ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δεν είναι «εμπόρευμα» μνημεία και εργαζόμενοι

Eurokinissi

«Προειδοποιητική» χαρακτηρίζει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων τη σημερινή, 24ωρη απεργία του, προειδοποιώντας για κλιμάκωσή της αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά του: α) Αμεση απόσυρση της τροπολογίας, με την οποία τις προσλήψεις των έκτακτων ωρομισθίων για όλα τα έργα, σε όλη την επικράτεια, θα πραγματοποιεί η Κεντρική Υπηρεσία (δηλαδή οι Γενικές Διευθύνσεις) του ΥΠΠΟ και όχι οι περιφερειακές υπηρεσίες. β) Αμεση κατάργηση της Υπουργικής Απόφασης, με την οποία το διοικητικό έργο της Διεύθυνσης Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων «και κατ' επέκταση και των Εφορειών Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων», υπάγεται στο Ταμείο Διαχείρισης Πιστώσεων για την Εκτέλεση Αρχαιολογικού Εργου, «που υπονομεύει το δημόσιο χαρακτήρα της Υπηρεσίας».

Η τροπολογία για τις προσλήψεις ωρομισθίων από τις Γενικές Διευθύνσεις του ΥΠΠΟ (βλέπε «Ρ» 9/12) κατατέθηκε στο νόμο για την «πολιτιστική χορηγία», «ώστε», όπως σημειώνει ο ΣΕΑ «να είναι κομματικά ελεγχόμενες». Σήμερα οι προσλήψεις γίνονται από τις Εφορείες, τα μουσεία και τις άλλες διευθύνσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Το ΤΔΠΕΑΕ είναι ΝΠΙΔ, γεγονός που του δίνει «ευελιξία» στις προσλήψεις, στις αναθέσεις μελετών και στην ίδρυση τεχνικών γραφείων, «επί τόπου». Ουσιαστικά πρόκειται για φορέα - «μεσάζοντα» εργολαβιών, γεγονός που υποσκάπτει τη μέθοδο και τη λογική της αυτεπιστασίας, δηλαδή την εκτέλεση των πολύπλοκων αρχαιολογικών εργασιών κατευθείαν από την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Γι' αυτό, τα στελέχη και οι εργαζόμενοι της τελευταίας κάθε άλλο παρά «ένα» νιώθουν ότι είναι με το ΤΔΠΕΑΕ.

Είναι χαρακτηριστικό πως σε χτεσινή του ανακοίνωση με άλλη αφορμή, ο ΣΕΑ υπεραμύνεται της αυτεπιστασίας, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι έτσι «τα διαθέσιμα χρήματα αξιοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, εφόσον το κέρδος που διαφορετικά θα εισέπρατταν οι εργολάβοι μένει προς όφελος των έργων και των μνημείων».

«Η ανάπτυξη της οικονομίας της αγοράς είναι βέβαιο ότι προσφέρει σε όσους επιζητούν πολλές δυνατότητες κέρδους. Τα αρχαία μνημεία μας (...) ανήκουν σε όλους και κυρίως στους επερχόμενους. Η προστασία τους συνιστά θεμελιώδη υποχρέωση του κράτους και πρέπει να μένει έξω από τους όρους του οικονομικού ανταγωνισμού. Αγαθά εξαιρετικά πολύτιμα για να γίνουν αγοραία στηρίζουν με την παρουσία τους την αειφόρο ανάπτυξη, ωστόσο η διαχείρισή τους δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να γίνεται με γνώμονα το υλικό συμφέρον και τον πλουτισμό ατόμων ή και ομάδων», υπογραμμίζει η ανακοίνωση.

