Τους τελευταίους μήνες είχε νοσηλευτεί πολλές φορές, ενώ τον Ιούνιο νοσηλεύτηκε για μακρύ χρονικό διάστημα, λόγω του διαβήτη από τον οποίο έπασχε και του είχε δημιουργήσει επιπλοκές στη νεφρική και την αναπνευστική λειτουργία. Λόγω της ταλαιπωρημένης υγείας του, ο συγγραφέας δεν έβγαινε από το σπίτι του, ενώ είχε χάσει το 80% από την όρασή του. Το 1993 είχε υποστεί έμφραγμα του μυοκαρδίου και από το 1996 έφερε βηματοδότη στην καρδιά. Στις 10 Αυγούστου θα γιόρταζε τα 89α γενέθλιά του.
Γεννήθηκε στις 10/8/1912 σε μία κακαοφυτεία της επαρχίας Μπάια. Εγραψε συνολικά 40 έργα, που μεταφράστηκαν σε 54 γλώσσες. Το πρώτο του βιβλίο, «Η χώρα του καρναβαλιού», γράφτηκε το 1931. Την ίδια περίοδο, εντάσσεται στις γραμμές του Κομμουνιστικού Κόμματος Βραζιλίας. Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα «Κακάο» (1933) και «Ιδρώτας» (1934), στα οποία αναδεικνύεται η δημιουργία της ταξικής συνείδησης στους εργάτες της πόλης και της υπαίθρου. Στην τριλογία «Μυθιστορήματα για την Μπάια» - «Ζουμπιάμπα» (1935), «Νεκρή Θάλασσα» (1936), «Οι καπετάνιοι της άμμου» (1937) - βασίζεται στη λαϊκή παράδοση των Βραζιλιάνων νέγρων και απεικονίζει τη ζωή και τους αγώνες της φτωχολογιάς.
Παίρνει μέρος στην «Εθνικοαπελευθερωτική Συμμαχία» (που καθοδηγούνταν από το ΚΚΒ) και με την εγκαθίδρυση της δικτατορίας του Βάργκας φυλακίζεται, ενώ το 1941 αυτοεξορίζεται. Γράφει τη βιογραφία του ποιητή και ηγέτη του ΚΚΒ, Α. Κάστρο Αλβις, καθώς και τα βιβλία «Χωράφια χωρίς σύνορα» (1943) και «Πόλη Ιλιέους» (1944) με θέμα τον αιματηρό αγώνα ανάμεσα στους ιδιοκτήτες φυτειών και τους καπιταλιστές. Το 1945 επιστρέφει στη Βραζιλία και εκλέγεται βουλευτής του ΚΚΒ. Από το 1948-1952 ζει και πάλι αυτοεξόριστος στην Τσεχοσλοβακία και συμμετέχει στο φιλειρηνικό κίνημα. Το 1951 βραβεύεται με το Βραβείο Λένιν «για την εδραίωση της ειρήνης ανάμεσα στους λαούς». Ανάμεσα στα έργα του, ξεχωρίζει η μυθιστοριματική τριλογία για την ιστορία του επαναστατικού κινήματος της Βραζιλίας από τις αρχές του 20ου αι. η οποία αποτελείται από τα βιβλία: «Σκληροί καιροί», «Νύχτες αγωνίας» και «Φως στο σκοτάδι». Ακολουθούν πολλά ακόμη μυθιστορήματα, ανάμεσά τους τα «Γαβριέλα, γαρίφαλο και κανέλα» (1958) και «Η Ντόνα Φλoρ και οι δύο άντρες της» (1966). Το 1961 γίνεται μέλος της Ακαδημίας της Βραζιλίας, ενώ ήταν μέλος και του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ειρήνης.
Ηταν παντρεμένος με την επίσης συγγραφέα Ζέλια Ζετάι και πατέρας δύο παιδιών. Θεωρείται ο συγγραφέας που εισήγαγε τη λογοτεχνία της χώρας του στο παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα.
Το ρόλο του Πλούτου ερμηνεύει ο γνωστός καραγκιοζοπαίχτης Ευγένιος Σπαθάρης. Παίζουν επίσης: Δημήτρης Οικονόμου, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Σοφία Φιλιππίδου, Χρήστος Σαπουντζής, Ξένια Φερεντίνου, Νίκος Μόσχοβος, Κώστας Βελέντζας, Χριστίνα Τσάφου, Αλέξης Σαρηπανίδης, Θαμαστής Αλευράς, Ανέστης Κατούνης κ.ά.
Το όραμά του για την κοινωνική μεταρρύθμιση, ένα παλαιό, αλλά παντοτινό όνειρο για αλλαγή, καταθέτει ο Αριστοφάνης στον «Πλούτο», στον οποίο, με τον καυστικό και γεμάτο χιούμορ λόγο του, κριτικάρει τα ήθη των Αθηναίων, τους ψέγει για τον τρόπο που ζούσαν, βουτηγμένοι μέσα στην αδικία και τον ανήθικο πλουτισμό.
Οι παραστάσεις στην Επίδαυρο αρχίζουν στις 9 το βράδυ. Εισιτήρια πωλούνται στα κεντρικά ταμεία του Ελληνικού Φεστιβάλ (Σταδίου 4, στοά Σπυρομήλιου, τηλ. 32.21.459) και στα ταμεία του θεάτρου της Επιδαύρου (τηλ. 0753/ 22026).
Η ταινία θα συμμετάσχει στο πρόγραμμα «Σύγχρονος Παγκόσμιος Κινηματογράφος», το οποίο δεν είναι διαγωνιστικό, αλλά περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες ταινίες της σύγχρονης, παγκόσμιας παραγωγής, γεγονός που το αναδεικνύει ως «φεστιβάλ των φεστιβάλ» ανάμεσα στην πληθώρα των παγκόσμιων κινηματογραφικών συναντήσεων.
Είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη μετά τον «Καιρό των Ελλήνων» (1981) και τον «Θεόφιλο» (1987), οι οποίες είχαν συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Βερολίνου. «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον» βασίζεται στο ομώνυμο διήγημα του Γεωργίου Βιζυηνού και τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα, στην Τουρκία και σε χωριά της Ανατολικής Θράκης, κοντά στη γενέτειρα του Βιζυηνού, τη Βιζύη.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ηλίας Λογοθέτης, Ρούλα Πατεράκη, Λάζαρος Ανδρέου και Μαρίνα Ψάλτη. Στο ρόλο του μικρού Γιωργή, του ήρωα του διηγήματος, εμφανίζεται η δεκάχρονη Φραγκίσκη Μουστάκη.
Η διεύθυνση φωτογραφίας είναι του Γιάννη Δασκαλοθανάση, τα σκηνικά και τα κοστούμια του Γιώργου Γεωργίου και η μουσική του Γιώργου Παπαδάκη. Η ταινία θα συμμετάσχει και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Η επιλογή των «Νεφελών», όπως επισημαίνει ο Θύμιος Καρακατσάνης, δεν είναι τυχαία. «Ο Αριστοφάνης βίωσε με βαθιά οδύνη την παρακμή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, τον πόλεμο, τη φτώχεια και την αθλιότητα. Στις "Νεφέλες" ενοχοποιεί την πνευματική ηγεσία του καιρού του ως συνεργό για την ηθική και πνευματική έκπτωση και σατιρίζει αμείλικτα τις νέες ιδέες και τα νέα εκπαιδευτικά συστήματα, που έχουν εισάγει ο Σωκράτης και οι σοφιστές».
Ξεπέρασαν τις προσδοκίες της Λέσχης Κινηματογράφου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης οι συμμετοχές στην πρώτη διεθνή διοργάνωση του «Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών» (οι δύο προηγούμενες διοργανώσεις είχαν μόνο ελληνικές συμμετοχές), που θα διεξαχθεί από 15-21/10 στη Θεσσαλονίκη.
Με τη λήξη της προθεσμίας υποβολής συμμετοχών, καταγράφτηκαν 52 σκηνοθέτες από 47 χώρες όλων των ηπείρων και 22 σκηνοθέτες από την Ελλάδα. Το Πανόραμα θα χωριστεί σε Ελληνικό και Διεθνές, θα περιλαμβάνει τμήματα ταινιών μεγάλου μήκους, μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, video art, κινούμενα σχέδια, καθώς και το Πληροφοριακό τμήμα όπου θα περιέχονται πειραματικές ταινίες. Η κριτική επιτροπή θα αποτελείται από πέντε μέλη της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου, ενώ θα δοθούν σε όλους τους συμμετέχοντες αναμνηστικά διπλώματα συμμετοχής. Οι ταινίες που θα διακριθούν θα προβληθούν στη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης και μέσω του Δικτύου Δημοτικών Κινηματογράφων του ΥΠΠΟ.
Οι προβολές του Πανοράματος θα γίνονται στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΚΘ (Αριστοτέλους 32 και Ολύμπου), οι δημοσιογραφικές προβολές θα διεξάγονται από τις 9 π.μ. έως τη 1 μ.μ., ενώ για το κοινό από τις 8 μ.μ. έως τις 12 μ.μ. και η είσοδος θα είναι ελεύθερη.
Στην πόλη όπου χτυπά η καρδιά του απόδημου ελληνισμού, στη Θεσσαλονίκη, έδρα του τριτοβάθμιου οργάνου εκπροσώπησης των ελληνικών οργανώσεων ανά τον κόσμο (Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού), στον τόπο όπου υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός προσφύγων, πρόκειται να πραγματοποιηθεί, με συνδιοργανωτή το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, μια ενδιαφέρουσα θεατρική συνάντηση.
Οι παράμετροι της τέχνης του θεάτρου και του τρόπου που αυτή αντιμετωπίζεται από τους απόδημους Ελληνες είναι οι κύριοι άξονες του συνεδρίου αυτού, που θα πραγματοποιηθεί τον Ιανουάριο του 2002 στη Θεσσαλονίκη με τίτλο «Το Θέατρο του Απόδημου Ελληνισμού».
Πρόκειται για μια πρόταση, που τέθηκε πριν λίγο καιρό από τον πρόεδρο του ΔΣ του Κέντρου Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο, Κώστα Ασημακόπουλο, προς το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και έγινε δεκτή από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΚΘΒΕ, Διαγόρα Χρονόπουλο.
Βασισμένο στο ομώνυμο κείμενο του «πατέρα της Iατρικής», του Ιπποκράτη, για σοπράνο, άλτο, τενόρο, βαρύτονο, μεικτή χορωδία και ορχήστρα, είναι το ορατόριο του Θωμά Μπακαλάκου «Ιπποκράτειος όρκος», που παρουσιάζεται, σήμερα (9 μ.μ.) στο Ηρώδειο. Τη μεικτή χορωδία «ΑΝΙΜΑΤΟ» και τη Νέα Συμφωνική Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Σόφιας διευθύνει ο αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής. Σκηνοθετική επιμέλεια: Γ. Σερκεδάκης. Σοπράνο: Μάρθα Αράπη. Αλτο: Λυδία Αγγελοπούλου. Τενόρος: Σταμάτης Μπερής. Βαρύτονος: Παντελής Ψύχας.