ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Απρίλη 2015 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προβολές για μικρούς και μεγάλους στην «Αλκυονίδα»

Την Κυριακή, από τις 11.30 π.μ. στο πλαίσιο του αφιερώματος του ΚΚΕ «Χικμέτ και κινηματογράφος»

Αύριο Κυριακή στις 11.30 το πρωί, στην «Αλκυονίδα» (Ιουλιανού 42 - Πλ. Βικτωρίας) θα πραγματοποιηθεί προβολή τριών, μικρού μήκους, ταινιών κινουμένων σχεδίων, για μικρούς και μεγάλους, βασισμένες σε κείμενα και ποιήματα του Τούρκου κομμουνιστή ποιητή Ναζίμ Χικμέτ, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Χικμέτ και κινηματογράφος» που γίνεται μπροστά στο Επιστημονικό Συνέδριο της ΚΕ του ΚΚΕ «Ναζίμ Χικμέτ: Για να γενούνε τα σκοτάδια λάμψη».

Αμέσως μετά, στις 12.15, θα προβληθεί η ταινία «Ναζίμ Χιμέτ, Γαλανομάτης Γίγαντας».

«Το ερωτευμένο σύννεφο» η πρώτη ταινία με τη μεγαλύτερη διάρκεια (19') είναι μια σοβιετική παραγωγή του 1959 με μεικτή τεχνική: κούκλες, μαριονέτες και τεχνική «stop motion animation». Ενας από τους σκηνοθέτες της, μάλιστα, ο Ρομάν Κοτσάνοφ (ο δεύτερος ήταν ο Ανατόλι Καράνοβιτς) υπήρξε πιονιέρος σε αυτήν την τεχνική. Το σενάριο της ταινίας έγραψε ο Χικμέτ, βασιζόμενος στο ομότιτλο, προγενέστερο, παραμύθι του με στοιχεία της λαϊκής παράδοσης. Ακόμα και στους μύθους ο κομμουνιστής ποιητής φρόντιζε πάντα να αναδεικνύει τις ταξικές σχέσεις και να εκφράζει την κομμουνιστική ηθική αντίληψη που χαρακτηρίζει τον Χικμέτ. «Αϊσέ κοίταξε τον ουρανό! Το σύννεφο πεθαίνει για να ξαναγίνει ο κήπος σου ζωντανός και πράσινος. Για να θροΐσει το γρασίδι και να γίνουν πράσινα τα στεφάνια... Κοίτα, πράσινα τα κλαδιά...», Η ταινία ντυμένη ηχητικά με στίχους του ποιητή, είναι μια αλληγορία της αυτοθυσίας κι έχει να κάνει με τον έρωτα ενός σύννεφου με ανδρική μορφή προς την όμορφη Αϊσέ, που έχει έναν μικρό θεσπέσιο κήπο στο μέσο του πουθενά μιας άγονης ερήμου. Ενας κήπος - όαση ακριβώς γιατί η κοπέλα τον φροντίζει και τον περιποιείται. Υπάρχει όμως ακόμα ένας θαυμαστής, ο κακός πλούσιος ιδιοκτήτης της ερήμου, ο Μαύρος Σεϊφί που τριγυρίζει την κοπέλα, της ζήτησε να τον παντρευτεί αλλά εκείνη αρνείται. Και ο κακός άρχοντας αποφασίζει να καταστρέψει την Αϊσέ και τον κήπο της. Σαρώνει την άμμο της ερήμου και σκεπάζει τα πάντα με ξηρασία και θλίψη. Η αντιπαλότητα ανάμεσα στο ευαίσθητο σύννεφο και τον δυνατό άρχοντα οδηγεί σε πολλές περιπέτειες αλλά το ερωτευμένο σύννεφο διακινδυνεύοντας την ύπαρξή του γίνεται βροχή που θρέφει ξανά το χώμα και φέρνει πίσω τη ζωή.

Επόμενη ταινία είναι η δίλεπτη τουρκική παραγωγή «Το πιο περίεργο πλάσμα στον κόσμο» (2014) σε σκηνοθεσία, σχέδιο και μουσική Οζγκούρ Σερντάρ Αλτούνογλου, βασισμένη στο ομότιτλο ποίημα του Χικμέτ που διαθέτει ισχυρό εικαστικό χαρακτήρα.

