Δεν λαμβάνονται υπόψη τα γενικότερα προβλήματα που προκαλεί η πανδημία στην κοινωνία και αντανακλώνται και στην εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και τα ειδικά ζητήματα που δημιουργούνται στην Εκπαίδευση από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως ο αποκλεισμός χιλιάδων μαθητών λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών, ο βαθμός εμπέδωσης της ύλης, το άγχος και η ψυχική κόπωση των μαθητών από την αδυναμία ανταπόκρισης σε αυτή, προβλήματα που λειτουργούν σωρευτικά σε αυτά που ήδη υπάρχουν στο χώρο της Εκπαίδευσης.
Διερευνώντας το θεσμικό πλαίσιο, όπως διαμορφώνεται από το Ν. 4692/20 και την ΥΑ 6603/ΓΔ4 (ΦΕΚ 140/τ.Β'/20-1-2021) επισημαίνεται ότι
οδηγούν, στην πράξη, στη δημόσια σύγκριση των σχολικών μονάδων, συνεπώς στην κατηγοριοποίησή τους. Η εμπειρία από άλλα εκπαιδευτικά συστήματα δείχνει ότι οι συνέπειες της κατηγοριοποίησης των σχολείων είναι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων, περικοπές στη χρηματοδότηση ανάλογες με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, απολύσεις εκπαιδευτικών, γονεϊκή επιλογή σχολικής μονάδας κ.ά.
Αναλύοντας τους δείκτες της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης προκύπτουν ερωτήματα αναφορικά με το ποιος έχει την ευθύνη για:
Οπως φαίνεται από την ΥΑ, η σχολική μονάδα έρχεται να λογοδοτήσει για προβλήματα της εκπαίδευσης, που προκαλούνται από την καθυστερημένη πρόσληψη των 50.000 συμβασιούχων (αναπληρωτών και ωρομισθίων), την υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων, την έλλειψη σχολικών υποδομών. Η σχολική μονάδα θα λογοδοτήσει για τον προγραμματισμό του διδακτικού έργου, όταν ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει υπηρεσία το Νοέμβρη ή και αργότερα. Η σχολική μονάδα θα κληθεί να λογοδοτήσει για τα μέτρα που έλαβε για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όταν οι εκπαιδευτικοί περιμένουν σχεδόν ένα χρόνο την επιμόρφωση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση από το υπουργείο. Με άλλα λόγια, γίνεται προσπάθεια μετάθεσης των ευθυνών στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Εξετάζοντας τόσο τους θεματικούς άξονες όσο και τους δείκτες, δηλαδή τις δράσεις που ιεραρχούνται από την ΥΑ, προκειμένου να αποτυπωθεί η βασική λειτουργία του σχολείου, η παιδαγωγική και μαθησιακή, παρατηρείται ότι:
Ο θεματικός άξονας παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία, όπως εξειδικεύεται σε δείκτες που αφορούν προτεινόμενες δράσεις προς τις σχολικές μονάδες, δείχνει τον γνωστικό προσανατολισμό του σχολείου, όπως σχεδιάζεται αυτήν την περίοδο μέσα από τα νέα αναλυτικά προγράμματα και προετοιμάζεται και μέσα από την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
Σε συνθήκες που η ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας απαιτεί το σχολείο να παρέχει στέρεη γνώση και ολόπλευρη μόρφωση σε όλους τους μαθητές, αυτό θα καλλιεργεί εφήμερες χρηστικές δεξιότητες. Δεν είναι τυχαία η ιεράρχηση των ήπιων δεξιοτήτων, διότι «σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού» ανάμεσα σε εργαζόμενους που έχουν το ίδιο πτυχίο, επιλέγονται, σύμφωνα με τα πρότυπα των επιχειρήσεων, αυτοί που διαθέτουν τις λεγόμενες «ήπιες» δεξιότητες. Είναι και ένας τρόπος μετάθεσης της ευθύνης στους μαθητές μας και αυριανούς εργαζόμενους ότι είναι άνεργοι διότι δεν διαθέτουν ήπιες δεξιότητες...
Οι συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου, ως αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής κοινότητας, γινόμαστε δέκτες των προβλημάτων που βιώνουν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές στα σχολεία, αφουγκραζόμαστε τα άγχη και τις αγωνίες των γονιών για το μέλλον και την πρόοδο των παιδιών τους, υποστηρίζουμε επιστημονικά και παιδαγωγικά τις σχολικές μονάδες για ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο σχολείο για όλα τα παιδιά.
Θεωρώντας, λοιπόν, ότι αυτή η Υπουργική Απόφαση δεν συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση του σχολείου που έχουν ανάγκη οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς, το οποίο θα παρέχει ίσες δυνατότητες και επιστημονική γνώση σε όλους τους μαθητές, οι συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου δεν έχουμε παρά να συνταχθούμε με την απόφαση του κλάδου για απεργία - αποχή απέχοντας από κάθε διαδικασία που προβλέπεται από την ΥΑ.
...ή αλλιώς μια ματιά στο ζοφερό μέλλον της δημόσιας Εκπαίδευσης
INTIME NEWS |
«Προωθούμε τα αυτονόητα, κάνουμε αυτά που επιβάλλει η κοινή λογική, όποιος αξιολογεί αξιολογείται, με σκοπό τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, την καταγραφή θετικών και αρνητικών σημείων». Αυτό είναι το - όχι και πολύ πρωτότυπο - προπαγανδιστικό «μότο» του ΥΠΑΙΘ.
Ας δούμε λοιπόν τι εννοεί το ΥΠΑΙΘ όταν μιλά για βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και των σχολείων. Αυτήν τη φορά δεν θα αναφερθούμε στην Υπουργική Απόφαση με τους δείκτες της αξιολόγησης στην Εκπαίδευση, στην πείρα από τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα (μια κακοκαιρία είναι αρκετή για να παραλύσει ο κρατικός μηχανισμός), στη διεθνή πείρα. Θα αναφερθούμε στους στόχους και τα κριτήρια της αξιολόγησης των πρότυπων - πειραματικών σχολείων (ΠΠΣ), όπως αυτά αποτυπώθηκαν στον νόμο 4692/2020 (άρθρα 20 και 21). Εχουμε και λέμε:
Οσο και να προσπαθεί το ΥΠΑΙΘ να καμουφλάρει τους πραγματικούς, ανομολόγητους στόχους της αξιολόγησης πίσω από ωραίες λέξεις όπως αποτίμηση, ανατροφοδότηση, καταγραφή θετικών και αρνητικών, βελτίωση και άλλα τέτοια, δεν θα τα καταφέρει. Το προσπάθησε άλλωστε και η προηγούμενη κυβέρνηση (πιο μάστορες στην εξαπάτηση και την ενσωμάτωση) κι έφαγαν κι αυτοί τα μούτρα τους. Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς είναι πια... «ψυλλιασμένοι».