ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Γενάρη 2004
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Δύο νεκροί εργάτες

Ο 33χρονος νεκρός οικοδόμος Τοτιρίκα Στελιάν
Ο 33χρονος νεκρός οικοδόμος Τοτιρίκα Στελιάν
Το καθεστώς γαλέρας που έχει επιβληθεί σε όλους τους εργασιακούς χώρους με την ανοχή της κυβέρνησης, για να επιτευχθεί ο στόχος της ανταγωνιστικότητας και να κατοχυρωθούν τα κέρδη του μεγάλου κεφαλαίου, οδήγησαν χτες στο να μετράμε άλλους δύο νεκρούς εργάτες και 16 αγνοούμενους ναυτικούς. Ετσι ο αριθμός των νεκρών μέσα στον πρώτο κιόλας μήνα του χρόνου έφτασε τους 7!

Την ώρα ακριβώς που από το βήμα του Συνεδρίου της Ομοσπονδίας Οικοδόμων οι οικοδόμοι κατήγγειλαν την κυβερνητική πολιτική, που στηρίζει την εργοδοτική ασυδοσία και τα εγκλήματα στους χώρους δουλιάς, ένας ακόμα οικοδόμος έπεφτε νεκρός, ο 74ος από τα τέλη του 2000 σε οικοδομές και στα τεχνικά έργα. Πρόκειται για τον 33χρονο Ρουμάνο Τοτιρίκα Στελιάν, ο οποίος έπεσε από ισόγειο στο 2ο υπόγειο κτιρίου - σκελετού την ώρα που περπάταγε πάνω σε μαδέρια που είχαν στηθεί χωρίς κανένα προστατευτικό.

Ο 33χρονος εργαζόταν στον υπεργολάβο Χρήστο Κονινό, ο οποίος έχει αναλάβει εργασίες στο σκελετό του παλιού κτιρίου στην οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου 1 στην Πλατεία Καραϊσκάκη, το οποίο προορίζεται για ξενοδοχείο. Οταν ο εργαζόμενος προσπάθησε να περάσει ένα μεγάλο κενό του σκελετού, από τα αφύλαχτα μαδέρια που στέκονταν κυριολεκτικά στο κενό, βρέθηκε στο πάτωμα του υπογείου και βρήκε ακαριαίο θάνατο. Οι υπεύθυνοι, συνεχίζοντας τη γνωστή τακτική τους, εξαφανίστηκαν από το κτίριο και όταν Αστυνομία, Επιθεώρηση Εργασίας, αλλά και συνδικαλιστές οικοδόμοι πήγαν στο χώρο δε βρήκαν κανέναν εκτός από λίγους εργαζόμενους και το νεκρό, ο οποίος μεταφέρθηκε στην Πολυκλινική. Η Επιθεώρηση Εργασίας ως συνήθως εντόπισε την ανυπαρξία μέτρων ασφάλειας.

Τραγικό θάνατο βρήκε χτες ο Βασίλης Κατρής, 46 χρόνων, πατέρας δυο παιδιών, κάτοικος Μεσοβουνίου, που εργαζόταν στην τεχνική εταιρία ΑΤΤΙΚΑΤ στην κατασκευή τμήματος της Εγνατίας Οδού στην περιοχή Μεσοβουνίου Θεσπρωτίας. Ο εργαζόμενος δούλευε στο παρασκευαστήριο μπετού και καθώς βοηθούσε στο άδειασμα φορτηγού με υλικά σκυροδέματος, παρασύρθηκε στο σιλό, καταπλακώθηκε απ' τα υλικά και βρήκε φρικτό θάνατο από ασφυξία.

Μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο σε νοσοκομείο Ιωαννίνων, αλλά ήταν ήδη νεκρός.

Η συγκεκριμένη εταιρία, όπως καταγγέλθηκε στην εφημερίδα, καταστρατηγεί συστηματικά τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και, μάλιστα, απέλυσε τον περασμένο Μάρτη όλα τα ιδρυτικά μέλη του νεοσύστατου κλαδικού σωματείου εργαζομένων στην Εγνατία Οδό με έδρα το Μεσοβούνι, που έθεταν ως κύριο αίτημα την τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους δουλιάς.