Οι προβολές των μικρών ταινιών κινουμένων σχεδίων ολοκληρώνονται με την ευαίσθητη σοβιετική ταινία διάρκειας οκτώμισι λεπτών «Μπλε Μπάλα» (1984) σε σκηνοθεσία Ροζαλία Ζέλμα και σενάριο Ναζίμ Χικμέτ και τον Χένριχ Σάλγκιρ. Χωρίς αφήγηση ή σχολιασμό, παρά με στίχους του ποιητή και συναισθηματική μουσική σύνθεση, η εξαίρετη εικονογράφηση με πολιτικό μήνυμα, απεικονίζει την ομορφιά του πλανήτη μας, της Μπλε Μπάλας, που έχει ανάγκη καλής διαχείρισης και φροντίδας. Τα χρωματιστά σκίτσα εναλλάσσονται ρυθμικά με τα γκρίζα που απεικονίζουν βίαια όντα αναγνωρίσιμης εννοιολογικής υποδήλωσης που θέλουν να αδράξουν την μπλε μπάλα για να την εκμεταλλευτούν...

Γαλανομάτης Γίγαντας

Ακριβώς μετά την ολοκλήρωση της προβολής των «παιδικών» ταινιών, θα προβληθεί στις 12.15 μ.μ. στον ίδιο χώρο, η δίωρη τουρκική βιογραφική ταινία μυθοπλασίας «Ναζίμ Χιμέτ, Γαλανομάτης Γίγαντας» (2007) σε σκηνοθεσία Μπικέτ Ιλχάν. Η ταινία αναφέρεται κύρια στην περίοδο της πολύχρονης κράτησης του ποιητή στη φυλακή της Προύσας. Εχοντας ασπαστεί τη μαρξιστική ιδεολογία και όντας μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος Τουρκίας, ο Χικμέτ βρίσκεται διαρκώς στο στόχαστρο του τουρκικού κρατικού μηχανισμού, που παρακολουθεί και λογοκρίνει κάθε γραπτό λόγο ή πράξη του.

Ηταν ένας γίγαντας με γαλάζια μάτια

αγάπησε μια πολύ νέα γυναίκα

που τ' όνειρό της ήτανε ένα πολύ μικρό σπιτάκι

που θα 'χε μες στον κήπο του κύματα τα αγιοκλήματα...

Ο γίγαντας ως γίγας αγαπούσε

...............

Ηταν ένας γίγαντας με γαλάζια μάτια

αγάπησε μια πολύ νέα γυναίκα

πλην κουράστηκε γρήγορα η μικρούλα.

Στο μεγάλο δρόμο του γίγαντα

λαχτάρησε λίγη άνεση.

Εχετε γεια, είπε στα γαλάζια μάτια

και παίρνοντας το μπράτσο του πλούσιου νάνου

τράβηξαν μαζί

στο σπίτι που στον κήπο του έχει

κύματα τα αγιοκλήματα.

Ο γίγαντας καταλαβαίνει τώρα

πως οι γιγαντένιοι έρωτες

δεν μπορούν καν να θαφτούνε

στο σπίτι που στον κήπο του έχει

κύματα τα αγιοκλήματα.

Ναζίμ Χικμέτ.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
Κραυγή αγωνίας

Απλήρωτοι επί τρίμηνο, με απλήρωτες τις υπερωρίες και τα εξαιρέσιμα προηγούμενων - και ήδη φορολογημένων - ετών, οι εργαζόμενοι στο ΚΘΒΕ (ηθοποιοί, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό) βρίσκονται σε απεργία τις τελευταίες τρεις εβδομάδες. Και οι τρεις σκηνές του Θεάτρου (Βασιλικό, Θέατρο ΕΜΣ και Μονή Λαζαριστών) είναι κλειστές, ενώ κινδυνεύουν να ματαιωθούν οι προγραμματισμένες παραστάσεις. Επίσης, «στον αέρα» είναι και οι πρόβες για τις καλοκαιρινές παραγωγές «Χοροθέατρο», «Ιφιγένεια εν Ταύροις» και «Του Κουτρούλη ο γάμος». Το ΚΘΒΕ θα παραμείνει κλειστό μέχρι και την Κυριακή 26/4, οπότε και θα αποφασίσουν για τη συνέχιση ή μη των κινητοποιήσεών τους.

Προχθές ηθοποιοί και εργαζόμενοι, μαζί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Θεάτρου Γιάννη Βούρο, πραγματοποίησαν συνέντευξη Τύπου, διεκδικώντας την άμεση αποπληρωμή τους και τη δημιουργία βιώσιμου πλάνου για το ιστορικό θέατρο της Βόρειας Ελλάδας.

