ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Απρίλη 2004 - Κυριακή 11 Απρίλη 2004
Σελ. /32
«ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΝ»
Κράτος «μοντέλο» ή...

Το τελευταίο αμερικανόπνευστο σχέδιο για την «Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία», προβλέπει τη δημιουργία ενός μορφώματος, δήθεν κράτους, θνησιγενούς από τα γεννοφάσκια του, αφού είναι αδύνατο να λειτουργήσει

Από τη συνάντηση του Προέδρου Τάσου Παπαδόπουλου με τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων

Eurokinissi

Από τη συνάντηση του Προέδρου Τάσου Παπαδόπουλου με τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων
Στις 24 Απρίλη με τα δύο παράλληλα δημοψηφίσματα στην Κύπρο (ελεύθερες περιοχές και κατεχόμενα) φτάνει (;) στο τέρμα της μια απαράδεκτη διαδικασία. Ξεκίνησε το Νοέμβρη του 2002, όταν ο ΓΓ του ΟΗΕ, Κόφι Ανάν, παρουσίασε το πρώτο «σχέδιό του» για την «επίλυση» του κυπριακού ζητήματος. Αυτό που τίθεται για δημοψήφισμα μετά τη διαδικασία της Λουκέρνης είναι το πέμπτο σχέδιο. Από την πρώτη στιγμή ήταν φανερό σε κάθε αντικειμενικό παρατηρητή ότι συντάχθηκε καθ' υπόδειξη των Αμερικανών και Ευρωπαίων ιμπεριαλιστών, προκειμένου να κλείσουν την «εκκρεμότητα». Και μάλιστα κατά τρόπο που να ικανοποιούσε απόλυτα τα συμφέροντά τους.

Ομως τα συμφέροντα των ιμπεριαλιστών νομοτελειακά ικανοποιούνται μόνο σε βάρος των λαών. Μια πρώτη ανάγνωση του σχεδίου αρκεί για να δει κανείς το βάρος της αδικίας για τους Ελληνοκύπριους. Δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες δε γυρίζουν σπίτια τους, ούτε αποζημιώνονται για τις καταπατημένες περιουσίες τους. Δεκάδες χιλιάδες έποικοι παραμένουν αφέντες σε ξένο τόπο. Η ΕΕ το αποδέχεται και τους «χαϊδεύει». Οπως «χαϊδεύει» και τον τουρκικό στρατό, που εξασφάλισε την εσαεί παρουσία του στο νησί και το δικαίωμα επέμβασής του στο «νότο» αν το κρίνει απαραίτητο.

Ομως δεν είναι μόνο αυτά. Το σχέδιο είναι άδικο και για τους Τουρκοκύπριους, καθώς δημιουργεί ένα κρατίδιο - προτεκτοράτο, πολύ χειρότερο κι από αυτό της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης. Ξένοι παράγοντες κατοχυρώνουν νομικά το «δικαίωμά» τους να παίρνουν κρίσιμες αποφάσεις για την πορεία του κυπριακού λαού, κατά πώς τους βολεύει.

Παράλληλα θέτουν τέτοιους όρους λειτουργίας κορυφαίων μηχανισμών του κράτους, ώστε να μην μπορούν να παρθούν αποφάσεις κρίσιμες για την πορεία του. Τα επερχόμενα αδιέξοδα και η ένταση που θα προκαλείται ως επακόλουθο, μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων (ή και στο εσωτερικό των δύο κοινοτήτων), βολεύει μόνο τους «λύκους». Τους ιμπεριαλιστές, που ως επιδιαιτητές, τάχα πυροσβεστικά, θα τρέξουν να δώσουν τα φώτα τους, για να αποσοβήσουν τις κρίσεις που οι ίδιοι έσπειραν.

Θα εξασφαλίσουν έτσι τη μόνιμη, αλλά και αναβαθμισμένη παρουσία τους σε ένα άλλο νησί - αβύθιστο αεροπλανοφόρο της Ανατολικής Μεσογείου. Ο,τι χρειάζονται δηλαδή για τις επεμβάσεις τους και τον πολιτικοστρατιωτικό έλεγχο της Εγγύς και Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και των φυσικών τους πόρων.

