ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Φλεβάρη 1998
Σελ. /36
ΚΕΝΗ
Αγγελος Σιδεράτος

Εκδότης - εκδόσεις "ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ"

Αξιότιμη Κα Παπαρήγα, σεβαστοί προσκεκλημένοι, αγαπητοί φίλοι και φίλες, είναι πολύ σημαντικό στη σημερινή σήψη και τον εκφυλισμό, αν θέλετε, να σου δίνεται ένα ελεύθερο βήμα μέσα σε απλές ανθρώπινες διαδικασίες, κάτι που σε άλλες εποχές ήταν πάρα πολύ αυτονόητο.

Θα έρθω λίγο στα πολιτιστικά, πολύ σύντομα με θέμα: "Τη σύγχρονη δυναστεία μέσω της τηλεοπτικής εικόνας", της "εικόνας" με την ευρεία της έννοια. Οταν ο πρωτόγονος άνθρωπος προσπαθούσε να απεικονίσει ένα στιγμιότυπο της καθημερινής του ζωής πάνω στους βράχους των σπηλαίων, δεν μπορούσε ασφαλώς να φανταστεί πως η πρωτόγονη αυτή απεικόνιση θα εξελιχθεί μετά από χιλιάδες χρόνια σε μια εικαστική αναπαράσταση σε τοιχογραφία ή αργότερα σε πίνακα ζωγραφικής ή πολύ αργότερα σε εικόνα φωτογραφική και μετέπειτα κινούμενη κινηματογραφική εικόνα.

Μια πορεία της εικόνας, δηλαδή, χιλιάδων ετών, που συνέβαλε στον πολιτισμό του ανθρώπου και επηρέασε και διαμόρφωσε αποφασιστικά τη ζωή του. Δεν ξέρω πώς θα αισθανόταν σήμερα με την ψηφιακή εικόνα εκείνος ο πρωτόγονος άνθρωπος που πριν από 12.000 χρόνια στα σπήλαια των Πυρηναίων προσπαθούσε με τη χαραγμένη ακίνητη αναπαράστασή του πάνω στους βράχους της πρωτόγονης κατοικίας του να δώσει κίνηση στην εικόνα που έβλεπε, δηλαδή τετράποδα να τρέχουν με έξι ή οκτώ ή με δώδεκα πόδια.

Δηλαδή πώς θα αισθανόταν σήμερα όταν ταυτόχρονα με την έκβαση κάποιου γεγονότος που συμβαίνει δίπλα ή πολλά χιλιόμετρα μακριά του και που το παρακολουθεί αυτό το γεγονός χωρίς να μεσολαβεί αναπαράσταση, δηλαδή στάδιο επεξεργασίας και δημιουργίας και επικοινωνεί μ' αυτό χωρίς καν να προλαβαίνει να σκεφτεί καθόλου.

Αλλά ακόμα και αν ο άνθρωπος σήμερα θα θελήσει να σκεφτεί την εικόνα που βλέπει, τότε κάποιοι άλλοι θα τον βομβαρδίζουν με χιλιάδες καινούριες παραπλανητικές εικόνες που θα τον μπερδέψουν, θα τον αποπροσανατολίσουν ή θα τον υπνωτίσουν μέχρι να του αχρηστέψουν τη βούληση και την πίστη για πραγματική ανθρώπινη δημιουργία και να τον ρίξουν σε βαθύ καθησυχαστικό και ευτυχισμένο λήθαργο.

Εκεί μέσα στο βαθύ του ύπνο θα προσπαθεί να φτιάξει μια άλλη εικόνα, αυτή του ονείρου, μάταια όμως, γιατί ακόμη και το υποσυνείδητό του έχει γίνει υποχείριο αυτών των άλλων που του μεταδίδουν τη ζωντανή εικόνα, του έχουν εκφυλίσει με τρομακτική δύναμη και ταυτόχρονα του έχουν αλλοιώσει τον ψυχισμό του.

Σίγουρα ο πρωτόγονος άνθρωπος των σπηλαίων δεν μπορούσε να εκτιμήσει, όταν προσπαθούσε να δώσει κίνηση στην εικόνα που έβλεπε, τη δύναμη της ακίνητης ή κινούμενης εικόνας μετά από χιλιάδες χρόνια, δηλαδή σήμερα, το 2000 μ.Χ. περίπου.

Οπου ο συνάνθρωπός του ζει και κινείται βάσει των εικόνων, που άλλοι όμως κατασκευάζουν γι' αυτόν, όχι για να εκφράσουν από ανάγκη την αμφίδρομη επικοινωνία του με τη ζωή, αλλά μέσω της εικόνας να υποτάξουν τη ζωή του και να την καθοδηγήσουν σε οργανωμένα κοινωνικά και πολιτικά εκμαυλιστικά πρότυπα.

