Φέτος η επέτειος των 100 χρόνων από το θάνατό του
Ο Ε. Ιψεν |
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ένα κείμενο του Γεώργιου Βιζυηνού, αποσπάσματα του οποίου παραθέτουμε: «Ηδη η πρώτη του δραματική απόπειρα, είδος εγκωμίου προς τον "Κατιλίνα", δεν ευχαρίστησε τους συντηρητικούς της πατρίδας του νοικοκυραίους, γιατί τάχα περιείχε ιδέες ανατρεπτικές του καθεστώτος... Είρωνας από φυσικού του, προικισμένος με πνεύμα έντονα σατιρικό, όσο και φιλοσοφικό, νέος ακόμη έβαλε το δάχτυλο στις πληγές της σύγχρονης κοινωνίας και με τη σοβαρότατη σάτιρά του άσπλαχνα καυτηρίασε την κενότητα και το ψεύδος των συμπατριωτών του στην πολιτεία... Οπως ήταν επόμενο, το ορμητικά προοδευτικό, το θορυβώδικο και ταυτόχρονα το επαναστατικό πνεύμα του νεαρού Ιψεν, δημιούργησε σ' αυτόν πολλές και ποικίλες αντιδράσεις και πειρασμούς και ενοχλήσεις, που δυσαρεστούσαν και πίκραιναν τον ποιητή σε κάθε έργο και αξίωμα: Τα δράματά του απαγορεύονταν από τη λογοκρισία, κάθε πρόθεσή του, όσο καλή κι αν ήταν, τη συκοφαντούσαν έτσι που του αφαιρούνταν κάθε ελευθερία δράσης. Για τούτο ο Ιψεν παραιτήθηκε από τη θυελλώδη διεύθυνση του θεάτρου "Νόρσκε" και στα 1864 με τη θέλησή του εκπατρίστηκε στη Ρώμη. "Δεν έχω καμιά ικανότητα, έγραφε σε φίλο του, να είμαι πολίτης συντηρητικός· και αφού δεν έχω ικανότητα σ' αυτό, δεν ανακατεύομαι μαζί τους"».
Παλιά φωτογραφία της γέφυρας ντε Μποσέ, στο Αργοστόλι |
Ανάλογη απόφαση είχε ληφθεί και το 2001, αλλά οι προβλεπόμενες από τότε ερευνητικές ενέργειες (η «Β' φάση») ολοκληρώθηκαν πρόσφατα και τα αποτελέσματά τους τέθηκαν στο ΚΑΣ. Στο διάστημα αυτό, ωστόσο, αναδείχτηκαν διαφορετικές προσεγγίσεις στο θέμα της χρήσης της γέφυρας, η οποία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του Αργοστολίου, ενώ από το 1970 έχει κηρυχτεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο προστατευόμενο από τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις.
Το πρόβλημα για το μνημείο είναι ότι αποτελεί μέρος ενός βασικού οδικού άξονα, με την εναλλακτική περιφερειακή οδική επικοινωνία να ανεβάζει την απόσταση διέλευσης στα 2 χιλιόμετρα, συν το γεγονός ότι αυτός ο δρόμος δεν έχει ολοκληρωθεί. Ουσιαστικά, η τοπική κοινωνία καλείται να διαχειριστεί ένα σημαντικό μνημείο, το οποίο είχε εγκαταλειφθεί επί δεκαετίες από το κράτος, με αποτέλεσμα όχι μόνο να υπάρχει αναταραχή στους κατοίκους, αλλά και να κινδυνεύει το ίδιο το μνημείο.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα πορίσματα της έρευνας, στην οποία αναφέρεται ότι από το 2004 προέκυψε ως «επιβεβλημένη ανάγκη» να διακοπεί η κυκλοφορία «λόγω του άμεσου κινδύνου αστοχίας του φορέα» του μνημείου. Η γέφυρα έχει υποστεί σοβαρές ζημιές από σεισμούς, από αστοχίες μεταγενέστερων επεμβάσεων, καθώς και ανεπάρκειας του εδάφους θεμελίωσης κατά περιοχές. Κατά τους μελετητές, όλα αυτά επιδεινώθηκαν με τη διέλευση οχημάτων. Αναλόγως, το Τμήμα Μελετών Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ εκτιμά, μεταξύ άλλων, πως η χρήση του μνημείου ως σύγχρονη οδογέφυρα «είναι ανέφικτη». Πάντως, αφήνεται η δυνατότητα διέλευσης οχημάτων έκτακτης ανάγκης.
Λευκώματα τέχνης παρουσιάστηκαν το Μάρτη στο Παρίσι στην έκθεση που διοργάνωσε η ελληνική κοινότητα Παρισιού. Φιλοξενήθηκαν 23 ανέκδοτα ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου, υπό τον τίτλο «Ημικύκλιο» και 6 πρωτότυπες λιθογραφίες του Τάκη Κατσουλίδη. Επίσης, ποιήματα του Τίτου Πατρίκιου με τίτλο «Θάλασσα επαγγελίας» και 7 πρωτότυπες λιθογραφίες του Τάκη Κατσουλίδη. Τα έργα που παρουσιάστηκαν ανήκουν στη συλλογή του μουσείου χαρακτικής «Τάκη Κατσουλίδη» του δήμου Μεσσήνης.
