ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Δεκέμβρη 2025
Σελ. /28
Ν' ανέβουμε ακόμα ψηλότερα

Σύντροφοι, διάβασα με προσοχή τις Θέσεις της ΚΕ του Κόμματός μας και γενικά συμφωνώ. Οι Θέσεις ασχολούνται με όλα τα ζητήματα που αφορούν τα λαϊκά στρώματα. Στέλνω κι εγώ τις δικές μου σκέψεις και παρατηρήσεις. Είναι γνωστό σε τι κοινωνία ζούμε. Αγριας εκμετάλλευσης. Οι ανάγκες των εργαζομένων συνεχώς διευρύνονται. Δεν ικανοποιούνται όμως. Γιατί; Την απάντηση μας τη δίνει ο Καρλ Μαρξ στο Κεφάλαιο: «Η συσσώρευση πλούτου στον ένα πόλο, είναι ταυτόχρονα συσσώρευση αθλιότητας, βασάνου εργασίας, σκλαβιάς, αμάθειας, αποκτήνωσης και ηθικής κατάπτωσης στον αντίπαλο, δηλαδή στην πλευρά της τάξης που παράγει με τη μορφή κεφαλαίου, το δικό της προϊόν».

Στον καπιταλισμό, το κεφάλαιο είναι που καθορίζει τι και πόσο θα παραχθεί, με στόχο μόνο το κέρδος και όχι τις ανάγκες του λαού.

Τελευταία ακούμε διάφορα, ανιστόρητα και αντιεπιστημονικά. Οτι θα έχουμε κοινωνική πρόοδο με την ανάπτυξη της Επιστήμης και της Τεχνολογίας, λες κι αυτή είναι ανεξάρτητη απ' το ταξικό πλαίσιο μέσα στο οποίο συντελείται.

Η εργατική τάξη έχει στα χέρια της τεράστια δύναμη, αρκεί ν' αντιληφθεί ότι: «Το κεφάλαιο είναι νεκρή εργασία, που σαν βρικόλακας ζει μόνο ρουφώντας αίμα της ζωντανής εργασίας. Και όσο πιο πολύ ζει, τόσο πιο πολύ αίμα ρουφάει» (Κ. Μαρξ).

Για να το καταλάβει αυτό και γενικά την πολιτική μας, πρέπει να γνωρίζει, να ασχολείται με την πολιτική. Υπάρχουν εμπόδια γι' αυτό. Τη θέλουν αμέτοχη, παθητική, με τη λογική της ανάθεσης. Αλλωστε ο τρόπος παραγωγής καθορίζει και την πολιτική και πνευματική διαδικασία της ζωής. Το «κοινωνικό είναι» καθορίζει την κοινωνική συνείδηση.

Βλέπουμε τα αστικά κόμματα να προσπαθούν να μην αντιληφθεί ο λαός τον πραγματικό ένοχο για τα δεινά του, που είναι το σάπιο σύστημα του κέρδους και της εκμετάλλευσης. «Να μην τα ρίχνουμε όλα στον καπιταλισμό», μας είπε στη Βουλή η «αριστερή» Κωνσταντοπούλου.

Η εργατική τάξη ακούει για «επανακρατικοποίηση», για «πτώση της κυβέρνησης», για «μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας ενάντια στην αισχροκέρδεια» κ.ά. Κάποιοι άλλοι ονομάζουν την πολιτική μας συμβιβασμένη, επειδή, όπως λένε, τα παραπέμπει όλα στον Σοσιαλισμό. Εμείς όμως έχουμε απαντήσεις για το σήμερα. Μπορούν να γίνουν ριζικές ανατροπές στην οικονομία και την πολιτική. Το Κόμμα πρέπει να 'χει κατά νου πώς ο λαός θα χειραφετηθεί και κυρίως η εργατική τάξη.

Γιατί αυτή θα πάρει τα μέσα παραγωγής και θα συμμετέχει ενεργά στην πολιτική εξουσία, με τελικό σκοπό την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Για να γνωρίζει λοιπόν η εργατική τάξη, πρέπει να ενημερώνεται και να διαβάζει.