Τρέμω στη σκέψη τού τι θα αισθανόταν ο πρωτόγονος άνθρωπος αν μπορούσε να δει τη σημερινή σημασία και χρήση της εικόνας. Δεν ξέρω αν θα αυτοκτονούσε αντικρίζοντάς την ή θα ήθελε να συμμετάσχει στη σκληρή αυτή επικοινωνία ανθρώπου και πραγματικότητας, ζωής και ονείρου, μιας επικοινωνίας αφυδατωμένης σε επικίνδυνο βαθμό από κάθε έννοια δημιουργίας και σεβασμού στην άγνωστη ζωή, στην ελπίδα, στην πίστη του αύριο που κάποτε ο ίδιος άνθρωπος είχε πρωταρχίσει μέσω της χάραξης της πρώτης εικόνας από τη ζωή του πάνω στους βράχους των υγρών σκοτεινών σπηλαίων του.

Είχε πει ο Βιργίλιος το 50 π.Χ. περίπου, η εικόνα σήμερα έχει προτεραιότητα μπροστά στην ύπαρξη. Η ύπαρξη χάνεται. Η πορεία της εικόνας στην ιστορία της ανθρωπότητας είχε πάντα τρομακτική και καταλυτική δύναμη. Η θρησκεία και η πολιτική, αλλά και κάθε άλλου είδους μορφή αντιλαϊκής εξουσίας χρησιμοποίησαν, αξιοποίησαν και εκμεταλλεύτηκαν την εικόνα στον ύψιστο βαθμό, με στόχο την επιβολή της κυριαρχίας τους πάνω στους συνανθρώπους μας.

Ο σημερινός άνθρωπος υποταγμένος και παραδομένος μέσω της τηλεοπτικής εικόνας στη σύγχρονη εξουσία, ζει και επικοινωνεί μ' αυτήν με μια ψευδαίσθηση ελέγχου της και με μια τραγική αυταπάτη. Μια αυταπάτη καθημερινής πλασματικής δημιουργίας ως προς την αναπαράσταση της πραγματικότητας.

Ο σύγχρονος καπιταλιστής δυνάστης, γνωρίζοντας καλά την ιστορία και το ειδικό βάρος της εικόνας, τη χρησιμοποιεί ανάλογα ως το αποτελεσματικότερο όπλο πρόληψης γεγονότων, ελέγχου και καταστολής των λαϊκών μαζών. Κυρίαρχος φορέας της επικοινωνίας των ανθρώπων μέσω της εικόνας είναι σήμερα δυστυχώς η τηλεόραση.

Η τηλεοπτική εικόνα χαραγμένη από τον σύγχρονο άνθρωπο με τα χρώματα και τα σχήματα της "ψυχαγωγίας" και την επίφαση της ενημέρωσης του πλουραλισμού, της δημοκρατίας, της προόδου, δημιουργεί μια νέα εικόνα του κόσμου που δεν απευθύνεται πια στο μυαλό, στο όραμα, στην πίστη των αξιών και στον άνθρωπο. Αλλά μέσω των πιο ταπεινών του ενστίκτων απευθύνεται στην κλονισμένη ψυχοσύνθεσή του.

Ετσι φτάσαμε στη σύγχρονη τηλεοπτική απάνθρωπη και παράλογη πραγματικότητα, που όταν παρουσιάζει εκατομμύρια παιδιών να περπατούν γυμνά στις ερήμους και να πεθαίνουν σκελετωμένα από την πείνα και τα κοράκια να κατασπαράζουν τα κορμάκια τους, ο σύγχρονος άνθρωπος να βλέπει, δηλαδή να παρακολουθεί αυτή την εικόνα αποστεωμένος από κάθε φυσική του αντίδραση και να επικοινωνεί με το γεγονός αυτό κουνώντας το μισοάδειο κρυστάλλινο ποτήρι του με ουίσκι ή τζιν ή καμπάρι ή διάφορα άλλα ποτά αν θέλετε ελαφριά ή σκληρά.

Βλέπουμε, παρακολουθούμε με την τηλεοπτική εικόνα λαούς να αλληλοσπαράζονται, να αλληλοσπαράζονται σε εμφύλιους πολέμους ή να εξολοθρεύονται από τις συνέπειες του πυρηνικού παραλογισμού και θεωρούμε την εικόνα αυτή εκ των προτέρων φυσιολογική, φέρνοντάς τη στο ίδιο επίπεδο με πληθώρα άσχετων μηνυμάτων που υπηρετούν μόνο την παραπληροφόρηση, τον αποπροσανατολισμό και το εμπορικό στυγνό marketing.

Νομίζω πως ο καθένας μας μπορεί να κατανοήσει πλήρως την εκρηκτική και επικίνδυνη δύναμη της τηλεοπτικής εικόνας, που συνεχώς φεύγει από τον έλεγχο του αληθινού δημιουργού και καθίσταται όπλο επιβολής της ολιγαρχικής εξουσίας στα χέρια των σύγχρονων δυναστών.

Ο Αντρέ Μπαζέ είχε πει, πως η εικόνα του κινηματογράφου είναι ένα παράθυρο στον κόσμο. Ο Λένιν είχε πει, πως η τέχνη του κινηματογράφου, δηλαδή η εικόνα βασικά, είναι η σημαντικότερη απ' όλες τις τέχνες. Οι Κινέζοι φιλόσοφοι είχαν πει, πως όσα λέει μία εικόνα δεν μπορούν να τα πουν ούτε χίλιες λέξεις.

