ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Μάρτη 2022
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων

Ερώτηση προς τους υπουργούς Ανάπτυξης και Πολιτισμού κατέθεσε στη Βουλή το ΚΚΕ, για τον τρόπο με τον οποίο το υπουργείο Πολιτισμού μέσω του καθεστώτος των «δωρεών» ανέθεσε δύο έργα, με ακύρωση και παράκαμψη όλων των προβλεπόμενων νόμιμων διαδικασιών οι οποίες προϋποθέτουν διενέργεια αρχιτεκτονικού και εικαστικού διαγωνισμού. Πρόκειται για δύο πολύ σημαντικά έργα, το ένα η αναβάθμιση και υπόγεια επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και διασύνδεσή του με το «Ακροπόλ», και το άλλο η ίδρυση του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων, που ανατέθηκαν στην ΑΜΚΕ της οικογένειας Ν. Σ. Λαιμού και στο Ιδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη αντίστοιχα.

Στην Ερώτηση επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι «στις 31/5/2021 δημοσιεύτηκε το "Νέο πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων" (ΦΕΚ 2239/Β/31-5-2021), που ορίζει την υποχρεωτική διενέργεια διαγωνισμών για τα αξιόλογα έργα που εκτελούν φορείς του Δημοσίου στη χώρα μας. Η διενέργεια αρχιτεκτονικών και εικαστικών διαγωνισμών για την εκτέλεση δημόσιων έργων δεν αποτελεί μια τυπική υποχρέωση της πολιτείας ή αίτημα μόνο των αρχιτεκτόνων και των εικαστικών, αλλά αφορά συνολικά την αναβάθμιση της ζωής του λαού, καθώς ο δημόσιος χώρος, η αρχιτεκτονική και η αισθητική του αποτελούν κοινωνικό αγαθό. Οι δημόσιοι και καταρχήν ανοιχτοί διαγωνισμοί διασφαλίζουν σε έναν βαθμό την ποιότητα έργων στον δημόσιο χώρο, δίνοντας τη δυνατότητα για ευρεία συμμετοχή επιστημόνων και καλλιτεχνών.

Σήμερα, με το πρόσχημα δήθεν δωρεών ή χορηγιών, συχνά και με τη σύμφωνη γνώμη πλειοψηφιών των εισηγητικών οργάνων (ΚΣΝΜ, ΚΕΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΑ κ.λπ.), οι ανοιχτοί διαγωνισμοί παρακάμπτονται, κατά κανόνα με αντιδεοντολογικές και παράτυπες ή παράνομες διαδικασίες. Με το τέχνασμα των χορηγιών, ο δημόσιος χώρος ουσιαστικά εκχωρείται στις επιθυμίες μεγαλοεπιχειρηματιών, που επιλέγουν με καθαρά συμφεροντολογικά κριτήρια τον μελετητή του έργου. Ακριβώς αυτό συμβαίνει με τις δύο πρόσφατες αποφάσεις του ΥΠΠΟΑ για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και για το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων.

Η ίδρυση Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων, του μοναδικού στη χώρα και ενός από τα σημαντικότερα του είδους του διεθνώς, στο κτίριο του Σιλό στον Πειραιά, αμαυρώνεται από την ακύρωση του αποτελέσματος του ανοιχτού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που έχει ολοκληρωθεί από το 2014. Σήμερα το έργο ανατίθεται σε άλλον μελετητή, που επελέγη με άγνωστο τρόπο και με πρόσχημα μια "σύμβαση δωρεάς" που υπέγραψε η υπουργός Πολιτισμού με το Ιδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη. Αξιοσημείωτο είναι ότι το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων θα χρηματοδοτηθεί από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης με ποσό περίπου 60 εκατομμυρίων, ενώ η "δωρεά" της εκπόνησης νέας Μελέτης από το Ιδρυμα Λασκαρίδη δεν αναφέρει καν το χρηματικό ποσό που τυχόν δαπανήθηκε από το Ιδρυμα.

