Η άλλη πλευρά του «σταρ σίστεμ»
«Πιστολιά» (στο μυαλό...) και δολάριο |
Η φετινή «λίστα» περιλαμβάνει τον Αμερικανό ηθοποιό, Τομ Κρουζ, ο οποίος χαρακτηρίζεται ως «η πιο ισχυρή διασημότητα» (δηλαδή η πιο καλοπληρωμένη) στον κόσμο. Ο, επιχειρηματίας ουσιαστικά, ηθοποιός «τσέπωσε» 67 εκατομμύρια δολάρια σε ένα χρόνο από τις ταινίες «Ο πόλεμος των κόσμων» και «Επικίνδυνες Αποστολές 3», στις οποίες πρωταγωνίστησε (σ.σ. πρόκειται για «κλασικές» χολιγουντιανές υπερπαραγωγές που δεν αντέχουν σε καμία κριτική).
Οι «Ρόλινγκ Στόουνς» κέρδισαν από την τελευταία περιοδεία τους 162 εκατομμύρια δολάρια. Η επιχειρηματική «αυτοκρατορία» της Αμερικανίδας παρουσιάστριας Οπρα Γουίνφρεϊ υπολογίζεται σε 225 εκατομμύρια δολάρια. Ο σκηνοθέτης Στίβεν Σπίλμπεργκ κέρδισε 332 εκατομμύρια δολάρια και ο Τζορτζ Λούκας 235 εκατομμύρια. Ακολουθούν ο Μπόνο των «U2», ο ράπερ Κέρτις «50 Cent» Τζάκσον, ο συγγραφέας («Κώδικας Ντα Βίντσι») Νταν Μπράουν κ.ά.
Τα παραπάνω ποσά «ζαλίζουν». Κρύβουν δε πίσω τους υπερπολλαπλάσια κέρδη των πολυεθνικών του θεάματος, κέρδη που ωστόσο δεν κουβαλούν την «πιασάρικη» «λάμψη» των προβεβλημένων ονομάτων, «ζαλίζουν» όμως περισσότερο: το 2004, μόνο η κινηματογραφική βιομηχανία στις ΗΠΑ (δηλαδή όχι η μουσική κλπ.) έκανε εισπράξεις ύψους 9,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ολα τα παραπάνω μαζί κρύβουν ακόμη πιο... «άχαρες» στατιστικές. Το αμερικανικό γραφείο στατιστικών εκθέσεων εργασίας (BLS) «μέτρησε» 8 εκατομμύρια ανέργους το 2003 στις ΗΠΑ. Την ίδια χρονιά, το ποσοστό ανεργίας για τους καλλιτέχνες έφθασε το 6,1% (128.000 εργαζόμενοι), δηλαδή ξεπέρασε το 5,5% του 2002 και σχεδόν διπλάσιο από το 2000 (3,5%). Μεταξύ 2000 - 2003, τα ποσοστά ανεργίας αυξήθηκαν για τα περισσότερα από τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα.
Το ποσοστό των άνεργων ηθοποιών (συναδέλφων του κ. Κρουζ...) αυξήθηκε εντυπωσιακά μέσα σε τέσσερα χρόνια: από 19,9% το 2000 ανέβηκε κατακόρυφα στο 33,4% το 2001, έπεσε στο 30,4% το 2002 και... «σταθεροποιήθηκε» προς τα πάνω στο 35,2% το 2003! Πιο απλά: 15,3% αύξηση των άνεργων ηθοποιών μέσα σε μια τετραετία.
Αναλόγως αυξήθηκε η ανεργία μεταξύ των σκηνοθετών (συναδέλφων των κ.κ. Σπίλμπεργκ και Λούκας...) και των παραγωγών (ανεξάρτητων συνήθως που πέφτουν θύματα του «ελεύθερου ανταγωνισμού»). Το 4,8% των άνεργων σκηνοθετών και παραγωγών το 2000 έγινε 9,1% το 2003. Εντυπωσιακότεροι είναι οι αριθμοί ανεργίας για τους χορευτές και χορογράφους: από 2,4% το 2000, «σκαρφάλωσε» στο 7,6% το 2003. Η ανεργία μεταξύ των καλλιτεχνικών διευθυντών, των δημιουργών καλών τεχνών και των δημιουργών κινουμένων σχεδίων αυξήθηκε από το 2,2% το 2000 στο 5,2% το 2003. Οι μουσικοί και οι τραγουδιστές έχουν μηδενική διαφορά ποσοστών ανεργίας την ίδια περίοδο (5,1%), αλλά είναι και οι κλάδοι με το μεγαλύτερο ποσοστό δεύτερης δουλιάς. Αυτό σημαίνει πως χάνουν τη μία δουλιά, εξακολουθούν να δουλεύουν στην άλλη, αλλά σαφώς με χειρότερους όρους διαβίωσης, αλλά και εργασίας.
