Στα 2,5 τρισεκατομμύρια ανέρχεται ήδη ο συνολικός προϋπολογισμός
Γεγονός που εμμέσως πλην σαφώς παραδέχτηκε προχτές ο ίδιος ο υπουργός Πολιτισμού Ευ. Βενιζέλος, λέγοντας ότι «ο Ολυμπιακός Προϋπολογισμός θα αναθεωρείται συνεχώς μέχρι το 2004».
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη χτεσινή σύσκεψη, στην οποία συμμετείχαν οι υπουργοί Πολιτισμού, ΠΕΧΩΔΕ και Οικονομικών, έγινε σαφές ότι όχι μόνο δεν μπορεί η κυβέρνηση να παρουσιάσει μια σαφή εικόνα του προϋπολογισθέντος κόστους, αλλά ότι είναι αδύνατο να διαμορφωθεί αυτή η εικόνα πριν από το τέλος του 2003, όταν και θα αρχίσει η παράδοση των πρώτων Ολυμπιακών έργων.
Οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο για τάση αύξησης του ποσού 1,5 τρισ. δραχμών που έχει ανακοινωθεί εδώ και αρκετούς μήνες από την κυβέρνηση. Μάλιστα, ακόμα και οι πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις φέρνουν αυτόν τον προϋπολογισμό να ξεπερνά κατά πολύ τα 2 τρισ. δραχμές. Χαρακτηριστικές άλλωστε είναι και οι απόψεις παραγόντων του υπουργείου Οικονομίας, σύμφωνα με τις οποίες «ο προϋπολογισμός των Ολυμπιακών έργων έχει αυξητική δυναμική», καθώς και ότι, σε σχέση με τον προϋπολογισμό του Ιούλη του 2001, έχουν ενταχθεί νέα έργα ύψους 80 δισ. δραχμών. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα περισσότερα από αυτά αφορούν απαλλοτριώσεις ακινήτων. Εκκρεμούν όμως και νέα έργα συνολικού ύψους 150 δισ. δραχμών, τα οποία έχουν υποβληθεί προς έγκριση από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.
Και θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε αυτό το ποσό δε συμπεριλαμβάνεται ο προϋπολογισμός της «Αθήνα 2004» (668,5 δισ. δραχμές), το κόστος του Ολυμπιακού Χωριού (125 δισ. δραχμές) και το κόστος του Ιπποδρόμου και του Ιππικού Κέντρου (100 δισ. δραχμές). Το ίδιο ισχύει και για άλλα έργα, όπως οι επεκτάσεις του Μετρό, ο προαστιακός, το τραμ κλπ., τα οποία είχαν μεν ενταχθεί στο φάκελο που ενέκρινε η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, αλλά σήμερα δεν περιλαμβάνονται στον Ολυμπιακό προϋπολογισμό.
Ετσι, η κυβέρνηση προκειμένου να αποφύγει τις κακοτοπιές, εφηύρε ένα ...ανώτατο οικονομικό πλαφόν, ύψους 1,565 τρισ. δραχμών! Οπως δήλωσε αμέσως μετά το τέλος της σύσκεψης ο Ε. Βενιζέλος, «το πλαφόν αυτό μας επιτρέπει και εμάς να κάνουμε εσωτερικές ανακατανομές, οι οποίες πάντοτε γίνονται και είναι πάντοτε υποβοηθητικές». Αν και δεν υπήρξε σαφής δήλωση του υπουργού, υποτίθεται πως η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να συγκρατήσει το κόστος στο παραπάνω ποσό, αφαιρώντας ή προσθέτοντας έργα, χωρίς αυτό να μεταβάλλεται. Και τα πλέον αισιόδοξα κυβερνητικά στελέχη θεωρούν ότι αυτή η περίεργη εξίσωση δύσκολα θα λειτουργήσει, δεδομένου ότι ο χρόνος πιέζει και δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια να αφαιρεθούν έργα. Με δεδομένο λοιπόν ότι δεν μπορεί η κυβέρνηση να αφαιρέσει έργα που ήδη έχουν ανατεθεί ή εκτελούνται - πόσο μάλλον να μειώσει το κόστος τους (βλέπε Μετρό και αεροδρόμιο) - τα παραπάνω θυμίζουν αλχημείες. Σημειώνεται ακόμα ότι για τρία σημαντικά αθλητικά έργα (Φάληρο, Γουδί, Ελληνικό) δεν υπάρχει εικόνα για το κόστος, αφού οι μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος εμφανίστηκε μετά τη σύσκεψη ο υφυπουργός Τύπου Τηλ. Χυτήρης, ο οποίος, σα να μη συμβαίνει τίποτα, δήλωσε ότι οι κυβερνητικές δαπάνες για Ολυμπιακά έργα, υποδομές και προγράμματα, δε θα ξεπεράσουν τα 1,49 τρισ. δρχ.!!! «Το θέμα του προϋπολογισμού έχει κλείσει», σημείωσε χαρακτηριστικά, προκαλώντας την απορία ακόμα και εκείνων που ήταν παρόντες στη σύσκεψη...