Δεν ξέρω τι θα έλεγε σήμερα ο πρωτόγονος φίλος μας ή ο μελλοντικός συνάνθρωπός του βλέποντας τη σημερινή τηλεοπτική εικόνα. Είμαι σίγουρος όμως ότι θα συμφωνούσαν σε ένα: Η δύναμη της εικόνας θα είναι πάντα ωφέλιμη και δημιουργική, ανάλογα με τον τρόπο λαϊκής χρήσης της και πάντα εξαρτώμενη από τις προθέσεις εκείνων που τη δημιουργούν ή την εκπέμπουν.

Οταν μαθαίνεις να βλέπεις, δεν είναι σαν να μαθαίνεις μια καινούρια γλώσσα, είναι σαν να μαθαίνεις να μιλάς για πρώτη φορά. Ντιντερό 1784.

Η τηλεόραση των ημερών μας, που με μια τρομακτική ματιά φαίνεται σαν να είναι ανεξέλεγκτη και αφιλοσόφητη, στην πραγματικότητα είναι το μέσον για να καταστεί ο άνθρωπος παθητικός δέκτης των όποιων μηνυμάτων που αποσκοπούν στο να μην ταραχτούν τα ήρεμα και τελματώδη νερά της υπερκατανάλωσης, της εφησύχασης, της πλασματικής ευδαιμονίας και της πολιτισμικής υποβάθμισης.

Ετσι, λοιπόν, δημιουργείται ένας τηλεοπτικός χώρος και χρόνος, δηλαδή ένας πλασματικός κόσμος που καλούμαστε να ζήσουμε. Ο κόσμος αυτός, ο πλασματικός τηλεοπτικός, διαμορφώνεται από τον πραγματικό και στη συνέχεια επιδρά σ' αυτόν καταλυτικά.

Σχηματίζεται μ' αυτό τον τρόπο ένας φαύλος κύκλος, όπου ο τηλεοπτικός κόσμος και ο πραγματικός είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι και αλληλοεξαρτώμενοι. Αυτή η επικίνδυνη πραγματικότητα μπορεί να ανατραπεί μόνο από ένα θεσμικό πλαίσιο που θα προσδιορίζει και θα κατευθύνει τη χρήση της τηλεοπτικής εικόνας πάνω σε πνευματικές και ανθρωπιστικές αξίες.

Που θα επαναφέρουν αυτές οι αξίες την εικόνα στη δημιουργική της αποστολή, στην αισθητική της αναβάθμιση, στον κοινωνικό και εκπαιδευτικό της προσανατολισμό, στην ωφέλιμη ψυχαγωγία, αγωγή ψυχής και συναισθημάτων και στο σοσιαλιστικό ιδεολογικό της προσανατολισμό.

Απαρχή αυτής της θεσμικής αλλαγής πρέπει να είναι η συντεταγμένη πολιτεία, που φυσικά ορίζεται από τον κυρίαρχο λαό. Αλλά πώς είναι δυνατόν αυτός ο κυρίαρχος λαός να ορίσει σωστά τη συντεταγμένη πολιτεία όταν είναι ήδη υποταγμένη στις βουλές της μέσω του πλασματικού κόσμου της τηλεόρασης, των μονοπωλίων και των πάσης φύσεως παραδυνάμεών της, παρακράτος, παραοικονομία, παραπαιδεία, παραπολιτισμός και τόσα άλλα πολλά παρά;

Το έναυσμα γι' αυτή την αλλαγή που θα διαρρήξει το φαύλο κύκλο μπορούν και οφείλουν να το δώσουν πρωταρχικά οι πνευματικοί άνθρωποι, παραμένοντας έτσι αντάξιοι της ιστορικής ευθύνης και αποστολής τους.

Αγαπητοί παρευρισκόμενοι, κλείνοντας, θα ήθελα να σας θυμίσω κάτι του Επίχαρμου, 450 π.Χ.: Το μυαλό βλέπει και το μυαλό ακούει. Η μεγάλη αισιοδοξία μας. Ευχαριστώ πάρα πολύ.

Βασίλειος Τσαντίλας

Νομαρχιακός Σύμβουλος Καρδίτσας

Ειλικρινά θέλω να συγχαρώ την πολιτική ηγεσία του ΚΚΕ που πήρε αυτή την πρωτοβουλία γι' αυτό τον ανοιχτό διάλογο, τον άλλο δρόμο. Γιατί - εγώ κατ' αρχήν προέρχομαι από το ΠΑΣΟΚ - δημιουργεί προοπτική.

Στον τόπο μου λέμε ότι είμαστε πολλοί άνθρωποι, πέφτουμε να κοιμηθούμε και ονειρευόμαστε. Δεν είχαμε κοινό σημείο έκφρασης, δυνατότητα έκφρασης για όλα όσα εδώ αναφέρθηκαν ότι σε κάθε μικρή κοινωνία και μάλιστα στην επαρχία δε σταματούν να σπάζουν την κάθε εστία αντίστασης. Κυριολεκτικά προσπαθούν να την τσακίσουν.