Επισημαίνουμε ότι η έκδοση των Υπουργικών Αποφάσεων για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων έχει βασιστεί σε διάταξη η οποία έχει καταργηθεί από το 2019, και ως εκ τούτου πρέπει να θεωρηθούν άκυρες. Συγκεκριμένα, οι Αποφάσεις του ΥΠΠΟΑ και για τα δύο μουσεία αναφέρονται στο θεσμικό πλαίσιο για την εκπόνηση μελετών με δωρεά, όπως αυτό ίσχυε στο άρθρο 2Α του ν. 3316/2005 (Α' 42), το οποίο, σύμφωνα με τις διατάξεις των Ν. 4412/2016 και Ν. 4568/2018, προβλεπόταν να μείνει σε ισχύ μέχρι την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, δηλαδή του ΠΔ 71/2019 "Μητρώα συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, μελετών, τεχνικών κ.λπ." (κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 83 του ίδιου νόμου). Μετά την έκδοση του ΠΔ 71/2019, η διάταξη του άρθρου 2Α του Ν. 3316/2005 δεν έχει πλέον ισχύ και οι Υπουργικές Αποφάσεις που ακολουθούν τη διαδικασία του άρθρου 2Α για την έγκριση δωρεών ουσιαστικά καθίστανται άκυρες».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη, Γιάννης Γκιόκας, Χρήστος Κατσώτης, Διαμάντω Μανωλάκου και Θανάσης Παφίλης, που υπογράφουν την Ερώτηση, ρωτούν τους υπουργούς τι μέτρα προτίθενται να πάρουν ώστε:

- Να πραγματοποιηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, με την προκήρυξη των απαραίτητων ανοιχτών αρχιτεκτονικών και εικαστικών διαγωνισμών, χωρίς αποκλεισμούς των Ελλήνων αρχιτεκτόνων και καλλιτεχνών.

- Να διασφαλιστούν από τους όρους των διαγωνισμών η αρτιότητα και ο απαραίτητος, σύγχρονος και υψηλού αισθητικού και τεχνικού επιπέδου εξοπλισμός των δύο Μουσείων, βάσει των διεθνών μουσειακών προδιαγραφών και της διεθνούς πρακτικής και πείρας.

Το «CODA» έκανε την έκπληξη στην 94η τελετή απονομής των Οσκαρ

Στην ενότητα «In Memoriam» τιμήθηκε και ο μεγάλος Μ. Θεοδωράκης
Στην ενότητα «In Memoriam» τιμήθηκε και ο μεγάλος Μ. Θεοδωράκης
Ολοκληρώθηκε την Κυριακή το βράδυ (Δευτέρα ξημερώματα για την Ελλάδα) η 94η τελετή απονομής των Οσκαρ, η οποία πραγματοποιήθηκε διά ζώσης, για πρώτη φορά μετά από δυο χρόνια πανδημίας, στην αίθουσα «Walk of Fame».

Σε μεγάλο νικητή της χρονιάς αναδείχθηκε το φιλμ «CODA» της Apple TV+, το οποίο έλαβε και το χρυσό αγαλματίδιο Καλύτερης Ταινίας, διαψεύδοντας όλα τα προγνωστικά. Η ζωή μιας οικογένειας κωφών και της κόρης της που έχει την ακοή της είναι το θέμα της ταινίας, η οποία αποτελεί διασκευή της αγαπημένης γαλλικής κωμωδίας, και εδώ στην Ελλάδα, «Οικογένεια Μπελιέ» (2014). Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που πλατφόρμα streaming κερδίζει το μεγάλο βραβείο. Ακόμα, η ταινία απέσπασε το βραβείο Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου, καθώς και Β' Ανδρικού Ρόλου για τον Τρόι Κότσουρ, κωφό εκ γενετής.

Η Τζέιν Κάμπιον βραβεύτηκε με το Οσκαρ Σκηνοθεσίας για την ταινία «Η Εξουσία του Σκύλου». Ετσι, έγινε η τρίτη γυναίκα που κερδίζει σε αυτή την κατηγορία, ένα χρόνο μετά την Κλόι Τζάο για το «Nomadland».

Οι Γουίλ Σμιθ («King Richard») και Τζέσικα Τσαστέιν («The Eyes of Tammy Faye») κέρδισαν στις κατηγορίες Α' Ανδρικού και Α' Γυναικείου Ρόλου, αντίστοιχα, ενώ η Αριάνα Ντεμπόουζ («West Side Story») κέρδισε το βραβείο Β' Γυναικείου Ρόλου.

