ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Μάρτη 2018
Σελ. /24
ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Πώς διαμορφώνεται το τοπίο με το «master plan» των μονοπωλίων

Το «COSCO TAURUS» που κατέπλευσε την περασμένη Δευτέρα στο λιμάνι του Πειραιά

Eu

Το «COSCO TAURUS» που κατέπλευσε την περασμένη Δευτέρα στο λιμάνι του Πειραιά
Ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση προωθεί το στρατηγικό σχεδιασμό της αστικής τάξης για την ανάδειξη της χώρας σε διεθνή ενεργειακό κόμβο και κόμβο συνδυασμένων μεταφορών, αξιοποιώντας τη γεωστρατηγική θέση της χώρας στην ευρύτερη και φλεγόμενη από τους ανταγωνισμούς περιοχή της Ν/Α Μεσογείου, θυσιάζοντας λαϊκές ανάγκες και εργασιακά δικαιώματα, φαίνεται ανάγλυφα από τις εξελίξεις στο λιμάνι του Πειραιά.

Η νέα διοίκηση της ΟΛΠ ΑΕ, δηλαδή η «COSCO», στα τέλη Γενάρη δημοσιοποίησε το «master plan» της για την επόμενη 25ετία, του οποίου, όπως αναφέρεται, «απώτερος στόχος είναι το λιμάνι του Πειραιά να αποτελέσει κόμβο του παγκόσμιου συστήματος μεταφορών». Για την επίτευξη του στόχου της, θέτει 4 «στρατηγικούς άξονες», που είναι το λιμάνι:

α) Να αποτελέσει «νότια πύλη για το σινο-ευρωπαϊκό εμπόριο» που προϋποθέτει «επέκταση δραστηριοτήτων του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερς) μέσω της χερσαίας διασύνδεσής του με διαμετακομιστικά κέντρα (με τρένα), προσέλκυση νέων πελατών για τον κλάδο των οχηματαγωγών πλοίων (Ro - Ro) και επέκταση των δραστηριοτήτων της εφοδιαστικής αλυσίδας με την κατασκευή νέων σύγχρονων αποθηκευτικών χώρων.

β) Να αποκτήσει «ηγετική θέση για τη homeport (λιμάνι εκκίνησης) κρουαζιέρα στη Μεσόγειο, με προσέλκυση πρόσθετων 580.000 επιβατών. Θα γίνουν οι απαραίτητες υποστηρικτικές επενδύσεις που θα αφορούν την αναβάθμιση της ξενοδοχειακής υποδομής, σε εμπορικές και άλλες δραστηριότητες».

γ) Να γίνει «κόμβος Ναυπηγοεπισκευής στην Αν. Μεσόγειο» και

δ) «πύλη για τη μεταφορά επιβατών σε όλη την Ελλάδα».

Στη βάση αυτών των 4 αξόνων, έχει προκρίνει και ήδη προωθεί τις «στρατηγικές επενδύσεις» της. Ενδεικτικά, βρίσκεται στην τελευταία φάση η κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), του οποίου οι προδιαγραφές είναι να εξυπηρετεί πλοία μεταφοράς κοντέινερς τελευταίας γενιάς, τα μεγαλύτερα που κυκλοφορούν στον κόσμο, όπως το «COSCO TAURUS», που κατέπλευσε την περασμένη Δευτέρα, μήκους 400 μέτρων και με δυνατότητα μεταφοράς 20.000 εμπορευματοκιβωτίων.