Και είναι πιο εύκολο στη μικρή επαρχιακή κοινωνία να βρεις τα πνεύματα αντίστασης και να τα χτυπήσεις. Γι' αυτό θεωρώ πάρα πολύ σημαντική την πρωτοβουλία αυτή, γιατί δημιουργεί προοπτικές. Βέβαια, απ' όλους τους ομιλητές και ο καθένας από το χώρο που προέρχεται, τόνισε τα δικά του προβλήματα, πέρασε την ανάγκη μετώπου στο συνδικαλισμό, στο εργατικό θέμα, τα μέσα ενημέρωσης, ναρκωτικά, τη νεολαία, τις γυναίκες.

Εχουμε έναν πολυμέτωπο στην ουσία αγώνα να κάνουμε και χρειαζόμαστε την αλληλοστήριξη οι μεν και οι δε, απ' όπου και αν προερχόμαστε, όπου και αν απευθυνόμαστε. Αρα μπαίνει θέμα πώς θα εκφραστεί αυτό και είναι ευχάριστο, κυρία Γραμματέα, ότι πήρατε την πρωτοβουλία, γιατί πρέπει να υπάρχει ένας ζωτικός χώρος, ένας οργανωμένος χώρος. Αλλιώς διαφορετικά, εγώ είμαι δάσκαλος, θέλω να είμαι και πρακτικός, θα εξανεμιστεί η διάθεση όλων για αγώνα.

Κλείνω με το θέμα των Νομαρχιακών και των Δημοτικών Εκλογών που έρχονται σε λίγους μήνες. Η Καρδίτσα έχει 20 δήμους και μια κοινότητα, με την αναγκαστική πραγματικά συνένωση. Μια κοινότητα, που την απαρτίζουν 8 κοινότητες, είναι από την ορεινή Αργιθέα και είναι κοινότητα γιατί δε συγκεντρώνει χίλιους κατοίκους.

Αυτή είναι η πραγματική εικόνα. Η μεν ορεινή Καρδίτσα ερήμωσε από τη μακροχρόνια εγκατάλειψη, ο δε κάμπος ερημώνει τώρα με την αντιαγροτική πολιτική που εφαρμόζεται για αρκετά χρόνια και τα αποτελέσματά της θα είναι πολύ δραματικά στα επόμενα δυο - τρία χρόνια.

Κάτι που δεν κατάλαβαν οι "Καποδιστριακοί", αλλά κυρίως και οι "αντικαποδιστριακοί" στην περίοδο που πέρασε το '97, ήταν γιατί προχώρησε η κυβέρνηση σ' αυτό το νομοσχέδιο. Και κανένας δεν είπε γιατί ο Βενιζέλος κατάργησε τους δήμους το 1912. Για ένα λόγο τους κατάργησε. Για να χτυπήσει τους Κοτσαμπάσηδες, τους τοπάρχες εκείνης της περιόδου που εξέφραζαν την τότε αστική τσιφλικάδικη τάξη εκείνα τα χρόνια.

Σήμερα αγαπητοί φίλοι και φίλες, σκεφτείτε το καλά στο μυαλό σας, τι δημιούργησε αυτός ο πανέξυπνος για μένα παμπόνηρος Ηπειρώτης, που λέγεται υπουργός Εσωτερικών ο κ. Αλέξανδρος Παπαδόπουλος. Ενα φοβερό πλέγμα εξουσίας μέσα από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση.

Ενα στην ουσία βρόχο στην κάθε τοπική κοινωνία. 20 δήμους έχει η Καρδίτσα. Βάλτε 20 δημάρχους, 40 αντιδημάρχους, 40 Προέδρους Δημοτικών Συμβουλίων, αυτοί είναι όλοι αμειβόμενοι, 400 με 500 δημοτικούς συμβούλους. Προσθέστε και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. 500 άνθρωποι στην Καρδίτσα αγωνίζονται για τα θέματα της Καρδίτσας. Ενα πλέγμα εξουσιαστών, που κυριολεκτικά θα υπηρετεί την κυβέρνηση ή την άρχουσα τάξη της μείζονας αντιπολίτευσης και θα τσακίζει κυριολεκτικά τον όποιο πολίτη προσπαθεί να κάνει κίνηση, ομάδα ή σηκώσει διαφορετικό λόγο.

Και μόνο σ' αυτό τον σκοπό τουλάχιστον να λιγοστέψουμε τους εξουσιαστές μας, αξίζει να συγκροτηθεί μέτωπο και στον αγώνα της Νομαρχιακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τουλάχιστον να είναι λιγότεροι αυτοί που θα μας εξουσιάζουν. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να τους λιγοστέψουμε.

