ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Οχτώβρη 2001
Σελ. /40
ΥΓΕΙΑ
ΚΡΑΤΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΝΙΚΑΙΑΣ
Δυσλειτουργία λόγω υποχρηματοδότησης

Επίκαιρη Ερώτηση της Λ. Κανέλλη για τον υπουργό Υγείας

Τα οξύτατα προβλήματα που προκαλεί στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας η χρόνια υποχρηματοδότησή του από τον κρατικό προϋπολογισμό, με τις οδυνηρές συνέπειες που συνεπάγεται για τους ασθενείς, αλλά και τους εργαζόμενους σε αυτό, έφερε στη Βουλή η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε για τον υπουργό Υγείας Αλ. Παπαδόπουλο.

Είναι χαρακτηριστικό, αναφέρει η βουλευτής του ΚΚΕ, πως από τις 22/10/2001 και για μια βδομάδα έχει ανασταλεί η λειτουργία των τακτικών χειρουργείων, λόγω έλλειψης νοσηλευτικού προσωπικού, αλλά και προθεμάτων (τεχνικών αρθρώσεων) και αναλώσιμων υλικών, τα οποία δεν προμηθεύουν οι προμηθευτές επειδή το νοσοκομείο τους χρωστά μεγάλα ποσά. Εξάλλου, τονίζει, τρεις από τους κλιβάνους του νοσοκομείου είναι μονίμως εκτός λειτουργίας, αφού δε διατίθενται τα αναγκαία κονδύλια για την επισκευή τους, ενώ οι θάλαμοι που υπέστησαν ζημιές κατά το σεισμό του 1999 δεν έχουν επισκευαστεί ακόμη και έτσι από τότε δε λειτουργούν περίπου 35 κρεβάτια. Επιπλέον, το νέο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών που εγκαινιάστηκε το 1998 παραμένει στα θεμέλια, τα οποία έχουν ήδη πλημμυρίσει...

Καταλήγοντας, η βουλευτής του ΚΚΕ ερωτά τον υπουργό ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε άμεσα να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα που δημιουργούν στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας μια τραγική κατάσταση, η οποία είναι σε βάρος τόσο των ασθενών, όσο και του ιατρικού, του νοσηλευτικού και του τεχνικού, διοικητικού προσωπικού που πραγματοποιεί κινητοποιήσεις.

Αγριο απογευματινό χαράτσι

Ετοιμη για υπογραφή η υπουργική απόφαση για τις αμοιβές στα απογευματινά ιατρεία των νοσοκομείων

Αγριο χαράτσι για τους ασφαλισμένους και τα ταμεία αποτελεί η υπουργική απόφαση για τη λειτουργία των απογευματινών ιατρείων που είναι έτοιμη και στάλθηκε απ' τον υπουργό Υγείας Αλ. Παπαδόπουλο σε φορείς για να κάνουν παρατηρήσεις τιμολογιακού χαρακτήρα. Ταυτόχρονα η λειτουργία των απογευματινών ιατρείων ανοίγει διάπλατα τη λεωφόρο της ιδιωτικοποίησης των παρεχόμενων υπηρεσιών και τα νοσοκομεία θα παραμείνουν δημόσια μόνο κατ' όνομα.

Το σχέδιο της υπουργικής απόφασης φέρει τον ψευδεπίγραφο τίτλο της «ολοήμερης λειτουργίας των νοσοκομείων και καθορισμός της αμοιβής για επίσκεψη σε απογευματινό ιατρείο καθώς και του ποσοστού που κατανέμεται στο προσωπικό που απασχολείται στην ολοήμερη λειτουργία». Τα απογευματινά ιατρεία θα λειτουργήσουν από την 1.1.2002 και οι επισκέψεις αναγράφονται σε ευρώ. (Οι μετατροπές έγιναν με βάση 1 Ευρώ = 340,75 δραχμές).

