ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Μάρτη 2013
Σελ. /16
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
«Νομότυπα» ακατάλληλες και επικίνδυνες

Ακατάλληλα γήπεδα αποτελούν, διαχρονικά, ανεξέλεγκτη πηγή κινδύνων

Eurokinissi

Ακατάλληλα γήπεδα αποτελούν, διαχρονικά, ανεξέλεγκτη πηγή κινδύνων
Την Δευτέρα που μας πέρασε - από την εγκληματική (συμπτωματικά άραγε;) αδιαφορία κάθε είδους και ιδιότητας αρμοδίων αλλά και από την ιεράρχηση μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας (διεξαγωγή, με το μικρότερο δυνατό κόστος και κάθε τρόπο, αγώνων επαγγελματικού ποδοσφαίρου) ως κυρίαρχης - κάτοικοι και περαστικοί από την οδό Ισαύρων στο Ηράκλειο, «έπαιξαν ρώσικη ρουλέτα» την ακεραιότητα ή/και τη ζωή τους.

Από τους ισχυρούς ανέμους, διαβρωμένος (!...) πυλώνας φωτισμού έξω από τη Θύρα 6 στο γήπεδο του ΟΦΗ, ξεκόλλησε από τη βάση του και έπεσε πάνω σε τέσσερα αυτοκίνητα και ένα σπίτι. Οι πολύ χειρότερες και μη αναστρέψιμες συνέπειες, για μια ακόμα φορά, αποφεύχθηκαν από θετικές συγκυρίες. Κυρίως ότι λόγω της αργίας δεν κυκλοφορούσε πολύς κόσμος και δεν έγινε η λαϊκή αγορά που πραγματοποιείται εκεί. Σε διαφορετική περίπτωση...

Οι αιτίες που οδήγησαν στην πτώση δεν αφορούν μόνο το συγκεκριμένο γήπεδο αλλά την πλειοψηφία των υφισταμένων. Οι... αβλεψίες και η μη τήρηση των κειμένων διατάξεων, αποτελούν σύμφυτη πραγματικότητα των «αξιών» και της λειτουργίας του καπιταλισμού και των υπηρετών του. Γι' αυτό και τις βιώνουμε διαχρονικά (και) στο ποδόσφαιρο.

Φταίει... ο Χατζηπετρής

Tο γήπεδο του ΟΦΗ λειτουργεί χωρίς άδεια από τον Οκτώβρη. Μέχρι σήμερα κανείς δεν είχε ασχοληθεί... Πλέον, μετά το περιστατικό, ασχολούνται αρκετοί. Οχι όμως με αυτό που θα περίμενε κάποιος, αλλά με το γνωστό άθλημα του πινγκ πονγκ ευθυνών. Ο ένας τις «πετάει» στον άλλο. Και τελικά, μάλλον, μοναδικός υπαίτιος θα βρεθεί ο πυλώνας και ο άνεμος.

Κατά την τοποθέτηση (ρ/σ «sport-fm») του γγ αποκεντρωμένης διοίκησης Κρήτης, Γ. Δεικτάκη: «Η κατασκευάστρια εταιρεία έχει την ευθύνη της και φτάσαμε μέχρι εδώ. Υπάρχει και η ευθύνη του ενοικιαστή, στη δική μας περίπτωση είναι η ΠΑΕ ΟΦΗ. Εμείς, είχαμε δώσει προσωρινή άδεια μέχρι τον Οκτώβρη του 2012. Η ΠΑΕ ΟΦΗ και ο Ερασιτέχνης δεν πήραν ποτέ άδεια για στατική επάρκεια των κερκίδων του γηπέδου και δεν έδωσα άδεια διεξαγωγής των αγώνων». Προσωρινή άδεια, λοιπόν, χωρίς στατική επάρκεια... Επίσης ότι γίνονταν αγώνες, προφανώς δεν το είχε μάθει.

«Πήγαν πολιτικοί μηχανικοί στο γήπεδο και αποχώρησαν χωρίς να πουν τίποτα. Αρνήθηκαν να δώσουν μελέτη για να γνωματεύσουν (!). Ακόμη δεν ξέρουμε γιατί έγινε αυτό (...). Δεν ξέρουμε για ποιον λόγο η ΕΠΟ και η Super League έδωσαν άδεια για τη διεξαγωγή των αγώνων του ΟΦΗ. Η ευθύνη είναι ξεκάθαρα της Super League και της ΕΠΟ. Δεχθήκαμε πιέσεις από τη διοίκηση του ΟΦΗ για να έχουν άδεια, αλλά δεν έδωσα άδεια».

