ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Αυγούστου 2001
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η κυβέρνηση απαγορεύει την πολιτική αφίσα!

Με πρόσχημα το περιβάλλον, περιορίζει την ελεύθερη κίνηση ιδεών, καταργώντας ενοχλητικές αφίσες και αεροπανό. Χτες κατέθεσε στη Βουλή νομοσχέδιο που «ρυθμίζει» τα σχετικά με την υπαίθρια διαφήμιση

Τον περιορισμό της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, κυρίως αυτών που «χτυπούν» την κυρίαρχη ιδεολογία, «εγγυάται» το νομοσχέδιο με τίτλο «Υπαίθρια διαφήμιση, Συμπολιτείες Δήμων και Κοινοτήτων και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε χτες στη Βουλή και αναμένεται να συζητηθεί στα μέσα Σεπτέμβρη. Στο όνομα της προστασίας του περιβάλλοντος και του ελέγχου της εμπορικής διαφήμισης, η κυβέρνηση επιχειρεί να εξαφανίσει την πολιτική αφίσα, τα πανό και αεροπανό, που αποτελούν για τα μικρότερα κόμματα ή δυνάμεις το μοναδικό, πολλές φορές, «όπλο» που έχουν στα χέρια τους ώστε να ενημερώσουν την κοινή γνώμη για τις απόψεις τους.

Αντίθετα, αναμένεται η «πριμοδότηση» των μεγάλων διαφημιστικών εταιριών, οι οποίες θα μπορούν από θέση οικονομικής ισχύος να «κλείνουν» τους χώρους που θα προσδιορίζουν οι δήμοι για την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων. Κάτι που διευκολύνεται από το γεγονός ότι οι υπαίθριοι και κοινόχρηστοι χώροι θα παραχωρούνται μετά από πλειστηριασμό, ενώ την άδεια θα δίνει ο δήμαρχος. Ο ρόλος του Δημοτικού Συμβουλίου - στο οποίο εκπροσωπούνται και οι απόψεις των μικρότερων κομμάτων ή παρατάξεων, όσο βέβαια το επιτρέπει το καλπονοθευτικό εκλογικό σύστημα ανάδειξης του Σώματος - περιορίζεται στον καθορισμό των χώρων προβολής υπαίθριας διαφήμισης.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ως υπαίθρια διαφήμιση ορίζεται η «προβολή, με οποιονδήποτε τρόπο και μέσο, μηνυμάτων κάθε μορφής, για την προώθηση εμπορικών και επαγγελματικών σκοπών, καθώς και πολιτικών, κοινωνικών ή άλλων συναφών αρμοδιοτήτων». Μ' αυτή την έννοια υπαίθριες είναι οι έντυπες, οι χειρόγραφες, οι φωτεινές και ηλεκτρονικές διαφημίσεις που τοποθετούνται σε κοινόχρηστους χώρους, σε ιδιωτικά κτίρια ή οικόπεδα, στον αέρα, σε λιμάνια, σταθμούς ή οχήματα τρένων, αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης, γήπεδα, στάσεις αστικών και υπεραστικών λεωφορείων και περίπτερα.

Και λογοκρισία

Η προβολή της υπαίθριας διαφήμισης επιτρέπεται μόνο σε ειδικά πλαίσια που τοποθετούνται σε συγκεκριμένους χώρους, για τη χρήση των οποίων ο διαφημιζόμενος θα πρέπει να καταβάλλει τέλος. Η όλη διαδικασία θα γίνεται ουσιαστικά με βάση τους κανόνες μίσθωσης δημοσίων ακινήτων, με αποτέλεσμα να «κερδίζει» όποιος έχει τα περισσότερα χρήματα ή τα μεγαλύτερα κόμματα. Με λίγα λόγια, τα μικρότερα κόμματα, δυνάμεις ή εργατικές οργανώσεις θα δυσκολευτούν να «διαφημιστούν» αφού τα «πόστα» θα έχουν πιάσει οι μεγάλες εταιρίες. Προετοιμάζεται έτσι η εξαφάνιση της πολιτικής αφίσας. Σ' αυτό συντείνει η δυνατότητα που δίνει το νομοσχέδιο στην κυβέρνηση να προσδιορίζει και να ελέγχει το περιεχόμενο των προβεβλημένων μηνυμάτων. Συγκεκριμένα, ορίζεται πως με Υπουργική Απόφαση «καθορίζονται οι προϋποθέσεις, οι προδιαγραφές και η διαδικασία τοποθέτησης των επιγραφών, καθώς και η μορφή του περιεχομένου τους και κάθε άλλο σχετικό θέμα». Στο νομοσχέδιο βέβαια δε διευκρινίζεται αν τα κόμματα ή οργανώσεις θα αντιμετωπιστούν ως διαφημιζόμενοι ή ως «νομικά πρόσωπα που επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς», για τα οποία προβλέπεται απαλλαγή από την καταβολή τέλους διαφήμισης. Βέβαια, ακόμα και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει καμία εγγύηση πως ο χώρος και ο χρόνος προβολής διαφήμισης που θα παραχωρηθεί θα είναι επαρκείς. Η παραχώρηση πάντως και σε αυτή την περίπτωση, δηλαδή χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα, δε γίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο αλλά από τον δήμαρχο ή τον γενικό γραμματέα Περιφέρειας.

