Γιατί γι' ακόμα μια χρονιά, μέσα σε μόλις μια βδομάδα, η κυβέρνηση πρόλαβε να παραδώσει «μαθήματα».
Κι έτσι «μάθαμε» ξανά πως... «στα σχολεία δεν κολλάει», αφού με την πανδημία να καλπάζει και το «καμπανάκι» να χτυπά διαρκώς όλο και πιο κοντά για τις μικρές ηλικίες, η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει πως δεν σκοπεύει να πάρει ουσιαστικά μέτρα προστασίας της υγείας μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών, που τα θεωρεί «κόστος». Γι' αυτό αντί για μέτρα πρόληψης, ανακοίνωσε πρωτόκολλα... διασποράς του ιού στα τμήματα.
«Μάθαμε» ακόμη πως το «σύγχρονο σχολείο» είναι, κατά την κυβέρνηση, το ακόμα πιο ταξικό κατηγοριοποιημένο σχολείο, εξαρτημένο από τους χορηγούς, με τους νέους φραγμούς και «κόφτες» στον δρόμο για τη μόρφωση, τον ασφυκτικό έλεγχο μέσα από την «αξιολόγηση».
Και ότι η κυβέρνηση μπορεί να μην έχει χρόνο να ασχοληθεί με «λεπτομέρειες», όπως η υγεία των μαθητών ή η κάλυψη των τεράστιων μορφωτικών κενών που δημιούργησε η πανδημία, αλλά είναι αποφασισμένη να λύσει κάθε μικρή λεπτομέρεια για την εφαρμογή των νέων αντιδραστικών μέτρων που ψήφισε μέσα στην πανδημία και με κλειστά τα σχολεία.
Η σχολική χρονιά ξεκίνησε άλλωστε στον απόηχο των επιπτώσεων της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που άφησε εκτός Ανώτατης Εκπαίδευσης χιλιάδες για να «γεμίσει» την Κατάρτιση και «μια ώρα αρχύτερα» με φτηνούς εργαζόμενους την αγορά εργασίας. Και η νεολαία - όπως έδειξαν και οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ - «αποτελεί προτεραιότητα» για την άγρια εκμετάλλευσή της από τους μεγαλοεπιχειρηματίες, με το σχολείο που φτιάχνουν να βάζει το «λιθαράκι» του και με το παραπάνω σε αυτήν την κατεύθυνση.
Στο «αναβαθμισμένο» αυτό σχολείο, που χρόνια τώρα το «αναβαθμίζουν» η μία πίσω από την άλλη οι αστικές κυβερνήσεις, η «κανονικότητα» είναι τα 25άρια και 28άρια τμήματα (εν μέσω πανδημίας!), οι συγχωνεύσεις τμημάτων, το κλείσιμο και οι υποβιβασμοί σχολείων, τα χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών και οι άλλοι τόσοι αναπληρωτές που γυρνάνε ανά την Ελλάδα με μια βαλίτσα στο χέρι, οι γονείς που βάζουν όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη μόρφωση των παιδιών τους και για τα φροντιστήρια που ξεκινάνε πλέον... από το Δημοτικό, σε μια προσπάθεια να καλύψουν όπως όπως τα μορφωτικά κενά που έγιναν «χάσμα» μες στην πανδημία.
Μάθαμε ακόμα πως «καθολική εφαρμογή της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής» σημαίνει μάθημα νηπίων σε κοντέινερ, σε πρώην δημοτικά πάρκινγκ και χωρισμένες με πάνελ αίθουσες του ΕΠΑΛ, στα προαύλια Γυμνασίων και Λυκείων, σε ακατάλληλους χώρους, χωρίς κανέναν σχεδιασμό να δρομολογείται για ένα πρόγραμμα εξεύρεσης πόρων και ανέγερσης νέων νηπιαγωγείων που θα καλύπτει και τις νέες ανάγκες με την επέκταση της υποχρεωτικότητας αλλά και τις χρόνιες ανάγκες έναντι γερασμένων και ακατάλληλων νηπιαγωγείων. Με δυο λόγια... ουδέν μονιμότερον του προσωρινού.
Εργαλείο για την εφαρμογή της αντιδραστικής πολιτικής που υποβαθμίζει τα σχολεία
Το υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε πριν από μια βδομάδα σε ΦΕΚ τη νέα Υπουργική Απόφαση (108906/ΓΔ4/2021 - ΦΕΚ 4189/Β/10-9-2021), με την οποία επιχειρεί να υλοποιήσει για μια ακόμη φορά τον αντιδραστικό έλεγχο των εκπαιδευτικών, τη λεγόμενη «αξιολόγηση».
