μια ιστορία αίματος, φόνων, εκδίκησης, θα ζωντανέψει με την παρουσίαση της «Ηλέκτρας» του Ρίχαρντ Στράους (1, 4, 7 και 10/3), στο Μέγαρο Μουσικής (9 μ.μ.). Η διάσημη «ψυχολογική», μονόπρακτη όπερα του Ρ. Στράους, σε ποιητικό κείμενο του Ούγκο φον Χόφμανσταλ, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Michael Hampe, με βασικές ερμηνεύτριες τις Nadine Secunde (Ηλέκτρα), Αγνή Μπάλτσα (Κλυταιμνήστρα) και Inga Nielsen (Χρυσόθεμη). Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα διευθύνει ο Σουηδός μαέστρος Γιόχαν Αρνέλ. Στο πλαίσιο του κύκλου θα προβληθεί η ταινία «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη (3/3), ενώ τον Απρίλη θα ανεβεί η θεατρική παράσταση της «Ηλέκτρας» του Ούγκο φον Χόφμανσταλ.

Βία και καθημερινότητα

Ο θίασος «Μνήμη» παρουσιάζει στο θέατρο «Κυδωνία» (στα Χανιά) τη θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος της Αυστριακής ποιήτριας - πεζογράφου Ινγκεμποργκ Μπάχμαν «Η περίπτωση Φράντσα». Η μετάφραση είναι της Μαρίας Αγγελίδου, η σκηνοθεσία, διασκευή - εικαστική αντίληψη του Μιχάλη Βιρβιδάκη, δραματουργική επεξεργασία - μουσική επιμέλεια Λίλας Τρουλλινού, σύνθεση ήχων Δημήτρη Ιατρόπουλου. Παίζουν: Δέσποινα Πολλαναγνωστάκη και Παναγιώτης Χρυσανθόπουλος. Το έργο θα παίζεται (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή) μέχρι την Κυριακή των Βαΐων.

Στην «Περίπτωση Φράντσα», η Μπάχμαν διηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που καταστρέφεται ψυχικά από τον ψυχίατρο σύζυγό της, ο οποίος τη μετατρέπει σε ψυχιατρικό «πειραματόζωο», εφαρμόζοντας εκλεπτυσμένες μεθόδους εξόντωσης και χρησιμοποιώντας ως όργανο βασανισμού διανοητικά «εργαλεία». Η συγγραφέας ερευνά ανεξιχνίαστα «εγκλήματα», που εκτελούνται μέσα στα όρια του επιτρεπτού και νόμιμου και καταγγέλλει τον καθημερινό φασισμό στην οικογένεια και στις ερωτικές σχέσεις.

«Ηριδανός» πολιτισμού

Το νέο διπλό τεύχος Νο 9-10 του περιοδικού «Ηριδανός» περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: Κείμενα των Φιντέλ Κάστρο, Κάρλος Φουέντες, Σέρτζιο Ραμίρεζ, Ιβάν Μιρόνοβιτς Πετρόφσκι, Μάικλ Γουντ κ.ά. Την ομιλία του Γκ. Γκ. Μάρκες στην απονομή του βραβείου Νόμπελ και πλήρη εργογραφία του. Συνεντεύξεις των Λήδα Πρωτοψάλτη και Θανάση Παπαγεωργίου. Κριτικές βιβλίου, δίσκου, θεάτρου, κινηματογράφου, εικαστικών εκθέσεων. Το τεύχος περιλαμβάνει DVD με τον Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες να μιλά για έργα του και την αμερικανική λογοτεχνία. Ο Χρόνης Μπότσογλου να μιλά για ένα έργο του Γιαννούλη Χαλεπά και δικά του. Η Αφροδίτη Μάνου μιλά για το βιντεοκλίπ «Για ποια Ελλάδα». Περιλαμβάνονται οδοιπορικό στην Κόνυα, ο χορός των Δερβίσηδων, τα ψηφιδωτά της Δήλου κ.ά.

Ενα έντεχνο και παραδοσιακό πρόγραμμα παρουσιάζει ο Σταύρος Σιόλας, νικητής του Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, με τους συνεργάτες του, σήμερα (10 μ.μ.), στο «Χαμάμ» (Δημοφώντος 97, Ανω Πετράλωνα, τηλ. 210 3421212). Θα ακουστούν μουσικές και τραγούδια, που ακουμπούν στο λυρισμό μιας μπαλάντας και πατάνε σε στέρεα παραδοσιακά μοτίβα.

Επιλεγμένες ταινίες της 6ης Διεθνούς Συνάντησης Αρχαιολογικής Ταινίας Μεσογειακού Χώρου, που πραγματοποιήθηκε πέρσι στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, θα προβάλλονται στο αμφιθέατρο του «Γκαίτε» (Ομήρου 14-16, Αθήνα) το ερχόμενο Σαββατοκύριακο. Το Φεστιβάλ, που οργανώνουν η μη κερδοσκοπική εταιρεία «ΑΓΩΝ» και το περιοδικό «Αρχαιολογία και Τέχνες», στην τελευταία του διοργάνωση πρόβαλε 44 αρχαιολογικές ταινίες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Εισιτήριο: 3 ευρώ για κάθε ζώνη προβολών, στα γραφεία του φεστιβάλ (πλ. Καρύτση 10, 7ος όροφος).



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