Αφιξη που συνοδεύτηκε από τις ανάλογες φιέστες και τους πανηγυρισμούς από τους εκπροσώπους της κυβέρνησης, όπως τον υπουργό Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλή, και τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Ν. Μαυραγάνη, που συμμετείχαν σε τελετή υποδοχής, με τον τελευταίο να διαβεβαιώνει ότι οι στόχοι των μονοπωλίων είναι οι στόχοι της κυβέρνησης, λέγοντας ότι «η προσπάθεια του ΟΛΠ και της COSCO θα ολοκληρωθεί με μεγαλύτερη επιτυχία όταν φέρουμε το κατάλληλο αποτέλεσμα στις σιδηροδρομικές μεταφορές». Οπως είπε, με την ολοκλήρωση εντός του 2018 του σιδηροδρομικού δικτύου Τιθορέας - Δομοκού και Θεσσαλονίκης - Ειδομένης, «θα μειωθεί κατά 3 ώρες ο χρόνος μετάβασης εμπορευμάτων από τον Πειραιά στα σύνορα με τα Σκόπια».

Στις «στρατηγικές επενδύσεις» της «COSCO» περιλαμβάνεται ακόμα η διαμόρφωση χώρου αποθήκευσης κοντέινερς (κέντρο Logistics) στο Ικόνιο (στο χώρο πρώην ΟΔΔΥ) έκτασης 80 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων, η κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών που ήδη ολοκληρώνεται, η επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων (car terminal) που βρίσκεται στην περιοχή του Κερατσινίου και η κατασκευή δύο πενταώροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων έκτασης 72 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων το καθένα.

Προβλέπονται ακόμα η κατασκευή μεγάλου επισκευαστικού προβλήτα για τα λεγόμενα «μεγαγιότ» στη Δραπετσώνα και εκσυγχρονισμός των υποδομών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης στο Πέραμα. Η «COSCO» αναβαθμίζει τη Ναυπηγοεπισκευή για να μπορεί να εξυπηρετεί την επισκευή εμπορικών πλοίων, η κίνηση των οποίων αυξάνεται λόγω της αύξησης της διαμεταφοράς, ενώ προσδοκά να επισκευάζει κρουαζιερόπλοια που ολοκληρώνουν το ταξίδι τους στη Μεσόγειο.

Στόχος είναι ακόμα η επέκταση του λιμανιού της κρουαζιέρας με σκοπό τη δημιουργία συνολικά 6 νέων θέσεων για γιγαντιαία κρουαζιερόπλοια, η κατασκευή δύο 5άστερων ξενοδοχείων (το ένα θα είναι η γνωστή παγόδα της Ακτής Μιαούλη) και ενός 4άστερου κ.λπ.

Η διασύνδεση με τμήματα της εγχώριας αστικής τάξης

Οι επενδύσεις της «COSCO» «κουμπώνουν» με μέρος των σχεδιασμών της εγχώριας αστικής τάξης για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών με επίκεντρο και το λιμάνι του Πειραιά και προσανατολισμό τη δημιουργία πλέγματος - συστάδων επιχειρήσεων (clusters) γύρω από τη ναυτιλία και το λιμάνι, οι οποίες θα είναι αλληλοεξαρτώμενες. Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) αναπτύσσουν έντονη δραστηριότητα ως προς αυτό, με την αβάντα της κυβέρνησης. Είναι χαρακτηριστική, για παράδειγμα, η προσπάθεια του υπουργού Ναυτιλίας για τη μετατροπή του Πειραιά σε ναυτιλιακό κέντρο που διεκδικεί η ΕΕΕ και το ΕΒΕΠ και περιλαμβάνει εφοπλιστικά γραφεία, πλοιοκτήτριες εταιρείες και εταιρείες διαχείρισης, που αφορούν από τη μεταφορά κοντέινερς έως την κρουαζιέρα, αλλά και επιχειρήσεις ναυτιλιακού εξοπλισμού και υπηρεσιών.

Εξάλλου, το «master plan» της «COSCO» χαιρέτισαν οι Ελληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού (HEMEXPO), εκδίδοντας σχετική ανακοίνωση στις 22 Φλεβάρη, λέγοντας ότι είναι έτοιμοι να «δώσουν ένα ακόμα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην ομαδική προσπάθεια που χρειάζεται να γίνει για την αναβίωση της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα».