Ενώ για άλλη μια χρονιά αφήνει τα σχολεία ανοχύρωτα μπροστά στην πανδημία, που συνεχίζει να «καλπάζει» με χιλιάδες νέα κρούσματα καθημερινά, ενώ δεν έχει παρουσιάσει καμιά αποτίμηση και κανένα σχέδιο για την αναπλήρωση των μαθησιακών και άλλων απωλειών που δημιούργησε το παρατεταμένο λοκντάουν και αφήνει την παραπαιδεία να φουντώνει γι' αυτή τη δουλειά. Ενώ δηλαδή δεν απαντά σε καμιά από τις πραγματικές αγωνίες των μαθητών και των γονιών... σπεύδει να επιταχύνει την υλοποίηση του αντιδραστικού νόμου για το σχολείο που ψήφισε εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων μέσα στο καλοκαίρι.
Και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι σε αυτόν τον νόμο ενέταξε η κυβέρνηση και την «αξιολόγηση». Οι ρυθμίσεις για ένα σχολείο που θα γίνει πιο «αυτόνομο», που θα αναζητεί χορηγούς και θα εμπορεύεται τους χώρους του, που τα παιδιά δεν θα μαθαίνουν τα ίδια γράμματα, αλλά θα κατηγοριοποιούνται από τάξη σε τάξη, από περιοχή σε περιοχή, ακόμα και από το ένα θρανίο στο άλλο, οι ρυθμίσεις για αποσπασματικές δεξιότητες αντί για ολοκληρωμένη ολόπλευρη γνώση, που έχουν δείξει τις συνέπειές τους τις τελευταίες δεκαετίες, απαιτούν σύμφωνα με την κυβέρνηση και έναν «μηχανισμό ελέγχου».
Το εργαλείο που θεσμοθέτησε για τον έλεγχο της ταχύτερης προσαρμογής σε αυτό το σχολείο, το ακόμα πιο στενά δεμένο με τις ανάγκες του κεφαλαίου κι ακόμα πιο μακριά από τις ανάγκες των μαθητών, είναι η λεγόμενη «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών και του έργου τους, γιατί αυτοί είναι που καλούνται να υλοποιήσουν αυτές τις αλλαγές. Γι' αυτό τους θέλει ένθερμους υποστηρικτές αυτής της στρατηγικής και χρησιμοποιεί το «μαστίγιο» της «αξιολόγησης» για να το πετύχει.
Ομως οι εκπαιδευτικοί έχουν πει ήδη το πρώτο μεγάλο «όχι» σε αυτή την υπόθεση. Με το εμβληματικό ποσοστό 95% στην απεργία - αποχή τον περασμένο χειμώνα, απέρριψαν τον νόμο στο περιεχόμενό του και στην υλοποίησή του. Τον άφησαν ανενεργό με την καθολική τους συμμετοχή, την οργανωμένη δράση τους και μπλόκαραν την πρώτη φάση της διαδικασίας της «αξιολόγησης».
Γνωρίζοντας αυτή την καθολική αντίθεση του κλάδου των εκπαιδευτικών μάλιστα, η κυβέρνηση θέσπισε νέες τιμωρητικές διατάξεις για την επιβολή της διαδικασίας.
Οι εκπαιδευτικοί όμως βρίσκονται εκ νέου σε θέση μάχης για να αφήσουν και πάλι την «αξιολόγηση» στα χαρτιά. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΟΛΜΕ και ΔΟΕ επικαιροποίησαν τις αποφάσεις τους, που εκπορεύονται από συλλογικά όργανα, για απεργία - αποχή από κάθε διαδικασία «αξιολόγησης».
Στο πλαίσιο αυτό, η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» δηλώνει ότι «η εκ νέου προσπάθεια, να εφαρμοστεί η αντιεκπαιδευτική "αξιολόγηση", χρειάζεται να συναντήσει την καθολική αντίδραση των εκπαιδευτικών» και καλεί «να απαντηθεί με την ενίσχυση του αγώνα από κοινού με γονείς και μαθητές, ώστε να παρθούν άμεσα μέτρα για την ασφάλεια και υγιεινή στα σχολεία, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας στο μαθησιακό και ψυχο-κοινωνικό κομμάτι, για την ουσιαστική στήριξη της δουλειάς των εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη, με επίκεντρο τις ανάγκες των μαθητών, για να καλυφθούν εδώ και τώρα τα χιλιάδες κενά, για να μη μείνει κανένας μαθητής χωρίς την απαραίτητη στήριξη».
Προσδιορίζοντας πιο συγκεκριμένα αγωνιστικά βήματα, η ΑΣΕ καλεί: «Κανένας Σύλλογος Διδασκόντων να μη συνεδριάσει με θέμα την έκθεση αποτίμησης της περσινής σχολικής χρονιάς, κάτι το οποίο είναι ούτως ή άλλως αδύνατο, ακριβώς επειδή δεν έγιναν οι διαδικασίες της αξιολόγησης. Κανένας Σύλλογος Διδασκόντων να μην προχωρήσει στη διαδικασία του προγραμματισμού για τη φετινή σχολική χρονιά και σε καμία διαδικασία που σχετίζεται με την αυτοαξιολόγηση (δημιουργία ομάδων κ.λπ.). Αλλωστε οι Σύλλογοι Διδασκόντων έχουν ήδη προχωρήσει στον προγραμματισμό τους, όπως κάνουν πάντα στην αρχή της χρονιάς. Οι ΣΕΠΕ και οι ΕΛΜΕ να σταθούν στο πλευρό των συναδέλφων. Καμία πίεση και απειλή από την πλευρά του υπουργείου δεν θα γίνει αποδεκτή. Η συμμετοχή μας στην Απεργία - Αποχή από τις συγκεκριμένες διαδικασίες της αξιολόγησης αποτελεί δικαίωμά μας, που ακόμα και συνταγματικά είναι κατοχυρωμένο. Αποτελεί, ακόμα και με βάση το υπάρχον νομικό πλαίσιο, δικαίωμα των συνδικάτων και των εργαζομένων.
