ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Ιούνη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΑΡΣΕΝΗΣ
Θα γίνουν πιο γρήγοροι οι ρυθμοί

Το υπουργείο Παιδείας θα εμμείνει στη μέχρι σήμερα πολιτική του, ακολουθώντας ακόμα πιο γρήγορους ρυθμούς, ξεκαθάρισε χτες στην ομιλία του ο υπουργός Παιδείας, Γερ. Αρσένης,χρησιμοποιώντας μάλιστα το "πρωθυπουργικό" επιχείρημα, ότι αυτή την πολιτική στηρίζει ο ελληνικός λαός έχοντας ψηφίσει τη σημερινή κυβέρνηση.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός Παιδείας στην τοποθέτηση του προέδρου της ΝΔ, Κ. Καραμανλή, λέγοντας πως επί της ουσίας δε διαφωνεί με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση η αξιωματική αντιπολίτευση. Οπως χαρακτηριστικά είπε, "ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για τη Βουλή να γίνει ένας διάλογος υψηλού επιπέδου. Θα περίμενα από τον κ. Καραμανλή να μας πει πού διαφωνεί. Προφανώς διαφωνεί στους ρυθμούς υλοποίησης. Δε μας εξήγησε όμως γιατί διαφωνεί".

Παράλληλα, προσπαθώντας να αμβλύνει τις εντυπώσεις από τις αντιδράσεις που υπάρχουν για την εφαρμοζόμενη πολιτική του υπουργείου, ο Γερ. Αρσένης είπε ότι "η παιδεία δεν αφορά μόνο μερικούς αδιόριστους ή αναπληρωτές. Αφορά ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Δεν άκουσα εκτιμήσεις για το πόσο η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση βρίσκεται κοντά στους φορείς της κοινωνίας". Πρόσθεσε δε ότι "το ολοήμερο σχολείο δεν έχει μόνο εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Είναι μια μεγάλη κοινωνική παρέμβαση", όπως και ότι το πρόγραμμα της ενισχυτικής διδασκαλίας είναι ένα στοιχείο που, πέρα από την εκπαιδευτική του διάσταση, έχει μια τεράστια κοινωνική συμβολή.

Κατηγόρησε δε τα κόμματα της αντιπολίτευσης πως δεν αναγνωρίζουν αυτά τα θετικά, λέγοντας πως "ο κομματικός πατριωτισμός πρέπει να έχει κι αυτός τα όριά του. Είναι αδιανόητο για έναν πολίτη να έχει αρνητική θέση. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι εθνική υπόθεση. Είναι το κλειδί για το μέλλον του έθνους. Για να αλλάξουμε τις κοινωνικές δομές".

Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας επισήμανε ότι τα μέτρα του υπουργείου θα προχωρήσουν από το φθινόπωρο με ακόμα πιο γρήγορους ρυθμούς. "Τα ΠΣΕ - είπε - θα προχωρήσουν μέσα στο καλοκαίρι και θα πολλαπλασιαστούν. Προσπαθούμε να αλλάξουμε το σύστημα ταχύτατα. Προχωρώντας θα βελτιώνουμε την ίδια την υποδομή. Προχωράμε τώρα και λαμβάνουμε υπόψη τις αδυναμίες που υπάρχουν". Πρόσθεσε δε ότι "Θα θέλαμε να είχαμε και την κατανόηση των κομμάτων", αφού "ο ελληνικός λαός είναι μαζί μας, η συντριπτική του πλειοψηφία στηρίζει τη μεταρρύθμιση".

Απαντώντας στις καταγγελίες για έλλειψη διαλόγου, σημείωσε ότι "ο διάλογος διαρκείας είναι ένα άλλοθι για να μη γίνει τίποτε. Εμείς ζητάμε τη γνώμη των εκπαιδευτικών φορέων. Αλλο αν μερικοί δε θέλουν να συζητήσουν τίποτε. Εχουμε καλέσει τα κόμματα από τον Αύγουστο του 1997. Ο διάλογος δε σημαίνει ότι θα πρέπει να συμφωνήσουν όλοι πριν ξεκινήσει η κυβέρνηση. Το διάλογο τον επιδιώκουμε αλλά δε θέλουμε να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι αδρανείας".

