ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Ιούνη 2022 - Κυριακή 26 Ιούνη 2022
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Οσο είναι στα χέρια των εφοπλιστών, νησιώτες και ναυτεργάτες θα συνεχίσουν να υποφέρουν

Η ομιλία του Γιώργου Μαρίνου, μέλους του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτή του Κόμματος, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την κωδικοποίηση της νομοθεσίας των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών

Την περασμένη Πέμπτη, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ ψήφισαν από κοινού το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για την κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Με την ψήφο αυτή οι τρεις «συνεταίροι» έσπευσαν να θωρακίσουν και να διευρύνουν τον «Γολγοθά» που βιώνουν νησιώτες, επιβάτες και ναυτεργάτες, ο οποίος ξεκίνησε το 2001 με την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία του κανονισμού 3577/92 της ΕΕ, που εξάλλου φέρει τις υπογραφές των ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ.

Το ΚΚΕ καταψήφισε και κατήγγειλε το νομοσχέδιο, ζητώντας από την αρχή την απόσυρσή του, όπως κατήγγειλε και τη συμφωνία όλων των αστικών κομμάτων να δοθούν στους εφοπλιστές κι άλλα προνόμια και χρήμα για να μην αυξάνουν τάχα τις τιμές των εισιτηρίων.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής του Κόμματος, του οποίου η ομιλία έχει ως εξής:

«Στο μπαράζ των αντιλαϊκών νομοσχεδίων που υπηρετούν τις ανάγκες, την κερδοφορία των μεγάλων οικονομικών ομίλων εξέχουσα θέση καταλαμβάνουν τα νομοσχέδια του υπουργείου Ναυτιλίας για την ενίσχυση του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Αυτό υπηρετεί και το σημερινό νομοσχέδιο, το οποίο ενσωματώνει και κωδικοποιεί τα αντιναυτεργατικά μέτρα της προηγούμενης περιόδου. Προωθεί παραπέρα τις οδυνηρές κατευθύνσεις της Κοινής Ναυτιλιακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Κανονισμού 3577/1992 για την "απελευθέρωση" της ακτοπλοΐας, που στηρίζουν η Νέα Δημοκρατία, το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ. Θωρακίζει το καθεστώς της ασυδοσίας, των φοροαπαλλαγών, της απαλλαγής των εφοπλιστών από τη φορολογία στο πετρέλαιο και της χρηματοδότησης του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Πυροδοτεί την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων και διαιωνίζει τα προβλήματα στην εξυπηρέτηση των νησιών με τη λειψή δρομολόγηση ή και την αποδρομολόγηση πλοίων.


Eurokinissi

Παράλληλα, ισχυροποιεί τα μέσα για την κλιμάκωση της επίθεσης κατά των ναυτεργατών με τη μείωση των μισθών, την υπονόμευση της Συλλογικής Σύμβασης, τη μείωση των οργανικών συνθέσεων, ιδιαίτερα με στόχο το ξενοδοχειακό προσωπικό, την καταπάτηση εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων, την εντατικοποίηση της δουλειάς και την υποβάθμιση της υγείας και της ασφάλειας των πληρωμάτων.

Για τα κρίσιμα αυτά ζητήματα έχουν ευθύνη όλες οι κυβερνήσεις. Η αντιπαράθεση της ΝΔ με τον ΣΥΡΙΖΑ είναι άσφαιρη. Στην πράξη συμπλέουν στην ίδια στρατηγική γραμμή που στηρίζει την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου και οι εργαζόμενοι πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα.

Οσο επιδοτούνται τόσο αυξάνουν τις τιμές των εισιτηρίων

Οι τιμές των εισιτηρίων εκτινάχθηκαν στα ύψη μετά την επικύρωση και την εφαρμογή του ευρωενωσιακού κανονισμού για την "απελευθέρωση" της ακτοπλοΐας και σταδιακά οι αυξήσεις έχουν πολλαπλασιαστεί. Σήμερα οι τιμές των εισιτηρίων καλπάζουν και θέτουμε ενδεικτικά ότι από Πειραιά για Ικαρία στο κατάστρωμα από 39,5 ευρώ που ήταν τον περσινό Αύγουστο, το εισιτήριο εκτοξεύθηκε στα 54 ευρώ, αύξηση 36,7%.

Από Πειραιά για Σάμο από 49 ευρώ εκτινάχθηκε στα 69 ευρώ, αύξηση 40,8%. Μία τετραμελής οικογένεια για να πάει και να γυρίσει από τη Σύρο - εδώ δίπλα μας - χρειάζεται 376 ευρώ. Και αν σκεφτεί να πάρει το αυτοκίνητο, θα χρειαστεί 567 ευρώ. Τέλος ο μισθός! Προβλέπεται, όπως γράφεται και σήμερα, νέα αύξηση από 1η Ιούλη.

Η κατάσταση που επικρατεί στη δρομολόγηση των πλοίων και τα κενά στην εξυπηρέτηση των νησιών είναι απαράδεκτη και είναι διαχρονική, συνεχώς καταπατούνται οι λαϊκές ανάγκες.