Το Κόμμα συνεχώς τονίζει την αξία της μόρφωσης. Πρέπει να μελετάμε τον «Ριζοσπάστη», την ΚΟΜΕΠ και τα προοδευτικά βιβλία.

Σύντροφοι, οι αρχές του κομμουνισμού προϋποθέτουν τη διαμόρφωση της ολόπλευρα αναπτυγμένης προσωπικότητας κάθε μέλους της κοινωνίας. Στις Θέσεις τονίζεται ότι το Κόμμα θα προχωρήσει τα Επιστημονικά Συνέδρια για τη λογοτεχνία. Χαίρομαι που υποχωρεί σταδιακά η αντίληψη που είχε διαπιστωθεί στο 20ό Συνέδριο, ότι ο πολιτισμός αποτελεί διακοσμητικό στοιχείο της πολιτικής μας (σελίδα 115).

Η λογοτεχνία και η Τέχνη γενικότερα αποτελούν ένα μέσο για να γνωρίσουμε τον κόσμο. Είναι γνωστό ότι σε κάθε κοινωνία κυρίαρχες αντιλήψεις είναι οι αντιλήψεις της κυρίαρχης τάξης. Δυστυχώς, ένα μεγάλο μέρος κυρίως των νέων ανθρώπων απαξιώνει τη γνώση και τη μόρφωση. Είναι διαρκώς μόνο στο διαδίκτυο. Εκεί αναζητούν την αλήθεια, υποτιμώντας τη στέρεη αποκτημένη γνώση, τη διαμόρφωση τρόπου σκέψης και κριτικής προσέγγισης.

Εχουμε σήμερα και την τεχνητή νοημοσύνη. Πόσοι όμως αντιλαμβάνονται ότι αυτή δεν σκέφτεται όπως ο άνθρωπος; Απλά μετασχηματίζει κάποια δεδομένα σε άλλα δεδομένα. Δεν σκέφτεται πολιτικά, δεν θέτει σκοπούς με κοινωνικό περιεχόμενο, π.χ. αλλαγή συστήματος τρόπου παραγωγής. Εκτελεί ό,τι θέλει το κεφάλαιο.

Μόνο στον Σοσιαλισμό αυτή θα είναι ένα επιπλέον εργαλείο για την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών, με καλύτερο σχεδιασμό της παραγωγής. Θα υπάρχει περισσότερος ελεύθερος χρόνος, καλύτερο επίπεδο ζωής, θ' αναπτυχθούν οι τέχνες και οι επιστήμες. Σύντροφοι, υπάρχει μεγάλη ανάγκη να συζητιούνται διαρκώς οι θέσεις του Κόμματος για τη γυναικεία ισοτιμία και χειραφέτηση. Να τις γνωρίσουν οι νέες γυναίκες. Να βρούμε τρόπους να τις αγκαλιάσουμε και να τις εντάξουμε στους αγώνες. Να τις βοηθήσουμε να ξεφύγουν σταδιακά από αναχρονιστικές και αντιεπιστημονικές αντιλήψεις, που επιμελώς καλλιεργεί η άρχουσα τάξη, μαζί με τη θρησκεία, το όπιο του λαού.

