ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Φλεβάρη 2023 - Κυριακή 5 Φλεβάρη 2023
Σελ. /40
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΟΣ
Οι ναυτεργάτες έχουν μεγάλη αγωνιστική πείρα για να βγάλουν πιο δυνατό το ΚΚΕ!

Σε σύσκεψη εν ενεργεία ναυτεργατών και σπουδαστών των ναυτικών σχολών στον Πειραιά μίλησε το μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής του Κόμματος

Στιγμιότυπο από τη σύσκεψη. Στο βήμα ο Γ. Μαρίνος
Στιγμιότυπο από τη σύσκεψη. Στο βήμα ο Γ. Μαρίνος
Κάλεσμα συμπόρευσης και ενίσχυσης του ΚΚΕ στις εκλογές και σε κάθε πολιτική μάχη απηύθυνε ο Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής του Κόμματος, σε πλατιά σύσκεψη εν ενεργεία ναυτεργατών και σπουδαστών των ναυτικών σχολών που έγινε στον Πειραιά.

Η ουσιαστική συζήτηση αφορούσε βασικά ζητήματα των εξελίξεων στη Ναυτιλία και τη διαχρονική επίθεση των εφοπλιστών, τις συνέπειες της αντεργατικής πολιτικής από τη σημερινή και τις προηγούμενες κυβερνήσεις, τους αγώνες της εργατικής τάξης και των ναυτεργατών, αλλά και την προετοιμασία της 48ωρης απεργίας στα καράβια, στις 8-9 Φλεβάρη. Ακολουθούν αποσπάσματα από την εισηγητική ομιλία του Γ. Μαρίνου.

* * *

Η Ελληνόκτητη Ναυτιλία διαθέτει περίπου 5.000 πλοία και με όρους χωρητικότητας είναι στην κορυφή της ναυτιλιακής πυραμίδας. Ελέγχει το 21% του παγκόσμιου και το 59% του ευρωπαϊκού στόλου, το 32% των δεξαμενόπλοιων, το 25% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 22% των καραβιών του υγροποιημένου αερίου.

Οι εφοπλιστές χτίζουν εκατοντάδες νέα και αγοράζουν μεταχειρισμένα πλοία. Μόνο μέσα στο 2021 και 2022, παρήγγειλαν αντίστοιχα 135 και 117 πλοία, διέθεσαν για νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία το τεράστιο ποσό των 14,3 δισ. δολαρίων. Χορός δισεκατομμυρίων! Από το 2018 έως το 2022 η αξία του ελληνόκτητου στόλου αυξήθηκε κατά 92%, έφτασε στα 158,9 δισ. δολάρια.

Συνεπώς, ο κάθε ναυτεργάτης επιβάλλεται να σκεφτεί καλά: Τι βρίσκεται πίσω από αυτό που αποκαλούν «ναυτιλιακό θαύμα» οι εφοπλιστές και τα κόμματα που υπηρετούν τα συμφέροντά τους; Τι σχέση έχει αυτό με τα συμφέροντα και τα δικαιώματα των εργατών της θάλασσας;

Αυτό που αποκαλούν «ναυτιλιακό θαύμα» βασίστηκε και βασίζεται στη σκληρή δουλειά και εκμετάλλευση των ναυτεργατών και σε ένα νομοθετικό πλαίσιο που θωρακίζει και διευρύνει τα προνόμια των εφοπλιστών. Στον αντίποδα μειώνονται δραματικά οι θέσεις εργασίας, οξύνεται η ανεργία και θεριεύει η ανασφάλεια και η ανασφάλιστη εργασία. Οι όροι δουλειάς και αμοιβής στα πλοία υπό ελληνική σημαία υποβαθμίζονται διαρκώς, κατά τα πρότυπα των «σημαιών ευκαιρίας».

Συνολικά, οι ναυτεργάτες αντιμετωπίζουν τη σχεδιασμένη ολομέτωπη επίθεση του εφοπλιστικού κεφαλαίου και την αντεργατική πολιτική όλων των κυβερνήσεων. Κοινός παρονομαστής της πολιτικής της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ είναι η διαχρονική στήριξη των εφοπλιστικών συμφερόντων. Κάθε κυβέρνηση παραδίδει τη σκυτάλη στην επόμενη και όλοι μαζί υπηρετούν την ανταγωνιστικότητα και κερδοφορία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Υπερασπίζονται τον νόμο 2687/53 περί «εισαγωγής και προστασίας κεφαλαίων από το εξωτερικό» και τις δουλεμπορικές εγκριτικές πράξεις νηολόγησης, τον νόμο 27/1975 για τη φορολογία των πλοίων, που αποτελούν την καρδιά του συνταγματικά κατοχυρωμένου νομοθετικού πλαισίου. Μόνο το ΚΚΕ διεκδίκησε διαχρονικά την κατάργηση της αντιναυτεργατικής νομοθεσίας, σε αντιπαράθεση με τη ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ.