Τέλος, αναφερόμενος στον πρόσφατο διαγωνισμό για την πρόσληψη εκπαιδευτικών, υποστήριξε ότι θα συζητηθούν στη Βουλή οι όποιες αδυναμίες του, σημειώνοντας ότι "τον Οκτώβριο θα φέρω στη Βουλή τα συμπεράσματα από το διαγωνισμό. Τι πιο δημοκρατικό και πιο ανοιχτό στο διάλογο!". Παράλληλα, αναφερόμενος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σημείωσε ότι στη σκέψη του υπουργείου "δεν υπάρχει πρόθεση δύο κύκλων σπουδών", υποστηρίζοντας ότι τα όσα ακούγονται "είναι μια συζήτηση με τους πρυτάνεις για ειδίκευση μέσα στα πανεπιστήμια", η οποία δεν έχει καταλήξει κάπου, με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση το υπουργείο Παιδείας να κάνει συγκεκριμένες προτάσεις.

Κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ
Λύση τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Κριτική στους χειρισμούς της κυβέρνησης στον χώρο της παιδείας άσκησε χτες ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής,κάνοντας λόγο για προχειρότητα και ασυνέπεια που αποβαίνουν εις βάρος του εκπαιδευτικού συστήματος. Παράλληλα για μια φορά ακόμα επανέφερε την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων με την επιχειρηματολογία της "άμιλλας" που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη.

Ειδικά για τις μεταρρυθμίσεις που επιχειρούνται στην παιδεία, ο πρόεδρος της ΝΔ σημείωσε χαρακτηριστικά: "στην παιδεία βλέπουμε ότι ξυπνάτε ξαφνικά από τον λήθαργο και επιχειρείτε άρον - άρον απρογραμμάτιστα και πρόχειρα να εισάγετε δήθεν μεταρρυθμίσεις. Αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται εύλογος προβληματισμός τι είναι καλύτερο. Να είστε σε πλήρη απραξία, δηλαδή σε λήθαργο ή να ξυπνάτε και να κάνετε αυτές τις κακοτεχνίες που κάνετε;". Πρόσθεσε δε: "θα έφτανα στο σημείο να πω ότι είναι προτιμότερο το σύστημα που έχει ίσως κάποιες ατέλειες και αδυναμίες παρά το φαινόμενο που παρατηρούμε των διαρκών αλλαγών, μεταβολών και πειραματισμών". Επίσης ο Κ. Καραμανλής κατηγόρησε την κυβέρνηση για "άκρατο κομματισμό τον οποίον εισαγάγατε στα εκπαιδευτικά μας πράγματα" λέγοντας ότι ακόμα και οι εκλογές των καθηγητών στα ΑΕΙ έγιναν αντικείμενο "μικροκομματικής εκμετάλλευσης" ενώ επισήμανε ότι τη συνολικότερη λογική της κυβέρνησης διαπνέει η "ισοπέδωση" στην εκπαιδευτική διαδικασία σημειώνοντας ότι "καταργήσατε την αξιολόγηση".

Αναφερόμενος στο θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είπε προκειμένου να αιτιολογήσει τη θέση του κόμματός του: "να σας θυμίσω μόνο το ζήτημα της τρομακτικής αιμορραγίας συναλλάγματος, τη σοβαρή αιμορραγία υψηλού επιπέδου ανθρωπίνου δυναμικού. Να σας θυμίσω ότι άμιλλα και ανταγωνισμός ποτέ δεν έβλαψαν κανέναν παρά μόνον εκείνους που θέλουν να απολαμβάνουν τη ραστώνη των μονοπωλιακών καταστάσεων".