Με λύπη διαπίστωσα ότι στις ΘΕΣΕΙΣ δεν υπάρχει αναφορά για τον ρόλο της θρησκείας στη συνείδηση του λαού. Κατά τη γνώμη μου, είναι σοβαρό αυτό το ζήτημα. Η ενίσχυση και εξάπλωση του επιστημονικού αθεϊσμού πρέπει να αποτελεί μόνιμη φροντίδα για το κίνημα και για όλες τις μαζικές και κοινωνικές οργανώσεις του. Είναι προϋπόθεση για την πνευματική και στη συνέχεια και την υλική του χειραφέτηση από την κυρίαρχη ιδεολογία. Μην ξεχνάμε, σύντροφοι, ότι στη Σοβιετική Ενωση, στα πανεπιστήμια, υπήρχε ξεχωριστή έδρα επιστημονικού αθεϊσμού. Θέλουμε τη συνείδηση της εργατικής τάξης μακριά από τη μυστικοποίηση της πραγματικότητας, μακριά από την αναζήτηση «λύσεων» που δεν στοχεύουν στην αλλαγή της κοινωνίας, αλλά στην παρηγοριά, στη μοιρολατρία και τελικά στην αποδοχή της υπάρχουσας κατάστασης. Ο Παύλος λέει τα εξής: «Πάσα ψυχή εξουσίας υπερεχούσης υποτασσέσθω. Ου γαρ εστίν εξουσία, ει μη από θεού. Αι δε ούσαι εξουσίας, υπό του θεού τεταγμέναι εισίν» (Προς Ρωμαίους επιστολή). Ιδού λοιπόν ο σκοταδισμός σε όλο του το μεγαλείο. Πρέπει να εντείνουμε την αθεϊστική μας προπαγάνδα, που είναι αναφαίρετο δικαίωμά μας. Εχουμε τη γνώση, έχουμε τα επιχειρήματα.

Ν' αγκαλιάσουμε με όλες μας τις δυνάμεις τον Μαρξισμό - Λενινισμό, που είναι αντίθετος με ιδεαλιστικές φιλοσοφικές αντιλήψεις, που απορρίπτουν τη δυνατότητα του ανθρώπου να γνωρίσει τον κόσμο. Είναι ξένος με τις μορφές του ανορθολογισμού στις μέρες μας και αφήνει την εργατική τάξη χωρίς όπλα στον αγώνα της να καταλάβει και να αλλάξει τον κόσμο. Πρέπει λοιπόν ο «Ριζοσπάστης» και όλα τα έντυπά μας να γίνουν ο καλύτερος φίλος και οδηγός μας.

Και κλείνω με τους στίχους μου.

ΒΙΒΛΙΟ: Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣ ΜΑΣ

Ξεκίνησες άνθρωπε, γλάρος κατάλευκος, / για το μακρύ της γνώσης το ταξίδι. / Κουραστικό και όμορφο συνάμα. / Και είδες μέσα στις σελίδες, / τη διαδρομή σου μέσα στην Ιστορία. / Είδες τη σκέψη και τον έρωτα για σένα. / Συντροφιά έκανες με γίγαντες / που δεν τους χωρούν οι τάφοι. / Ρίγησε η καρδιά σου μπροστά στο μεγαλείο. / Ενιωσες την απορία των προγόνων / μπρος στο βαθύ σκοτάδι. / Ξενύχτησες και συ με κείνους / που στα δάκρυα την πένα βούτηξαν. / Με αηδία έφτυσες καταγής / θωρώντας των νάνων το χορό. / Αξιος εσύ, που αγκάλιασες τη γνώση. / Αξιος εσύ, που ανάμεσα από λαβύρινθους πέρασες, / ποδοπατώντας τις Σειρήνες. / Εσύ που γνώρισες πώς γκρεμίζονται / οι ψεύτικοι θεοί. / Πώς ανεβαίνουν σκαλί - σκαλί οι σκλάβοι / και φτάνουν στα ύψιστα τα βάθρα. / Αξιος εσύ! Εζησες χίλιες ζωές!!

Εύχομαι επιτυχία στο Συνέδριό μας.


