ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Ιούνη 2023
Σελ. /28
Οι μειονότητες μπορούν και πρέπει να αποτελούν μόνο γέφυρα φιλίας των λαών

Σε προεκλογική συγκέντρωση στην Ξάνθη μίλησε χτες ο Κ. Αβραμόπουλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ

«

Στις εκλογές του Ιούνη το επόμενο θετικό βήμα θα είναι το ΚΚΕ να κρατήσει και να αυξήσει τις 26 έδρες. Μπορούμε να τα καταφέρουμε παντού, και εδώ στην Ξάνθη, γιατί κάθε ψήφος μετράει, κάθε ψήφος προστίθεται στο εκλογικό ποσοστό του Κόμματος», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Κώστας Αβραμόπουλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, από την προεκλογική συγκέντρωση του Κόμματος στην Ξάνθη.

Στη συγκέντρωση, στην πλατεία Ελευθερίας, παρευρέθηκαν υποψήφιοι βουλευτές του ΚΚΕ στην Ξάνθη, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο Κώστας Βογιατζής, υποψήφιος δήμαρχος Ξάνθης με τη «Λαϊκή Συσπείρωση». Στο πλαίσιο της συγκέντρωσης, έγινε κατάθεση λουλουδιών στο μνημείο των Καπνεργατών, προς τιμή των νεκρών της ηρωικής απεργίας του Ιούνη του 1928 στην Ξάνθη.

Στην ομιλία του ο Κ. Αβραμόπουλος στάθηκε μεταξύ άλλων στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η μουσουλμανική μειονότητα και σημείωσε πως ο σκυλοκαβγάς ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ που καλά κρατεί στη Θράκη, με αφορμή και τις εκλογές, «δεν έχει να κάνει με το αν η ΝΔ θα βάψει μπλε και τη Ροδόπη, ή ποιος θα πάρει τις έδρες στην Ξάνθη. Ξέρουμε πολύ καλά πως οι μειονότητες εργαλειοποιούνται για να προχωρήσουν επικίνδυνα ιμπεριαλιστικά σχέδια. Στο ΝΑΤΟικό παζάρι για τις διευθετήσεις της επόμενης μέρας η Θράκη έχει περίοπτη θέση. Στα παιχνίδια με τη μειονότητα εμπλέκονται όλα τα αστικά κόμματα στην Ελλάδα.


Διαχρονικά το τουρκικό προξενείο παρεμβαίνει υπέρ υποψηφίων όλων των αστικών κομμάτων, και κυρίως προσπαθεί να εμπεδωθεί η λογική του "συλλογικού αυτοπροσδιορισμού" ως τουρκική μειονότητα, πράγμα που αντιτίθεται στη Συνθήκη της Λοζάνης και ανοίγει πολύ επικίνδυνους δρόμους. Υποκρίνονται όσοι ανακαλύπτουν τώρα τέτοιου είδους παρεμβάσεις».

Παράλληλα τόνισε την ανάγκη οι εργαζόμενοι να γυρίσουν την πλάτη στα αστικά κόμματα, που προσπαθούν να εντάξουν υπαρκτά ζητήματα της μειονότητας (εκλογή μουφτή, Εκπαίδευση, βακούφια κ.ά.) στις ενδοαστικές - ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις της Ελλάδας και της Τουρκίας, άλλων ισχυρών καπιταλιστικών κρατών, δηλητηριάζοντας τη συνείδηση των εργαζομένων της μειονότητας.

«Στόχο έχουν να διαιρούν τους εργαζόμενους και να τους δηλητηριάζουν με το φαρμάκι της έχθρας. Ιδιαίτερα στην ταραγμένη περιοχή μας οι μειονότητες μπορούν και πρέπει να αποτελούν μόνο γέφυρα φιλίας και συνεργασίας ανάμεσα στους λαούς, στους λαούς όλων των γειτονικών χωρών.

Τα ΝΑΤΟικά σχέδια έχουν πολλά πλοκάμια... Και όλα "σφίγγουν" τον λαό μέχρι ασφυξίας! Γι' αυτό, και η μειονότητα της Θράκης έχει συμφέρον από ένα πιο ισχυρό ΚΚΕ. Που στέκεται απέναντι στα επικίνδυνα παιχνίδια της αστικής τάξης ένθεν κακείθεν, ενάντια στα ευρωατλαντικά σχέδια και πάντα δίπλα της, στη διεκδίκηση μιας καλύτερης ζωής», επεσήμανε.