Απαγορεύσεις

Η προβολή υπαίθριας διαφήμισης απαγορεύεται σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους, παραδοσιακούς οικισμούς, τόπους που χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, μνημεία, παραδοσιακά κτίρια, δημόσια και κοινοτικά κτίρια, νεκροταφεία, εκκλησίες και ναούς κάθε δόγματος και στον περιβάλλοντα χώρο όλων αυτών. Επίσης, απαγορεύεται η ανάρτηση πανό και αεροπανό σε οδούς, πλατείες ή άλλους κοινόχρηστους και ακάλυπτους χώρους καθώς και στις προσόψεις των κτιρίων. Απαγορεύονται οι πινακίδες που προσδιορίζουν τη θέση ή τη διεύθυνση ιδιωτικών επιχειρήσεων, σε κατοικημένες περιοχές. Απαγορεύονται οι φωτεινές, ηλεκτρονικές ή άλλες διαφημίσεις πάνω από το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος του κτιρίου.

Πού επιτρέπεται η διαφήμιση

Η προβολή υπαίθριας διαφήμισης επιτρέπεται μόνο σε καθορισμένους χώρους, σε ειδικά διαμορφωμένα πλαίσια, έναντι καταβολής τέλους. Οι χώροι καθορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τουλάχιστον τρεις μήνες πριν τη λήξη του ημερολογιακού έτους, με τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Πολεοδομικού και Αρχιτεκτονικού Ελέγχου της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Η αρμοδιότητα καθορισμού των χώρων στις εθνικές οδούς ανήκει στον γγ Περιφέρειας.

Να σημειώσουμε ακόμη ότι σε κάθε υπαίθρια διαφήμιση θα πρέπει να αναγράφεται το ονοματεπώνυμο ή η επωνυμία και η διεύθυνση του διαφημιστή ή του διαφημιζόμενου και ο αριθμός της άδειας προβολής. Προβλέπεται η επιβολή προστίμων για τους παραβάτες, που ξεκινούν από 500.000 και φτάνουν στα δέκα εκατομμύρια δραχμές. Προβλέπεται, τέλος, να «ξηλωθούν», μέχρι τις 15 του Γενάρη 2002, όσοι διαφημίζονται σε χώρους που δε θα έχουν προσδιοριστεί από τα Δημοτικά Συμβούλια.

ΝΕΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
«Συμπολιτείες» συγκέντρωσης εξουσίας

Σε υποχρεωτική συμμετοχή γειτονικών δήμων σε «Συνδέσμους», που θα διοικούνται από εμμέσως εκλεγμένους και θα παίρνουν υποχρεωτικές για τους δήμους αποφάσεις για μια σειρά σημαντικές υπηρεσίες και αρμοδιότητες, προχωρά η κυβέρνηση

Ενα ακόμα βήμα στη συγκεντροποίηση της τοπικής εξουσίας σε λίγα χέρια κάνει η κυβέρνηση με την επιβολή ουσιαστικά στους δήμους να λειτουργήσουν «Συμπολιτείες», δηλαδή Συνδέσμους που θα λαμβάνουν αποφάσεις για λογαριασμό τους και για μια σειρά από υπηρεσίες και αρμοδιότητες.

Με σχετικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε χτες στη Βουλή, προβλέπεται η υποχρεωτική δημιουργία Συνδέσμων όμορων δήμων για τις νησιωτικές περιοχές (εκτός από την Κρήτη) και η εθελοντική, υποτίθεται, για τους υπόλοιπους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) της χώρας. Πρόκειται για υποκρισία, αφού δίνεται η δυνατότητα στον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας να εντάξει υποχρεωτικά έναν δήμο στους κόλπους ενός Συνδέσμου, εφόσον ο τελευταίος το αποφασίσει. Είναι προφανής ο στόχος που υπηρετεί αυτή η εξέλιξη, να φιμώσουν δηλαδή τους δήμους εκείνους που ακολουθούν μια πολιτική κόντρα στην κυρίαρχη.

Παράλληλα, το γεγονός ότι ο Σύνδεσμος αποκτά τη δυνατότητα να λαμβάνει αποφάσεις για δήμους, οι κάτοικοι των οποίων άλλους θα έχουν ψηφίσει και άλλους θα βλέπουν να τους αντιπροσωπεύουν, υποβιβάζει τη σημασία της ίδιας της αιρετότητας. Αυτό, δηλαδή, που ξεκίνησε με τον «Καποδίστρια» και μεθοδεύεται με την κατάργηση των τοπικών συμβουλίων, όπου αντιπροσωπεύεται η βούληση των χωριών, συνεχίζεται με την αποδυνάμωση των ίδιων των Δημοτικών Συμβουλίων.

