Αντίστοιχα, με επιστολή τους στη διοίκηση και στον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ θέτουν τα φλέγοντα ζητήματα που αντιμετωπίζουν.
Το πρώτο ζήτημα που θίγουν είναι η κατάσταση του μπαλέτου, του μοναδικού κρατικού συνόλου μπαλέτου της χώρας μας, που έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο. «Κύρια η ευθύνη των κυβερνήσεων που έφεραν αλλαγές στο συνταξιοδοτικό τους με άνοδο των ορίων συνταξιοδότησης στα 67 χρόνια!!! Συγχρόνως, η νέα γενιά χορευτών, που απαιτούνται για την ανανέωση του μπαλέτου, προσλαμβάνονται με ελαστικές σχέσεις εργασίας σε συνθήκες εντατικοποίησης, όπου ο προγραμματισμός του θεάτρου δεν προβλέπει την αναγκαία ξεκούραση που απαιτείται για την αποκατάσταση του σώματος, καθιστώντας τους επιρρεπείς σε τραυματισμούς από πολύ νέα ηλικία. Ταυτόχρονα, ως διοίκηση του θεάτρου, αρνείστε να υπογράψετε Συλλογική Σύμβαση για το τμήμα του μπαλέτου, για να μπορείτε να επιβάλλετε σε ατομικό επίπεδο στους χορευτές να αποδεχθούν ακόμα πιο δυσμενείς όρους εργασίας».
Από παλιότερη κινητοποίηση |
Στα παραπάνω προστίθενται οι καθηλωμένοι μισθοί, η ανασφάλεια που δημιουργεί το καθεστώς εργαζομένων πολλών ταχυτήτων και της κάλυψης των αναγκών με ενοικιαζόμενους εργαζόμενους μέσω εργολαβικών εταιρειών, καθώς και η υποστελέχωση πολλών τμημάτων, που οδηγεί σε υποβάθμισή τους αλλά και σε εντατικοποίηση της εργασίας, δημιουργώντας τις συνθήκες για εργατικά ατυχήματα. Το σωματείο αναφέρεται στο σοβαρό εργατικό ατύχημα μηχανικού σκηνής το περασμένο διάστημα.
Οπως σημειώνει το σωματείο στην επιστολή του, «η έλλειψη σχεδίου για φροντίδα ανάπτυξης εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, υποδομών, ειδικευμένου καλλιτεχνικού προσωπικού, εγχώριων λυρικών τραγουδιστών που μπορούν να στηρίξουν τις υψηλές απαιτήσεις των παραγωγών, διαμορφώνουν ένα περιβάλλον που οδηγεί τους εργαζόμενους σε ματαίωση, σε μειωμένη όρεξη για δουλειά, έλλειψη συλλογικότητας και διάθεσης για αυτοβελτίωση, σε αποξένωση από τον σκοπό του θεάτρου στην κοινωνία. Γιατί ενώ η όπερα αποτελεί την πιο λαϊκή, ευπρόσιτη μορφή λόγιας μουσικής, μέσα στην οποία εμπλέκονται πολλά είδη τέχνης (συμφωνική μουσική, θέατρο, ποίηση, λυρικό τραγούδι, χορός κ.ά.), αποκλείονται τα λαϊκά στρώματα από την προσέγγιση του λυρικού θεάτρου, εξαιτίας της ιδιωτικο-οικονομικών χαρακτηριστικών λειτουργίας της ΕΛΣ».
Καταλήγοντας το σωματείο απαιτεί:
«Προσλήψεις για κάλυψη των αυξημένων αναγκών του θεάτρου και μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων. Επαναπρόσληψη των για εκδικητικούς λόγους απολυμένων συναδέλφων. Κατάργηση των εργολαβικών εταιρειών ενοικίασης εργαζομένων.
Υπογραφή ΣΣΕ για το τμήμα του μπαλέτου.
Την επαναφορά της συνταξιοδότησης των χορευτών και των ηθοποιών μελοδραματικού θεάτρου στα προηγούμενα όρια.
Αποζημίωση απόλυσης ή συνταξιοδότησης σύμφωνα με τον Ν.966/79 για όλους τους εργαζόμενους.
Υλοποίηση της απόφασης (Ν. 5105/24 άρθρο 84) για μεταφορά των εργαζομένων της "Ορχήστρας των Χρωμάτων" στη Λυρική Σκηνή.
Να παρθούν αυξημένα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας σ' όλες τις εγκαταστάσεις του θεάτρου απέναντι σε σημαντικούς κινδύνους που δημιουργούν οι μεγάλες τεχνικές ανάγκες των παραγωγών.