Και πρόσθεσε ότι μόνο το ΚΚΕ με τις δυνάμεις του θα βρίσκεται από την επόμενη μέρα στις γειτονιές, όταν οι λαϊκές οικογένειες, ανάμεσά τους και οι ομογενείς από την πρώην ΕΣΣΔ στην Ξάνθη, θα κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους από τα «κοράκια» των funds και των τραπεζών: «Ολα αυτά τα χρόνια όλες οι κυβερνήσεις όχι μόνο δεν αντιμετώπισαν το ζήτημα, αλλά και όταν το ΚΚΕ έφερε τροπολογία στη Βουλή, τον περασμένο Δεκέμβριο, όλοι μαζί, ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ, την απέρριψαν.

Απέδειξαν αυτά τα κόμματα πως είναι αποφασισμένα να κάνουν το παν για να χαρίσουν σε funds και τράπεζες την πρώτη κατοικία χιλιάδων εργατικών - λαϊκών νοικοκυριών. Με ακόμα πιο δυνατό ΚΚΕ στις 25 Ιούνη, με περισσότερους κομμουνιστές βουλευτές που θα μπαίνουν μπροστά στον αγώνα, μπορούμε να αποτρέψουμε τις κατασχέσεις, να μην περάσει κανένα σπίτι σε χέρια τραπεζίτη!».

Η εργατική τάξη είναι ενιαία

Νωρίτερα στον χαιρετισμό του ο Κώστας Βογιατζής αναφέρθηκε στα γεγονότα της ηρωικής απεργίας του Ιούνη του 1928 στην Ξάνθη, με τη συμπλήρωση 95 χρόνων από τη δολοφονία 4 καπνεργατών, 2 χριστιανών και 2 μουσουλμάνων, κατά τη διάρκεια της απεργίας.

Νεκροί στην Ξάνθη από την κρατική καταστολή ήταν 3 μέλη του ΚΚΕ, οι Σωκράτης Καραβανάς ή Καράμπελας, Ραμαδάν Ογλού Μουσιά και Σπύρος Θεοδοσίου, καθώς και ο Ασάν Μεμέτ.

«Σε μια περίοδο που παρακολουθούμε τα επικίνδυνα παιχνίδια που παίζουν τόσο η ΝΔ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ με τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης», ανέφερε ο Κ. Βογιατζής, «οι 4 νεκροί της απεργίας, που πέσανε στον κοινό αγώνα για τη βελτίωση της ζωής τους απέναντι στους καπνεμπόρους και στο κράτος τους, δείχνουν τον δρόμο της ταξικής ενότητας της εργατικής τάξης, που είναι ενιαία ανεξάρτητα από θρησκεία, γλώσσα και καταγωγή. Οπως έλεγε ο Ναζίμ Χικμέτ: Μία θρησκεία, ένας νόμος, ένα δίκαιο: Η δουλειά του εργάτη».


Η διαμόρφωση της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη

Η μουσουλμανική μειονότητα της Ελλάδας είναι η μόνη ρητά αναγνωρισμένη μειονότητα στην Ελλάδα, και μάλιστα ως θρησκευτική, βάσει του άρθρου 45 της Συνθήκης της Λοζάνης. Αριθμεί 120.000 περίπου άτομα, σύμφωνα με την απογραφή του 2011, και αποτελείται από τρεις εθνοτικές ομάδες: Τουρκόφωνους ή τουρκογενείς, όπως αναφέρονται στην ελληνική βιβλιογραφία μετά το 1990, Πομάκους και Ρομά, ενώ υπάρχουν και 3.000 περίπου Αλεβίτες (κυρίως ορεινοί Πομάκοι).

Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λοζάνης του 1923, η Ελλάδα και η Τουρκία πραγματοποίησαν ανταλλαγή πληθυσμών, με την οποία προβλεπόταν ότι όλοι οι χριστιανοί ορθόδοξοι κάτοικοι της Τουρκίας, υποκείμενοι στον Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινούπολης, θα μετανάστευαν στην Ελλάδα, εκτός από τις κοινότητες της Κωνσταντινούπολης, της Ιμβρου και της Τενέδου.

Αντίστροφα, όλοι οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα θα μετανάστευαν στην Τουρκία, εκτός από τους μουσουλμάνους της Θράκης. Μετακινήθηκαν έτσι από την περιοχή της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης στην Ελλάδα 1.650.000 Οθωμανοί υπήκοοι, χριστιανικού θρησκεύματος, και από την Ελλάδα στην Τουρκία 670.000 Ελληνες υπήκοοι, μουσουλμανικού θρησκεύματος.

Οι πληθυσμοί που ανταλλάχθηκαν δεν ήταν ομοιογενείς. Οι χριστιανοί οι οποίοι μετανάστευσαν στην Ελλάδα δεν ήταν αποκλειστικά ελληνόφωνοι, αλλά περιλάμβαναν και ομιλητές της τουρκικής. Παρομοίως, οι μουσουλμάνοι οι οποίοι μετανάστευσαν στην Τουρκία δεν ήταν αποκλειστικά τουρκόφωνοι, αλλά περιλάμβαναν ομιλητές της αλβανικής, της βουλγαρικής, της βλάχικης, ακόμα και της ελληνικής γλώσσας (πάντα όμως μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα).

