Το ΚΑΣ μπορεί να αποφάσισε για την τύχη της Ροτόντας, η Μητρόπολη, όμως, μέσω του πρωτοσύγκελου εξακολουθεί να εκβιάζει για συνέχιση των εισβολών στο μνημείο
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο μπορεί να περιόρισε, στην προχτεσινή συνεδρίασή του, σε τρεις φορές το χρόνο τη λατρευτική χρήση της Ροτόντας και να όρισε ότι τον πρώτο λόγο θα έχει το ΥΠΠΟ, παρ' όλα αυτά υπήρξαν και σημεία υποχώρησής του. Το δεύτερο σκέλος της απόφασής του, ότι "είναι δυνατόν να παραχωρείται για εκδηλώσεις κατόπιν έγκρισης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, μετά από γνώμη του ΚΑΣ",φαίνεται διάτρητο.Πρώτον, γιατί αφήνει περιθώρια στη Μητρόπολη για πιεστικά αιτήματα, όσα και όποτε θέλει. Δεύτερον, γιατί δεν προσδιορίζει το χαρακτήρα, το είδος των εκδηλώσεων,παρόλο που πριν τη λήψη της απόφασης είχε προσδιοριστεί ότι οι πολιτιστικές εκδηλώσεις είναι οι επιθυμητές.
Αν συνυπολογίσουμε ότι ήδη η Ιερά Σύνοδος ετοίμασε κατάλογο μνημείων, για τα οποία προβάλλει κυριαρχικά δικαιώματα,αλλά και τις έμμεσες απειλές που εξαπόλυσε στο ΚΑΣ ο πρωτοσύγκελος Ιωάννης Τασσιάς, γίνεται φανερό ότι η Μητρόπολη ακονίζει τα "μαχαίρια" της για τα δήθεν δικαιώματά της. Και όλα αυτά θα φαίνονταν απλές εικασίες αν δε φρόντιζε να τα αποδείξει με τις χτεσινές δηλώσεις του ο πρωτοσύγκελος Ιωάννης Τασσιάς, ο οποίος εξέφρασε, μεν, την ενμέρει ικανοποίησή του, λέγοντας ότι "με την απόφαση του ΚΑΣ αποκαταστάθηκε η τάξη" και είναι λογικό, αφού άνοιξαν οι πόρτες για εκβιασμούς. Εξαπόλυσε, όμως, ευθέως αυτή το φορά, τις γνωστές απειλές, προειδοποιώντας ότι την Κυριακή και κάθε Κυριακή θα εισβάλλουν στο μνημείο για την τέλεση λειτουργίας. Δήλωσε, επίσης, ότι "οι τρεις μέρες είναι άστοχες, γιατί έρχονται σε αντίθεση με το άρθρο 590 του Συντάγματος", συμπληρώνοντας ότι η Μητρόπολη θα αντιδράσει με κάθε νόμιμο μέσο για να αποκαταστήσει τα "δικαιώματά της"
Εξαιτίας, όμως, αυτών των "δικαιωμάτων" της, τα μνημεία της Θεσσαλονίκης, όπως οι ναοί του Αγ. Δημητρίου, των Αγίων Αποστόλων και πολλά ακόμα, έχουν υποστεί δεκάδες φθορές και αλλοιώσεις. Εξάλλου, η πρωτόγνωρη και πρωτόγονη εισβολή της στη Ροτόντα δε δίνει καμιά εγγύηση για την προστασία του μνημείου από την πλευρά της Μητρόπολης. Μάλιστα, ο πρωτοσύγκελος, προχτές στο ΚΑΣ, αρνήθηκε να δεσμευτεί ότι σε περίπτωση συχνής λατρευτικής χρήσης δε θα αλλοιωθεί ο παλαιοχριστιανικός χαρακτήρας του μοναδικού μνημείου.
Να σημειωθεί, όμως, και ότι εισηγητικά ο διευθυντής Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, Νίκος Ζίας,πρότεινε - χωρίς όρους - τη διττή χρήση του μνημείου και εμμέσως παραχωρούσε κυριότητα και στη Μητρόπολη. Και όλα αυτά για μνημείο, που η ΟΥΝΕΣΚΟ το συμπεριέλαβε στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.Ευτυχώς, που λόγω της ρωμαϊκής καταγωγής της (χτίστηκε στις αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ.), το ΚΑΣ αποφάσισε να υπάγεται όχι μόνο στη Διεύθυνση Βυζαντινών, αλλά και στη Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.
