Για λογαριασμό της ντόπιας αστικής τάξης, η κυβέρνηση διεκδικεί την κατασκευή του TAP, έναντι του «Nabucco»
Η συμφωνία αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες ημέρες και θα διευθετεί όλα τα εκκρεμή ζητήματα που αφορούν την κατασκευή του αγωγού, όπως το ύψος των τελών διέλευσης, την πιθανή συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στην κατασκευή, την ένταξη του αγωγού σε κρατικές ή ευρωπαϊκές επιδοτήσεις κ.ά. Πρόκειται για το τελευταίο στάδιο της προετοιμασίας που κάνει η κυβέρνηση για λογαριασμό της ντόπιας αστικής τάξης, προκειμένου να παρουσιάσει ολοκληρωμένο το φάκελο του TAP και να διεκδικήσει με αξιώσεις την κατασκευή του, έναντι του ανταγωνιστή «Nabucco West», που δε διέρχεται από την Ελλάδα.
Σε σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Οικονομικών για όλα τα παραπάνω θέματα, συμμετείχαν ο υπουργός Γ. Στουρνάρας, κυβερνητικοί αξιωματούχοι του Αζερμπαϊτζάν, στελέχη της βρετανικής εταιρείας «BP» και εκπρόσωποι των εταιρειών που διαχειρίζονται τον ΤΑΡ από τη Γερμανία, την Ελβετία και τη Νορβηγία. Ο αγωγός TAP συμμετείχε στο διαγωνισμό που έχει προκηρύξει η κοινοπραξία που ελέγχει το κοιτάσματα «Σαχ Ντενίζ ΙΙ» του Αζερμπαϊτζάν, προκειμένου να μεταφέρει φυσικό αέριο στην Ευρώπη μέσω του «Νοτίου Ενεργειακού Διαδρόμου», διασχίζοντας και την Ελλάδα.
Οι τελικές αποφάσεις της κοινοπραξίας του «Σαχ Ντενίζ ΙΙ», στην οποία τον κύριο λόγο ως μεγαλομέτοχοι έχουν η βρετανική «BP» και η κρατική εταιρεία ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν «SOCAR», αναμένεται να ληφθούν μέχρι τα τέλη Ιούνη.
Ο Διαδριατικός αγωγός «Trans Adriatic Pipeline» (TAP) προβλέπεται να έχει διάμετρο 48 ίντσες (1,2 μ.). Θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας μέσω Ελλάδας και Αλβανίας και διασχίζοντας την Αδριατική Θάλασσα θα καταλήγει στη νότια Ιταλία και από εκεί στη Δυτική Ευρώπη. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί για να επεκτείνει τις δυνατότητες μεταφοράς του συστήματος από 10 σε 20 δ.κ.μ. ετησίως σε μεταγενέστερο στάδιο ανάπτυξης. Μέτοχοι της TAP AG είναι η «Axpo» της Ελβετίας (42,5%), η «Statoil» της Νορβηγίας (42,5%) και η «Ε.ΟΝ Ruhrgas» της Γερμανίας (15%).
Το ανατολικό τμήμα του TAP στην Ελλάδα, μεταξύ της Νέας Μεσημβρίας και των ελληνοτουρκικών συνόρων, θα έχει μήκος περίπου 360 χλμ. ξεκινώντας βορειοδυτικά της Νέας Μεσημβρίας (κοντά στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ) και φτάνει μέχρι τα ελληνοτουρκικά σύνορα, ΒΑ του χωριού Κήποι. Οι εγκαταστάσεις στο τμήμα αυτό περιλαμβάνουν 13 βαλβιδοστάσια και 2 σταθμούς συμπίεσης.
Ο πρόεδρος της «SOCAR», Ροβνάγκ Αμπντουλάγιεβ, σε δηλώσεις του υποστήριξε ότι «το 2015 το Αζερμπαϊτζάν θα είναι σε θέση να παράγει 20 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου και θα ενισχύσει περαιτέρω το ρόλο του στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης». Ο ίδιος ανέφερε ότι η «SOCAR» πρόκειται να ολοκληρώσει σύντομα τις συνομιλίες με πιθανούς αγοραστές αζέρικου αερίου στην Ευρώπη, αφού πρώτα αξιολογήσει τις «προτάσεις για τις τιμές και τα μετακομιστικά τέλη».
Πρόσφατα υπογράφηκε και μνημόνιο κατανόησης μεταξύ της Κροατίας, της Αλβανίας και του Μαυροβουνίου για τη στήριξη και συνεργασία στην υλοποίηση των έργων του αγωγού TAP, καθώς του αγωγού Ιονίου - Αδριατικής (IAP), που θα αποτελεί διακλάδωση του ΤΑΡ προς τα Δυτικά Βαλκάνια.
-- Μπορεί η «συνταγή» που επικαλούνται τα αστικά κόμματα και ο ΣΥΡΙΖΑ να οδηγήσει σε διέξοδο από την κρίση προς όφελος του λαού;
Τρία σενάρια έχει καταθέσει στο υπουργείο Ενέργειας και Εμπορίου της Κύπρου η αμερικανική εταιρεία «Noble», ενόψει της επιβεβαιωτικής γεώτρησης στο «Οικόπεδο 12» - κοίτασμα «Αφροδίτη» - της κυπριακής ΑΟΖ. Η περίπτωση να αποδειχτεί ότι το κοίτασμα είναι της τάξης των 7-8 τρισ. κυβικών ποδιών (1 κυβικό πόδι ισούται με 0,03 κυβικά μέτρα), χαρακτηρίζεται «εξαιρετική», αφού οι ποσότητες αυτές υπερκαλύπτουν τις ανάγκες για βιώσιμο τερματικό υγροποίησης (η ελάχιστη απαιτούμενη ποσότητα είναι τα 6 τρισ. κυβικά πόδια).
Αν το κοίτασμα είναι της τάξης των 5 τρισ. κυβικών ποδιών, ο σχεδιασμός της «Noble» προβλέπει να προχωρήσει σύντομα σε δοκιμαστική γεώτρηση στο δεύτερο κοίτασμα, το οποίο εντόπισε στο «Οικόπεδο 12» και το οποίο υπολογίζεται ότι περιέχει 3-5 τρισ. κυβικά πόδια. Μια τέτοια εξέλιξη, που θεωρείται η πιο αρνητική, θα φέρει καθυστερήσεις στην εξόρυξη, αλλά συνολικά και τα δύο κοιτάσματα εξασφαλίζουν τη λειτουργία του τερματικού. Αν οι ποσότητες και του δεύτερου κοιτάσματος δεν είναι ικανοποιητικές, τότε το κοίτασμα «Αφροδίτη» θα είναι αξιοποιήσιμο με πλωτή μονάδα υγροποίησης.
Το τρίτο σενάριο προβλέπει ότι το κοίτασμα «Αφροδίτη» είναι ανάλογο του «Ταμάρ», δηλαδή της τάξης των 10 τρισ. κυβικών ποδών, όπου επίσης προκύπτει καθυστέρηση στην εξόρυξη, καθώς θα απαιτηθεί και δεύτερη επιβεβαιωτική γεώτρηση.