Βούλα Χολόνδοσλη
Κομματική Οργάνωση Σερρών του ΚΚΕ

Σκέψεις για τις Θέσεις

Αγαπητές και αγαπητοί,

Οι Θέσεις για το 22ο Συνέδριο δείχνουν έναν συνδυασμό συνέπειας, αυτοπεποίθησης και φιλοδοξίας - με στόχο να ενισχύσουν το Κόμμα μας ως πραγματική δύναμη στην ταξική πάλη. Η έμφαση στον ποιοτικό μετασχηματισμό των Οργανώσεων, στην ιδεολογική πάλη και στη μακροπρόθεσμη στρατηγική είναι από τα πιο θετικά στοιχεία. Ωστόσο, η εφαρμοσιμότητα αυτών των Θέσεων σε ένα περιβάλλον όπου η κοινωνία αλλάζει πολύ γρήγορα - και όπου η πίεση για άμεσα αποτελέσματα είναι μεγάλη - θα δοκιμαστεί. Η μεγάλη πρόκληση θα είναι να μη μείνουν οι κατευθύνσεις στα χαρτιά, αλλά να γίνουν εργαλείο καθημερινής δουλειάς, με σταθερή παρουσία σε κινήματα, συνδικάτα και λαϊκές κινητοποιήσεις.

Η ΚΕ σωστά υπογραμμίζει ότι η κομματική οικοδόμηση πρέπει να είναι πολύπλευρη, όχι μόνο ποσοτική αλλά και ποιοτική. Χρειάζεται καλύτερη λειτουργία των Οργανώσεων, καλύτερη καθοδήγησή τους (υποδομές εκπαίδευσης στελεχών;) και ποιοτικές παρεμβάσεις για πιο ενεργή παρουσία στο κίνημα, στενότερη σύνδεση με διάφορες κοινωνικές ομάδες (εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι, αγρότες, γυναίκες, νέοι). Χρειάζεται αυξημένη προσοχή γιατί η μεγάλη έμφαση στα εσωκομματικά και στην καθοδήγηση μπορεί να οδηγήσει σε εσωστρέφεια, όπου το Κόμμα απαντά κυρίως στα δικά του όργανα, και όχι στην κοινωνία.

Στην εποχή μας απαιτείται μεγαλύτερη έμφαση στην ενίσχυση της ιδεολογικής πάλης με το αστικό/καπιταλιστικό σύστημα, τις αντιφάσεις του (ταξικές συγκρούσεις, τεχνολογικές μεταβολές, «πράσινη - ψηφιακή μετάβαση») και στην αντιμετώπιση της γάγγραινας που λέγεται «εκσυγχρονισμός» του αστικού κράτους. Το Κόμμα παραμένει η μόνη πραγματικά αντισυστημική λαϊκή έκφραση (δεν εντάσσεται σε κυβερνητικές συνεργασίες εντός του καπιταλισμού, ως μορφή διαχείρισής του).

Πρέπει να ενισχύσουμε περαιτέρω τη συμμαχία των εργαζομένων με τα μεσαία στρώματα που πλήττονται - αγρότες, μικροεπαγγελματίες κ.ά. - και να παλέψουμε για αιτήματα που αγγίζουν την καθημερινότητα (εισόδημα, Υγεία, Παιδεία, υποδομές). Να γεφυρώσουμε τον μαρξισμό - λενινισμό με τα καθημερινά προβλήματα των εργαζομένων, το εισόδημα, την Υγεία, την κατοικία, τις επιπτώσεις της κρίσης, τις τεχνολογικές μεταβολές, την περιβαλλοντική κρίση. Το γεγονός ότι σημαντικό κομμάτι των νέων στρατολογιών αφορά νέους, γυναίκες κ.ά. μπορεί να ενισχύσει τη φρεσκάδα και τη δυναμική των δυνάμεών μας - εφόσον αυτές ενσωματωθούν ουσιαστικά και μετατραπούν σε πραγματική επιρροή σε συνδικάτα, εργατικά κινήματα και λαϊκές κινητοποιήσεις.