Διαφορετικά θα το δούμε το 1999 πόσο αυτός ο βραχνάς θα πέσει στην επαρχία. Και άρχισε ήδη προχτές, κυκλοφόρησε μια επιστολή του Γενικού Γραμματέα της Θεσσαλίας, προφανώς σε όλες τις επαρχίες της περιφέρειας, προχώρησε και καλεί τα Κοινοτικά Συμβούλια να μην προβούν σε σύνταξη άλλων μελετών, να μην ενοχλούν τους μηχανικούς της κάθε Νομαρχίας για άλλες μελέτες και για άλλα έργα, διότι όλα πια αυτά θα περάσουν στους νέους δήμους, στα νέα Δημοτικά Συμβούλια.

Στην ουσία ευνουχίζουμε τελείως την κοινότητα, αυτό το κύτταρο της ελληνικής κοινωνίας. Σας ευχαριστώ θερμά που με ακούσατε και εύχομαι κάθε επιτυχία.

Μαρία Πρίφτη

Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Γυναικών Ελλάδας

Φίλες και φίλοι σήμερα από αυτό το βήμα δε θα μιλήσω ως εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Γυναικών Ελλάδας, θα μιλήσω ως άτομο. Είναι γεγονός ότι έγινα αποδέκτης του καλέσματός σας την ίδια ακριβώς στιγμή που κι εμένα την ίδια με απασχολούσαν σοβαρά - βασανιστικά θα έλεγα - κάποια ερωτήματα.

Γιατί η πλειοψηφία του κόσμου σιωπά και αντιμετωπίζει με καναπεδάτη αυτοσυγκέντρωση τα όσα συμβαίνουν γύρω μας; Πώς θα αφυπνιστεί αυτός ο κόσμος; Ποιοι και πώς θα τον αφυπνίσουν;

Επειτα από προσεκτική ανάγνωση του κειμένου της Κεντρικής Επιτροπής για τη δημιουργία ενός κοινωνικοπολιτικού μετώπου, κείμενο κατά την άποψή μου καθαρά θεωρητικό, το ζητούμενο για μένα είναι: Τι είδους μέτωπο θέλουμε; Πρόκειται για ένα ρεύμα κόντρα στον καπιταλισμό; Πρόκειται για ένα κίνημα ανατροπής των δομών που μας έχουν επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ενωση και η νέα τάξη; Η πρόκειται για μια κίνηση αντίστασης διαμαρτυρομένων πολιτών ενάντια στην κυβερνητική πολιτική; Κι αν τελικά διαμορφωθεί αυτό το μέτωπο, με όποια μορφή τέλος πάντων παρθεί απόφαση να γίνει, πού θα βρίσκεται το κεφάλι του και πού τα πόδια του. Θα αποτελεί ανεξάρτητο κομμάτι πάλης, που θα έχει τις δικές του οργανωτικές και καταστατικές αρχές; Αυτό βέβαια φάνηκε λίγο εισηγητικά, αλλά δε με κάλυψε και πάλι ολοκληρωτικά. Θα αποτελεί συμπλήρωμα του Κομμουνιστικού Κόμματος; Θα είναι ένα τμήμα της λαϊκής βάσης όπως αυτή διατυπώνεται μέσα από την πρόταση της Κεντρικής Επιτροπής συνεργαζόμενο με το ΚΚΕ;

Γιατί το ένα από τα διά ταύτα όλης αυτής της ιστορίας για μένα προσωπικά είναι ότι οι οπαδοί αυτού του μετώπου θα καταλήγουν κάποια στιγμή στην κάλπη. Θέλω λοιπόν να πιστεύω και βέβαια είναι αυτονόητο και πάρα πολύ λογικό αυτό ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα δεν αποβλέπει μόνο σε μια ηθική εξέγερση των πολιτών, αλλά και στην αύξηση των ψήφων του.

Σήμερα φίλες και φίλοι υπάρχει μεγάλο ιδεολογικό χάσμα. Ιδεολογικά σημεία αναφοράς θεωρώ ότι δύσκολα θα υπάρξουν. Ολοι έχουν γίνει ευρωπαϊστές, δίχως στην ουσία να γνωρίζουν τι ακριβώς σημαίνει Ενωμένη Ευρώπη και οι περισσότεροι αντιμετωπίζουν την Ενωμένη Ευρώπη καθαρά ρεαλιστικά και ως παχιά αγελάδα που προσφέρει τζάμπα γάλα.

Ο κόσμος, αβάσταχτα καταπονεμένος από την καθημερινότητα και τα τεράστια προβλήματά της, έχει ταμπουρωθεί στο καβούκι του ατομικισμού, πνίγοντας μέσα του την όποια επανάσταση ονείρου και ελπίδας που θα αλλάξει κάπως τη ζωή του, εμμένοντας στο σλόγκαν ότι "όλοι ίδιοι είστε". Το συνδικαλιστικό κίνημα χειραγωγείται από τα κόμματα και η ηγεσία του έχει μετατραπεί σε μικρογραφία της Βουλής. Στους χώρους δουλιάς, η τρομοκρατία ιδιαίτερα στις γυναίκες οδηγεί στο φόβο της απόλυσης με ό,τι αυτή συνεπάγεται. Η συνείδηση των περισσότερων υποδουλώνεται στο φασισμό των μαζικών μέσων πληροφόρησης, την παραπληροφόρηση, την απλούστευση της είδησης, στοιχεία που οδηγούν στη μη διαμόρφωση πόλων αντίστασης.