Τα προνόμια των εφοπλιστών απέναντι στις ανάγκες των ναυτεργατών

Να σκεφτεί ο κάθε ναυτεργάτης και εργαζόμενος τα ναύλα του μισού εκατομμυρίου δολαρίων τη μέρα που εισπράττουν τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου - LNG. Την αύξηση των ναύλων των δεξαμενόπλοιων, που τροφοδοτούνται από τις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας στις συνθήκες απεξάρτησης της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο. Τη διατήρηση των υψηλών ναύλων για μεγάλη χρονική περίοδο στα Containers και τα πλοία ξηρού φορτίου. Τα προνόμια στην ακτοπλοΐα, τα εκατομμύρια ευρώ επιδότηση κάθε χρόνο για τη δρομολόγηση πλοίων στις λεγόμενες «άγονες γραμμές» και διάφορες άλλες επιδοτήσεις.

Η ναυλαγορά και το επίπεδο της κερδοφορίας μπορεί να έχουν διακυμάνσεις, αλλά ο κανόνας είναι πως χρόνο με τον χρόνο οι εφοπλιστές συσσωρεύουν νέα, γιγαντιαία κεφάλαια.

Σ' αυτό το έδαφος πρέπει να εξεταστεί το καθεστώς των φοροαπαλλαγών των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, υπολογίζοντας τα φορολογικά χαράτσια που θερίζουν το λαϊκό, το ναυτεργατικό εισόδημα, παίρνοντας υπόψη ότι το 95% των φορολογικών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού εισπράττεται από τα λαϊκά νοικοκυριά και το κεφάλαιο απολαμβάνει χαμηλή φορολογία ή φοροασυλία, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων.

Μόνο το ΚΚΕ καταδίκασε τον εμπαιγμό της λεγόμενης εθελοντικής φορολογίας των εφοπλιστών, το ελάχιστο αυτό αντίτιμο των προκλητικών φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν, δίνοντας λίγα εκατομμύρια, για να μείνουν στο απυρόβλητο τα τεράστια κέρδη και περιουσιακά τους στοιχεία εκατοντάδων δισεκατομμυρίων με τη στήριξη της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, που σπρώχνονταν στη Βουλή ποιος θα χαρακτηριστεί «εφοπλιστικότερος των εφοπλιστών».

Μόνο το ΚΚΕ αντιτάχθηκε στην «απελευθέρωση» της Ακτοπλοΐας, στον σχετικό κανονισμό 3577/92 της ΕΕ και την ελληνική νομοθεσία που τον επικύρωσε και στηρίζουν όλα τα αστικά κόμματα και κυβερνήσεις, επιβάλλοντας σκληρά μέτρα που έχουν οδηγήσει στη χειροτέρευση των εργασιακών σχέσεων, την εντατικοποίηση της δουλειάς, την έλλειψη μέτρων για την υγεία και την ασφάλεια, με αποτέλεσμα να θρηνούμε ακόμα και νεκρούς συναδέλφους.

Κάθε ναυτεργάτης πρέπει να πληροφορηθεί ότι με νόμο του 2014 επί ΝΔ - ΠΑΣΟΚ που διατήρησε ο ΣΥΡΙΖΑ, οι επιχειρησιακές συμβάσεις στην Ακτοπλοΐα υπερισχύουν των κλαδικών, ενώ το ΥΕΝ, προκειμένου να χτυπήσει το απεργιακό δικαίωμα, νομοθέτησε τη λεγόμενη «δρομολόγηση έκτακτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας», έναν τύπο πολιτικής επιστράτευσης.

Μόνο το ΚΚΕ συγκρούστηκε με τις διαδοχικές μειώσεις των οργανικών συνθέσεων, τους μνημονιακούς και μετέπειτα νόμους της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ, που οδήγησαν στην υπονόμευση και στην πράξη κατάργηση των ΣΣΕ, τη μείωση των μισθών και των συντάξεων έως και 40%-50%, τη χρεοκοπία του ΝΑΤ, που καταληστεύτηκε από το εφοπλιστικό κεφάλαιο, το αστικό κράτος και τις κυβερνήσεις.