Το «Dune» απέσπασε τα περισσότερα αγαλματίδια σε τεχνικές κατηγορίες, ενώ το βραβείο Καλύτερης Ξένης Ταινίας έλαβε η ταινία από την Ιαπωνία «Drive my car», βραβείο Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων το «Ενκάντο» και Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου στον Κένεθ Μπράνα το «Belfast».

Από τις ξεχωριστές στιγμές της βραδιάς ήταν το αφιέρωμα στις ταινίες «Ο Νονός» και «Pulp Fiction» με τους Φράνσις Φορντ Κόπολα, Αλ Πατσίνο, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ούμα Θέρμαν και Τζον Τραβόλτα να ανεβαίνουν στη σκηνή. Ακόμα, ο μεγάλος Μίκης Θεοδωράκης «κέρδισε» επάξια μια θέση στο αφιέρωμα που προβλήθηκε για τους ανθρώπους της Τέχνης που «έφυγαν» από τη ζωή το περασμένο έτος. Και, βέβαια, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε το χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον παρουσιαστή της βραδιάς Κρις Ροκ, καθώς θεώρησε ότι με ένα χιουμοριστικό σχόλιο ο Ροκ προσέβαλε την σύζυγό του.

Ο Μανώλης Μητσιάς και η Μαργαρίτα Ζορμπαλά τραγουδούν Μίκη Θεοδωράκη

Ο Μανώλης Μητσιάς και η Μαργαρίτα Ζορμπαλά ενώνουν τις φωνές τους για τέσσερα μοναδικά ρεσιτάλ αφιερωμένα στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη, τις Παρασκευές 1 και 8 και τα Σάββατα 2 και 9 Απρίλη, στη σκηνή του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός».

Στενοί συνεργάτες και οι δύο με τον δημιουργό, συναντιούνται ξανά μετά από χρόνια, για να τιμήσουν τον συνθέτη - μαχητή - μουσικό, την πολυτάλαντη αυτή προσωπικότητα που σφράγισε τον αιώνα. Τον άνθρωπο που αφιερώθηκε στη μουσική και στην ποίηση και που μέσα από τα τραγούδια του, οι Ελληνες αλλά και ολόκληρος ο πλανήτης γνώρισαν τους μεγάλους μας ποιητές, Ρίτσο, Ελύτη, Αναγνωστάκη, Λειβαδίτη κ.α.

Ο Μανώλης Μητσιάς και η Μαργαρίτα Ζορμπαλά, με έναν ανεκτίμητο θησαυρό ο καθένας τους, με πολλούς κύκλους τραγουδιών του που ερμήνευσαν πρώτοι στη δισκογραφία, αλλά και με πολλές συνεργασίες τους στις συναυλίες του Μίκη Θεοδωράκη σε όλο τον κόσμο, θα μας ταξιδέψουν στο μουσικό του σύμπαν με τη δική του αισθητική, έτσι όπως τη διδάχτηκαν από τον ίδιο.

Από τις μπαλάντες σε ποίηση Μανώλη Αναγνωστάκη, με τις οποίες ξεκίνησε την μουσική της διαδρομή η Μαργαρίτα όταν τις ερμήνευσε στα 17 της χρόνια, στα λαϊκά του Μίκη που ο συνθέτης εμπιστεύθηκε στον Μανώλη Μητσιά και από το «Μεθυσμένο κορίτσι» στην «Πολιτεία Γ». Ο κατάλογος είναι μακρύς και συναρπαστικός... Στη συνάντηση αυτή οι δύο καλλιτέχνες αναπολούν, νοσταλγούν, συγκινούνται, αφηγούνται στιγμές που έζησαν δίπλα του και οι δύο επί σκηνής, κινητοποιούν τη συλλογική μνήμη και μας προσκαλούν να συμπορευτούμε με μια βαθιά υπόκλιση στον Μίκη.

Μαζί τους οι μουσικοί Αχιλλέας Γουάστωρ στο πιάνο και τις ενορχηστρώσεις, Ηρακλής Ζάκκας στο μπουζούκι και στο μαντολίνο και Τίνα Ντουφεξιάδου στο τσέλο. Υπεύθυνος ηχοληψίας ο Δημήτρης Μπουρμπούλης.

Προπώληση εισιτηρίων https://www.ticketservices.gr και εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου)

Τιμές εισιτηρίων από 12 ευρώ.