... και 16 αγνοούμενοι ναυτικοί

Νέο έγκλημα διέπραξε χτες η εφοπλιστική ασυδοσία, όταν 120 ναυτικά μίλια Δυτικά της Κρήτης και συγκεκριμένα στη θαλάσσια περιοχή της Μάλτας, στις 3.30 τα ξημερώματα ώρα Ελλάδας, βούλιαξε το φορτηγό πλοίο «KEPHI» του Ελληνα εφοπλιστή Γ. Καββαδά. Ο μακάβριος απολογισμός είναι 16 ναυτεργάτες αγνοούμενοι, ανάμεσά τους και ο Ελληνας λιπαντής Ιωάννης Ζβεντζούρης, 53 ετών.

Συνολικά στο πλοίο ήταν ναυτολογημένοι 16 Αιγύπτιοι και ο Ελληνας. Από αυτούς σώθηκε από παραπλέον πλοίο μόνο ένας Αιγύπτιος, ο οποίος ήταν μαζί με έναν ακόμα ναυτεργάτη από το πλήρωμα μέσα σε σωσίβια λέμβο. Ο δεύτερος όμως μέχρι και το απόγευμα δεν είχε γίνει κατορθωτό να διασωθεί.

Το «KEPHI» με σημαία Κομόρες, πλοίο σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία υποσυντήρητο και υπερήλικο, καθώς ήταν 29 ετών (έτος κατασκευής 1975) απέπλευσε από την Κωνσταντινούπολη φορτωμένο με 8.000 τόνους τσιμέντο. Με εντολή του πλοιοκτήτη, όπως συμβαίνει συνήθως, βρέθηκε χτες τα μεσάνυχτα μεσοπέλαγα να δίνει μάχη με εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Οι άνεμοι στην περιοχή έφταναν τα 10 μποφόρ. Στις 2.30 χτες τα ξημερώματα εξέπεμψε SOS. Αιτία ήταν ότι οι σάπιες λαμαρίνες του άνοιξαν στο νούμερο 3 αμπάρι του, με αποτέλεσμα να εισρεύσει θάλασσα και το πλοίο να πάρει κλίση. Για παροχή βοήθειας έσπευσαν τα παραπλέοντα φορτηγά πλοία «MERLIN» σημαίας ΗΠΑ και «YURIY SAVINOY» με σημαία Ουκρανίας. Ομως μία ώρα μετά το σήμα κινδύνου, σύμφωνα με τον πλοίαρχο του αμερικανικού φορτηγού πλοίου, το «KEPHI» βούλιαξε.

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα επίσημα στοιχεία, το πλοίο είχε επιθεωρηθεί τελευταία φορά στις 10 Δεκέμβρη 2003 στον Πειραιά χωρίς να διαπιστωθεί από τις λιμενικές αρχές κανένα πρόβλημα... Μάλιστα στη διάρκεια της επιθεώρησης άλλαξε και τη σημαία του από Καμπότζης που ήταν σε Κομόρες. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία του «PARIS MOY» και αυτά που περιέχονται στην ιστοσελίδα του «EQUISIS», το πλοίο στις 21 Νοέμβρη 2003, δηλαδή 9 μέρες πριν επιθεωρηθεί στον Πειραιά, είχε επιθεωρηθεί στο λιμάνι Μανφρεντόνια της Ιταλίας και είχε κρατηθεί 2 μέρες επειδή σε βάρος του είχαν διαπιστωθεί από τις τοπικές λιμενικές αρχές 7 παρατηρήσεις που αφορούσαν παραβιάσεις στο ωράριο εργασίας, στον εξοπλισμό σωστικών μέσων, μέτρων πυρόσβεσης και ασφάλειας ναυσιπλοΐας! Επίσης δύο μήνες πριν, το Σεπτέμβρη του 2003, είχαν γίνει στο πλοίο δύο διαδοχικές επιθεωρήσεις, στις 22 του μήνα στο λιμάνι Σίμπενικ της Κροατίας και στις 24 στον Πειραιά, όπου διαπιστώθηκαν 6 παρατηρήσεις στον τομέα πυροπροστασίας, σωστικών, αλλά και για τις μηχανές του πλοίου, χωρίς όμως και τότε να κρατηθεί...

Οσον αφορά τον πλοιοκτήτη, Γ. Καββαδά, του οποίου η εταιρία έχει την επωνυμία «AMYNDA», αρκετές φορές με καταγγελίες της 5μελούς μεικτής Επιτροπής Ελέγχου για την τήρηση των μέτρων ασφαλείας στα επισκευαζόμενα πλοία της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, έχει οδηγηθεί στον εισαγγελέα με την αυτόφωρο διαδικασία για την έλλειψη μέτρων ασφάλειας, για «μαύρη εργασία». Ομως ουδέποτε δικάστηκε.