Θα μου επιτρέψετε λοιπόν μέσα από αυτή τη σύντομη ανάπτυξη των σκέψεών μου, να καταθέσω και κάποιες άλλες σκέψεις μου. Θεωρώ ότι κατ' αρχήν θα πρέπει ν' αποφασιστούν οι άξονες προσέγγισης, αυτό δόθηκε εισηγητικά. Θα πρέπει να τους ξαναδούμε όμως. Οι συναντήσεις με τον κόσμο πρέπει να έχουν ως βάση και ως σκοπό τη διεύρυνση της ενημέρωσης και του προβληματισμού, αλλά και την κατάρτιση και τη γνώση από τη σκέψη του άλλου. Η προς τα έξω διατύπωση της όποιας διαμαρτυρίας, πρέπει ν' αγκαλιάζεται από δημιουργική φαντασία, απομάκρυνση από στερεότυπες και παλιομοδίτικες παρουσιάσεις, ευρηματικότητα. Η γλώσσα που θα χρησιμοποιείται θα τα λέει όλα, ξεφεύγοντας από τα κλασικά φθαρμένα κλισέ. Η ενημέρωση θα είναι αντιπαραθετική, θέλω να πω με τούτο φέροντας ένα παράδειγμα: Τι λέει η Ευρωπαϊκή Ενωση; Τι λέμε εμείς; Πού οδηγεί ο ένας δρόμος, πού οδηγεί ο άλλος δρόμος. Οι όποιες συμμαχίες - συσπειρώσεις να γίνουν προσεκτικά. Και θ' αναφέρω εδώ τη λαϊκή ρήση: "10 μέτρα και 1 κόβε", ώστε να μην επαναληφθούν δυσάρεστες εμπειρίες του παρελθόντος.

Σε όλα τα παραπάνω, έχω τη γνώμη ότι μπορούν να συμβάλλουν καταλυτικά τα μέσα που εσείς ως Κομμουνιστικό Κόμμα διαθέτετε. Ο "902 Αριστερά", ραδιόφωνο και τηλεόραση, εφημερίδα, έντυπα, μπορούν να γίνουν πιο ελκυστικά για τον μέσο ακροατή και αναγνώστη, δίχως να χάσουν τον ιδεολογικό τους προσανατολισμό. Μπορούν να γίνουν ένα ελεύθερο βήμα ακόμα και διαφωνίας που θα συνεπάρουν τον ακροατή και τον αναγνώστη, θα τον προβληματίσουν, θα τον σπρώξουν στη δράση. Μπορούν και πρέπει να ξεπεράσουν την ακρόαση μόνο των κομματικών μελών.

Η προεκλογική περίοδος για τις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού, έχω τη γνώμη πως μπορεί να είναι η μαγιά μας. Μέσα από τα τοπικά προβλήματα γίνεται πιο εύκολα η προσέγγιση των κοινωνικών ομάδων. Υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο αριθμητικά μέρος του εκλογικού σώματος το οποίο αρνείται να μπει στη λογική του όποιου κόμματος, παραμένει σπίτι του μακριά από τα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα και αυτό το κομμάτι την ημέρα των εκλογών ψηφίζει από αντίδραση κάποιο εξωκοινοβουλευτικό κόμμα ή δεν ψηφίζει και καθόλου. Υπάρχουν οι άνεργοι, υπάρχουν οι γυναίκες της γειτονιάς, της περιφέρειας της υπαίθρου, υπάρχει η νεολαία, υπάρχουν και οι κομματικοποιημένοι, που όμως εκδηλώνουν έντονα τη διαφοροποίησή τους από τους κομματικούς μηχανισμούς.

Αυτός ο τίτλος, ο άλλος δρόμος, πραγματικά με εκφράζει απόλυτα. Κλείνοντας αυτές τις σκέψεις μου - που πιστεύω ότι δε θα είναι μόνο δικές μου, θ' απασχολούν αρκετούς και αρκετές από το ακροατήριο - θέλω να πω ότι η εισήγηση έβαλε κάποιους άξονες, κάποιες θεματικές συμμαχιών και συμπόρευσης.

Εγώ βάζω ένα ερώτημα, αγαπητοί φίλοι και φίλες, μέτωπο χωρίς τις γυναίκες μπορεί να γίνει; Από όσες ομιλίες ακούστηκαν μέχρι εδώ, στη μεν εισήγηση αυτό μπήκε τελείως γενικά, μόνο από την εισήγηση του κυρίου Φωτόπουλου άκουσα για τη φεμινιστική προσέγγιση. Το θεωρώ έως απαραίτητο ότι πρέπει να αναφέρεται η ισότητα των δύο φύλων. Ο αγώνας για την ισότητα των δύο φύλων είναι ακόμα σκληρός, οι πολιτικές ενάντια στις γυναίκες είναι ανελέητες. Ο άλλος δρόμος δίχως την ολόπλευρη συμμετοχή της γυναίκας στο κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι, στα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα, κάπου θα σκοντάψει. Γι' αυτό και μέσα στους άξονες αυτούς με εξειδικευμένο λόγο και εξειδικευμένο κεφάλαιο, πρέπει να προσεγγίσουμε τη γυναίκα όλων των επιπέδων και όλων των κοινωνικών τάξεων. Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