Αντιπολεμική συναυλία στα Προπύλαια

Συναυλία για την ειρήνη πραγματοποιείται σήμερα Τρίτη στις 8 μ.μ. στα Προπύλαια από τη ΜΚΟ «Αλληλεγγύη για Ολους», με την αφιλοκερδή συμμετοχή 30 και πλέον καλλιτεχνών. «Να σταματήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία. Αλληλεγγύη στους πρόσφυγες» είναι τα βασικά συνθήματα της συναυλίας, που έχει τίτλο «Ειρήνη είναι η απάντηση όποια κι αν είναι η ερώτηση»...

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Μ. Αθανασίου, Π. Βλάχος, Δ. Γκοτσόπουλος, Γλυκερία, Φ. Δεληβοριάς, Π. Δρακόπουλος, Εισβολέας, Χ. Ζαραλίκος, Π. Ζήνα, Θανάσιμος, Χ. Θηβαίος, Κ. Θωμαΐδης, Κ. Καλδάρας, Μ. Καμβυσίδη, Μ. Κανελλοπούλου, Ε. Καρακάση, Κ. Λειβαδάς, Μ. Λογιάδης, Μ. Μητσιάς, Δ. Μητσοτάκης, Ν. Μποφίλιου, Γ. Νέγκα, Λ. Νικολακοπούλου, Γ. Νταλάρας, Π. Παπαιωάννου, Μ. Παπαδημητρίου, Ν. Πλατύραχος, Δ. Πουλικάκος, Μ. Τουμασάτου, Κ. Τριανταφυλλίδης, Ε. Τσαλιγοπούλου, Τ. Τσανακλίδου, Ν. Φασουλή, Idra Kayne, Magic de Spell, Sugahspank.

Παρά το γεγονός ότι η συναυλία προβάλλει ένα κοινό για όλους αίτημα, αυτό της ειρήνης, οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν βρέθηκαν για άλλη μια φορά στο στόχαστρο όσων θέλουν να επιβάλουν την ευρωατλαντική μονοφωνία και απαιτούν «δηλώσεις νομιμοφροσύνης» σ' αυτήν και από την Τέχνη.

Πολλοί από τους συμμετέχοντες βομβαρδίστηκαν τις προηγούμενες μέρες είτε με «φιλικές συμβουλές και νουθετήσεις», είτε ακόμα και με χυδαίες επιθέσεις από γνωστά επιτελεία, με αστείες κατηγορίες ότι στηρίζουν την «επέμβαση της Ρωσίας» και ότι «στήνουν στον τοίχο τον ουκρανικό λαό». Ο λόγος είναι ότι πολλοί από αυτούς, με τη στάση τους όλο το διάστημα που διαρκεί ο πόλεμος, αρνήθηκαν να «ξελασπώσουν» το ΝΑΤΟ και τις επεμβάσεις του, αρνήθηκαν να γίνουν μέρος της ευρωατλαντικής προπαγάνδας που ξεπλένει τα εγκλήματα των ΑμερικανοΝΑΤΟικών.

Δανειζόμαστε τα δικά τους λόγια, ως την καλύτερη απάντηση στην προσπάθεια να σπιλωθεί κάθε φωνή που αντιμετωπίζει την τέχνη ως γέφυρα φιλίας των λαών και όχι ως εργαλείο της προπαγάνδας των ισχυρών: «Είμαστε με το Δίκαιο και υπάρχει μόνο μια θέση που δεν θα προδώσει ποτέ κανέναν άνθρωπο: "Η θέση με τον άνθρωπο"», όπως έχει αναφέρει η Νατάσσα Μποφίλιου, ή, όπως σημειώνει ο Γιώργος Νταλάρας, «εγώ, λοιπόν, είμαι με τους άμαχους. Με τους ανθρώπους που αφανίζονται, που βλέπουν να καταστρέφονται οι πόλεις τους. Με τα παιδιά που θάβονται κάτω από τα ερείπια. Με τις στρατιές προσφύγων που φεύγουν κυνηγημένοι από τον τόπο τους (...). Σκέφτομαι ένα παιδί κλεισμένο σε ένα υπόγειο, σε μια τρύπα, σε μια σκηνή, χωρίς όνειρα, χωρίς αύριο, στη Σερβία, στη Συρία, στην Υεμένη, στη Μαριούπολη, στο Χάρκοβο, παλιότερα στην Κύπρο, και τρελαίνομαι!».



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