Θύμηση Γιάννη Θεοδωράκη

Μια δεκαετία πέρασε από το «φευγιό» του Γιάννη Θεοδωράκη, του αξέχαστου συναδέλφου, φίλου, συναγωνιστή, του ανυπότακτου δημοσιογράφου και φλογερού ποιητή. Αφιερωμένη στη μνήμη του ήταν η προχτεσινή εκδήλωση στον Πολυχώρο Νέου Κόσμου, που διοργάνωσε ο Πολιτισμικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων, μια μουσικοποιητική βραδιά όπου ακούστηκαν ποιήματα και τραγούδια σε ποίησή του, αλλά και διηγήσεις των Λευτέρη Παπαδόπουλου, Κώστα Παπαϊωάννου, Χρήστου Παπουτσάκη, Παύλου Τσίμα και Φώτου Λαμπρινού. Μίλησαν για τον σπουδαίο δημοσιογράφο - ερευνητή με τα βαθιά πολιτικά, ανθρώπινα ρεπορτάζ. Για τον πρωτοπόρο του ελεύθερου πολιτικού ρεπορτάζ, που αποκάλυψε πτυχές της δράσης του παρακράτους - ήταν ένας από τους πρώτους που αποκάλυψε τους δολοφόνους του Γρηγόρη Λαμπράκη. Για εκείνον που έκανε τα πρώτα δημοσιογραφικά του βήματα στους «Δρόμους της Ειρήνης», για να δώσει στη συνέχεια τις δημοσιογραφικές μάχες του μέσα από την «Αυγή» και αργότερα το «Ριζοσπάστη» (ιδιαίτερα μέσα από τα υπέροχα χρονογραφήματά του, «Τα ετερόκλητα»). Γι' αυτόν που αντιστάθηκε στη φασιστική βία και τρομοκρατία, αψηφώντας διώξεις και κινδύνους. Μίλησαν για τον ποιητή με τον τρυφερό και συνάμα ρωμαλέο λόγο. Για τον ανήσυχο, οξυδερκή άνθρωπο με τη μεγάλη ευαισθησία και το απαράμιλλο χιούμορ.

Ποιήματά του απήγγειλε ο ηθοποιός Νίκος Μπουσδούκος, ενώ το «Τρίφωνο» (Ερωφίλη, Νίκος Κουρουπάκης, Δημήτρης Υφαντής) με τη συνοδεία της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης» ερμήνευσε τραγούδια σε ποίησή του, μελοποιημένα από τον αδερφό του Μίκη.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο Σπύρος Χαλβατζής, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα», και ο Γιάννης Ζαγγανάς, μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του «Ριζοσπάστη».

« Χαΐνηδες», με φίλους τους

Οι «Χαΐνηδες» επιστρέφουν στην Αθήνα για σειρά παραστάσεων, με ξεχωριστούς καλεσμένους κάθε βραδιά. Στην πρεμιέρα τους, στην «Εξέδρα» (Ελ. Βενιζέλου 235 - Ν. Σμύρνη, 210-9849101) το διήμερο 15-16/12 μαζί τους θα είναι η Μάρθα Φριντζήλα. Οι παραστάσεις στην «Εξέδρα» θα διαρκέσουν μέχρι τις αρχές του 2007. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τραγούδια του νέου τους δίσκου, αλλά και παλιότερα. Υπόσχονται, επίσης, ένα αφιέρωμα σε ρεμπέτικα, κρητικά και λαϊκά τραγούδια της Ανατολικής Μεσογείου, ερμηνευμένα με το ξεχωριστό τους τρόπο και γιορταστικά. Γιορταστικά, καθώς οι Χαΐνηδες προσκαλούν και πολλούς φίλους - μουσικούς, με τους οποίους έχουν εκλεκτικές συγγένειες. Αλλωστε, στο τελευταίο τους cd «Ο γητευτής και το δρακοδόντι» (MBI) συμπράττουν ερμηνευτικά σημαντικά ονόματα: Σωκράτης Μάλαμας, Παντελής Θαλασσινός, Γιάννης Χαρούλης, Κώστας Αβυσσινός και ο Ψαραντώνης. Ημέρες παραστάσεων: 15-16, 22-23-24-25, 29-30-31/12 και 5-6/1.

Βραβεία του Φεστιβάλ Ολυμπίας

Η ταινία «Ο Μίκιμπο κι εγώ» του Terry Loane (Β. Ιρλανδία) απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας μεγάλου μήκους του 9ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους.

