ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Αυγούστου 2001
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Το έγκλημα του ξεπουλήματος έχει και παρασκήνιο

Δημοσιοποιήθηκε το πόρισμα της ΑΛΦΑ ΦΑΪΝΑΝΣ. Χρυσοπληρώθηκε για να αποφανθεί ότι «οι δύο προσφορές είναι μεν τυπικά μη αξιολογήσιμες, αλλά είναι αξιόλογες και προερχόμενες από αξιόπιστους υποψηφίους»!!!

Ενα φοβερό παρασκήνιο, ύποπτες συναλλαγές, περίεργοι εκβιασμοί και συμφωνίες και πληθώρα ερωτηματικών έρχονται στο φως της δημοσιότητας μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του χρηματοοικονομικού συμβούλου για το ξεπούλημα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Ακόμα πιο σημαντικό: Αποκαλύπτεται ότι η διαδικασία των ιδιωτικοποιήσεων αποτελεί από μόνη της ένα τεράστιο σκάνδαλο και είναι πλήρως ταυτισμένη με τις πλέον αρπαχτικές διαθέσεις του κεφαλαίου και των πολυεθνικών, που προσπαθούν ν' αρπάξουν πάση θυσία τη δημόσια περιουσία, για να εξασφαλίσουν την ακόμα μεγαλύτερη μεγιστοποίηση των κερδών τους. Παράλληλα, έρχονται και πάλι στον αφρό οι εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης, που στην προσπάθειά της να εκποιήσει τις κρατικές επιχειρήσεις προχωρά σε σκανδαλώδεις ρυθμίσεις και ύποπτες συμφωνίες. Στο «διά ταύτα» αποδεικνύεται ότι οι προσφορές που υποβλήθηκαν για την απόκτηση του Σκαραμαγκά δεν καλύπτουν καν τις στοιχειώσεις προϋποθέσεις του διαγωνισμού, ενώ σύμφωνα με τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο οι όροι που προβάλουν οι επίδοξοι αγοραστές μπορούν να θεωρηθούν «αιτία αποκλεισμού και των δύο προσφορών από τη διαδικασία αξιολόγησης».

Από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας δόθηκαν χτες το απόγευμα στη δημοσιότητα, δύο κείμενα. Επιστολή που έστειλε η ΑΛΦΑ ΦΑΪΝΑΝΣ προς τον Γ. Παπαντωνίου και το Ν. Χριστοδουλάκη στις 7 Αυγούστου και η «ανάλυση των δεσμευτικών προσφορών» για την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Είχε προηγηθεί ανακοίνωση του μεγαλοεφοπλιστή και ενός εκ των μνηστήρων του ναυπηγείου, Ταβουλάρη, ο οποίος ζητούσε από την κυβέρνηση να δημοσιοποιήσει τα στοιχεία βάσει των οποίων ανακηρύχτηκε πλειοδότης του διαγωνισμού η γερμανική HDW. Τα κείμενα του χρηματοοικονομικού συμβούλου αποτελούν μνημείο για:

  • Τον τρόπο που οι εκπρόσωποι της άρχουσας τάξης και οι πολυεθνικές προσπαθούν να «βάλουν στο χέρι» τη δημόσια περιουσία.
  • Τις μεθοδεύσεις που μετέρχεται η κυβέρνηση και οι άνθρωποί της, προκειμένου να ξεπουλήσουν.
  • Την αξία που έχουν οι περιβόητοι διεθνείς διαγωνισμοί και ο ρόλος των ακριβοπληρωμένων χρηματοοικονομικών συμβούλων.

Οπως προκύπτει από τα κείμενα του χρηματοοικονομικού συμβούλου, οι προσφορές που υποβλήθηκαν τόσο από τη γερμανική HDW, όσο και από τον όμιλο Ταβουλάρη, «δεν αξιολογούνται από τυπική άποψη». Αυτό, γιατί και οι δύο προβάλλουν αξιώσεις που είναι καταφανώς σε αντίθετη κατεύθυνση από το περιεχόμενο του διαγωνισμού. Επειδή όμως, οι κυβερνώντες άσκησαν πιέσεις προς την ΑΛΦΑ ΦΑΪΝΑΝΣ, η τελευταία που προσδοκά να πάρει κι άλλες τέτοιες δουλιές του δημοσίου, διατυπώνει την άποψη ότι «οι δύο προσφορές είναι μεν τυπικά μη αξιολογήσιμες, αλλά είναι αξιόλογες και προερχόμενες από αξιόπιστους υποψηφίους» και γι' αυτό προτείνει «την έναρξη διαπραγματεύσεων με τον ένα ή και με τους δύο υποψηφίους κατά κρίση»!!!