Σκέφτομαι ότι η πλήρης άρνηση συνεργασιών (ή ανοχή) με κυβερνήσεις στο πλαίσιο του καπιταλισμού μπορεί να περιορίζει την άμεση δυνατότητα επηρεασμού πολιτικών που αφορούν τα λαϊκά στρώματα, ειδικά σε κρίσιμες στιγμές. Είναι μια επιλογή που σίγουρα ενέχει κόστος, αποξενώνοντας ένα μέρος του κόσμου που επιδιώκει «ρεαλιστικές λύσεις» σε άμεσες ανάγκες. Οταν το Κόμμα αυτοτοποθετείται πολύ αυστηρά απέναντι σε οποιοδήποτε άλλο κόμμα ή ρεύμα της «αριστεράς» που θεωρεί ως οπορτουνιστικό, ελλοχεύει ο κίνδυνος να μην μπορεί να αξιοποιήσει δυναμικές συνεργασίες ή συμμαχίες (στο κίνημα) που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την επιρροή του σε κρίσιμες μάχες.

Στη σύγχρονη εποχή (ψηφιοποίηση, κλιματική κρίση, παγκοσμιοποίηση, μεταβολές στην εργασία) θέτονται δύσκολα θεωρητικά ζητήματα. Οι θέσεις μας πρέπει να είναι ευέλικτες και διαλεκτικές ώστε να ανταποκρίνονται στην εξέλιξη των κοινωνιών και όχι να καταλήγουν σε ακαμψίες ή αναχρονισμούς.

Η στρατηγική μας είναι συνεπής με τον μαρξισμό - λενινισμό, σωστά επιμένοντας στη λογική του «σοσιαλιστικού μετασχηματισμού» ως μοναδική ρεαλιστική διέξοδο για τα λαϊκά στρώματα, αλλά εξαιρετικά μακροπρόθεσμη που δύσκολα επικοινωνείται σε μια κοινωνία που ζητά άμεσα αποτελέσματα. Αντίθετα, οι «εύκολες» μεταρρυθμιστικές προσεγγίσεις (τύπου ΣΥΡΙΖΑ ή Podemos) αποδείχθηκαν ανεπαρκείς, αφού η κυβερνητική συμμετοχή οδήγησε σε υποχώρηση των ριζοσπαστικών στόχων (π.χ. Μνημόνια 2015). Είναι σωστή η διάγνωση του κινδύνου ενσωμάτωσης, αλλά υστερούμε στο ενδιάμεσο σχέδιο - δηλαδή ποια «γέφυρα» οδηγεί από τους καθημερινούς αγώνες στην επαναστατική αλλαγή. Μόνο εμείς επιμένουμε να απορρίπτουμε κάθε κυβερνητική συμμετοχή ή μεταβατικές μορφές διαχείρισης του καπιταλισμού. Θεωρούμε και σωστά ότι οι κοινωνικοί αγώνες πρέπει να στοχεύουν στην ανατροπή της εξουσίας του κεφαλαίου, όχι στη «βελτίωση» του συστήματος.

Η καλή και ισχυρή παρουσία μας σε εργατικά σωματεία (ΠΑΜΕ), φοιτητικούς χώρους και λαϊκές κινητοποιήσεις (Ενέργεια, Υγεία, πόλεμος), δεν μεταφράζεται σε εκλογική δύναμη και σε πολιτική ηγεμονία. Οι σοσιαλδημοκρατικές δυνάμεις (ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ κ.λπ.) έχουν μεγαλύτερη θεσμική επιρροή, αλλά περιορισμένη ή ανύπαρκτη κινηματική δράση. Οι ριζοσπαστικές ευρωπαϊκές «αριστερές» δυνάμεις (π.χ. Die Linke, NPA, Rifondazione) έχουν παρόμοια προβλήματα: Ισχυρές οργανώσεις βάσης, αλλά μικρή απήχηση σε μη πολιτικοποιημένα στρώματα. Εχουμε εξαιρετική δυσκολία να εκφράσουμε «πλατιές» κοινωνικές ομάδες (π.χ. νέους επιστήμονες, ψηφιακούς εργαζόμενους, αστικές μεσαίες τάξεις). Το ΠΑΜΕ ή η ΚΝΕ λειτουργούν αποτελεσματικά, αλλά το μήνυμα του Κόμματος συχνά δεν ξεπερνά τον πυρήνα των ήδη πεπεισμένων.

