ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 31 Μάρτη 2013
Σελ. /16
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσικά «αστέρια», στην οδό «Ονείρων»

«...το τραγούδι μας ενώνει μέσα σ' έναν κοινό μύθο. Κι όπως στον χορό (έτσι και στο τραγούδι), ενώνουμε τα χέρια μεταξύ μας, για ν' ακολουθήσουμε μαζί τις ίδιες εσωτερικές δονήσεις. Κι όσο για τον κοινό μύθο που δεν υπάρχει στις μέρες μας, τον σχηματίζουμε καινούριο κι απ' την αρχή κάθε φορά...» (Μάνος Χατζιδάκις).

Μια ξεχωριστή συναυλία με τίτλο «Μάνος Χατζιδάκις: Σχόλια και Τραγούδια», με επιλεγμένα τραγούδια και κείμενα του κορυφαίου συνθέτη, απόσταγμα της βαθιάς του σκέψης που αποκαλύπτουν την προσωπικότητά του και βοηθούν στην εμβάθυνση του έργο του, θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 6 Απριλίου, 9.00 το βράδυ στο Μέγαρο, Αίθουσα Banquet, με τον Ηλία Λιούγκο και τη Γιώτα Νέγκα.

Ο Ηλίας Λιούγκος, ένας από τους ιδανικότερους ερμηνευτές του έργου του Μάνου Χατζιδάκι, ήρθε πρώτη φορά σε επαφή με το χατζιδακικό έργο το 1976, όταν συμμετείχε στα «Παράλογα». Στη συνέχεια, τραγούδησε στα έργα «Πορνογραφία», «Οι Μπαλάντες της οδού Αθηνάς», «Λαϊκή Αγορά» και «Ρωμαϊκή Αγορά», ενώ συμμετείχε και σε όλες τις συναυλίες του κορυφαίου Ελληνα συνθέτη. Η ευαισθησία, το ιδιαίτερο χρώμα και ο λυρισμός της φωνής του Ηλία Λιούγκου είναι τα στοιχεία που έδεσαν με τη δύναμη και το μεγαλείο του αξεπέραστου χατζιδακικού έργου.

Παρέα με τη Γιώτα Νέγκα, μία σύγχρονη ερμηνεύτρια που κατάγεται από τις μεγάλες γυναικείες φωνές της Ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού, θα ερμηνεύσουν τραγούδια από τους δίσκους «Μεγάλος Ερωτικός» («Με την πρώτη σταγόνα της βροχής» σε στίχους Οδυσσέα Ελύτη, «Το όνειρο» σε στίχους Διονύσιου Σολωμού κ.ά.), «Ρωμαϊκή Αγορά» («Μια πόλη μαγική» και «Οδός ονείρων» σε στίχους του συνθέτη, «Τ' αστέρι του βορριά» σε στίχους Νίκου Γκάτσου, «Είμ' αητός χωρίς φτερά» της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου», «Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι» των Νότη Περγιάληκαι Γιώργου Εμιρζά κ.ά.), «Αντικατοπτρισμοί» («Ο κόσμος σου να είμαι εγώ» και «Κεμάλ» του Ν. Γκάτσου), «Τα Παράλογα» («Ο εφιάλτης της Περσεφόνης»), «Λαϊκή Αγορά» («Πάει έφυγε το τραίνο», «Τα λουστράκια»), «Αμέρικα - Αμέρικα», «Αθανασία» (το ομώνυμο τραγούδι όπως και τα «Μια φορά κι έναν καιρό» και «Τσάμικος») καθώς και άλλα τραγούδια του συνθέτη όπως το «Αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι» σε στίχους Μιχάλη Κακογιάννη, που ακούστηκε στην περίφημη ταινία του σκηνοθέτη «Στέλλα».

Ενταγμένα στη ροή και στο ύφος της συναυλίας είναι και κάποια αποσπάσματα από τα βιβλία του συνθέτη «Τα σχόλια του Τρίτου», «Ο καθρέφτης και το μαχαίρι» και από γραπτές συνεντεύξεις του - τα οποία θα διαβάσει ο ποιητής και εκδότης Γιώργος Χρονάς - καθώς και ηχητικά ντοκουμέντα από ραδιοφωνικές εκπομπές όπου μιλάει ο ίδιος.