Οι δηλώσεις των πλοιοκτητών για τη δρομολόγηση πλοίων, οι συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, οι απευθείας αναθέσεις συνιστούν φαύλο κύκλο, όπως είπε προηγουμένως και ο εισηγητής του ΚΚΕ, που αναπαράγεται με ωφελημένο το εφοπλιστικό κεφάλαιο, το οποίο εισπράττει από το αστικό κράτος πολλά εκατομμύρια κάθε χρόνο στο όνομα της εξυπηρέτησης των "άγονων γραμμών".

Μιλάμε για πάνω από 130 εκατομμύρια τον χρόνο και σωρευτικά τα τελευταία χρόνια περίπου ενάμισι δισεκατομμύριο ευρώ. Μόνο για την πανδημία οι εφοπλιστές εισέπραξαν 90 με 100 εκατομμύρια. Και ο ΣΥΡΙΖΑ ζητάει να δοθούν και άλλα στις ναυτιλιακές εταιρείες.

Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, ένας στρατηγικής σημασίας τομέας της οικονομίας, που έχει άμεση σχέση με τη ζωή των κατοίκων των νησιών και την άμυνα της χώρας, είναι στην ιδιοκτησία των εφοπλιστών και τη διαχείριση κάνει ένα κράτος που υπηρετεί τα συμφέροντά τους.

Ηδη έχει μειωθεί πολύ ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων. Ναυτιλιακές εταιρείες στρέφονται σε άλλες αγορές. Το 67% του ακτοπλοϊκού στόλου είναι άνω των 22 ετών, το ένα τέταρτο είναι άνω των 30 ετών.

Οι εξελίξεις έχουν θέσει επιτακτικά την ανάγκη του συντονισμένου αγώνα νησιωτών και ναυτεργατών, γενικότερα των εργαζομένων, για μείωση της τιμής των εισιτηρίων στο 50%, την τακτική σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με τα νησιά και μεταξύ των νησιών όλες τις εποχές.

Να σταματήσει το χάλι των δρομολογίων που περιλαμβάνουν 10 μέχρι και 18 νησιά, ταλαιπωρώντας τους επιβάτες και το πλήρωμα. Να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των ναυτεργατών για την αύξηση των μισθών και των συντάξεων, για την προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων, γιατί το Προεδρικό Διάταγμα του '74 μιλούσε σε άλλες συνθήκες για επτάωρη εργασία, μέτρα προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, γιατρό μέσα στα πλοία, γιατί χάνονται άνθρωποι.

Δεν θα τελειώσουν τα βάσανα νησιωτών και ναυτεργατών με την «πράσινη ναυτιλία»

Το ΚΚΕ έχει αποκαλύψει τον ρόλο της λεγόμενης "πράσινης μετάβασης". Στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι ο καπιταλισμός, τα μονοπώλια και η πολιτική που διαχειρίζεται τα συμφέροντά τους έχουν την ευθύνη για την καταστροφή του περιβάλλοντος. Και το υποκριτικό ενδιαφέρον σήμερα δεν μπορεί να κρύψει την προώθηση μεγάλων επιχειρηματικών σχεδίων στο κυνηγητό του κέρδους, με τη γενναία στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ενωση και το αστικό κράτος, τη χρηματοδότηση των μεγάλων ομίλων με χρήματα από τη φορολογία του λαού μας και των άλλων λαών.

Αυτό ισχύει και για τη λεγόμενη "πράσινη ναυτιλία". Ποντοπόροι και ακτοπλόοι εφοπλιστές έχουν μπει στον χορό της χρηματοδότησης και διεκδικούν πάνω από 3 δισεκατομμύρια ευρώ από το υπερμνημόνιο, το Ταμείο Ανάκαμψης, ή άλλες πηγές, την ώρα που ο λαός πληρώνει βαριά το κόστος της λεγόμενης "πράσινης μετάβασης" με την αβάσταχτη ακρίβεια.

Η κατάσταση αυτή εκφράζει ακριβώς αυτό που θέτει το ΚΚΕ, ότι όσο η ιδιοκτησία των πλοίων θα είναι στα χέρια των εφοπλιστών και κριτήριο της ανάπτυξης θα είναι το κέρδος, οι νησιώτες εργαζόμενοι και οι ναυτεργάτες θα συνεχίσουν να υποφέρουν. Θα επικρατεί ο ανταγωνισμός και η καπιταλιστική αναρχία στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Με την προετοιμασία και την υλοποίηση του πλαισίου της αποκαλούμενης "πράσινης ναυτιλίας", ο λαός θα πληρώνει περισσότερα φορολογικά βάρη, θα ενταθεί η εκμετάλλευση των ναυτεργατών και θα χαθούν και άλλες θέσεις εργασίας, θα πυροδοτούνται νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και θα οξύνεται το πρόβλημα της εξυπηρέτησης των νησιών.