Οι εκπρόσωποι της αντιπροσωπευτικής επιτροπής των ηθοποιών, Νεφέλη Ανθοπούλου και Βασίλης Σπυρόπουλος, μίλησαν για τα συσσωρευμένα οικονομικά λάθη διαχείρισης των προηγουμένων διοικήσεων, για την κρατική επιχορήγηση των τελευταίων ετών που έχει μειωθεί κατά 40%, για την καθυστέρηση στην καταβολή των δόσεων της επιχορήγησης από το ΥΠΠΟ και ζήτησαν την οριστική ρύθμιση των συσσωρευμένων και από τις προηγούμενες διοικήσεις χρεών του Θεάτρου.

Οπως επισήμανε, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Βούρος, το μεγαλύτερο μέρος της ήδη μειωμένης επιχορήγησης, 3.350.000 ευρώ για το β' εξάμηνο του 2013 - από όταν ανέλαβε καθήκοντα - και 5.800.000 ευρώ για το 2014 απορροφήθηκαν σε αγωγές και πρόστιμα που αφορούσαν ατασθαλίες προηγούμενων διοικήσεων. Από την άλλη, είπε, «η πολιτεία αρνείται να επιστρέψει στο θέατρο αυτά που του χρωστάει. 1.200.000 από το χρέος της Οπερας - 1.150.000 από επιστροφές ΦΠΑ - 800.000 ο Δήμος Θεσσαλονίκης από τις εκδηλώσεις των Δημητρίων... Μας κόβουν το ένα χέρι. Μας περικόπτουν την επιχορήγηση κατά 40%, ενώ οι λειτουργικές δαπάνες των κτιρίων και των υποχρεώσεων που έχει φορτώσει η πολιτεία στις πλάτες του Κρατικού παραμένουν οι ίδιες. Μας κόβουν και το άλλο χέρι. Και τώρα με τις καθυστερήσεις στην εκταμίευση της τακτικής επιχορήγησης σε αυτήν την κρίσιμη στιγμή για την επιβίωση των ανθρώπων, που αποτελούν τον πνεύμονα ζωής του Οργανισμού, σχεδιάζουν διά της εις άτοπον απαγωγής να μας αφανίσουν εντελώς, κόβοντας το κεφάλι μας... Χρειάζεται μια γενναία Υπουργική Απόφαση που θα κουρέψει ή θα μηδενίσει το χρέος του ΚΘΒΕ».

Τέλος, ο Γ. Βούρος είπε ότι θα δώσει αναλυτική παρουσίαση της οικονομικής κατάστασης του Θεάτρου την ερχόμενη εβδομάδα και παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού για την ερχόμενη περίοδο.

«Οι Κυνικοί στον Αδη» στο κουκλοθέατρο Μαιρηβή

Το «Κουκλοθέατρο Μαιρηβή» στου Ψυρρή (Σαχτούρη 4 και Σαρρή), στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του, φιλοξενεί σήμερα Σάββατο και αύριο Κυριακή, στις 9 το βράδυ, την ωριαίας διάρκειας παράσταση Θεάτρου Σκιών του Δημήτρη Μικιού «Οι Κυνικοί στον Αδη», που απευθύνεται σε ενήλικες και παιδιά άνω των 12 ετών. Πρόκειται για διασκευή κειμένων από τους «Νεκρικούς διαλόγους» του Λουκιανού κυρίως, με συνοδεία ζωντανής μουσικής!

Η παράσταση χρησιμοποιεί το στοιχείο του Θεάτρου Σκιών. Στους παραδοσιακούς πολιτισμούς η σκιά είχε να κάνει πάντα με τον κόσμο των νεκρών... Κατά την παράδοση, ο Καραγκιόζης έγινε φιγούρα από τον Χατζηαβάτη, όταν ο πρώτος πέθανε, για να μεταφέρει τα αστεία του στον κόσμο και να μας ανακουφίζει από τη σκληρή πραγματικότητα.

Οι φιγούρες της παράστασης είναι κατασκευασμένες στο χέρι και αναπαράγουν τον τρόπο που έφτιαχναν οι πρώτοι καραγκιοζοπαίχτες τις δικές τους χαρτονένιες φιγούρες, ασπρόμαυρες με έγχρωμες εγκοπές. Ο θίασος περιλαμβάνει 25 χάρτινους χαρακτήρες/ φιγούρες και 10 διαφορετικά σκηνικά! Η ιδέα, η διασκευή κειμένων, η κατασκευή φιγούρων και η ερμηνεία ανήκουν στον Δημήτρη Μικιό, ενώ οι διασκευές μουσικών κομματιών και η πρότυπη μουσική στον Μάριο Κωστάκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