***

Στο τελικό κείμενο Ανάν - που με τις πιέσεις και του αστικού πολιτικού κόσμου της Ελλάδας, και τη συμπάθεια κάποιων δήθεν αριστερών και προοδευτικών δυνάμεων, σαν τον ΣΥΝ, οδεύει για το δημοψήφισμα - δεν αναφέρεται ούτε μια κουβέντα για την τουρκική εισβολή και την 30χρονη κατοχή. Ολα αυτά προσπερνώνται με αβρή διπλωματική γλώσσα («τα τραγικά γεγονότα του παρελθόντος...»).

Το σχέδιο και η ενδεχόμενη υπερψήφισή του οδηγούν σε μια ομόσπονδη οντότητα που μοιάζει με κράτος, την Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία - σύμφωνα με τη γλώσσα που οι εμπνευστές και οι συντάκτες του σχεδίου χρησιμοποιούν - θα έχει τη μορφή συνεταιρισμού μη επιδεχόμενου διάλυσης, έστω και αν τα συνιστώσα μέρη κρίνουν πως δεν «προχωρά».

Θα έχει μία ομοσπονδιακή κυβέρνηση και δύο ισότιμα συνιστώντα κράτη, το ελληνοκυπριακό και το τουρκοκυπριακό. Οπωσδήποτε η αρχή της ισότητας είναι θεμελιώδης και γενικότερα αποδεκτή για οποιαδήποτε ένωση, προκειμένου να προστατεύονται τα δικαιώματα της μειοψηφίας. Οχι όμως σε βάρος της πλειοψηφίας (δηλαδή των Ελληνοκυπρίων) ή υπέρ ξένων με το νησί στοιχείων (δηλαδή των εποίκων) που καπηλεύτηκαν τις περιουσίες των προσφύγων και καταδίκασαν ακόμα και τους Τουρκοκύπριους σε μοίρα πολιτών β' κατηγορίας.

Τα τυπικά

Το «σχέδιο Ανάν» προβλέπει - μεταξύ άλλων - ότι η Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία θα είναι οργανωμένη σύμφωνα με τις βασικές αρχές της αντιπροσωπευτικής δημοκρατικής διακυβέρνησης, της πολιτικής ισότητας των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων, της διζωνικότητας και του ισότιμου καθεστώτος των συνιστώντων κρατών. Το κάθε συνιστών κράτος θα ασκεί κυριαρχικά εντός των εδαφικών του συνόρων όλες τις εξουσίες που δεν εκχωρούνται ρητώς στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Το κάθε συνιστών κράτος θα οργανωθεί ελεύθερα εντός των ορίων του Συντάγματος της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας και σε συμμόρφωση με τις βασικές αρχές του «κράτους δικαίου», της «δημοκρατίας» και της «αντιπροσωπευτικής δημοκρατικής διακυβέρνησης», σύμφωνα με το δικό του Σύνταγμα.

Οι εξουσίες και οι αρμοδιότητες που προβλέπονται για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση είναι οι ακόλουθες:

1. Εξωτερικές σχέσεις.

2. Σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση.

3. Αρμοδιότητες της Κεντρικής Τράπεζας.

4. Ομοσπονδιακά χρηματοοικονομικά θέματα.

5. Φυσικοί πόροι.

6. Μετεωρολογία, αεροπορία, διεθνής ναυτιλία και η ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα και τα χωρικά ύδατα της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας.

7. Επικοινωνίες.

8. Κυπριακή ιθαγένεια.

9. Πάταξη της τρομοκρατίας (σ.σ. άντε πάλι!).

10. Απονομή χάριτος και αμνηστίας.

11. Πνευματική ιδιοκτησία.

12. Αρχαιότητες.

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα ασκεί, επίσης, εξουσία σε τομείς όπως η ομοσπονδιακή διοίκηση, οι ομοσπονδιακές εκλογές και τα δημοψηφίσματα, παραβάσεις των ομοσπονδιακών νόμων, η ομοσπονδιακή απονομή δικαιοσύνης, η ομοσπονδιακή περιουσία και άλλες ομοειδείς εξουσίες που είναι συναφείς με τις καθορισμένες εξουσίες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Οι εξουσίες και οι αρμοδιότητες που θα ασκούνται από τα δύο συνιστώντα κράτη, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν:

1. Δημόσια ασφάλεια, επιβολή του νόμου και της τάξης.

2. Απονομή δικαιοσύνης σε επίπεδο συνιστώντος κράτους.

3. Τουρισμός.

4. Προστασία του περιβάλλοντος.

5. Αλιεία και γεωργία.

6. Βιομηχανία και εμπόριο.