Το ερμηνευτικό δίδυμο συνοδεύουν επί σκηνής οι μουσικοί: Στέλλα Κυπραίου (κιθάρα), Στάθης Κιόσογλου (κλαρίνο, φλάουτο), Μιλτιάδης Παπαστάμου (βιολί, μαντολίνο), Δέσποινα Στεφανίδου (πιάνο). Την καλλιτεχνική επιμέλεια της συναυλίας έχει ο Ηλίας Λιούγκος ο οποίος συνυπογράφει - με τον Βασίλη Μπουκουβάλα - και την επιλογή των κειμένων. Η ενορχήστρωση είναι της Στέλλας Κυπραίου.

Ο Μάνος Χατζιδάκις ο δημιουργός που μετουσίωσε τη μελωδική του έμπνευση σε μεγάλη τέχνη, θεωρώντας πάντα ότι η τέχνη αποτελεί κοινωνικό λειτούργημα, είναι πάντα εδώ. Θα είναι πάντα εδώ όσο υπάρχουν άνθρωποι που τραγουδούν τα τραγούδια του, που διψούν για ομορφιά, που αντιστέκονται στο εφήμερο, στο ευτελές, στην ισοπέδωση.

Στο δημιουργικό διάβα του από το σύγχρονο πολιτισμό μας, είχε σημαντικότατη συνεισφορά στα ελληνικά και όχι μόνο μουσικά δρώμενα. Υπήρξε κορυφαίος αναμορφωτής του ελληνικού τραγουδιού, ανοίγοντας νέους ορίζοντες για τη μουσική και συνάμα πνεύμα ασυμβίβαστο, που με σθένος αντιτάχθηκε στους κρατούντες, στην όποια κολακεία και αναρρίχηση. Αγωνιούσε για τον Πολιτισμό και τους κινδύνους που τον απειλούσαν. Οπως αγωνιούσε και για τα κοινωνικά προβλήματα, την εκμετάλλευση των ανθρώπων, την αλλοτρίωση, την αποξένωση, την αδιαφορία για τον διπλανό. «Οποιος δε φοβάται το πρόσωπο του τέρατος, πάει να πει ότι του μοιάζει. Και η πιθανή προέκταση του αξιώματος είναι να συνηθίσουμε τη φρίκη και να μας τρομάζει η ομορφιά», έγραφε...

Δυστυχώς, το «τέρας», άλλοτε καμουφλαρισμένο και άλλοτε όχι, έχει γιγαντωθεί, έχει αποκτήσει πολλές μορφές. Η εξουσία συνεχίζει να δείχνει την πυγμή της, τσακίζοντας πολίτες που διαδηλώνουν, απεργούν, ξεσηκώνονται για τ' αυτονόητα... Ο πολιτισμός για τον οποίο μόχθησε και οραματίστηκε καλύτερες μέρες συνθλίβεται ολοένα και περισσότερο στις συμπληγάδες της εμπορευματοποίησης, της μιζέριας, του εκχυδαϊσμού, της θεσμικής, πλέον, κακογουστιάς και μιας αντιλαϊκής πολιτικής.


Σ. Α.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Εδώ είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε

1. Ο,τι συμβαίνει γύρω μας βοηθάει τη σκέψη μας να γίνει ανεξάρτητη από την προσκόλλησή της στην Ευρώπη.

2. Ο μόνος λόγος για να παραμείνει κανείς εντός της Ευρωζώνης είναι για να συμμετέχει στην καταστροφή της. Γενιές ολόκληρες σύρθηκαν στα ένδοξα Παρίσια και Βερολίνα αρχικά ως προσκυνητές, έπειτα ως δούλοι. Τώρα σε κάθε εμφάνισή μας εύχομαι οι Ευρωπαίοι ν' αναγνωρίζουν τους καταστροφείς τους.

3. Χριστιανοί της Ευρώπης. Πρόκειται για ιεροεξεταστές που μετέτρεψαν το Ευαγγέλιο σε μια μεγάλη παρανόηση.