Πρόσθεσε επίσης: "ανεξέλεγκτα χωρίς αυστηρές προδιαγραφές, χωρίς εποπτεία, επιτήρηση της πολιτείας, είναι ήδη εδώ. Και σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούν σε βάρος του πολίτη, σε βάρος των προσδοκιών και των ονείρων των νέων ανθρώπων. Αυτή η κατάσταση συνεχίζεται, διευρύνεται, διογκώνεται και είναι αποκλειστικά δική σας ευθύνη το γεγονός της ύπαρξής της. Γι' αυτό σας επαναλαμβάνω το γεγονός της απόρριψης εκ μέρους σας χτες (σ. σ. προχτές) στη δεύτερη ψηφοφορία για την πρόταση αναθεώρησης του Συντάγματος της μεγάλης ευκαιρίας που δόθηκε επιτέλους να κινηθούμε προς μια κατεύθυνση σύγχρονη και ευεργετική. Την απορρίψατε όχι γιατί δεν ξέρετε την αλήθεια αλλά γιατί υποκριτικά δε θέλετε να τη δείτε επειδή φοβάστε τις αντιδράσεις. Αυτό όμως δεν είναι πολιτική, είναι μικροπολιτική".

Καταλήγοντας κατήγγειλε την κυβέρνηση λέγοντας: "ειδικά η θέση σας σε αυτό το ζήτημα αποτελεί τρανταχτή απόδειξη αναχρονιστικής νοοτροπίας αλλά και παντελούς έλλειψης τόλμης και αποφασιστικότητας".

Διαξιφισμοί

Οι συνήθεις ανταλλαγές χαρακτηρισμών ακολούθησαν με τη λήξη της ομιλίας του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Καραμανλή, με τον πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Σημίτη. Ο τελευταίος θεώρησε προσωπικό χαρακτηρισμό τη φράση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης περί "εκνευρισμού" του πρωθυπουργού "με γεωμετρική πρόοδο" και ανταπάντησε λέγοντας πως "δεν υπάρχει χυδαία γλώσσα, υπάρχουν χυδαίοι άνθρωποι". Από την πλευρά του ο Κ. Καραμανλής ανταπάντησε λέγοντας ότι "ξεφύγατε από τα όρια" και ότι όλες οι παρατηρήσεις του έχουν πολιτικό χαρακτήρα.

Δ. ΤΣΟΒΟΛΑΣ
Γενικά και αόριστα...

Οι γενικόλογες αναφορές, η αοριστία στις θέσεις, αλλά και η αποφυγή για τοποθέτηση σε επίκαιρα ζητήματα που αφορούν την παιδεία ήταν τα χαρακτηριστικά της παρέμβασης του αρχηγού του ΔΗΚΚΙ, Δημήτρη Τσοβόλα.Ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ σημείωσε ότι "ευρωπαϊκή διάσταση δε σημαίνει ιστορική λήθη και ισοπέδωση πολιτισμών, δε σημαίνει υποκατάσταση της παιδείας από την αγορά", ενώ παράλληλα υποστήριξε ότι δεν υπάρχει δεδομένο εκπαιδευτικό μοντέλο, σημειώνοντας 10 βασικές αρχές, οι οποίες πρέπει να διέπουν το εκπαιδευτικό σύστημα, με εξαιρετικά αόριστο τρόπο. Επισήμανε ότι οι αρχές αυτές πρέπει να είναι η μόρφωση για όλους, τα σύγχρονα γνωστικά αντικείμενα, η αναπτυξιακή προοπτική με ανθρώπινο πρόσωπο, η κοινωνική ευαισθησία, η επαγγελματική διέξοδος, η οικουμενική παιδεία και το... "άρωμα παιδείας".