Με το σύστημα της κλειστής διαδικασίας και της προεπιλογής, προκηρύσσει το ΥΠΕΧΩΔΕ διάφορους διαγωνισμούς, συνολικού προϋπολογισμού 68,8 δισ. δραχμών, για οδικά έργα που έχουν συνάφεια με τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Οι κλειστές αυτές διαδικασίες - που γίνονται με την επίκληση του επείγοντος χαρακτήρα των έργων - ουσιαστικά εξαντλούν τα όρια της νομιμότητας, ενώ μπορούν να αποκλείσουν από την πρώτη κιόλας φάση της διαδικασίας πολλές εργοληπτικές επιχειρήσεις, προς όφελος βέβαια μερικών μεγάλων και μη εξαιρετέων κατασκευαστικών ομίλων...
Σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση του ΥΠΕΧΩΔΕ, οι διαδικασίες αυτές αφορούν τα εξής έργα:
Ανατίθεται τις επόμενες μέρες στην κοινοπραξία «ΑΚΤΩΡ - ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ - ΤΕΒ», μεγαλομέτοχος στην οποία είναι ο Γ. Μπόμπολας, η κατασκευή του πρώτου από τα έργα του προαστιακού σιδηροδρόμου, προϋπολογισμού 30 δισ. δραχμών, ενώ στις 30 του Γενάρη καλούνται οι προεπιλεγείσες κοινοπραξίες να καταθέσουν τις οικονομικές τους προσφορές για το δεύτερο και μεγαλύτερο έργο (Τρεις Γέφυρες - Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών), προϋπολογισμού 113 δισ. δραχμών.
Αυτό ανακοίνωσε χτες η ΕΡΓΟΣΕ (θυγατρική εταιρία του ΟΣΕ, που έχει αναλάβει τα λεγόμενα συγχρηματοδοτούμενα έργα), με την προσθήκη ότι τους αμέσως επόμενους μήνες θα προκηρυχτεί και ο διαγωνισμός για την τρίτη εργολαβία, που αφορά το τμήμα Ρέντης - ΣΚΑ - Τρεις Γέφυρες, προϋπολογισμού 64 δισ. δραχμών.
Επισημαίνεται ότι η κοινοπραξία που αναλαμβάνει την κατασκευή του πρώτου έργου, είναι η «ναυαρχίδα» της κοινοπραξίας «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ», που κατασκευάζει την Αττική Οδό. Οπως είναι γνωστό, ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα αναπτυχθεί κατά μήκος της Αττικής Οδού, καθώς η συγκεκριμένη εργολαβία περιλαμβάνει το τμήμα Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) - Αεροδρόμιο Σπάτων.
Επαληθεύτηκαν έτσι όσοι υποστήριζαν ότι ο διαγωνισμός ήταν... για τα μάτια του κόσμου. Αλλωστε, η συγκεκριμένη κοινοπραξία είχε αξιώσει με επιστολή - τελεσίγραφο προς τους αρμόδιους υπουργούς και την ΕΡΓΟΣΕ - και μάλιστα κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού - να πάρει το έργο με απευθείας ανάθεση, επειδή ακριβώς κατασκευάζει και την Αττική Οδό. Διαμήνυε, μάλιστα, ότι σε περίπτωση που το έργο ανατεθεί σε άλλον εργολάβο, δε θα επιτρέψουν την ανάπτυξη του εργοταξίου του εντός του χώρου της Αττικής Οδού και άρα ουσιαστικά δε θα επιτρέψουν την κατασκευή του!
Πρέπει, επίσης, να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη κοινοπραξία, που θα κατασκευάσει τον προαστιακό σιδηρόδρομο, θα εισπράττει και την προβλεπόμενη ρήτρα δεκάδων δισεκατομμυρίων δραχμών, η οποία υπάρχει στη σκανδαλώδη σύμβαση που έχει υπογράψει η κυβέρνηση για την Αττική Οδό, επειδή ακριβώς θα υπάρχει και ο, ανταγωνιστικός προς την οδό, προαστιακός! Απίστευτα πράγματα δηλαδή. Και μάλιστα, όταν κάποιοι λένε με νόημα ότι «επειδή τα έσοδα από την Αττική Οδό είναι μικρότερα του αναμενομένου, η κοινοπραξία ζήτησε να γίνει ο σιδηρόδρομος ώστε να υπάρξουν έσοδα από τη ρήτρα», τότε πλέον μπορούμε να μιλάμε για τον ορισμό της διασπάθισης δημοσίου χρήματος.
Τέλος, επισημαίνεται ότι για τις δύο υπό ανάθεση εργολαβίες του προαστιακού σιδηροδρόμου ενδιαφέρονται μεγάλες εταιρίες, μεταξύ των οποίων και η γερμανική «Χόχτιφ», που μετά τα Σπάτα επιδιώκει να παγιώσει τη θέση της στην κατασκευή των δημοσίων έργων στη χώρα μας...