Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της «Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (ΑΑΔΕ), σύμφωνα με τα οποία τον Οκτώβρη φέτος περίπου 4,2 εκατομμύρια φορολογούμενοι - κατά κύριο λόγο λαϊκά νοικοκυριά - βρίσκονται στις λίστες με τα ληξιπρόθεσμα χρέη. Την ίδια ώρα, πάνω από 1,1 εκατ. φορολογούμενοι βρίσκονται «υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης», δηλαδή σε καθεστώς κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών και άλλων μέτρων. Εξίσου χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι στο φετινό δεκάμηνο (Γενάρης - Οκτώβρης) ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός «έβαλε στο χέρι» περίπου 4,5 δισ. ευρώ από ληξιπρόθεσμα χρέη, μέσω των οποίων «αυγαταίνει» η μάζα των φορολογικών εσόδων και των πλεονασμάτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων που αφορούν στο μήνα Οκτώβρη του 2018:
Σε αυτό το πλαίσιο, στη διάρκεια της περιόδου Δεκέμβρης 2015 - Οκτώβρης 2018 η λίστα με τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης διογκώθηκε κατά 460.575 φορολογούμενους (+66,3%) με αύξηση περίπου 154.000 κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση.
Να σημειωθεί ότι το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό εμφανίζεται στα 103,4 δισ. ευρώ, όπου περιλαμβάνονται «κανόνια» και «φέσια» επιχειρήσεων που έχουν πτωχεύσει ακόμη και πριν από δεκαετίες και που βέβαια θεωρούνται οριστικά ξεγραμμένα.
Το υπουργείο Οικονομικών, από την πλευρά του, πατώντας πάνω στη φοροληστεία του λαού και τα φουσκωμένα πρωτογενή πλεονάσματα, προετοιμάζει τη νέα φουρνιά των παρεμβάσεων αναφορικά με την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των ομίλων και ισχυρών επιχειρήσεων.
Μεταξύ άλλων, η λίστα με τις νομοθετικές παρεμβάσεις που κατατέθηκε στη Βουλή από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη, περιλαμβάνει:
-- Διαμόρφωση «εθνικού προγράμματος ανάπτυξης» κατ' αντιστοιχία με το ΕΣΠΑ. Πρόκειται για «ένα πολυετές αναπτυξιακό πρόγραμμα» που χρηματοδοτείται από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, σε αντιστοίχιση με τα κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ, έτσι ώστε να «επιτρέπει τον επαρκή προγραμματισμό και σχεδιασμό των έργων και των παρεμβάσεων (...) σε αντίθεση με τον υπάρχοντα μονοετή σχεδιασμό του εθνικού ΠΔΕ που δεν επέτρεπε κάτι τέτοιο».
-- Σχέδιο νόμου - «ομπρέλα» για τον «εκσυγχρονισμό των διαδικασιών υλοποίησης του συνόλου του ΠΔΕ, εθνικού και συγχρηματοδοτούμενου».
-- Σχέδιο νόμου «για την προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων», που βρίσκεται σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης. Σε αυτό προβλέπονται νέες φοροαπαλλαγές και κίνητρα σε ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, σε συνέχεια βέβαια των διατάξεων του λεγόμενου «αναπτυξιακού νόμου», που πέρασε η σημερινή κυβέρνηση.
-- Δημιουργία «Αναπτυξιακής Τράπεζας» ως ενός ακόμη εργαλείου χρηματοδότησης ισχυρών - βιώσιμων επιχειρήσεων. Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το Γενάρη του 2019.
-- Σχέδιο νόμου περί μετασχηματισμών, με τον οποίο επιδιώκεται η «αναμόρφωση του δικαίου των εταιρικών μετασχηματισμών και η συστηματοποίησή του για πρώτη φορά σε ένα ενιαίο νομοθετικό κείμενο».
Θυμίζουμε ότι σε πρόσφατη παρέμβασή του, ο ΣΕΒ τόνιζε ότι «η δυναμική των εταιρικών μετασχηματισμών (συγχωνεύσεις, διασπάσεις και μετατροπές) συνδέεται ευθέως με την ικανότητα της οικονομίας να ξεπεράσει την κρίση και να υποστηρίζει στην πράξη την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την προσέλκυση επενδύσεων».
Εξάλλου, προωθείται η παράταση της ρύθμισης για τον «εξωδικαστικό συμβιβασμό» για 1 χρόνο (μέχρι 31/12/2019), που αφορά σε επιχειρηματικά χρέη προς το Δημόσιο (εφορία, ασφαλιστικά ταμεία) όσο και προς τον ιδιωτικό τομέα.
Να σημειωθεί ότι η ένταξη στην εν λόγω ρύθμιση «διευκόλυνσης» αφορά σε προβληματικές επιχειρήσεις, αλλά που ταυτόχρονα χαρακτηρίζονται «βιώσιμες». Μάλιστα, ως πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας προβλέπεται η ύπαρξη τουλάχιστον μιας κερδοφόρας χρήσης στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας, γεγονός βέβαια που αποβάλλει ευθύς εξαρχής τη συντριπτικά μεγαλύτερη μάζα από τις μικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος προωθεί η κυβέρνηση για ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής νομοσχέδιο που έρχεται να συμπεριληφθεί στις μεταρρυθμίσεις που προωθεί για τη διαμόρφωση του φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος που χρειάζεται το κεφάλαιο, όπως είναι η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, οι fast track διαδικασίες για επενδύσεις κ.ά., σύμφωνα πάντα με τις Οδηγίες και κατευθύνσεις της ΕΕ.
Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας - Κύρωση της από 20.11.2018 Σύμβασης» μεταξύ του Δημοσίου και των εταιριών «Energean Oil Gas» - «Ενεργειακή Αιγαίου ΑΕ Ερευνας και Παραγωγής Υδρογονανθράκων» και «Καβάλα Oil ΑΕ», για την τροποποίηση της σύμβασης από 23.11.1999 «για την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στη θαλάσσια περιοχή του Θρακικού Πελάγους» μεταξύ του Δημοσίου και της «Καβάλα Oil AE» και άλλες διατάξεις. Ηδη χτες επικυρώθηκε από την αρμόδια επιτροπή με τελείως συνοπτικές διαδικασίες και αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια αύριο Τετάρτη.
Ενδεικτικά, στο νομοσχέδιο, από το άρθρο 3 έως το άρθρο 10 προβλέπονται διάφορες διευθετήσεις που αφορούν την παραπέρα προώθηση της «απελευθέρωσης» της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με διευκολύνσεις στους επιχειρηματικούς ομίλους - επενδυτές. Ενδεικτικά στο άρθρο 5 καταργείται η χρέωση που επιβάρυνε τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, όπως και το ειδικό τέλος λιγνιτικής παραγωγής που επιβαρύνει τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη, προς διευκόλυνση της ιδιωτικοποίησης των εργοστασίων που «τρέχει» αυτήν την περίοδο η κυβέρνηση.
Το άρθρο 17 προβλέπει την αποτροπή της «καθυστέρησης εκτελέσεως των μεγάλων δημοσίων ή μη έργων» ακόμα και αν βρεθεί μπροστά τους αρχαιολογικός χώρος. Σε αυτήν την περίπτωση, όπως αναφέρεται, υπογράφεται μνημόνιο συναντίληψης και συνεργασίας με κοινή απόφαση των συναρμόδιων υπουργών για να μελετηθεί το θέμα...
Οσον αφορά και την τροποποίηση της σύμβασης, αυτή προβλέπει ότι η παραχώρηση των υδρογονανθράκων του Θρακικού Πελάγους, η οποία έληξε στις 23 Νοέμβρη του 2018, παρατείνεται για έναν ακόμα χρόνο και ότι ο υπουργός εξουσιοδοτείται για παράταση ενός επιπλέον. Πρόκειται για κοίτασμα που έχει πλέον εξαντληθεί και το όλο παιχνίδι αφορά τον κενό αποθηκευτικό χώρο που δημιουργείται, που προορίζεται για αποθήκευση LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου).
Η ΝΔ βρήκε θετική την ουσία του νομοσχεδίου, αλλά έκανε κριτική για προχειρότητα και επιφυλάχθηκε. Επιφύλαξη δήλωσαν και όλα τα υπόλοιπα αστικά κόμματα πλην του ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ, που ψήφισε υπέρ.
Μόνο το ΚΚΕ καταψήφισε το νομοσχέδιο. Οπως ανέφερε ο Σ. Βαρδαλής, το νομοσχέδιο «κινείται στις ράγες της πολιτικής της ΕΕ και των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται σε όλους τους ξεχωριστούς κλάδους του ενεργειακού τομέα και που υπόσχεται κερδοφόρα διέξοδο στα συσσωρευμένα κεφάλαια» και είναι προσαρμοσμένο στους βασικούς στόχους της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ, στους οποίους έχει δεσμευτεί η χώρα μέχρι το 2030, μεταξύ άλλων προχωρώντας και τις διευθετήσεις που αφορούν την προώθηση της χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και του φυσικού αερίου με μείωση της χρήσης του λιγνίτη.
Σε ό,τι αφορά τη σύμβαση για την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στο Θρακικό Πέλαγος, σημείωσε ότι σχετίζεται με το γεωπολιτικό παζάρι στην περιοχή για τα Ενεργειακά και το ζωηρό ενδιαφέρον των ΗΠΑ για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας. Οπως είπε, ο λαός της περιοχής δεν θα έχει κανένα όφελος, όπως δεν είχε και με την κατασκευή του αγωγού TAP.
Παράλληλα, ο Σ. Βαρδαλής δήλωσε επιφύλαξη για τα άρθρα από το 11 μέχρι το 14, τα οποία αφορούν ζητήματα οικοδομικών αδειών στο Μάτι για ανακατασκευή κτιρίων προς αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν από τις πυρκαγιές, προσθέτοντας ότι σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση, οι δήμοι και η Περιφέρεια Αττικής πρέπει να σταματήσουν την κοροϊδία σε βάρος των πυρόπληκτων που πέντε μήνες μετά την τραγωδία με ένα φάκελο στα χέρια πηγαίνουν από υπηρεσία σε υπηρεσία, για να λύσουν και τα πιο στοιχειώδη προβλήματα.