Γιώργος Τσαπόγας

Δημοσιογράφος, μέλος της Επιτροπής για το Δημοψήφισμα ενάντια στη Συνθήκη του Μάαστριχτ, του Αμστερνταμ και της Συνθήκης του Σένγκεν

Φίλες και φίλοι, συναγωνιστές - συναγωνίστριες και σύντροφοι, με χαρά δεχόμαστε αυτή την πρόσκληση, αυτή την ανοιχτή συζήτηση. Και αν δεν το πρότεινε το Κόμμα, το προτείνει και το απαιτεί η κοινωνία, είναι βέβαιο αυτό. Το απαιτούν οι ανάγκες οι καινούριες που απαιτούν λύσεις, που απαιτούν μέτωπα.

Εγώ θα σταθώ σ' αυτό που και η Μαρία Πρίφτη είπε, είναι ευρηματικός ο τίτλος της ημερίδας "Ο άλλος δρόμος" σε αντιπαράθεση με τις μονοδρομήσεις, που μας προσφέρονται από τη "νέα τάξη", την παγκοσμιοποίηση στην κοινωνία των δύο τρίτων. Το έλεγε και ο δικτάτορας: "Είμαστε σε ένα δρόμο και μπροστά στον γκρεμό". Δώσαμε μια ώθηση να πέσουμε ταχύτερα. Αυτές είναι οι μονοδρομήσεις και είναι επικίνδυνες. Οταν μπαίνεις σε μια μονοδρομημένη περιοχή, το αποτέλεσμα θα είναι η σύγκρουση, οι συγκρούσεις ακολουθούν, αρχίζουν.

Μέτωπο γύρω απ' αυτό τον άλλο δρόμο, γύρω απ' αυτές τις αναζητήσεις που αρχίζουν από πολύ πρακτικά ζητήματα που αφορούν τη ζωή των ανθρώπων, των πολιτών όχι μόνον εδώ και παντού, που άρχισαν να διαμορφώνονται και που δεν είναι στεγανά, διότι θα είναι πολυμέτωπος ο αγώνας, θα είναι σε πολλά μέτωπα.

Ας πάρουμε ένα. Η παγκοσμιοποίηση προσφέρεται ως μονόδρομος. Συνακόλουθο η κοινωνία των 2/3, ένα κλάσμα που μεταβάλλεται επί ταχείω, χειροτερεύει. Θα είναι 5 προς 5 οι πεινασμένοι και θα είναι πολύ λίγοι οι χορτάτοι. Το άλλο ποσοστό πώς θα συμπορευτεί σε ένα μέτωπο διεκδικήσεων;

Μας λένε ότι η ευρωπαϊκή πορεία θα προχωρήσει ερήμην των λαών της. Τι λέμε εμείς ως μία Επιτροπή που αξιώνουμε, απαιτούμε αυτό που πρέπει να είναι προαπαιτούμενο, δηλαδή η ενημέρωση και η έκφραση γνώμης, πέρα από τα ζητήματα ουσίας που ο καθένας τα γνωρίζει και κατά τις δικές του εκτιμήσεις τα αντιμετωπίζει ή τα παλεύει, τι υπάρχει; Μέτωπο στρέβλωσης και παραπληροφόρησης.

Και έρχομαι σε ένα σημείο που αφορά τη σημερινή ημερίδα. Θέλησαν και θα θελήσουν να διεμβολίσουν με τον όρο των ημερών την προσπάθεια που κάνει το Κομμουνιστικό Κόμμα γι' αυτό το μέτωπο. Τι λένε; Το ανακαλύπτει τώρα, υπάρχουν τριβές ανάμεσα σε χώρους του Κομμουνιστικού Κόμματος. Το ίδιο κάνανε και για τον Αρη Βελουχιώτη, τον χρησιμοποίησαν, όπως και τον Τσε Γκεβάρα για να τυμβωρυχήσουν ένα μέτωπο στην πληροφόρηση έναντι του μετώπου της παραπληροφόρησης και της αδιαφάνειας. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι προτάσεις μας, οι προτάσεις της Επιτροπής Δημοψηφίσματος, που δύο χρόνια τώρα αγωνίζεται, έχει σε όλες τις μεγάλες περιφέρειες Επιτροπές αξιόλογες δραστηριότητες, βρίσκουν τον αποκλεισμό πληροφόρησης. Ελάχιστα μένουν, έτσι θα πάμε. Και είναι χαρακτηριστικό ότι εμείς ζητάμε την ενημέρωση. Ενα μέτωπο, λοιπόν, να στηρίξουμε της ενημέρωσης, που είναι προαπαιτούμενο. Θα θυμίσω ένα ανέκδοτο, προκαλεί λίγα γέλια: Είχε πάει ένας νεαρός συνάδελφος στα χωριά του Σουλίου, βρήκε μια μαυροφορεμένη γριά γυναίκα, τι γνώμη έχετε λέει για την αντισύλληψη; Α πα πα! Είμαι εναντίον των συλλήψεων. Είχε καεί η γυναικούλα. Δεν είχε ενημέρωση περί τίνος επρόκειτο.