Στο «Αλεκτον» (Σφακτηρίας 23, Κεραμεικός) εγκαινιάζεται αύριο ομαδική έκθεση με τίτλο «Σχεδόν Φως» σε επιμέλεια της Λίνας Τσίκουτα. Είκοσι ένας καλλιτέχνες διαπραγματεύονται το θέμα του φωτός με διαφορετικές οπτικές και προσεγγίσεις. Πρόκειται για πολύμορφα εκφραστικά μέσα: κατασκευές, αντικείμενα, περίοπτα γλυπτά, εγκαταστάσεις, διαφόρων ειδών επιτοίχια έργα, βίντεο, βιντεοεγκαταστάσεις και ζωγραφική. Εως τις 14/5 εκθέτουν οι: Δανιήλ, Λουκία Αλαβάνου, Μπάμπης Βενετόπουλος, Βαγγέλης Γκόκας, Γιώργος Διβάρης, Αντζυ Καρατζά, Μαριγώ Κάσση, Ρίκα Κριθαρά, Νίκος Μακαρούνας, Ντίνα Μπαλονά, Σταύρος Μπονάτσος, Αλεξάνδρα Νασιούλα, Βάλλυ Νομίδου, Κρίτωνας Παπαδόπουλος, Ανδρέας Σάββας, Αγγελος Σκούρτης, Θανάσης Σπηλιόπουλος, Κώστας Τσώλης, Χρήστος Χαρίσης, Γιούλα Χατζηγεωργίου, Βιβέτα Χριστούλη.
Αφιερωμένο στις παραλλαγές των πασχαλινών εθίμων της χώρας μας, είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που πραγματοποιείται αύριο (11 π.μ.), στο Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμεικής - Ιδρυμα Ψαρόπουλου (Μελιδώνη 4 - 6, Κεραμεικός). Τα παιδιά, ηλικίας 6-12 χρόνων, θα γνωρίσουν έθιμα, όπως είναι η Κυριακή των Βαΐων, η θραύση των αγγείων στην Κέρκυρα το Μ. Σάββατο κ.ά. Τα παιδιά θα στολίσουν τις δικές τους λαμπάδες, θα κατασκευάσουν πήλινα αυγά και άλλα αντικείμενα εμπνευσμένα από τα πασχαλινά θέματα. Πληροφορίες - δηλώσεις συμμετοχής: 2103318491 - 2.
Ολα τα παιδιά προσκαλεί το Τελλόγλειο Ιδρυμα (Αγ. Δημητρίου 159α, Θεσσαλονίκη), στην καθιερωμένη πασχαλιάτικη γιορτή του. Αύριο (11 π.μ.), στο προαύλιο του Ιδρύματος, παιδιά και γονείς θα καλωσορίσουν την άνοιξη και την πασχαλιά, με παιχνίδια και πολλές εκπλήξεις. Είσοδος ελεύθερη.
Στην ημερήσια διάταξη πρέπει να μπει η αντίθεση στην εφαρμοζόμενη πολιτική από κυβέρνηση και ΕΕ
«Αξιόπιστες λύσεις με χρονοδιάγραμμα» ζητά από τη νέα διοίκηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών με ανακοίνωσή της. Ζητά επίσης την εξασφάλιση «ικανών και συγκεκριμένων οικονομικών πόρων» καθώς και τις θέσεις της διοίκησης για τα «μεγάλα ανοιχτά θέματα» του ΕΚΚ.
Θεωρεί επιτυχία δική της και της κινηματογραφικής κοινότητας την «απομάκρυνση» της προηγούμενης διοίκησης, την οποία κατηγορεί για «ανεπάρκεια» και «αδέξιους χειρισμούς». «Χαιρετίζει» δε την «πρόθεση» του υπουργού Πολιτισμού για «διάλογο» με στόχο ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο.
Να σημειώσουμε πάντως ότι η αντιμετώπιση, από την ΕΕΣ, της κυβερνητικής πολιτικής για τον κινηματογράφο με κριτήρια «αδεξιότητας» ή μη, δεν αγγίζουν καν το κύριο, δηλαδή το βαθύ αντιδραστικό περιεχόμενο αυτής της πολιτικής, που είναι ανεξάρτητο από πρόσωπα ή από «ύφος» άσκησης εξουσίας. Για παράδειγμα, το περιεχόμενο του νομοσχεδίου «Τατούλη» για τον κινηματογράφο είναι διατυπωμένο στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ, αποτελεί συγκεκριμένη εφαρμογή της γενικότερης πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τα οπτικοακουστικά και, συνεπώς, μόνο εις βάρος των δημιουργών θα είναι η «εμμονή» στα πρόσωπα. Είτε πρόκειται για υπουργούς, είτε για διοικήσεις φορέων.
Εκθεση γλυπτικής και ζωγραφικής του Κώστα Περράκη, ο οποίος «έφυγε» πριν από δύο χρόνια, φιλοξενείται στο «Εργαστήριο Τέχνης και Λόγου» (Αδμήτου 54, στάση μετρό «Αττική»). Ο Κ. Περράκης προερχόταν από παλιά οικογένεια Τηνιακών μαρμαρογλυπτών. Το 1949 μπαίνει στην ΑΣΚΤ, όπου φοιτά για ένα χρόνο με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη. Το 1950 μπαίνει στα εργαστήρια γλυπτικής, απ' όπου αποφοίτησε το 1955, με δάσκαλο τον Μιχάλη Τόμπρο. Επίσης, μαθήτευσε στα εργαστήρια των: Γερμενή, Απάρτη, Τσαρούχη και Σβίτσερ. Ο Κ. Περράκης δούλεψε ως συντηρητής σε πολλά ελληνικά μουσεία.