Τα υπόλοιπα βραβεία: Καλύτερης ταινίας μυθοπλασίας μικρού μήκους: «Dewenti» Dyana Gaye (Σενεγάλη). Καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους: «Το μαγικό κοχύλι» Theodore Ushev (Καναδάς). Σεναρίου ταινίας μεγάλου μήκους: Στον Murali K. Thalluri («2:37 Αντίστροφη μέτρηση», Αυστραλία). Καλύτερης ερμηνείας αγοριού σε ταινία μεγάλου μήκους: Στον Bent Mejding («Θα τα καταφέρουμε», Δανία). Καλύτερης ερμηνείας κοριτσιού: Ebbie Tam («Το άλογο της Γουίνκι», Ολλανδία).


«Εφυγε» ο Γ. Μπόζης

Εφυγε ο 67χρονος Κωνσταντινουπολίτης κινηματογραφιστής και κριτικός κινηματογράφου Γιώργος Μπόζης (Μποζόπουλος). Γεννημένος το 1939, σπούδασε οικονομικές επιστήμες, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο. Μέχρι το 1980, οπότε εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, εξέδιδε στην Κωνσταντινούπολη περιοδικά για τη θεωρία του κινηματογράφου και γύρισε ταινίες μικρού μήκους. Ο Γ. Μπόζης σκηνοθέτησε και έγραψε το σενάριο στις ταινίες: «Οι χάρτινες τίγρεις» (πολιτικό ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, 1971), «Την Πρωτομαγιά στο Ταξίμ» (ντοκιμαντέρ, 1978), «Συνεχίζεται...» (τηλεταινία, 1979), «Σε σκοτεινούς καιρούς» (πολιτικό ντοκιμαντέρ, 1984). Είχε μεταφράσει ποίηση και πεζογραφία από τα τουρκικά στα ελληνικά και αντίστροφα. Επίσης συνεργάστηκε με τα περιοδικά: «Τέταρτο», «Πολιτιστική», «Τέχνη και Πολιτισμός» κ.ά.

Εκθεση κρατουμένων «μαθητών»

Ενας διάδρομος των φυλακών Κορυδαλλού θα μετατραπεί σε αίθουσα τεχνών. Σε εργαστήριο των κρατουμένων μαθητών, οι οποίοι θα δημιουργήσουν με βοήθεια των εκπαιδευτικών του σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας έργα που θα ενταχθούν στην έκθεση από τον κύκλο «Λατρείας τάματα». Η έκθεση, με την εικαστική παρέμβαση των κρατούμενων μαθητών, εγκαινιάζεται σήμερα (10π.μ.) και θα λειτουργήσει την πρώτη βδομάδα στις αντρικές φυλακές και τη δεύτερη στις γυναικείες. Στα εγκαίνια, κείμενα θα διαβάσει ο Βασίλης Βασιλικός και θα απαγγείλουν οι: Κώστας Καζάκος, Βασίλης Παπαβασιλείου. Εργα Θεοδωράκη θα ερμηνεύσει η Αργυρώ Καπαρού. Θα μιλήσουν οι: Σοφία Χανδακά, Δημήτρης Ταλαγάνης και Βαλεντίνη Ποταμιάνου.

Σήμερα (7 μ.μ.), ο αρχαιολόγος δρ. Βίκτoρ Σαρηγιαννίδης θα μιλήσει στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), με θέμα «Μαργιανή και Βακτριανή: 50 χρόνια ανασκαφικών ερευνών στο Τουρκμενιστάν και στο Αφγανιστάν». Ο Β. Σαρηγιαννίδης, μέλος του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών, διενεργεί από το 1949 ανασκαφές στην Κεντρική Ασία και το Αφγανιστάν, με σπουδαία αποτελέσματα.

Το ετήσιο χριστουγεννιάτικο παζάρι του, με χειροποίητα δώρα, φτιαγμένα με πολύ μεράκι, οργανώνει (14-17/12) ο Σύλλογος Οικογένειας Εναλλακτικής Κοινότητας «Παρέμβαση», σε συνεργασία με την «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100, Γκάζι).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