Μόνο το ΚΚΕ αντιπαλεύει με συνέπεια τη νομοθεσία που προβλέπει ότι είναι στην κρίση των εφοπλιστών να αποφαίνονται για τη ναυτολόγηση των πληρωμάτων, των ανθυποπλοιάρχων και των 3ων μηχανικών, για να τους πετάξουν έξω από τα καράβια.

Να αποτυπωθεί και στην κάλπη με ισχυρό ΚΚΕ ότι «ο λαός μπορεί να σώσει τον λαό»!

Ολα αυτά είναι κριτήρια για την πολιτική στάση και συμπεριφορά των ναυτεργατών. Είναι κριτήριο η πάλη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, η παράδοση του λιμανιού του Πειραιά στο μονοπώλιο της COSCO, η παράδοση των ναυπηγείων στους εφοπλιστές και τον αμερικάνικο όμιλο της «Onex», που εντάσσεται στα αμερικανοΝΑΤΟικά γεωπολιτικά σχέδια.

Η πείρα από την αντεργατική - αντιλαϊκή πολιτική όλων των κυβερνήσεων και το κοινό πρόγραμμα της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ, που στηρίζεται στη διαχείριση του εκμεταλλευτικού συστήματος, τη συμφωνία τους στο υπερμνημόνιο του Ταμείου Ανάκαμψης, τη στρατηγική της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, την εμπλοκή στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στην Ουκρανία και την επιβεβαιωμένη υλοποίηση της στρατηγικής του εφοπλιστικού και των άλλων τμημάτων του κεφαλαίου, επιβάλλει σήμερα το ξεμπλοκάρισμα από κάθε αναμονή σε ψευτοσωτήρες και κάθε είδους εκβιαστικά διλήμματα.

Στην πράξη έχει αποδειχθεί πόσο επικίνδυνη είναι η θέση περί «σταθερών κυβερνήσεων» που οδηγούν σε αστάθεια τους εργαζόμενους και καταπάτηση των δικαιωμάτων τους.

Εχει αποκαλυφθεί πόσο σαθροί είναι οι ισχυρισμοί περί «προοδευτικής κυβέρνησης» - καρικατούρας, που πλασάρει ο ΣΥΡΙΖΑ των μνημονίων και της σύμπλευσης με τη ΝΔ στα κεντρικά ζητήματα, ψηφίζοντας πάνω από το 50% των κυβερνητικών νομοσχεδίων, όπως και το ΠΑΣΟΚ που ψήφισε περισσότερα από το 75% των νομοσχεδίων που «έκαψαν» τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα.

Σε κάθε περίπτωση προβάλλει το πραγματικό δίλημμα των εκλογών:

`Η θα είναι δυνατός ο λαός και αδύναμη η όποια αντιλαϊκή κυβέρνηση, ή θα είναι δυνατή η επόμενη αντιλαϊκή κυβέρνηση, όποια κι αν είναι αυτή, και ο λαός θα είναι αδύναμος και ανασφαλής.

Αυτό τίθεται στις εκλογές και επομένως έχει μεγάλη σημασία να συσπειρώνονται περισσότερες εργατικές - λαϊκές δυνάμεις, περισσότεροι ναυτεργάτες στη θέση, στο σύνθημα «Ο λαός μπορεί να σώσει τον λαό, στον δρόμο της ανατροπής, με ΚΚΕ πιο δυνατό». Κι αυτό να αποτυπωθεί στην κάλπη ώστε την επόμενη μέρα να παλεύουμε από καλύτερες θέσεις.

Σ' αυτή τη μεγάλη προσπάθεια καλούμε όλους τους ναυτεργάτες να συμπορευτούν με το ΚΚΕ, να πάρουν τη θέση τους στη μάχη όλοι οι συνάδελφοι που έχουν αγανακτήσει από τη χρόνια αντεργατική πολιτική και διαπιστώνουν ότι χρόνο με τον χρόνο, από τη μια αυξάνεται ο πλούτος που συγκεντρώνεται στα χέρια των εφοπλιστών και των άλλων τμημάτων του κεφαλαίου και από την άλλη χειροτερεύει η κατάσταση των ναυτεργατών και των άλλων εργαζομένων.