Αν επιχειρήσει κανείς να σταχυολογήσει τους λόγους για τους οποίους οι δύο προσφορές δεν είχαν καν τις τυπικές προϋποθέσεις για να αξιολογηθούν και πάντα σύμφωνα με το κείμενο της ΑΛΦΑ ΦΑΪΝΑΝΣ, προκύπτει ότι η μία ή η άλλη:

  • Δε δεσμεύεται για τη διατήρηση ούτε καν των 1.400 θέσεων εργασίας. Αντίθετα αξιώνει την επιβολή «εργασιακής ειρήνης», την πλήρη παράδοση δηλαδή και υποταγή των εργαζομένων στις ορέξεις των νέων αφεντικών.
  • Εκβιάζει για το μέλλον και δε δεσμεύεται για τη διατήρηση του Σκαραμαγκά ως ναυπηγείου και αξιώνει από την κυβέρνηση και το Πολεμικό Ναυτικό νέες παραγγελίες μετά την ολοκλήρωση των δεδομένων, που είναι ύψους πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δραχμές.
  • Αξιώνει να πληρώσει το τίμημα πουλώντας στην ΕΤΒΑ μέρος των οικοπέδων που ανήκουν στα Ναυπηγεία.
  • Δεν αποδέχεται την κάλυψη των ζημιών της τρέχουσας χρήσης.
  • Δεν εγγυάται την παράδοση των παραγγελιών που βρίσκονται στο στάδιο της εκτέλεσης.

Η ουσία βέβαια όλων των παραπάνω και της απόφασης που έχει πάρει μέχρι στιγμής η κυβέρνηση δεν είναι το ακριβές τίμημα ή ο αριθμός των απολύσεων ή τελικά επιμέρους πλευρές των διαδικασιών και των όρων ξεπουλήματος. Είναι η ίδια η πολιτική που επιβάλει την παραχώρηση του ναυπηγείου στο μεγάλο κεφάλαιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική οικονομία και τους εργαζόμενους. Από αυτή την άποψη η προσπάθεια αξιολόγησης των προσφορών που υποβλήθηκαν ή πολύ περισσότερο η στάση των συνένοχων στο ξεπούλημα συνδικαλιστών του ΠΑΣΟΚ, που «με σαφήνεια έχουν δηλώσει πως δεν επιθυμούν τη μεταβίβαση των μετοχών» σε έναν εκ των δύο μνηστήρων, είναι θέματα δευτερεύουσας σημασίας, μπροστά στο πραγματικό έγκλημα, που είναι η ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου ναυπηγείου στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο.

«ΑΓΙΑΝΤΩΝΗΣ»
Φρικτός θάνατος ναυτεργάτη

Ο 42χρονος ναύτης Χρήστος Παπαδημητρίου έπεσε θύμα επικίνδυνων εργασιών σε επισκευαζόμενο πλοίο, στο λιμάνι του Βόλου

Κάηκε ζωντανός ο 42χρονος ναύτης Χρήστος Παπαδημητρίου, ο οποίος εγκλωβίστηκε στην καμπίνα του, όταν χτες, λίγο μετά τις 7 το πρωί, η πρύμνη και οι χώροι ενδιαίτησης του φορτηγού πλοίου «ΑΓΙΑΝΤΩΝΗΣ» τυλίχτηκαν στις φλόγες! Το πλοίο βρισκόταν στο λιμάνι του Βόλου. Αν και πρόκειται για λιμάνι καθαρά εμπορικό, το οποίο δε διαθέτει τις κατάλληλες εγκαταστάσεις και δεν πληρεί τους στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας, στο πλοίο εκτελούνταν επικίνδυνες επισκευαστικές εργασίες με χρήση φλόγας. Το τραγικό αυτό δυστύχημα έρχεται να αναδείξει τις εγκληματικές ευθύνες του ίδιου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και προσωπικά του υπουργού Χρ. Παπουτσή, ο οποίος διατηρεί ανενεργό το νόμο που έχει ψηφιστεί εδώ και 3 χρόνια, ο οποίος καθορίζει ρητώς τους χώρους όπου θα εκτελούνται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες, ενώ θέτει προϋποθέσεις και για τα συνεργεία. Ο νόμος μένει στο συρτάρι, επειδή δεν έχουν ψηφιστεί κάποια Προεδρικά Διατάγματα!