Οποιαδήποτε ευθύνη του φορέα που εκπροσωπεί, αποποιήθηκε και ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού των ΠΑΕ, Γ. Μώραλης: «Δεν μπορεί η Super League να είναι η κολυμβήθρα του Σιλωάμ για οποιονδήποτε έχει ευθύνες για ό,τι συμβαίνει στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Το στοιχειώδες μυαλό μπορεί να καταλάβει ότι η Super League δεν μπορεί να ελέγχει τη στατικότητα των γηπέδων. Εμείς εκδίδουμε άδειες αγώνων σε γήπεδα που έχουν άδεια. Εφόσον δε μας έρχεται χαρτί που να μας λέει παύει να ισχύει η άδεια λειτουργίας, εμείς θεωρούμε ότι ισχύει η άδεια. Πρέπει να παίρνουμε τηλέφωνο κάθε γήπεδο για να δούμε αν έστειλαν ή όχι την άδεια»;

Ενώ ο πρόεδρος του Ερασιτέχνη ΟΦΗ, Β. Ξημέρης, αρχικά επεσήμανε ότι «βάσει της παραγράφου 8 του μισθωτηρίου παραχώρησης (σ.σ. ερασιτέχνη με ΠΑΕ) η ευθύνη όποιων συντηρήσεων, επισκευών - ανακαινίσεων του γηπέδου βαραίνει την ΠΑΕ». Στη συνέχεια, «ξέχασε» το ζήτημα της συντήρησης και επικεντρώθηκε στη διάθεση των πιστοποιητικών: «Από τον Αύγουστο του 2012, ΠΑΕ και Ερασιτέχνης ΟΦΗ είχαμε επαφή με τον κ. Δεικτάκη για να δοθεί παράταση». Χωρίς να πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις...

Ζητήθηκε, λοιπόν, πιστοποιητικό πυρασφάλειας και στατικής επάρκειας. Μέχρι και σήμερα έχουμε αλληλογραφία με το Τεχνικό Επιμελητήριο και όποιον άλλο κρατικό φορέα μας παρέπεμψαν. Υπάρχει κενό από την Πολιτεία και το πρόβλημα είναι γνωστό για όλα τα γήπεδα της Ελλάδας. Δίνεται άδεια τέλεσης αγώνα για όλα τα γήπεδα από Super League, ΕΠΟ και Αστυνομία πριν από κάθε αναμέτρηση». Τους «καθ' ύλην αρμοδίους», δηλαδή...

Παρανομίας το ανάγνωσμα

Στην υπ' αριθμόν 46596/2004 κοινή υπουργική απόφαση, προβλέπονταν οι τρόποι ελέγχου και οι προϋποθέσεις παραχώρησης καταλληλότητας σε αθλητικές εγκαταστάσεις. Υποτίθεται πως οι έλεγχοι θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί το 2005. Ποτέ δεν ολοκληρώθηκαν ή/και δεν έγιναν.

Τον Ιούλη του 2010 ο τότε υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μ. Χρυσοχοΐδης, καλεί - μέσω επιστολής - τους αρμοδίους «να εφαρμόσουν τη νομοθεσία (συγκρότηση και ενεργοποίηση των αρμόδιων επιτροπών ελέγχου καταλληλότητας γηπέδων τους καλοκαιρινούς μήνες, με σκοπό την έγκαιρη πραγματοποίηση ελέγχων σε όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις) και να ανταποκριθούν στις ανάγκες ασφάλειας των αθλητικών εγκαταστάσεων για τη νέα αγωνιστική περίοδο».

Παραδεχόμενος εγγράφως «το φαινόμενο της παράνομης λειτουργίας των γηπέδων και τους κινδύνους που αυτή συνεπάγεται για χιλιάδες ανθρώπινες ζωές, καθώς την αγωνιστική περίοδο 2009 - 2010 μεγάλος αριθμός αθλητικών εγκαταστάσεων δε διέθετε την προβλεπόμενη από το νόμο άδεια καταλληλότητας. Σύμφωνα με τις αναφορές των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας, σημαντικός αριθμός εγκαταστάσεων δεν ελέγχθηκε για την καταλληλότητά του». Χωρίς, βέβαια, συνέπειες για τους υπαίτιους...

Τον Φλεβάρη τίποτα δεν έχει αλλάξει. Με τον υπουργό - που δήλωνε πως «η οργανωμένη πολιτεία πρέπει να εφαρμόζει το νόμο» - απλά να διαπιστώνει ότι αυτό συμβαίνει «κυρίως επειδή δεν συγκροτήθηκαν οι αρμόδιες επιτροπές ελέγχου καταλληλότητας ή επειδή οι υπάρχουσες επιτροπές δεν προέβησαν στους προβλεπόμενους ελέγχους». Και να ξαναζητάει ελέγχους...

Τον Ιούλη του 2011, ο πρόεδρος της Ενωσης Ποδοσφαιρικών Σωματείων Κεφαλληνίας και Ιθάκης, Ευ. Μαζαράκης, στέλνει επιστολή στον Περιφερειάρχη, Σπ. Σπύρου. Αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως «από πολύ καιρό τώρα, προσπαθώ με κάθε τρόπο να βρω κάποιον επιτέλους αρμόδιο, ώστε να πετύχουμε την έκδοση των προβλεπομένων αδειών για τα αθλητικά γήπεδα και τους εν γένει αθλητικούς χώρους και ειλικρινά βρίσκομαι σε απόγνωση. Οπου και αν απευθύνθηκα συναντώ αναρμοδίους.