Μαζικά, μαχητικά, με οργανωμένο τρόπο για μια ακόμη φορά θα υπερασπιστούμε τον ρόλο μας, την παιδαγωγική μας υπόσταση, τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών μας!», καταλήγει η ΑΣΕ.
Με μέτρα πολύ πίσω από τις επιτακτικές ανάγκες και διεκδικήσεις των φοιτητών, για ουσιαστική διασφάλιση της υγείας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ξεκινά η διά ζώσης λειτουργία των πανεπιστημίων από 1η Οκτώβρη.
Τα πρωτόκολλα που ανακοίνωσε την Παρασκευή το υπουργείο Παιδείας ξεκινούν από τον εμβολιασμό, με βάση το γεγονός ότι πάνω από το 73% των εγγεγραμμένων φοιτητών έχουν εμβολιαστεί με τουλάχιστον 1 δόση ή έχουν νοσήσει. Τα ποσοστά εμβολιασμού του διοικητικού προσωπικού είναι άνω του 87% και των μελών ΔΕΠ άνω του 91%.
Η μετατροπή του εμβολίου από απαραίτητο εργαλείο σε μέσο διαχωρισμού εφαρμόζεται και στην Ανώτατη Εκπαίδευση, μακριά από το αίτημα για μαζικά επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ από κλιμάκια του ΕΟΔΥ για όλους, ολοκληρωμένο πρόγραμμα εμβολιασμού και ενημέρωσης στα ιδρύματα: Το διδακτικό προσωπικό και οι φοιτητές που δεν έχουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή πιστοποιητικό νόσησης τελευταίου εξαμήνου πρέπει να έχουν βεβαίωση αρνητικού αποτελέσματος σε εργαστηριακό έλεγχο δυο φορές τη βδομάδα, με δική τους δαπάνη, έως 48 ώρες πριν την προσέλευσή τους στα ΑΕΙ κάθε Τρίτη και Παρασκευή.
Απέναντι στο αίτημα για μάθημα σε μικρότερα κλιμάκια και στα υπόλοιπα συγκεκριμένα αιτήματα τα οποία προβάλλουν οι φοιτητές, προβλέπεται ότι «η εκπαιδευτική διαδικασία στα ΑΕΙ (...) πραγματοποιείται με διά ζώσης εκπαίδευση των φοιτητών (σε ποσοστό 100%) και στη μέγιστη πληρότητα των αιθουσών»!
Επιπλέον, το υπουργείο αναφέρεται γενικά σε λειτουργία εμβολιαστικών κέντρων ή αποστολή κινητών μονάδων εμβολιασμού στα ΑΕΙ, εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας edupass.gov.gr. Σημειωτέον, η κυβέρνηση «φρόντισε» να προωθήσει ρύθμιση με την οποία τα ΑΕΙ μπορούν να προχωρήσουν σε συμβάσεις με ιδιώτες για την τήρηση των μέτρων, ανοίγοντας το παράθυρο για ιδιωτικές εταιρείες σεκιούριτι στα ιδρύματα.
Παράλληλα, προβλέπονται πρακτική άσκηση με φυσική παρουσία σύμφωνα με τα ειδικότερα μέτρα που ισχύουν ανά φορέα για τους λοιπούς εργαζομένους, υποχρεωτική χρήση μάσκας τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους των ΑΕΙ όπου υπάρχει συνωστισμός, τήρηση όλων των αναγκαίων μέτρων υγιεινής και καθαριότητας - απολύμανσης σε όλους τους εκπαιδευτικούς χώρους των ΑΕΙ, διασφάλιση επαρκούς αερισμού, συνεχής καθαρισμός και εφαρμογή απολυμαντικών σε επιφάνειες και εργαστηριακό εξοπλισμό, χωρίς βέβαια να έχει προσληφθεί το αντίστοιχο προσωπικό για τα παραπάνω.
Τέλος, δεν προβλέπεται τίποτα συγκεκριμένο για την περίπτωση εντοπισμού θετικών κρουσμάτων και σε ερωτήματα που τέθηκαν γι' αυτό, το υπουργείο παρέπεμψε αόριστα στις γενικές ιχνηλατήσεις του ΕΟΔΥ...