Στο πλευρό των κρατούμενων ναυτικών

Προσπάθειες των ταξικών σωματείων και του ΚΚΕ για το θέμα

Συνεχίζονται με αμείωτη ένταση οι προσπάθειες των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων, αλλά και του ΚΚΕ για την απελευθέρωση των 5 Ελλήνων, που κρατούνται όμηροι στο Καράτσι του Πακιστάν από τον περασμένο Ιούλη, λόγω της θαλάσσιας ρύπανσης που προκάλεσε το δεξαμενόπλοιο «TASMAN SPIRIT» του εφοπλιστή Πολέμη, στη διάρκεια ατυχήματος στο πακιστανικό λιμάνι. Αλλά και για τον πλοίαρχο του δεξαμενόπλοιου «ΠΡΕΣΤΙΖ», που μετά από παρόμοιο περιστατικό κρατείται εδώ και 16 μήνες από τις ισπανικές αρχές. Κύριο αίτημα είναι να σταματήσουν οι ναυτεργάτες να πληρώνουν τη «νύφη» των ναυτικών ατυχημάτων.

Χτες αντιπροσωπεία της ΠΕΜΕΝ, την οποία αποτελούσαν ο πρόεδρος Γ. Τούσσας και ο α` γραμματέας της Ενωσης Γ. Βρανάς, συναντήθηκε με εκπρόσωπο της πλοιοκτήτριας εταιρίας του δεξαμενόπλοιου «POLEMPROS SHIPPING».

Η ΠΕΜΕΝ ανακοίνωσε ότι οι συνδικαλιστές ζήτησαν από την εταιρία να προβεί σε όλες τις συμβατικές υποχρεώσεις της για τον άμεσο επαναπατρισμό των 5 Ελλήνων ναυτεργατών. Οι πακιστανικές αρχές, σύμφωνα με την ΠΕΜΕΝ, ζητούν από την πλοιοκτήτρια εταιρία και τους ασφαλιστές το ποσόν των 7,5 δισ. δολαρίων ΗΠΑ.

Η Αλ. Παπαρήγα

Στο γεγονός ότι οι ευθύνες κάθε ναυτικού συμβάντος επιρρίπτονται πάντα στους ναυτεργάτες αναφέρθηκε προχτές, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, και η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα. «Οι Ελληνες, είπε, στο Καράτσι, είναι όμηροι της χρεοκοπίας - εντός ή εκτός εισαγωγικών - των πλοίων του Ποταμιάνου και παλεύουμε ακριβώς για να μην υπάρχει συνυπευθυνότητα των ναυτεργατών σε ό,τι ανομήματα, εγκλήματα - να το πω έτσι - και αδικίες που κάνουν οι εφοπλιστές».

Η Αλ. Παπαρήγα αναφέρθηκε στις μέχρι τώρα παρεμβάσεις στο υπουργείο Εξωτερικών, υπογραμμίζοντας: «Απαιτήσαμε, είπε, να πάρουν εκείνα τα αποτελεσματικά μέτρα, ώστε να τους φέρουν πίσω. Αυτά τα μέτρα δεν μπορούν να περιορίζονται μόνο στο διπλωματικό πεδίο με την πακιστανική κυβέρνηση, αλλά πρέπει να παρθούν μέτρα εναντίον της ασφαλιστικής εταιρίας και του εφοπλιστή. Και αν θέλετε, να εξασφαλιστούν τα χρήματα για την πληρωμή του χρέους και ας τα διεκδικήσει μετά η κυβέρνηση από τον εφοπλιστή και την ασφαλιστική εταιρία».

Τέλος, η Αλ. Παπαρήγα είπε ότι το ΚΚΕ ζήτησε να πάει στο Καράτσι ο ίδιος ο υφυπουργός Εξωτερικών Αν. Λοβέρδος, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος οι πέντε ναυτικοί να καταδικαστούν και να μείνουν για πολλά χρόνια στη φυλακή. «Φοβόμαστε ότι η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα διευρυνθεί και θα έχουν συνολική ευθύνη τα πληρώματα για ό,τι συμβαίνει στα πλοία», υπογράμμισε η Αλ. Παπαρήγα και κατέληξε: «Θα στηρίξουμε τις δραστηριότητες του μαζικού κινήματος και των συγγενών των κρατουμένων, γιατί, να το πω έτσι, όλοι αυτοί είναι κρατούμενοι».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