4. Οι προκλήσεις των Ευρωπαίων συνεχίζονται και επαυξάνονται. Περιμένουμε κι άλλες μαύρες χρονιές, μεγαλύτερες απειλές, καθολική αδιαλλαξία και πιο βαριές θυσίες. Οι απλές διαμαρτυρίες κατά των καταχρήσεων των Ευρωπαίων δεν αγγίζουν τα ολοκληρωτικά καθεστώτα τους. Ο τρομερός αναβρασμός των Κυπρίων και η ελεεινή αντιμετώπισή τους από τους Γερμανούς διδάσκουν ότι οι εποχές ευγενείας και σεβασμού έχουν παρέλθει. Ας γίνουμε ο κύριος φόβος τους. Ας δώσουμε μια κλοτσιά στην Ευρώπη για να συναντήσει επιτέλους το βασίλειο των ουρανών.

5. Τη ληξιαρχική πράξη θανάτου της Ευρώπης ας τη συμπληρώσουμε εμείς. Ο θάνατός της είναι συνυφασμένος με τη ζωή μας.

6. Η μαύρη αλήθεια είναι πως η Ευρώπη με τη συμπεριφορά της αυτοκτονεί. Ποιος θα μπορούσε να μας εξηγήσει τον πόλεμο που έχει ανοίξει με τα κράτη του Νότου, την ακόρεστη δίψα της για κυριαρχία, τόσες παρεκτροπές σε βάρος μας, τόση οδύνη. Κανείς δεν μπορεί να επαναφέρει τον πολιτισμό στους κόλπους της. Κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για τις ιδέες της αδελφότητας και ισότητας αν δεν καταστραφεί και το τελευταίο τραπεζικό κέντρο.

7. Ο θάνατος της Ευρώπης δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι τυχαίος. Η διαίσθηση και το χέρι μας πρέπει να αναλάβουν όχι μόνο το χτύπημα αλλά και να της κλείσουμε τα μάτια. Μπορεί εμείς οι πολίτες του Νότου να είμαστε άγνωστοι μεταξύ μας προσώρας, αλλά δεν θ' αργήσουμε να συναντηθούμε. Ημασταν διεσπαρμένοι, γι' αυτό τα γεγονότα σε βάρος μας συνεχίζονταν απρόσκοπτα.

8. Η γενικευμένη παθητικότητα τείνει να γίνει όχι μόνο η καθημερινότητά μας αλλά και το πεπρωμένο μας. Αδιάφοροι και σκληροί, οι αντίπαλοί μας πιστεύουν πως η μιζέρια είναι η μορφή της ζωής που μας ταιριάζει. Θέλουν όχι μόνο να μας φτωχύνουν, αλλά να μας αποκλείσουν από κάθε είδους ηθική, επιστήμη, τέχνη και δίκαιο. Γι' αυτό ας υπερβούμε τον εαυτό μας. Αυτό είναι το ζητούμενο. Ας σχηματίσουμε τη βεβαιότητα ότι μόνοι μας θα ξεπεράσουμε αυτή την αρρώστια. Με τρόπο οξύ, κυρίως απέναντι στους Γερμανούς που μας χάρισαν ένα περιβάλλον ασφυκτικό.

9. «Επί ξύλου κρεμάμενος» είναι η κατάσταση του πολίτη σήμερα. Βιώνει την πιο σκληρή μοναξιά εκείνου που χάνει την προσωπικότητά του, δεν περιμένει τίποτα και γύρω του όλα έχουν γίνει νόμοι και κανόνες. Μικραίνει, και το γνωρίζει καλά, μικραίνει γιατί δεν υπάρχει. Η φύση της Ευρώπης είναι η αδιαφορία. Θέτει την υπόθεσή της πάνω από την ηθική και αλήθεια. Δεν πρόκειται για ναρκισισμό καταδικασμένο να πνιγεί μέσα στη μορφή του, αλλά για έναν έκπτωτο κόσμο που δε μεταβάλλεται, και παγώνει ό,τι κυκλοφορεί μέσα του.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