Σύμφωνα με τις κυβερνητικές κατευθύνσεις οι «Συμπολιτείες» θα αποτελέσουν το μοχλό για τη λειτουργία του νέου Σώματος της Δημοτικής Αστυνομίας, το οποίο θα αναλάβει πέρα από το 80% των αρμοδιοτήτων που ασκεί σήμερα η ΕΛ.ΑΣ. και τον υγειονομικό έλεγχο. Θα δοθεί έτσι η δυνατότητα για τη δημιουργία δημοτικών αστυνομιών παντού - ακόμη και εκεί που οι δημοτικές αρχές διαφωνούν - για να μείνει στην ΕΛ.ΑΣ. μόνο το έργο της καταστολής των λαϊκών αγώνων και αντιδράσεων.

Τι προβλέπεται

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όμοροι δήμοι ή κοινότητες με πληθυσμό πάνω από 10.000 κατοίκους μπορούν, μετά από απόφαση των Δημοτικών Συμβουλίων τους, να συστήσουν Σύνδεσμο ή Συμπολιτεία. Η απόφαση εγκρίνεται από τον ΓΓ Περιφέρειας και αν οι δήμοι ανήκουν σε διαφορετικές Περιφέρειες, από τον ΓΓ του μεγαλύτερου δήμου. Δίνεται η δυνατότητα στον ΓΓ Περιφέρειας να εντάξει υποχρεωτικά έναν όμορο δήμο σε Σύνδεσμο, εφόσον αυτό αποφασίσει ο τελευταίος ή κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται, για να ασκήσει τις αρμοδιότητές του. Με απόφαση του ΓΓ Περιφέρειας, ο Σύνδεσμος μπορεί να παρέχει υπηρεσίες σε δήμο με λιγότερους από 5.000 κατοίκους που δε βρίσκεται στην ίδια ανθρωπογεωγραφική ενότητα.

Ο Σύνδεσμος διοικείται από Συνέλευση, Διοικητικό Συμβούλιο και Εκτελεστική Επιτροπή και έχει θητεία οχτώ χρόνια. Οι προϊστάμενοι των υπηρεσιών της Συμπολιτείας - μπορεί να είναι μέχρι τρεις - επιλέγονται ή διορίζονται (η διαδικασία αξιολόγησης θα καθοριστεί με Υπουργική Απόφαση) για τρία χρόνια. Για τη θέση αυτή θα αντληθούν στελέχη από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

Για τη λειτουργία, πάντως, των Συνδέσμων η κυβέρνηση δε «βάζει δραχμή», αλλά για μια ακόμη φορά θα επιβαρυνθούν τα ίδια τα ταμεία των δήμων.

Ισχυροί δήμοι με ανίσχυρους δημότες;

Περίπου τρία χρόνια μετά την εφαρμογή του «Καποδίστρια», που συνένωσε αναγκαστικά τους δήμους και της κοινότητες της χώρας, περιορίζοντας έτσι παραπέρα τη λαϊκή βούληση και την έκφρασή της στα όργανα λήψης των αποφάσεων, η κυβέρνηση «ξαναχτυπά». Αυτή τη φορά με την υπονόμευση ουσιαστικά της λαϊκής έκφρασης, αφού τα Τοπικά Συμβούλια (συμβούλια των δήμων ή κοινοτήτων που συναποτελούν έναν «Καποδιστριακό» δήμο) καταργούνται ή ο αριθμός των μελών τους περιορίζεται.

Σε κάθε περίπτωση όμως, τα μέλη των Τοπικών Συμβουλίων δεν έχουν δικαίωμα ψήφου στα Δημοτικά Συμβούλια. Δηλαδή, ολόκληρα χωριά μένουν χωρίς εκπροσώπηση, στο όνομα ενός ισχυρού δήμου... όπως δηλώνει το υπουργείο Εσωτερικών. Ισχυρός όμως δήμος, με ανίσχυρους - όπως επιχειρείται να τους υποβιβάσει η κυβέρνηση - κατοίκους δεν μπορεί να υπάρξει, ακριβώς γιατί ό,τι θα πράττει δε θα υπόκειται στη στοιχειώδη έστω λειτουργία της δημοκρατίας και του ελέγχου αυτών των πράξεων.

Στην πραγματικότητα, αυτό που ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι οι ισχυρές ελεγχόμενες από το δικομματισμό πολιτικά δημοτικές αρχές, που λειτουργούν ως ιμάντες μεταφοράς και επιβολής της αντιλαϊκής πολιτικής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