Την ώρα που εκδηλώθηκε η πυρκαγιά, στο μηχανοστάσιο του πλοίου βρισκόταν και εκτελούσε εργασίες το συνεργείο του εργολάβου Δούκα, γνωστού για τις ...καλές του σχέσεις με τα Λιμεναρχεία. Καταγγελίες εργαζομένων λένε ότι η φωτιά ξεκίνησε από το μηχανοστάσιο όπου εκτελούνταν εργασίες με χρήση φλόγας, ενώ μιλούν για θαύμα που δεν υπήρξαν και άλλα θύματα! Βέβαια, από το Λιμεναρχείο Βόλου και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αναφέρεται ότι η πυρκαγιά «εκδηλώθηκε από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία», ενώ βρέθηκαν και ορισμένοι «καλοθελητές», για να εκτιμήσουν ότι η φωτιά ξεκίνησε από την καμπίνα του νεκρού ναύτη.

Επανειλημμένα, το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά έχει σημάνει τον κώδωνα του κινδύνου στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τις αρμόδιες υπηρεσίες του για την επισκευή πλοίων εκτός ναυπηγοεπισκευαστικών ζωνών, απαιτώντας να τεθεί σε ισχύ ο νόμος. Εχει χαρακτηριστεί τουλάχιστον εγκληματικό από το Συνδικάτο, το γεγονός των ναυπηγοεπισκευών στα εμπορικά λιμάνια, όπου δεν υπάρχει καμία υποδομή για τέτοιου είδους εργασίες, δεν πληρούνται έστω κατά ελάχιστο οι κανόνες ασφαλείας και υγιεινής και, βέβαια, δεν μπορεί να γίνει έλεγχος για την εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο λιμάνι του Βόλου εκτελούνται επισκευές παντός τύπου σε πλοία που βρίσκονται δίπλα σε επιβατηγά και τουριστικά πλοία, ενώ μερικά μέτρα πιο πέρα ξεφορτώνονται και πυρομαχικά του Πολεμικού Ναυτικού!

Ο γραμματέας του Συνδικάτου Κώστας Φάκαρος επισήμανε ακόμα ότι: «Οι χώροι αυτοί, όπως το λιμάνι του Βόλου, δίνουν επιπλέον τη δυνατότητα στους εργολάβους να χρησιμοποιούν "φτηνό κρέας", χωρίς κανένα μέτρο ασφαλείας. Κανείς δεν ελέγχει το παραμικρό. Αυτό φαίνεται και από το δυστύχημα. Το πλοίο, ενώ επισκευαζόταν, δεν υπήρχαν καν μέτρα πυρόσβεσης, με αποτέλεσμα ο άνθρωπος να καεί ζωντανός. Εμείς θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας για να σταματήσει αυτή η κωλυσιεργία για την ενεργοποίηση του νόμου».

«ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ»
Αντίθετη σε κάθε ιδιωτικοποίηση

Την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων καταγγέλλει η «Εργοστασιακή Επιτροπή Ναυπηγείων Σκαραμαγκά» με ανακοίνωση που εξέδωσε χτες. Ολόκληρη η ανακοίνωση της παράταξης έχει ως εξής:

«Μετά τις "πανηγυρικές" ανακοινώσεις του "Συνεταιρισμού" και της "Τρίαινας" καταγγέλλουμε σ' όλους τους εργαζόμενους την εφαρμογή αυτής της αντεργατικής πολιτικής από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, τη ΝΔ, τους συνοδοιπόρους τους και τους "πρασινογάλαζους" συνδικαλιστές, που πανηγυρίζουν, ως βασιλικότεροι του βασιλέως, για την παράδοση του ναυπηγείου στο γερμανικό μονοπωλιακό κεφάλαιο και σε όποιους άλλους. Δεν εκπροσωπούν τους εργαζόμενους αλλά αυτή την αντιλαϊκή πολιτική. Είναι συνένοχοι όλοι μαζί και υπόλογοι απέναντι στους εργαζόμενους.

- Λένε ότι: "Είναι αναγκαία η ιδιωτικοποίηση του ναυπηγείου γιατί έχει χρέη και δεν έχει προοπτική (!) αλλιώς θα κλείσει"!

- Την ίδια στιγμή παραδέχονται ότι τα όποια χρέη - που δημιούργησε η πολιτική τους - δεν είναι αρνητικά για τη λειτουργία του ναυπηγείου.

- Οι μέχρι σήμερα παραγγελίες (συνολικά 1-1,5 τρισ.) είναι για 8-10 χρόνια δουλιάς! Αν δοθούν και οι επόμενες, θα φτάσουν και θα ξεπεράσουν τα 20 χρόνια!