Επιχειρώντας να δώσει το στίγμα της θέσης του ΔΗΚΚΙ για την παιδεία, ο Δ. Τσοβόλας σημείωσε πως "η παιδεία στη σύγχρονη εποχή της λαγνείας των αριθμών και της υποβάθμισης του πολιτισμού και των ανθρώπινων αξιών θα πρέπει να έχει ως περιεχόμενο και στόχο την ανάπτυξη του ανθρώπου ως όλου, ως υπάρξεως και όχι απλώς των επιμέρους ιδιοτήτων ή ρόλων του. Και ασφαλώς η παιδεία πρέπει πάντοτε να συνδέεται με την αρετή, την τόλμη, τη δημοκρατία και την ελευθερία". Επίσης ο Δημήτρης Τσοβόλας ανέφερε ότι "πρέπει η πολιτεία να διασφαλίζει την ουσιαστική δωρεάν δημόσια παιδεία και εκπαίδευση σε όλες τις Ελληνίδες και τους Ελληνες, γιατί η παιδεία και η εκπαίδευση αποτελούν κορυφαίο κοινωνικό αγαθό, που δεν επιτρέπει κοινωνικούς αποκλεισμούς".

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ κατήγγειλε το γεγονός ότι δεν ήταν παρόντες ο πρωθυπουργός και ο πρόεδρος της ΝΔ, λέγοντας ότι δε γίνεται κοινοβουλευτικός διάλογος, αλλά μονόλογος και ότι οι αρχηγοί των δύο κομμάτων έρχονται μόνο και μόνο για προσωπικούς διαξιφισμούς.

Ν. ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Κριτική επί της διαδικασίας

Κριτική επί της διαδικασίας περισσότερο που ακολουθεί η κυβέρνηση για να περάσει την αντιεκπαιδευτική της πολιτική παρά για την ουσία της, έκανε στην ομιλία του ο πρόεδρος του ΣΥΝ Ν. Κωνσταντόπουλος.Είναι χαρακτηριστικό ότι έκανε λόγο για απουσία "συνολικού σχεδίου", "μη σοβαρή μελέτη" των προβλημάτων, "αυτοσχεδιασμούς και αλληλοσυγκρούσεις" και άλλα παρόμοια.

Ο Ν. Κωνσταντόπουλος καταδίκασε μεν την επέμβαση των ΜΑΤ στον πρόσφατο διαγωνισμό των εκπαιδευτικών, αλλά δεν παρέλειψε να κάνει λόγο και για "λυπηρή εικόνα σύγκρουσης στο χώρο των εκπαιδευτικών, για την οποία μόνο στενόμυαλοι κυβερνητικοί γραφειοκράτες μπορούν να επιχαίρουν".

Μάλιστα με αφορμή τη μη εκλογή του καθηγητή Νανόπουλου στο Πανεπιστήμιο ΑΘηνών, βρήκε την ευκαιρία να πει ότι στα πανεπιστήμια υπάρχει πρόβλημα "κυριαρχίας των συντεχνιακών συμφερόντων του εκμαυλισμού και του αποπροσανατολισμού των εκπαιδευτικών προς άλλες από το επιστημονικό τους έργο κατευθύνσεις".

Κατά τον πρόεδρο του ΣΥΝ, μία από τις αιτίες του προβλήματος της παιδείας είναι οι πολλοί νόμοι που ψηφίζονται και οι συχνές εναλλαγές υπουργών, οι οποίοι δεν έχουν "στρατηγική και σταθερότητα". Είπε ότι "θα καταλήξουμε στο περιθώριο της Ευρώπης", ενώ για την επετηρίδα η κριτική του εστιάστηκε μόνο στον τρόπο με τον οποίο έγινε η κατάργησή της. Συγκεκριμένα, η σχετική αποστροφή είναι: "Υποκαταστήσατε την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με την κατάργηση της επετηρίδας διορισμού των εκπαιδευτικών με έναν τρόπο που χειρότερος δεν μπορούσε να υπάρξει".

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