Το Κόμμα κράτησε καθαρό μαρξιστικό πυρήνα, αλλά δεν έχει ακόμη αναπτύξει σύγχρονη θεωρητική γλώσσα για νέα πεδία εκμετάλλευσης (τεχνητή νοημοσύνη, gig economy, οικολογική κρίση). Αυτό μπορεί να κάνει το μήνυμά μας να φαίνεται «παλαιάς εποχής», παρότι οι αναλύσεις του για το κεφάλαιο είναι επίκαιρες. Ενα κόμμα που θέλει να ηγηθεί σε συνθήκες ψηφιακού καπιταλισμού, ίσως χρειάζεται νέες θεωρητικές γέφυρες χωρίς να θυσιάζει την ταξική οπτική. Η «γραμμή» μας είναι αδιαπραγμάτευτα αντικαπιταλιστική, συνεπώς δύσκολα υλοποιήσιμη στις παρούσες συνθήκες εξουσίας. Ωστόσο, προτείνουμε και ρεαλιστικά αιτήματα (π.χ. σταθερό ωράριο, δημόσια Υγεία, κατάργηση ΦΠΑ σε βασικά αγαθά) που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως «σκαλοπάτια» για ταξική αφύπνιση, συσπειρώνοντας πλατύτερες μάζες.

Το ΚΚΕ ήταν και είναι ειλικρινές: Δεν υπόσχεται «διαχείριση με ανθρώπινο πρόσωπο», αλλά ανατροπή. Αυτή η στάση μπορεί να φαίνεται όμως μη ρεαλιστική (ουτοπία) στο πλατύ εκλογικό ακροατήριο, που ζητά άμεσα οφέλη και όχι ιστορική ανατροπή. Εδώ κρίνεται η ικανότητα του Κόμματός μας να μεταφράσει τον σοσιαλιστικό στόχο σε καθημερινή πολιτική δράση χωρίς να προδώσει τη στρατηγική του.

Συμπέρασμα

Το ΚΚΕ παραμένει ο πιο συνεπής και ιδεολογικά καθαρός κομμουνιστικός φορέας στην Ευρώπη, αλλά η πρόκλησή μας είναι να επανερμηνεύσουμε τον σοσιαλισμό στον 21ο αιώνα, να τον συνδέσουμε με την τεχνολογική εργασία, τα περιβαλλοντικά ζητήματα και τις κοινωνικές ανισότητες της ψηφιακής εποχής. Αν το 22ο Συνέδριο κατορθώσει να κάνει αυτή τη σύνδεση χωρίς να χάσει την ιδεολογική του ραχοκοκαλιά, θα σηματοδοτήσει ποιοτικό άλμα για το κίνημα στην Ελλάδα.


Κωνσταντίνος Χρ. Ντουνιάς

Πρόταση

Πριν 15 χρόνια το Τμήμα Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών διεξήγαγε έρευνα για την κυκλοφορία των εφημερίδων.

Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας ήταν ότι το εβδομαδιαίο περιοδικό για τις έφηβες «Κατερίνα» είχε μεγαλύτερη κυκλοφορία από τις καθημερινές εφημερίδες και ότι δεν διαβάζει κανείς την καθημερινή εφημερίδα.

Ας έρθουμε στα δικά μας, τώρα. Ο καθημερινός «Ριζοσπάστης» έχει κυκλοφορία 1300 φύλλα. Κυκλοφορία που φανερώνει ότι κύρια τα στελέχη του ΚΚΕ αγοράζουν «Ριζοσπάστη». Ο «Ριζοσπάστης του Σαββατοκύριακου» έχει τις πρώτες θέσεις στην κυκλοφορία, χάρη στις εξορμήσεις των ΚΟ του ΚΚΕ.

Προτείνω να κλείσει ο καθημερινός «Ριζοσπάστης» και να υπάρχει μόνο του Σαββατοκύριακου και να δημιουργηθεί ένα κομματικό τηλεοπτικό κανάλι πανελλήνιας εμβέλειας.

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία.


Παναγιώτης Νικολού



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