Ο ασφαλισμένος καλείται να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να συντομεύσει το χρόνο της αναμονής και να έχει το γιατρό της επιλογής του. Δηλαδή ο άρρωστος πολίτης καλείται να πληρώσει την ταλαιπωρία της αναμονής για την οποία δεν είναι υπεύθυνος ο ίδιος αλλά το κράτος, το οποίο ποτέ δεν ολοκλήρωσε τις υπηρεσίες υγείας ώστε να υπάρχει απρόσκοπτη πρόσβαση.

Οι ασθενείς θα καταβάλουν στο νοσοκομείο άμεσα την αμοιβή για την επίσκεψη στο απογευματινό ιατρείο. Ολες οι υπόλοιπες πράξεις, εργαστηριακές εξετάσεις, χειρουργικές επεμβάσεις κλπ. καλύπτονται από τον ασφαλιστικό φορέα, σύμφωνα με τις ισχύουσες ρυθμίσεις.

Οι ασθενείς θα παίρνουν αποδείξεις από το νοσοκομείο και θα μπορούν να εισπράξουν το ποσό που δικαιούνται απ' το ταμείο του -εφόσον το ταμείο τους έχει παρόμοια απόφαση. Σε περίπτωση που το ασφαλιστικό του ταμείο δεν έχει τέτοια απόφαση τότε όλο το ποσό θα το επιβαρύνονται οι ασθενείς. (Στον Πίνακα που δημοσιεύουμε φαίνονται τα ποσά των επισκέψεων ανά βαθμίδα γιατρού και κατηγορία ειδικοτήτων).

Ταυτόχρονα με την ίδια απόφαση καθιερώνεται νοσηλεία τριών ταχυτήτων με γεωγραφικά κριτήρια: Τα νοσοκομεία της πρώτης ταχύτητας ανήκουν στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης. Τα νοσοκομεία της δεύτερης ταχύτητας βρίσκονται σε πόλεις, εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης, που έχουν ιατρικές σχολές και της τρίτης ταχύτητας στις υπόλοιπες πόλεις της χώρας.

Υπάρχει και μια άλλη διαφοροποίηση με βάση τις ειδικότητες, όπως φαίνεται και στον Πίνακα. Οι επισκέψεις στις χειρουργικές ειδικότητες - εκεί δηλαδή που υπάρχουν οι μεγάλες λίστες - είναι ακριβότερες κατά 45% απ' τις άλλες ειδικότητες.

Στο απογευματινό ωράριο μπορούν να διενεργούνται μικρές λειτουργικές επεμβάσεις εντός ή εκτός του χειρουργείου, που δεν απαιτούν νοσηλεία και σε νοσηλευόμενους ασθενείς επεμβάσεις μικρής και μεσαίας βαρύτητας.

Η μικρή επέμβαση εντός ή εκτός του χειρουργείου, που δεν απαιτεί νοσηλεία θα στοιχίζει 17,037 δραχμές (50 ευρώ). Για τους νοσηλευόμενους ασθενείς η μικρή επέμβαση θα στοιχίζει 34.075 δραχμές και η μεσαία επέμβαση θα στοιχίζει 51.112.

Με την απόφαση αυτή δημιουργείται η κατευθυνόμενη νοσηλεία ασθενών μέσα στα νοσοκομεία προς τα απογευματινά ιατρεία για να υπάρχουν αυξημένα έσοδα απ' τα ταμεία και τους ασθενείς με απρόβλεπτες διαστάσεις στη λειτουργία των ίδιων των νοσοκομείων και στην ποιότητα των υπηρεσιών.

Οι δήθεν ασφαλιστικές δικλείδες που μπαίνουν αποτελούν απλώς πρόσχημα και συγκάλυψη των επιδιωκόμενων σκοπών που είναι η μετάθεση της νοσηλείας στις τσέπες των ασθενών, η απαλλαγή του κρατικού προϋπολογισμού απ' τις κοινωνικές δαπάνες και η λειτουργία των νοσοκομείων ως επιχειρήσεων.