Εμείς, το μέτωπο, ζητάμε ενημέρωση, ζητάμε πληροφόρηση, δημοκρατικό δικαίωμα είναι. Και υπάρχει ο αποκλεισμός. Τα μέτωπα που θα γίνουν - γιατί είναι πολυμέτωπο - δεν είναι στεγανά μεταξύ τους, θα επικοινωνούν και εδώ έρχεται μια οργανωτική πρόταση.

Πώς αυτά τα μέτωπα, που είναι συγκοινωνούντα πραγματικά, οι νέοι, οι γυναίκες που είπε η Μαρία, η Εθνική Αντίσταση που ακόμα πυροβολείται στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής και ένα Μνημείο της Ιστορίας δεν υπήρξε κεντρικό και καταργήθηκαν όλες εκείνες οι παροχές που ήταν οφειλή χρέους της πολιτείας, μέτωπο των Αντιστασιακών που νομίζω σε ικανό ποσοστό και όχι τα 2/3 εκφράζεται και εκπροσωπείται εδώ μέσα. Μέτωπο των Αντιστασιακών, μεγάλο το θέμα, μεγάλο το ζήτημα. Οποιος καταργεί την ιστορία, προδικάζει την ίδια στάση και για το μέλλον, που θέλουν να το μονοπωλήσουν. Α, ναι και δεν είπαμε τίποτα σήμερα για ένα άλλο μέτωπο. Αυτή τη στιγμή οι πυρηνικοί πύραυλοι, τρία αεροπλανοφόρα - δεν ακούστηκε, συγνώμη μάς παρέσυρε το κυρίαρχο θέμα - ετοιμάζονται να εξαπολύσουν ένα φονικό πόλεμο. Είναι κι αυτό ένα μέτωπο αντίστασης των λαών πλέον, που άρχισε να εκφράζεται.

Γιατί πρέπει να δούμε μπας και μας έστριψε που είμαστε και Ρωμιοί και αποφασίσαμε εμείς να κάνουμε ένα μέτωπο; Μα κινητοποιούνται οι άνεργοι στη Γαλλία, ακόμη και στη Γερμανία, προηγούμενα της RENAULT. Οι απολυμένοι πολλαπλασιάζονται, όλοι θα βρεθούν στις επάλξεις των νέων αγώνων. Να, το μέτωπο το καινούριο, στις επάλξεις των νέων αγώνων. Δεν είναι μόνο θεωρητικές οι επεξεργασίες, όμως είναι κι αυτό.

Μας προσφέρουν το τέρμα των ιδεολογιών, το θάνατο της φιλοσοφίας, το θάνατο της ιστορίας. Ιδεολογήματα, στη θέση της, δε βάζουν τίποτα. Μας καλούν να τα υιοθετήσουμε και να τα υπηρετήσουμε ομφαλοσκοπούντες. Αρνιόμαστε αυτή τη θέση που θέλουν να μας βάλουν. Είναι ένα μέτωπο ιδεολογικό και μας καλεί σε νέες επεξεργασίες.

Ενα νέο μέτωπο καθαρά θεωρητικό, επιστημονικό, αλλά πραγματικό για όσα συζητούμε. Εποχή της κλωνοποίησης, της ρομποτοποίησης, που περνάει στις νανομηχανές, σε καινούριες εφαρμογές. Τι θα αποδώσουν αυτές οι εφαρμογές ως προς τον τομέα εργασίας, ως προς τη σχέση αυτή των 2/3 που πάνε επιδεινούμενες; Πώς θα ενταχθούν αυτά σε νέες εκτιμήσεις θεωρητικές;

Ενα μέτωπο, λοιπόν, ιδεολογικών επεξεργασιών που καλούμεθα όλοι πιστεύω να συνεισφέρουμε. Και τελικά νομίζω ότι η παρουσία μας εδώ, ανεξάρτητα από τις επιμέρους εκτιμήσεις μας, είναι το ισχυρό στοιχείο και να πούμε σε απάντηση αυτών των διαβολιών ότι τώρα το Κόμμα, λόγω εσωτερικών τούτων, των άλλων, βρίσκει τις έννοιες των μετώπων στην 80χρονη ιστορία του Κομμουνιστικού Κόμματος ως παλαιότερη, όχι 80 χρονών ακόμα, αλλά ως παλαιότερη, συνοδεύει την ιστορία αυτή η προσπάθεια των μετώπων με κορυφαία στους νεότερους την εποχή της Εθνικής Αντίστασης, όπου αυτή υπήρξε η μαγιά του αγώνα του απελευθερωτικού, της ανεξαρτησίας, που κι ακόμα πρέπει να υπερασπιζόμαστε. Σας ευχαριστώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