Να σταματήσουν οι πειθαρχικές διώξεις με τα εξαντλητικά πρόστιμα και το μεθοδευμένο "φόρτωμα" των ατομικών φακέλων όσων τολμούν να καταγγέλλουν προϊσταμένους τους.
Ιδρυση δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης τεχνικών θεάτρου.
Αύξηση των ζωνών φτηνών εισιτήριων σ' όλες τις παραγωγές, για να έχουν πρόσβαση οι χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι και οι οικογένειές τους».
Σε ανακοίνωσή του το Σωματείο απαντά και σε όσα ψευδή διαδίδουν οι εργοδότες:
«Οι διαπραγματεύσεις του ΣΕΗ γίνονταν από την πρώτη στιγμή με τις Ενώσεις και όχι με τον κάθε ξεχωριστό εργοδότη. Και από τη μεριά του ΣΕΗ ήταν σαφές από την αρχή ότι τη Σύμβαση τη διαπραγματευόμαστε με τις Ενώσεις, με τις οποίες και συζητήσαμε και καταλήξαμε στο περιεχόμενο, ακριβώς επειδή στόχος του Σωματείου είναι να πετύχει μια κλαδική Σύμβαση που θα ισχύει όπου κι αν εργαζόμαστε.
Τα νομικά επιχειρήματα που επικαλείται η ΕΝΘΕΠΑ ως Ενωση δεν ευσταθούν. Μια χαρά μπορεί να υπογράψει και να δεσμεύσει τα μέλη της ώστε να εφαρμόζουν τη Σύμβαση από την επόμενη μέρα της υπογραφής.
Οι συγκεκριμένοι εργοδότες που θέλουν να υπογράψουν - όπως λένε - αποτελούν μια μικρή μερίδα της Ενωσης. Αναρωτιόμαστε για ποιον λόγο οι ανακοινώσεις της ΕΝΘΕΠΑ υπογράφονται από το ΔΣ της και όχι από μεμονωμένους εργοδότες (όπως στην περίπτωση της Σύμβασης).
Είναι φανερό ότι οι εργοδότες, όταν έχουν απέναντί τους έναν οργανωμένο κλάδο, τότε εκπροσωπούνται ενιαία από την ένωσή τους, ενώ όταν είναι να υπογράψουν Σύμβαση, ξαφνικά υπάρχει κόλλημα.
Περιμένουμε λοιπόν όποια μέρα θέλει η ΕΝΘΕΠΑ να φέρει τη Σύμβαση με τη σφραγίδα της και την υποσημείωση ότι αφορά όλα της τα μέλη, και όχι 4 εργοδότες, όπως έκανε πριν την απεργία.
Ταυτόχρονα, δεν μπορεί να μας διαφύγει πως τα μέλη της Ενωσης στηρίζονται με εκατομμύρια από τις κρατικές επιδοτήσεις τόσα χρόνια, ενώ την ίδια στιγμή εκμεταλλεύονται τους ηθοποιούς με απλήρωτες και εξαντλητικές πρόβες, με άθλια συμφωνητικά που δεν διασφαλίζουν τους εργαζόμενους για το παραμικρό, και με παραστάσεις που ανεβοκατεβάζουν όποτε θέλουν.
Να θυμίσουμε ότι ποτέ δεν υπογράφηκε Σύμβαση, αλλά υποσχετικό, το οποίο θα εφάρμοζαν και οι ίδιοι μόνο αν γινόταν υποχρεωτική, μαζεύοντας το 50%+1 των παραγωγών (συμπεριλαμβανομένων και των μικρών ΑΜΚΕ). Κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ πράξη. Σε αυτό αποσκοπούν και με την τωρινή τους στάση, καθώς η Σύμβαση που λένε πως θα υπογράψουν κάποιοι λίγοι εργοδότες δεν είναι Συλλογική Σύμβαση αλλά πλαίσιο, όπως το ονομάζουν, με σημείωση εφαρμογής το τέλος του 2026. Πρακτικά αποδεικνύεται ότι δεν θέλουν να υπογράψουν και να εφαρμόσουν τα δίκαια αιτήματά μας!».
Στις 19.00 στο θέατρο «Νους»
Η συγκεκριμένη διασκευή του έργου ανέβηκε στο Στέκι Πολιτισμού του 51ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» από τη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ.
Η παρουσίαση του συγκεκριμένου επίκαιρου έργου μπορεί να δυναμώσει τον προβληματισμό, τη συζήτηση για τη διέξοδο από τη βαρβαρότητα της αστικής εξουσίας και τα προβλήματα που γεννά καθημερινά το σάπιο σύστημα της εκμετάλλευσης. Αποτελεί ένα έργο που δεν ανήκει στο παρελθόν, αλλά έχει τη δύναμη να μιλά για το τώρα.
Για προσκλήσεις οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στις Οργανώσεις της ΚΝΕ.