Το «προϊόν» και οι κατανομές

Το σχέδιο της υπουργικής απόφασης έχει δέκα άρθρα και, μεταξύ των άλλων, προβλέπει:

  • Προϋπόθεση, ώστε ένας γιατρός να διενεργεί απογευματινό ιατρείο ή εργαστήριο, είναι να διενεργεί αντίστοιχο ιατρείο ή εργαστήριο το πρωί. Σε κάθε περίπτωση, ο αριθμός των περιστατικών που αντιμετωπίζονται το απόγευμα δεν πρέπει να υπερβαίνει τον αντίστοιχο αριθμό των περιστατικών που αντιμετωπίζονται στο τακτικό ωράριο.
  • Στον Πίνακα που δημοσιεύουμε φαίνονται οι ειδικότητες που μπορούν να κάνουν απογευματινό ιατρείο. Σε νοσοκομεία με λιγότερα από 200 κρεβάτια μπορούν να κάνουν ιατρείο όλοι οι ειδικευμένοι γιατροί σε αυτά.
  • Στο νοσοκομείο δημιουργείται ειδικός λογαριασμός, όπου κατατίθενται οι αμοιβές απ' τα απογευματινά ιατρεία και στη συνέχεια το «προϊόν» - όπως αναφέρεται στην απόφαση - κατανέμεται μεταξύ γιατρών και νοσοκομείου ως εξής:

- Οι γιατροί παίρνουν το 60% και το 40% παρακρατείται από το νοσοκομείο.

Ο πρώτος χειρούργος παίρνει το 40% του ποσού ανά πράξη, ο αναισθησιολόγος λαμβάνει το 20%, και ο δεύτερος και ο τρίτος χειρούργος, αν υπάρχει, λαμβάνουν 10% του ποσού έκαστος.

Το νοσοκομείο παρακρατεί 20% του ποσού ανά πράξη.

Στις εργαστηριακές εξετάσεις οι κατανομές είναι 30% για τους γιατρούς και 70% για το νοσοκομείο, ενώ στα εργαστήρια απεικόνισης και πυρηνικής ιατρικής η κατανομή είναι 40% για τους γιατρούς και 60% για το νοσοκομείο.

Ακόμα, η απόφαση προβλέπει ότι από το «προϊόν» του ειδικού λογαριασμού, το νοσηλευτικό, τεχνολογικό, διοικητικό και λοιπό προσωπικό θα παίρνει 2.725 (8 ευρώ).

Οδηγεί στην προ-ΕΣΥ περίοδο

Πολλές ήταν οι αναφορές του υπουργού Υγείας Αλ. Παπαδόπουλου στο νόμο 1397/1983 (με τον οποίο θεσμοθετήθηκε το Εθνικό Σύστημα Υγείας που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ) όταν παρουσίασε το σχέδιο για την «Υγεία του Πολίτη» στις 28.7.2000. Τότε, όπως και στη συνέχεια, ο υπουργός Υγείας μίλησε για διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα και την ολοκλήρωση του συστήματος υγείας.

Ομως τόσο οι νόμοι που ψήφισε όσο και τα νομοσχέδια που ετοιμάζει κατεδαφίζουν ό,τι απόμεινε από το δημόσιο σύστημα υγείας, ενώ με την απόφαση -αν την υπογράψει τελικά και τη θέσει σε εφαρμογή- για τα απογευματινά ιατρεία οδηγεί στην προ-ΕΣΥ περίοδο.

«Η δυνατότητα των γιατρών να εξασκούν ιδιωτικά την ιατρική παράλληλα με την κατοχή θέσης στα νοσοκομεία ή στους ασφαλιστικούς οργανισμούς οδηγούσε αναπόφευκτα σε καταστρατηγήσεις σε σημείο ώστε τα νοσοκομεία να λειτουργούν σαν ιδιωτικές κλινικές για την εξυπηρέτηση της ιδιωτικής πελατείας των γιατρών» ανέφερε η εισηγητική έκθεση του νόμου 1397 που κατατέθηκε στη Βουλή στις 10 Αυγούστου 1983.

Αυτά για την ιστορία! Για να μη δημιουργούνται εντυπώσεις ότι πάμε και μπροστά...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