Ακόμα, όσον αφορά τον προβλήτα πετρελαιοειδών που ολοκληρώνει η «COSCO», αυτός θα τροφοδοτείται από τις εγκαταστάσεις των εταιρειών «Cyclon» και «Coral» του ομίλου Βαρδινογιάννη και αυτές του ομίλου Μαμιδάκη που βρίσκονται δίπλα στους προβλήτες, ενώ προβλέπεται αγωγός και για LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο).


Α. Ζ.

Προϋπόθεση των μεγάλων σχεδίων η ένταση της εκμετάλλευσης

Οι όποιοι στρατηγικοί σχεδιασμοί και τα master plan των μονοπωλίων για την «ανάπτυξη» του λιμανιού του Πειραιά προϋποθέτουν την επίθεση άνευ όρων σε κάθε εργασιακό δικαίωμα για την αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης των εργαζομένων, την παραπέρα μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης.

Η έως τώρα πείρα το επιβεβαιώνει: Από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και τον δημόσιο ΟΛΠ ΑΕ, με τη βοήθεια του εργοδοτικού, κυβερνητικού συνδικαλισμού στις διοικήσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων του χώρου, παραχωρήθηκε το 2009 στην «Cosco» ο προβλήτας ΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ «καθαρός» από εργαζόμενους και εργασιακά δικαιώματα, προκειμένου ο μονοπωλιακός όμιλος να επιβάλει, στον προβλήτα που παρέλαβε και στον προβλήτα ΙΙΙ που κατασκεύασε, εργολάβους, ενοικιαζόμενους εργαζόμενους, ατομικές συμβάσεις, ωράρια - λάστιχο χειροτερεύοντας τις συνθήκες εργασίας με αποτέλεσμα τα απανωτά ατυχήματα.

Κάτι αντίστοιχο προωθείται και τώρα στους εργαζόμενους του ΟΛΠ από την «Cosco» που από τις 10 Αυγούστου του 2016 είναι η νέα διοίκηση. Με την αλλαγή του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού και την υπογραφή νέας ΣΣΕ που «έκλεισε» η διοίκηση του ΟΛΠ με τις δυνάμεις του εργοδοτικού, κυβερνητικού συνδικαλισμού στην ΟΜΥΛΕ, οι εργαζόμενοι είδαν - για τα κέρδη των μονοπωλίων - το παραπέρα τσεκούρωμα των μισθών που ήδη είχαν μειωθεί κατά 35% με τους προηγούμενους μνημονιακούς νόμους και την ανατροπή των εργασιακών τους δικαιωμάτων.

Ενδεικτικά, ο βασικός μισθός στο ανώτατο μισθολογικό κλιμάκιο, από τα 1.442 ευρώ, μειώθηκε στα 1.186 ευρώ. Επεσε μαχαίρι στα επιδόματα, επιμηκύνθηκε ο χρόνος εργασίας και από 7,5ωρο - 37,5ωρο που ήταν έγινε 8ωρο - 40ωρο, που, σε συνδυασμό με τη μείωση των αποδοχών, σημαίνει ότι δουλεύουν πολύ παραπάνω χωρίς να πληρώνονται. Επιβλήθηκαν οι σχέσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, ο ενεργός και ανενεργός χρόνος εργασίας, οι απολύσεις με μια απλή καταγγελία και άλλα εκτρωματικά. Βέβαια, η κυβέρνηση στο πλαίσιο των προσπαθειών της για την ενσωμάτωση των εργαζομένων στους στόχους του κεφαλαίου παρουσίασε αυτό το έκτρωμα ως ...επίτευγμα για τους υπαλλήλους του ΟΛΠ.