Μεγάλος σταθμός η απεργία

Παίρνουμε υπόψη ότι η ένταση του ανταγωνισμού στις συνθήκες της λεγόμενης «Πράσινης Ναυτιλίας» τροφοδοτεί τη δίψα για πρόσθετα κέρδη και την εφοπλιστική επιθετικότητα. Η αναμέτρηση θα είναι ακόμα σκληρότερη την επόμενη περίοδο. Δεν αρκούν στους εφοπλιστές τα προνόμια που έχουν πάρει από τις κυβερνήσεις, σχεδιάζουν νέα ακόμα πιο επικίνδυνα μέτρα.

Επιδιώκουν π.χ. να αξιοποιήσουν τους Κώδικες Δημόσιου και Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ) που αποτελούν ισχυρή βάση του αντιναυτεργατικού, στρατιωτικού καθεστώτος που επικρατεί στο ναυτικό επάγγελμα, στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, για το παραπέρα ξήλωμα των δικαιωμάτων. Σ' αυτό στοχεύει η τροποποίηση του ΚΙΝΔ που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή.

Η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας είναι στρατηγικής σημασίας για το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Επιδίωξη της τροποποίησης του ΚΙΝΔ είναι η Σύμβαση Ναυτολόγησης, οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα των ναυτεργατών να ρυθμίζονται από τη λεγόμενη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας που κυρώθηκε από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ το 2012 και καθορίζει τους ελάχιστους όρους για τους μισθούς, γενικότερα τις αμοιβές των ναυτεργατών και τα εργασιακά δικαιώματα, ώστε διαρκώς να οδηγούνται προς τα κάτω, να γίνονται οι ναυτεργάτες φτηνότεροι.

Η Διεθνής Σύμβασης προβλέπει 72 ώρες δουλειά τη βδομάδα, μισό μισθό σε σύγκριση με τις κλαδικές συμβάσεις, άδεια 2,5 μέρες τον μήνα, ενώ οι ναυτεργάτες έχουν κατακτήσει στη σύμβαση των ποντοπόρων πλοίων 8 μέρες τον μήνα. Η πρόκληση είναι πολύ μεγάλη και η απάντηση είναι η στήριξη της 48ωρης απεργίας στα καράβια, 8-9 Φλεβάρη, η οργάνωση νέων αγώνων.

Να ξεριζωθεί το κριτήριο του κέρδους και της εμπορευματοποίησης, που πληρώνει ακριβά ο λαός

Το ΚΚΕ καταθέτει στον λαό τις θέσεις του και το πρόγραμμα εξουσίας και διακυβέρνησης του τόπου. Το Πρόγραμμα του ΚΚΕ τεκμηριώνει επιστημονικά ότι ο λαός σήμερα μπορεί να ζήσει με σύγχρονα δικαιώματα και ποιότητα ζωής που αντιστοιχούν στον 21ο αιώνα, σύμφωνα με τις δυνατότητες της εποχής μας, που καθορίζει η ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Τα εργαλεία είναι ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας και η κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής, η ολόπλευρη αξιοποίηση του εργατικού και επιστημονικού δυναμικού, οι θεσμοί της εργατικής - λαϊκής εξουσίας, η αποδέσμευση από τις ιμπεριαλιστικές συμμαχίες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ με τον λαό κυρίαρχο, με διεθνείς σχέσεις που θα στηρίζονται στο αμοιβαίο όφελος με άλλες χώρες και λαούς.

Με το Πρόγραμμα του ΚΚΕ μπορούν να περάσουν τα πλοία, τα λιμάνια, τα ναυπηγεία στα χέρια του λαού, να γίνουν κοινωνική περιουσία, να αναπτυχθούν σχεδιασμένα, με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες.

Με το Πρόγραμμα του ΚΚΕ μπορεί να εξασφαλιστεί το δικαίωμα στην εργασία για όλους, να καταργηθεί η επιχειρηματική δράση στην Ενέργεια και να αξιοποιηθούν όλες οι ενεργειακές πηγές της χώρας, να καταργηθεί η επιχειρηματική δράση στην Υγεία, να ξεριζωθεί το κριτήριο του κέρδους και της εμπορευματοποίησης που πληρώνει ακριβά ο λαός, να τελειώσει το βάσανο της εμπορευματοποίησης της Παιδείας και να αναβαθμιστεί η μόρφωση των παιδιών.

Υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες και μπορούμε με την προσπάθεια όλων μας να πετύχουμε ένα πολύ πλατύ άνοιγμα και χιλιάδες ναυτεργάτες να εκφράσουν την εκτίμησή τους στο ΚΚΕ, τη σταθερότητα και τη μαχητικότητά του με την ψήφο τους στις εκλογές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