Αυτό οφειλόταν στο σύστημα οργάνωσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και συγκεκριμένα στο σύστημα διοίκησης των οθωμανικών Μιλέτ, όπου ο διαχωρισμός γινόταν με βάση τη θρησκευτική ομάδα όπου ανήκε ο πολίτης.

Το 1922 (πριν από την άφιξη των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής, που επισφραγίστηκε με τη Συνθήκη της Λοζάνης) η μουσουλμανική μειονότητα στη Δυτική Θράκη αποτελούσε πλειοψηφία και αριθμούσε περίπου 86.000 άτομα (σύμφωνα με τα στοιχεία του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών) ή 120.000 άτομα (σύμφωνα με τα στοιχεία της Τουρκίας) από το σύνολο των 190.000 κατοίκων.

Η μειονότητα σήμερα αποτελεί περίπου το 33% του πληθυσμού της Θράκης. Ανέρχονται σε 64.000 στον νομό Ροδόπης (σε σύνολο 110.828 κατοίκων), σε περίπου 44.000 στον νομό Ξάνθης (πληθυσμός νομού 101.856 κάτοικοι) και σε περίπου 9.000 στον νομό Εβρου (συνολικός πληθυσμός νομού 150.580 κάτοικοι).

Τμήμα της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων

Διαχρονικά, η ύπαρξη ενός τόσο μεγάλου πληθυσμιακού τμήματος με ιδιαίτερη καταγωγή και πολιτιστική ταυτότητα, που στη συντριπτική του πλειοψηφία αποτελεί τμήμα της εργατικής τάξης και των πιο φτωχών στρωμάτων της πόλης και της υπαίθρου, αποτελεί πεδίο έντονης διαπάλης των αστικών τάξεων της χώρας μας και της Τουρκίας.

Τα «ιδιαίτερα» προβλήματα της μειονότητας δεν έχουν διαφορετική αφετηρία, αλλά δημιουργούνται και αναπτύσσονται στο έδαφος της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, όπως γεννιέται και αναπτύσσεται κάθε καταπίεση. Πάνω ακριβώς σε αυτό το έδαφος αξιοποιείται η ξεχωριστή καταγωγή ή πολιτισμική ταυτότητα για να γίνονται τα λαϊκά στρώματα διπλά θύματα των αστικών επιδιώξεων. Δηλαδή, πέρα από την εκμετάλλευση, να γίνονται και ουρά στις αντιπαραθέσεις των αστικών επιδιώξεων και των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών.

Στα λαϊκά στρώματα των μουσουλμάνων της Θράκης υπάρχουν μεγαλύτερη φτώχεια, ανεργία, μετανάστευση, αναλφαβητισμός, το χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο, οι χειρότερες συνθήκες διαβίωσης. Η κατάσταση επιδεινώθηκε τα προηγούμενα χρόνια από το χτύπημα βασικών κλάδων όπου εργάζονται (κατασκευές, καπνοκαλλιέργεια κ.λπ.).

Ολα αυτά τα χρόνια, με οποιαδήποτε κυβέρνηση, η παρέμβαση των αστικών παραγόντων τόσο από το εσωτερικό της χώρας όσο και από το εξωτερικό εξακολουθεί να είναι μεγάλη, με στόχο να διαιρέσουν τους εργαζόμενους, να τους δηλητηριάζουν με το φαρμάκι της έχθρας, τη στιγμή που στην περιοχή μας οι μειονότητες πρέπει να αποτελούν γέφυρα φιλίας και συνεργασίας ανάμεσα στους λαούς όλων των γειτονικών χωρών.

Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο, απαιτείται μεγάλη προσοχή και επαγρύπνηση σε συλλογικούς αυτοπροσδιορισμούς, που χρησιμοποιούνται σε αντίθεση και αμφισβήτηση των διεθνών Συνθηκών που έχουν να κάνουν με τον καθορισμό συνόρων και κυριαρχικών δικαιωμάτων, αφού είναι γνωστό ότι οι ιμπεριαλιστές αξιοποιούν μειονοτικά ζητήματα για να προωθήσουν τις επεμβάσεις και μεταβολές συνόρων.

Στη βάση αυτή, η αναφορά σε μουσουλμανικές μειονότητες στη Δυτική Θράκη από τη Συνθήκη της Λοζάνης, με την εθνοτική και φυλετική ως προς την καταγωγή διαφοροποίηση σε τουρκογενείς, Πομάκους και Αθίγγανους, αποδίδει την πραγματική εικόνα της μειονότητας.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