"Δεν μπορεί η Λυρική Σκηνή να γίνει, ξαφνικά, "Σκάλα" του Μιλάνου", είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Αλκης Μπαλτάς,στη διάρκεια χτεσινής συνέντευξης Τύπου, σε απάντηση σχετικής ερώτησης για την πορεία του ιδρύματος μετά τη μετατροπή του σε ΝΠΙΔ και την ανάληψη των νέων καθηκόντων του. Ο ίδιος δεν ήταν σε θέση ν' απαντήσει συγκεκριμένα για το τι μέλλει γενέσθαι, για το πώς θα διαμορφωθεί η "περίοδος προσαρμογής" που θα ακολουθήσει, για το ποιο τελικά είναι το όραμα της "νέας" Λυρικής Σκηνής.Οι απαντήσεις του γενικόλογες και αόριστες, "θα είναι μια σύγχρονη ευρωπαϊκή όπερα με φερεγγυότητα και αξιοπρέπεια", "θα επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας", "χρειάζεται χρονική περίοδος προσαρμογής", θόλωσαν, ακόμη περισσότερο, την εικόνα της ΕΛΣ και ενίσχυσαν τις ανησυχίες για το μέλλον της.Για το νόμο είπε ότι "παρέχει ευλυγισία και απεμπλοκή από γραφειοκρατικές διαδικασίες", χαρακτηρίζοντας "σημαντικό" το ότι από αυτόν απορρέει "η απαίτηση για νέο οργανισμό λειτουργίας του ιδρύματος", ενώ για τον ίδιο οι υπεραρμοδιότητες του καλλιτεχνικού διευθυντή είναι "διεθνής πρακτική" (!).
Οσον αφορά στις καλλιτεχνικές δραστηριότητες του λυρικού θεάτρου, επιστρατεύεται για μια ακόμη φορά ο "Χορός των Μεταμφιεσμένων" του Βέρντι, για να παρουσιαστεί σε επανάληψη, σε σκηνοθεσία Β. Νικολαφιδη και μουσική διεύθυνση του Ηλ. Βουδούρη.Η πρεμιέρα θα γίνει την Κυριακή. Θα ακολουθήσουν παραστάσεις στις 25/1, 4, 18, 22/2 και 3/3. "Προσπαθήσαμε, είπε ο Ηλ. Βουδούρης, να δώσουμε ένα καλό φρεσκάρισμα σε αυτή την επανάληψη". Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Ν. Πετρόπουλου, η διεύθυνση της χορωδίας της Φ. Παλαμήδη και η χορογραφία του Χ. Καράμπελα. Τραγουδούν: Στ. Μπερής, Β. Χατζησίμος, Αν. Κουλουμπής, Γ. Ν. Παππάς, Λ. Τσελεπίδης, Ιλ. Τρούσσα, Σ. Μιλένκοβιτς, Μ. Μαρκέτου κ.ά.
Μετά από τρεις πετυχημένες διοργανώσεις με συμμετοχές 170 συνολικά γυμνασίων και λυκείων από όλη την Ελλάδα, την Κύπρο και τον απόδημο Ελληνισμό, θα πραγματοποιηθούν και φέτος (5 έως 15 Απρίλη) οι "Δ' Πανελλήνιοι Αγώνες Μαθητικού Θεάτρου".Διοργανώνονται από τη "Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία" και το "Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν". Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου: "Θα δοθεί φέτος στα σχολεία η δυνατότητα επιλογής έργου από ένα ευρύτερο ρεπερτόριο που συμπεριλαμβάνει όχι μόνο νεοελληνικά έργα, αλλά και αρχαίο δράμα και ξένο θέατρο. Στο πλαίσιο των αγώνων, θα πραγματοποιηθεί και η "Α' Συνάντηση Θεατρικών Ομάδων Σχολείων Βαλκανικών Χωρών"".
Παράλληλα, ξεκινά σειρά ημερίδων με θέμα τη σχολική θεατρική δραστηριότητα. Στην πρώτη (13 Φλεβάρη) θα μιλήσουν οι: Β. Πούχνερ, Κ. Γεωργουσόπουλος και Πλ. Μαυρομούστακος.Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τηλέφωνο: 6855.555. Σημειώνουμε τέλος, ότι κυκλοφόρησε και διατίθεται δωρεάν το βιβλίο "Το θέατρο στο σχολείο".Το βιβλίο αποτελεί σημαντικό βοήθημα για τους μαθητές και τους καθηγητές που οργανώνουν και συμμετέχουν σε σχολικές θεατρικές παραστάσεις.