Εμείς λέμε ακόμα ότι για την ανανέωση ενός μέρους της ακτοπλοΐας (μέσος όρος ηλικίας πάνω από 23 χρόνια) δε θα έφτανε όχι ένα, αλλά αρκετά ναυπηγεία στην Ελλάδα.

- Για το περιβόητο "πλεονάζον προσωπικό" που κάνουν λόγο, από 6.000 και 7.000 εργαζόμενους, τους έχουν φτάσει στους 1.400, και βλέπουμε... Αυτή τη στιγμή εκτός από τους 2.000 δουλεύουν και άλλοι 500-700 συνάδελφοι με τους υπεργολάβους, τις προσωπικές συμβάσεις, τα λεγόμενα "κεφαλιάτικα" και "ενοικιαζόμενοι" στο ναυπηγείο από μεσάζοντες δουλέμπορους!

Αυτή η κατάσταση θέλουν να γενικευτεί. Χωρίς βασικά σταθερά δικαιώματα, στις συλλογικές συμβάσεις, στα ωράρια, στα ασφαλιστικά δικαιώματα, χωρίς συνδικαλιστική κάλυψη. Γι' αυτό ψηφίζουν τους αντεργατικούς νόμους.

- Αγωνιζόμαστε για σταθερή δουλιά με δικαιώματα για όλους, για να μείνουν αυτοί οι νόμοι στα χαρτιά, να μην περάσουν.

Είδατε κάποια ανακοίνωση της "Τρίαινας", να μας καλεί να αγωνιστούμε ενάντια στους αντεργατικούς νόμους, στην ιδιωτικοποίηση του ΟΑΕΔ; Να αγωνιστούμε όλοι μαζί ενάντια στις διώξεις στους συναδέλφους των εργολάβων, που τις κάνει το ίδιο το ναυπηγείο;

Τονίσαμε και τονίζουμε ότι είμαστε ενάντια σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης ανεξάρτητα από την όποια εργοδοσία.

Είμαστε ενάντια στην ιδιωτικοποίηση ή "φτηνά" γίνεται ή "ακριβά", παρόλο που εδώ δε μιλάμε καν για "τίμημα" (1,5 δισ.!) Πρόκειται για χάρισμα του ιδρώτα των εργαζομένων της χώρας μας - από την εποχή του Νιάρχου που στήθηκε το ναυπηγείο με τα "θαλασσοδάνεια" και άλλες σκανδαλώδεις παροχές στο μεγάλο κεφάλαιο, μέχρι τώρα που πληρώναμε στο "επενδυτικό πρόγραμμα"!

Με αυτή την έννοια είναι περιουσία του ελληνικού λαού και του ανήκει δικαιωματικά. Αυτό είναι το μεγαλύτερο σκάνδαλο. Η εφαρμογή αυτής της αντιλαϊκής πολιτικής! Και αυτή η πολιτική δεν είναι αδιαφανής.

Αλήθεια, γιατί είναι "ανέφικτο" να συνταξιοδοτούνται οι εργαζόμενοι με 9.000 ένσημα χωρίς άλλες προϋποθέσεις και είναι "εφικτό" με τα ίδια και λιγότερα ένσημα, αλλά για ένα μέρος των συναδέλφων και μόνο, για να "περάσει" το ξεπούλημα; Αλλωστε, το ομολογούν και οι ίδιοι: "Θα κοστίσει λίγο ακριβότερα για να μην υπάρχουν αντιδράσεις"!

Τονίσαμε και σε προηγούμενη ανακοίνωση, ότι κάτι που μας ανήκει δικαιωματικά δεν μπορεί να γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από αυτούς που ξεπουλάνε την περιουσία του ελληνικού λαού, βάζοντας υποθήκη το μέλλον των παιδιών μας. Δεν υπάρχει καμία διασφάλιση εκτός από τον αγώνα και σήμερα και αύριο.

Αγωνιζόμαστε για δημόσιο ναυπηγείο, για δημιουργία ενιαίου δημόσιου φορέα ναυπηγείων, στην κατεύθυνση μιας ανεξάρτητης οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας από την Ευρωπαϊκή Ενωση και τις πολυεθνικές, στα πλαίσια ενός γενικότερου σχεδιασμού λαϊκής οικονομίας, που να υπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες της χώρας μας, της εργατικής τάξης και του ελληνικού λαού.

Ενωμένοι θα νικήσουμε».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