Σε αυτές τις συνθήκες ο οργανωμένος αγώνας αποκτά μεγαλύτερη σημασία. Η πάλη για την κοινωνική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής, των πλοίων, των ναυπηγείων και των λιμανιών, με την εξουσία στα χέρια του λαού, εκφράζει αναγκαιότητα. Γιατί; Γιατί είναι ο μόνος δρόμος για να αναπτυχθούν αυτά τα εργαλεία με κεντρικό επιστημονικό σχεδιασμό, ώστε να εξασφαλιστούν τα σύγχρονα δικαιώματα των ναυτεργατών σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων, η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των νησιών με σύγχρονα και ασφαλή πλοία, με φτηνά εισιτήρια και ανθρώπινες υποδομές».


ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Ενας μισθός για τα εισιτήρια...

...κι άλλος ένας για να επιδοτεί η κυβέρνηση τους εφοπλιστές

Τη στιγμή που οι συνεχείς ανατιμήσεις, στο ρεύμα, στα καύσιμα, στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, έχουν βάλει φωτιά στο λαϊκό εισόδημα, νέες αυξήσεις, που ξεπερνούν ακόμα και το 8%, επιβάλλουν οι ακτοπλόοι εφοπλιστές από την 1η Ιούλη, μετατρέποντας πια σε «άπιαστο όνειρο» έστω και ολιγοήμερη ξεκούραση σε ένα νησί, για τις λαϊκές οικογένειες, και σε κόλαση τη ζωή των νησιωτών. Πρόκειται για την 4η κατά σειρά αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από τον περασμένο Αύγουστο!

Ενδεικτικά:

-- Για Ρόδο (πάντα μιλάμε για το κατάστρωμα) από τα 68,50 ευρώ τον περσινό Αύγουστο, τον Ιούνη μετά τις τρεις αυξήσεις έφτασε τα 86,50 ευρώ, για να πάει από 1η Ιούλη στα 91 ευρώ! Η τελευταία αύξηση είναι 5,2%, ενώ από τον Αύγουστο η αύξηση είναι 32,84%. Μία 4μελής οικογένεια χωρίς αυτοκίνητο για να πάει και να γυρίσει από τη Ρόδο θα πρέπει να πληρώσει μόνο σε εισιτήρια 728 ευρώ!

-- Από Πειραιά για Σύρο, που είναι ένα από τα πιο κοντινά νησιά, ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί πόση θα είναι η αύξηση, όμως αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 38 ευρώ πέρσι τον Αύγουστο πήγε στα 47 ευρώ (αύξηση 23,68%). Το αυτοκίνητο από τα 78 πήγε στα 95,50 ευρώ (αύξηση 22,4%). Δηλαδή, μία 4μελής οικογένεια πριν έρθουν οι νέες αυξήσεις, για να πάει και να γυρίσει στη Σύρο, που είναι «δίπλα», χρειάζεται 376 ευρώ. Αν σκεφτεί να πάρει και αυτοκίνητο τότε θα χρειαστεί 567 ευρώ!

Και ενώ οι απανωτές αυξήσεις που βάζουν οι εφοπλιστές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ζαλίζουν, η κυβέρνηση ετοιμάζει για τους εφοπλιστές, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις του υπουργού Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκη, και νέο πακτωλό εκατομμυρίων στο όνομα... της συγκράτησης των τιμών, με «επάξιους συμπαραστάτες» τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, που έσπευσαν να κατηγορήσουν την κυβέρνηση ότι καθυστερεί να επιδοτήσει τους εφοπλιστές, παρουσιάζοντας ως και στοιχεία για το πόσο έχουν αυξηθεί... τα κόστη.

Την ίδια ώρα, ετοιμάζονται πακέτα από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα «Νέαρχος» για την ανανέωση του στόλου τους στο όνομα της «πράσινης μετάβασης», το ακριβές ποσό των οποίων δεν έχει ανακοινωθεί, πάντως οι εφοπλιστές ζητάνε κοντά στα 3 δισ.

Στο μεταξύ, ήδη η κυβέρνηση τους έχει δώσει 85 εκατ. ευρώ ως στήριξη από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ενώ και για τη νέα δρομολογιακή περίοδο τους έχει ήδη εξασφαλίσει άλλα 138 εκατ. ευρώ για την επιδότηση των «άγονων γραμμών», χώρια και τα 90 εκατ. ευρώ που τσέπωσαν ως στήριξη για την πανδημία κ.λπ. Συνολικά δηλαδή πάνω από 300 εκατομμύρια... και έπεται συνέχεια.

Οσο για το πόσο αναξιοπαθούντες είναι οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας, τα οικονομικά στοιχεία τους για το 2021 μιλάνε από μόνα τους: Πριν από τις αυξήσεις που ξεκίνησαν από τον Δεκέμβρη στα εισιτήρια, η «Attica» (έχει συγχωνεύσει την «Blue Star» και άλλες) είχε αύξηση κερδών κατά 4%, φτάνοντας στα 41,96 εκατ. από 40,39 εκατ. ευρώ το 2020. Η ΑΝΕΚ κατέγραψε αύξηση κερδών κατά 15%, φτάνοντας στα 17 εκατ., έναντι 14,8 εκατ. το 2020. Οσο για τον όμιλο «Γκριμάλντι», που έχει συγχωνεύσει τις «Μινωικές Γραμμές», ο τζίρος του ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ...



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