Η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού μας παραπέμπει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, προκειμένου να συγκροτηθεί η προβλεπόμενη από το Νόμο Επιτροπή για τον έλεγχο των γηπέδων. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πέραν της απάντησης δεν γνωρίζω, δεν φαίνεται να έχει και καμία όρεξη να τρέξει τα πράγματα, το Τοπικό Γραφείο της διορισμένης Πρώην Περιφέρειας ισχυρίζεται ότι η αρμοδιότητα έχει φύγει από τα χέρια της, μας παραπέμπει στην Κέρκυρα, η Περιφερειακή Ενότητα Κεφαλληνίας δεν έχει απαντήσει ακόμα στο έγγραφό μας και εμείς πρέπει να αποστείλουμε στους φορείς τις πρώτες μέρες του Αυγούστου τις Αδειες Καταλληλότητας των Γηπέδων μας, προκειμένου να δοθεί η άδεια τέλεσης των αγώνων όλων των κατηγοριών».

Και επισημαίνει ότι κάποιοι «χωρίς να υπάρχουν άδειες επιτρέπουν σε νεαρούς αθλητές και σε άλλους φορείς να κάνουν χρήση αυτών (σ.σ. των εγκαταστάσεων), χωρίς να μας ενδιαφέρει ούτε η υγεία τους, ούτε και για το ποιος έχει την ευθύνη για το αν, ο μη γένοιτο, συμβεί κάτι»...

Από την πλευρά της, η ΕΠΟ - μ' επιστολή στον τότε γγ Αθλητισμού, Π. Μπιτσαξή - αναγνώριζε ότι συνειδητά συμμετέχει στην παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας! Επιχειρώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα: «Οπως είναι γνωστό οι αθλητικές εγκαταστάσεις ανήκουν ιδιοκτησιακά κατά 95% στους δήμους. ...Στο σύνολό τους, οι δήμοι - ιδιοκτήτες αρνούνται την πραγματοποίηση οποιασδήποτε βελτίωσης με το αιτιολογικό ότι δε διαθέτουν οικονομικούς πόρους και δε λαμβάνουν από το κράτος ειδική επιχορήγηση για αυτόν το σκοπό. Μπροστά στο αδιέξοδο, η ΕΠΟ και τα μέλη της (Super League, Ενωση Β΄- Γ΄ Εθνικής, ΕΠΣ) ανέλαβαν την ευθύνη και εξέδιδαν την απαραίτητη νομοθετικά άδεια διεξαγωγής των αγώνων, ανεξάρτητα από την άδεια καταλληλότητας και λειτουργίας του γηπέδου»!...

Επίσης, η ομοσπονδία ζητούσε να διαμορφώσει η ίδια τις ελάχιστες προϋποθέσεις καταλληλότητας. Ενώ η Super League (με απόφαση του ΔΣ) ζητούσε να παραχωρηθεί και η αποκλειστική χρήση των γηπέδων στις εταιρείες - μέλη της...

Τα όσα θα έπρεπε να (αλλά συνειδητά και διαχρονικά χωρίς συνέπειες δεν) γίνονται για να πιστοποιείται η καταλληλότητα των αθλητικών εγκαταστάσεων, ορίζονται στο άρθρο 56Α του ν. 2725/1999, όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 22 του νόμου 4049/2012 (ΦΕΚ τ. 35 - 23/2/2012). Στην παράγραφο 1 ρητά ορίζεται πως «ουδεμία αθλητική συνάντηση ή αγώνισμα διεξάγεται σε αθλητική εγκατάσταση που στερείται άδειας λειτουργίας».

Στην παράγραφο 11 μάλιστα αναφέρεται: «Με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών και χρηματική ποινή τουλάχιστον πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ τιμωρείται ο ιδιοκτήτης ή ο χρήστης αθλητικής εγκατάστασης που στερείται άδειας λειτουργίας και παραχωρεί ή επιτρέπει τη διενέργεια σε αυτή αθλητικής εκδήλωσης. Οι ως άνω ποινές επιβάλλονται και στον Πρόεδρο Αθλητικού Σωματείου, ΑΑΕ ή ΤΑΑ που συμμετέχει στην αθλητική εκδήλωση».

Ομως αμέσως μετά προβλέπεται: «Ποινική δίωξη δεν μπορεί να ασκηθεί και ο υπεύθυνος απαλλάσσεται από κάθε ποινή αν για οποιονδήποτε λόγο δεν έχουν συγκροτηθεί οι επιτροπές ή δεν είναι εφικτός ο έλεγχος των αθλητικών εγκαταστάσεων από τις επιτροπές του παρόντος άρθρου»...


Γ. Κ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