7. Ορισμός ζωνών και χωροταξικός σχεδιασμός.

8. Αθλητισμός και παιδεία.

9. Υγεία.

10. Κοινωνική ασφάλιση και εργασία.

11. Οικογενειακό, εταιρικό και ποινικό δίκαιο.

Ειδικά στις Εξωτερικές σχέσεις η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα ασκεί κυριαρχικά νομοθετικές και εκτελεστικές αρμοδιότητες στα θέματα των εξωτερικών σχέσεων, περιλαμβανομένης της συνομολόγησης διεθνών συνθηκών και στην αμυντική πολιτική. Ομως θα διαβουλεύεται με τα συνιστώντα κράτη σχετικά με τις ομοσπονδιακές αποφάσεις στα θέματα των εξωτερικών σχέσεων που επηρεάζουν τις αρμοδιότητές τους.

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Βέτο στην πράξη

Κάποιες από τις προαναφερόμενες πρόνοιες είναι προβληματικές από μόνες τους. Για κάποιες φαίνεται τι θα προκαλέσουν, αν εξεταστούν συνδυαστικά, πάντα μέσα στο πλαίσιο ενός οργανωμένου κράτους. Τι σημαίνει, λοιπόν, ο συνδυασμός «αντιπροσωπευτικής δημοκρατικής διακυβέρνησης, πολιτικής ισότητας Ελληνοκυπρίων - Τουρκοκυπρίων, διζωνικότητας και ισότιμου καθεστώτος των συνιστώντων κρατών»;

Το «σχέδιο Ανάν» προβλέπει ότι το αξίωμα του αρχηγού κράτους θα ανατίθεται συλλογικά σε ένα εξαμελές Προεδρικό Συμβούλιο, το οποίο θα ασκεί την εκτελεστική εξουσία. Το Προεδρικό Συμβούλιο θα εκλέγει πρόεδρο και αντιπρόεδρο. Οταν ο πρόεδρος είναι Ελληνοκύπριος, ο αντιπρόεδρος θα είναι Τουρκοκύπριος. Ο πρόεδρος του Συμβουλίου θα εκπροσωπεί το Προεδρικό Συμβούλιο ως αρχηγός κράτους.

Ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος θα εναλλάσσονται κάθε 20 μήνες, με αναλογία δύο προς ένα. Πρώτος Πρόεδρος του Συμβουλίου σε κάθε θητεία θα είναι το μέλος που προέρχεται από το συνιστών κρατίδιο με το μεγαλύτερο πληθυσμό, δηλαδή Ελληνοκύπριος.

Ωστόσο, στις μεταβατικές ρυθμίσεις του «σχεδίου Ανάν» αναφέρεται ότι στην πρώτη θητεία του Προεδρικού Συμβουλίου, δηλαδή στην πρώτη πενταετία, το αξίωμα του Προέδρου και του Αντιπροέδρου θα αναλαμβάνεται εκ περιτροπής κάθε δέκα μήνες μεταξύ των δύο εκλεγμένων μελών. Δηλαδή, δε θα ισχύει η αναλογική εκπροσώπηση κι αυτό γίνεται σε βάρος της πολυπληθέστερης ελληνοκυπριακής συνιστώσας.

Τα μέλη του Συμβουλίου θα εκλέγονται από το Κοινοβούλιο με ειδική πλειοψηφία για περίοδο πέντε ετών. Το όργανο θα αποτελείται από τέσσερις Ελληνοκύπριους και δύο Τουρκοκύπριους. Το Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο (σ.σ: θα το συναντήσουμε παρακάτω) θα μπορεί να εκλέγει τρία πρόσθετα μέλη, χωρίς αυτά να έχουν δικαίωμα ψήφου. Κι έτσι πάντως, τουλάχιστον το ένα τρίτο των μελών του Προεδρικού Συμβουλίου με δικαίωμα ψήφου και το ένα τρίτο των μελών χωρίς δικαίωμα ψήφου, πρέπει να προέρχονται από κάθε συνιστών κρατίδιο. Αρα το διευρυμένο σχήμα θα είναι τέσσερις Ελληνοκύπριοι με δικαίωμα ψήφου συν δύο άνευ και δύο Τουρκοκύπριοι με δικαίωμα ψήφου συν ένας άνευ.