Εργασιακό «βατερλό» υπέστησαν και οι συγγραφείς που εργάζονται στην οπτικοακουστική βιομηχανία (μετατροπείς κειμένων για να περάσουν στον κινηματογράφο, κειμενογράφοι σε περιοδικά, εφημερίδες, διαδικτυακές εκδόσεις, συντάκτες ειδήσεων για επιχειρήσεις κλπ.): Από το 3,7% το 2000 έφτασαν το 6,9% το 2003. Οι φωτογράφοι είχαν 4% ανεργία το 2000 και 5,3% το 2003. Ολες οι άλλες κατηγορίες εργαζομένων στη βιομηχανία του θεάματος παρουσίασαν ποσοστό ανεργίας 7,7% το 2003 έναντι 6,9% το 2000.
Φυσικά, οι πολυεθνικές του οπτικοακουστικού μόνο «κεσάτια» δεν έχουν. Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων, το 2003-2004 σημειώνεται αύξηση που ξεπερνά το 9% στις εισπράξεις εισιτηρίων του κινηματογράφου σε παγκόσμιο επίπεδο, με το 47% των εισπράξεων να έχουν γίνει στις ΗΠΑ.
2. Ο Δημήτρης Αγκαβανάκης είναι ικανός όχι μόνο για δήμαρχος, αλλά κυρίως ως πρόσωπο που μπορεί να καθρεφτιστεί μέσα στον Καισαριανιώτη. Αποφασίζοντας να συνδέσει τη μοίρα του με τη γειτονιά, τόνισε πως δεν πρέπει να ξεχνάμε, παλεύοντας για τη δημαρχία, πως αυτή λειτουργεί ως κρατικό παράρτημα και ως εκ τούτου δίνουμε προτεραιότητα στις πολιτικές μας θέσεις απέναντί της. Είναι μια ευκαιρία να αφυπνιστεί η μέσα Καισαριανή και να ξεσηκώσει με τον καλύτερο εαυτό της πλευρές θαμμένες κάτω από το μικροαστικό θίασο των Συνασπισμένων. Η Καισαριανή, αν θέλει να προχωρήσει, πρέπει να εφεύρει κάτι πολύ απλό: τον ίδιο της τον εαυτό. Πρέπει να βασανίσουμε τα αυτονόητα και, πέρα από κάθε διάθεση επίδειξης και προεκλογικής φανφάρας, να δούμε πως έχουμε να παλέψουμε με δύο κατεξοχήν πνευματικές αρρώστιες: την ακηδία και την τρυφηλότητα. Η πρώτη νεκρώνει κάθε δράση και η δεύτερη μας αφήνει να παραμυθιαζόμαστε πως αρκεί η ιστορία της Καισαριανής από μόνη της να καθαρίσει για μας στις εκλογές. Πρέπει να περπατήσουμε στους κήπους της γειτονιάς, που κακώς πιστεύαμε πως τους γνωρίζαμε, και να επιστρέψουμε με δύναμη στο κέντρο της, αναζητώντας σαν λαγωνικά την αλληλεγγύη, την αδελφότητα, το κοινό βίωμα και τη γενναιοδωρία, που τείνουν να εξαφανιστούν.
3. Ο υποψήφιος του Συνασπισμού Τσόκας δεν είναι παρά μια δυστυχισμένη μάσκα που κρύβει πίσω της τον καημό ενός επιστήμονα χωρίς αναγνώριση. Μαζί του συμφύρονται φύρδην μίγδην μετριότητες με έπαρση παγονιού. Οι τύποι αυτοί είναι γνωστοί κυρίως από τη βαθιά τους επιθυμία να ανέλθουν κοινωνικά στο φιλελεύθερο μεσαίωνα. Παραδόξως, πάντα εμποδίζονται από κάτι και αναγκάζονται να κάνουν υπομονή, γυρνώντας συνέχεια γύρω από τα ντουβάρια της δημαρχίας, περιμένοντας ένα κάλεσμα από κάποιο κέντρο, δηλαδή από κάτι που δεν υπάρχει. Ο Τσόκας αυτούς εκφράζει, γιατί κουβαλά σαν πολύτιμο φυλαχτό αυτό που του συμβαίνει: είναι άδειος.
4. Η Καισαριανή δεν είναι ένα ακόμη απολίθωμα μέσα στα όρια της Ιστορίας. Δεν ανήκει σε αρχαιολόγους, το βάρος της το οφείλει στην ενέργεια της και στο όνομά της, που εξαρχής έγινε σκάνδαλο. Τον τελευταίο χρόνο υπέκυψε στον πιο ανήκουστο πειρασμό, αυτόν της σιωπής, που της επέβαλαν οι Συνασπισμένοι που διαχειρίζονται τα του δήμου. Εφτασε η στιγμή να υψώσουμε έναν πυκνό λόγο ενάντια σε αυτούς που προσπαθούν να τη θάψουν ζωντανή. Από το Σάββατο κάτι άρχισε να κινείται. Ας το διευρύνουμε. Ο Δημήτρης Αγκαβανάκης είναι εδώ.