Επιπλέον, ο Γενικός Κανονισμός που επέβαλε η «Cosco» πάτησε στον νόμο για τη σύσταση «Εθνικού Μητρώου Φορτοεκφορτωτών Λιμένος και Ξηράς», που ψήφισαν στις 16/2/2017 ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και τα άλλα αστικά κόμματα, από το οποίο εξαίρεσε τους εργαζόμενους (χειριστές φορτοεκφορτωτικών μηχανημάτων, λιμενεργάτες κ.ά.) του λιμανιού του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και των άλλων λιμανιών της χώρας που είναι ανώνυμες εταιρείες καθώς και τα διαμετακομιστικά κέντρα (logistics), προετοιμάζοντας το έδαφος, για τη μετατροπή του λιμανιού του Πειραιά και ολόκληρης της λιμενικής λεκάνης, που φτάνει μέχρι την Ελευσίνα (Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου) σε Ειδική Οικονομική Ζώνη. Δηλαδή, επιβολή καθεστώτος εργασιακής ζούγκλας, χωρίς συγκροτημένα εργασιακά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, καταβαραθρώνοντας την τιμή της εργατικής δύναμης, για την αύξηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου και την προσέλκυση επενδύσεων.

Παράλληλα, η επέκταση της δράσης των μονοπωλίων στο λιμάνι του Πειραιά είναι βέβαιο, όπως προκύπτει και από τη μέχρι τώρα πείρα, ότι θα πλήξει περαιτέρω τους αυτοαπασχολούμενους και μικρομεσαίους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται γύρω από το λιμάνι, ενώ αλλάζει συνολικά το τοπίο χειροτερεύοντας τους όρους ζωής των εργατικών - λαϊκών οικογενειών στις γύρω περιοχές. Παράλληλα με το γεγονός ότι τα μονοπώλια θα καθορίζουν ακόμα πιο αποφασιστικά ζητήματα από το κόστος μέχρι το τι θα έχει στο λαϊκό τραπέζι, αποκόβεται κάθε πρόσβαση στη θάλασσα, μειώνονται παραπέρα οι λιγοστοί ελεύθεροι χώροι που έχουν απομείνει, επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο το ήδη επιβαρυμένο περιβάλλον σε θάλασσα και αέρα και πάει λέγοντας.

Ανάπτυξη για ποιον;

Είναι φανερό ότι από όλη αυτήν την «ανάπτυξη» οι μόνοι κερδισμένοι είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι, οι οποίοι βέβαια αν βρουν άλλους δρόμους μεταφορών που τους εξασφαλίζουν ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους, τότε παραδίδουν εγκαταστάσεις και λιμάνια στη σκουριά και τους γλάρους και τους κακοπληρωμένους εργαζόμενους τους πετάνε σαν στυμμένες λεμονόκουπες στην ανεργία.

Κόντρα, λοιπόν, στα κυβερνητικά παραμύθια περί «δίκαιης ανάπτυξης», επανέρχεται το ερώτημα «ανάπτυξη για ποιον». Το λιμάνι του Πειραιά και συνολικά τα λιμάνια, οι υποδομές της χώρας, μπορούν να γίνουν μοχλός πραγματικής ανάπτυξης και ευημερίας για τους εργάτες και τις λαϊκές οικογένειες μόνο όταν περάσουν στα χέρια του λαού και γίνουν κοινωνική περιουσία. Μόνο όταν η εργατική τάξη με τους συμμάχους της πάρει την εξουσία στα χέρια της και θέσει όλες τις παραγωγικές δυνάμεις με κεντρικό σχεδιασμό στην υπηρεσία της ικανοποίησης των κοινωνικών αναγκών. Μόνο στο πλαίσιο της εργατικής λαϊκής εξουσίας μπορούν να υλοποιηθούν οι κρατικοί φορείς Μεταφοράς και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας και να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες για μόνιμη, σταθερή δουλειά με δικαιώματα, σταθερό εργάσιμο χρόνο με μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, για φτηνή, σταθερή και συχνή μεταφορά προϊόντων και ανθρώπων, συμβάλλοντας στην κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη όλου του λαού.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