Κάθε μέλος του εξαμελούς Προεδρικού Συμβουλίου θα είναι επικεφαλής ενός υπουργείου. Τα υπουργεία θα ανατίθενται με απόφαση του Συμβουλίου. Ο επικεφαλής του υπουργείου των Εξωτερικών θα είναι Τουρκοκύπριος και του υπουργείου των Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Ελληνοκύπριος.

Το Προεδρικό Συμβούλιο θα διορίζει τα μέλη της δικαστικής εξουσίας και τους ανεξάρτητους αξιωματούχους: τους δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου, το διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας και το Συμβούλιο, το γενικό εισαγγελέα και τον αναπληρωτή γενικό εισαγγελέα, το γενικό ελεγκτή και τον αναπληρωτή γενικό ελεγκτή. Θα προτείνει υποψηφίους ή θα διορίζει μέλη στην Ευρωπαϊκή Ενωση και τα διεθνή σώματα.

Ως προς τη διαδικασία λήψης αποφάσεων, το Προεδρικό Συμβούλιο θα προσπαθεί να λαμβάνει όλες τις αποφάσεις του ομόφωνα. Οπου δεν επιτυγχάνεται ομοφωνία, οι αποφάσεις θα λαμβάνονται με απλή πλειοψηφία των μελών που ψηφίζουν. Τέτοια πλειοψηφία θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να περιλαμβάνει ένα τουλάχιστον μέλος από το κάθε συνιστών κράτος. Ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος δε θα έχουν νικώσα ψήφο. Δηλαδή αν οι Τουρκοκύπριοι (ή οι Ελληνοκύπριοι, για να είμαστε ακριβοδίκαιοι) δε θέλουν να «περάσει» μια απόφαση, απλά δεν την ψηφίζουν. Η στάση τους ισοδυναμεί με βέτο και όλα μπλοκάρουν. Λειτουργικό και βιώσιμο;

ΓΕΡΟΥΣΙΑ - ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΙ
Ποια «αντιπροσωπευτικότητα»;

Ως προς το Νομοθετικό Σώμα προβλέπεται η σύσταση Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου. Θα αποτελείται από δύο σώματα, τη Γερουσία και τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Καθένα θα απαρτίζεται από 48 μέλη. Η Γερουσία θα απαρτίζεται από ίσο αριθμό γερουσιαστών, 24 Ελληνοκύπριους και 24 Τουρκοκύπριους. Χονδρικά, λοιπόν, τα 2/3 του πληθυσμού θα έχουν ίσο αριθμό γερουσιαστών με το 1/3 του πληθυσμού. Ετσι πάει περίπατο η «αντιπροσωπευτική δημοκρατική διακυβέρνηση», υπέρ της «πολιτικής ισότητας των Τουρκοκυπρίων» και του «ισότιμου καθεστώτος των».

Στη Βουλή των Αντιπροσώπων οι έδρες θα κατανέμονται με βάση τον αριθμό των προσώπων που έχουν την εσωτερική ιδιότητα του πολίτη του κάθε συνιστώντος κράτους. Η κατανομή αυτή αντικατοπτρίζει την πληθυσμιακή υπεροχή του ενός συνιστώντος κράτους έναντι του άλλου. Ωστόσο, το κάθε συνιστών κράτος θα λαμβάνει τουλάχιστον το ένα τέταρτο των εδρών.

Οι εξουσίες του Νομοθετικού Σώματος είναι οι ακόλουθες:

- Να νομοθετεί και να λαμβάνει αποφάσεις σε θέματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές του.

- Να εγκρίνει διεθνείς συνθήκες προς κύρωση.

- Να εκλέγει το Προεδρικό Συμβούλιο και να εποπτεύει τη λειτουργία του.

- Να παραπέμπει με ειδική πλειοψηφία στο Ανώτατο Δικαστήριο καταγγελίες για εξέταση εις βάρος μελών του Προεδρικού Συμβουλίου και των οργάνων των ανεξάρτητων θεσμών για σοβαρές παραβάσεις των καθηκόντων τους ή για σοβαρά εγκλήματα.

- Να υιοθετεί τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό.

Νέο μπλοκάρισμα
(Οι «ειδικές πλειοψηφίες»)

Εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά από το Σύνταγμα, οι αποφάσεις του Κοινοβουλίου θα απαιτούν την έγκριση και των δύο Σωμάτων με απλή πλειοψηφία. Στη Γερουσία οι συνήθεις αποφάσεις θα λαμβάνονται με απλή πλειοψηφία των μελών που παρίστανται και ψηφίζουν, περιλαμβανομένου του ενός τετάρτου των γερουσιαστών που παρίστανται και ψηφίζουν από το κάθε συνιστών κράτος.