Εγκρίθηκαν από την Κοινότητα, ως μέτρα και όχι ως ποσό χρημάτων, τα έργα του ΥΠΠΟ, που θα χρηματοδοτηθούν από το Δεύτερο Πακέτο Ντελόρ.Αυτά είναι: Το Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων,η ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων (δεν έχουν γίνει οι σχετικές μελέτες, των οποίων η σύνταξη απαιτεί χρόνο κι επόμενα είναι εντελώς αμφίβολη η απόδοση των κονδυλίων γι' αυτό το έργο), ταιστορικά κέντρα (σε ένα με το ΥΠΕΧΩΔΕ πρόγραμμα), η Μουσική Βιβλιοθήκη του Μεγάρου (αφού προηγούμενα η Κοινότητα δει τη μελέτη σκοπιμότητας), αναστηλώσεις κάστρων, αρχαίων θεάτρων και σημαντικών αρχαιολογικών χώρων.Δε ζητούνται κονδύλια για ανέγερση νέων μουσείων, παρά μόνο για το Νέο Μουσείο Ακρόπολης,για το οποίο ζητήθηκε το συνολικό κόστος της ανέγερσής του, ενώ από το "Πακέτο" θα χρηματοδοτείται μέρος των επεκτάσεων και ανακαινίσεων των υπαρχόντων μουσείων.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι η εισροή χρημάτων ακόμα δεν έχει αρχίσει, καθώς και ότι η Κοινότητα ζήτησε από το ΥΠΠΟ να επιμείνει, σχετικά με τα κονδύλια που του αναλογούν, στη σύνδεση των έργων του με τον τουρισμό (!).
Την έντονη διαμαρτυρία της για τις συνεχείς αυξήσεις της τιμής της χαρτόμαζας εκφράζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών Βιβλιοχαρτοπωλών με επιστολή της στους υπουργούς Βιομηχανίας, Ενέργειας και Εμπορίου. Οπως αναφέρεται, η "Αθηναϊκή Χαρτοποιία" αύξησε αδικαιολόγητα την τιμή του χαρτιού κατά 15% (σ. σ. τουλάχιστον, γιατί τα ποσοστά αύξησης κυμαίνονται προς τα πάνω, ανάλογα με την ποιότητα του χαρτιού), παρά τις υποσχέσεις των υπευθύνων της εταιρίας να παγώσουν τις τιμές. Και αυτό, "πέρα από τις υπέρογκες και δυσβάστακτες για τους εκδότες και το αναγνωστικό κοινό αυξήσεις, που έκανε από το Σεπτέμβρη έως το Δεκέμβρη του 1994, αγνοώντας το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού".
Τονίζοντας ότι "ένα από τα ευγενέστερα προϊόντα του πολιτισμού και της γνώσης απειλείται άμεσα με αφανισμό, την ώρα, μάλιστα, που ξεφυτρώνουν εκατοντάδες πάσης φύσεως ύποπτης προέλευσης και περιεχομένου έντυπα",η ΠΟΕΒ καταγγέλλει την παροχή εκπτώσεων από την "Αθηναϊκή Χαρτοποιία" σε κάποιες εκδοτικές μεγαλοεπιχειρήσεις, που όμως δεν αντιπροσωπεύουν ούτε το 3% του εκδοτικού κόσμου.
Η Ομοσπονδία ζητά να ισχύσουν όσα μέχρι σήμερα ίσχυαν, σχετικά με τη μεταχείριση όλων των εκδοτικών επιχειρήσεων, με τις εκπτώσεις. Να σταματήσει κάθε αύξηση της τιμής του χαρτιού. Να παραμείνουν οι ίδιες προδιαγραφές σε ό,τι αφορά την ποιότητά του. Να παγώσουν οι τιμές για ένα εξάμηνο, έως ότου ρυθμιστούν και εξυγιανθούν σύμφωνα με τα διεθνή νόμιμα. Η πολιτεία ν' αναλάβει ενεργό ρυθμιστικό ρόλο, για να μην αφανιστούν και πέσουν και τα τελευταία προπύργια του πολιτισμού, της γνώσης και της δημοκρατίας στη χώρα μας.
Εργα του ζωγράφου Κώστα Χατζημαύρου θα φιλοξενηθούν στην αίθουσα εκθέσεων της "Αδελφότητας των Τηνίων εν Αθήναις", από τις 13 - 18 του Φλεβάρη. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα του ζωγράφου, οικολογικού και κοινωνικού προβληματισμού, σε λάδια και μεικτές τεχνικές.