Σε «ειδικά θέματα» θα απαιτείται ειδική πλειοψηφία από τουλάχιστον τα δύο πέμπτα των γερουσιαστών (10) του κάθε συνιστώντος κράτους. Τέτοια θέματα περιλαμβάνουν την έγκριση του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού και την εκλογή του Προεδρικού Συμβουλίου, καθώς και μια σειρά από θέματα που άπτονται ζωτικών ενδιαφερόντων των συνιστώντων κρατών.

Και μόνο η εκλογή του Προεδρικού Συμβουλίου (δηλαδή του ανώτερου οργάνου του νέου κυπριακού κράτους με πρόσωπα - κλειδιά σε κρίσιμα κυβερνητικά πόστα) είναι ένα σημαντικότατο ζήτημα της Κύπρου. Αν με το καθεστώς της ειδικής πλειοψηφίας, τα δύο πέμπτα των Ελληνοκυπρίων ή των Τουρκοκυπρίων μελών του Κοινοβουλίου καταψηφίσουν κάποια πρόσωπα, μπλοκάρει η εκλογή Προεδρικού Συμβουλίου. Χωρίς Προεδρικό Συμβούλιο δε λειτουργεί η «Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία». Και κράτος που δε λειτουργεί, δεν ονομάζεται κράτος...

ΑΝΩΤΑΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ
Αποφασίζουν οι «μη Κύπριοι»

Το Ανώτατο Δικαστήριο έργο θα έχει να διαφυλάσσει το Σύνταγμα και να διασφαλίζει τον πλήρη σεβασμό του. Θα επιλύει διαφορές μεταξύ των συνιστώντων κρατών, μεταξύ ενός ή και των δύο συνιστώντων κρατών και της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, και μεταξύ των οργάνων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύνθεσή του. Θα απαρτίζεται από ίσο αριθμό δικαστών από το κάθε συνιστών κράτος, καθώς και από τρεις μη Κυπρίους δικαστές. Δε διευκρινίζεται τι σημαίνει αυτό το «μη Κύπριοι». Υπήκοοι της ΕΕ; Ειδικότερα Βρετανοί; Αμερικανοί; Ελληνες και Τούρκοι; Και σε ποια αναλογία;

Ολοι οι δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου θα διορίζονται από το Προεδρικό Συμβούλιο. Αρα, κάθε πλευρά θα κοιτά να διορίσει τους τρεις που αναμένει να εξυπηρετήσει καλύτερα τα συμφέροντά της.

Οι αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου θα λαμβάνονται ομόφωνα ή, αν αυτό δεν είναι δυνατόν, με απλή πλειοψηφία των Κυπρίων δικαστών. Στην απουσία πλειοψηφίας μεταξύ των Κυπρίων δικαστών, την απόφαση θα παίρνουν οι «μη Κύπριοι» δικαστές. Τουτέστιν, δεν υπάρχει κυρίαρχο κράτος και κυρίαρχος λαός, αλλά ένα προτεκτοράτο που ισορροπεί πάνω σε τεντωμένο σχοινί, με πολλές και δύσκολες αποφάσεις να ταλανίζουν τα δυο μέρη και προστάτιδες δυνάμεις, επιδιαιτητικά να έρχονται για να δίνουν «λύσεις», ουσιαστικά να παίρνουν τις αποφάσεις, ανάλογα βέβαια μα τα συμφέροντά τους.

Για παράδειγμα, έστω ότι συλλαμβάνονται φιλειρηνιστές - αντιιμπεριαλιστές να διαδηλώνουν έξω από τις βρετανικές βάσεις ζητώντας το κλείσιμό τους. Συλλαμβάνονται και οι αποικιοκράτες ζητούν τις αυστηρότερες των ποινών. Οι αρχές του ομοσπονδιακού κράτους διχάζονται ή αργοπορούν να πάρουν μια καταδικαστική απόφαση, φοβούμενες τη λαϊκή αντίδραση. Ζητούν επικουρικά γνωμοδότηση του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Εκεί, τρεις γνωμοδοτούν αθωωτικά και τρεις αντίθετα. Οι τρεις «μη Κύπριοι» τι πιστεύετε ότι θα αποφασίσουν;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