ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Μνήμες Γιάννη Ρίτσου»

Αλέκα Παΐζη - Χρήστος Τσάγκας από την εκδήλωση για το «Εικονοστάσιο» του Ρίτσου, στο Λονδίνο τον περασμένο Μάη
Αλέκα Παΐζη - Χρήστος Τσάγκας από την εκδήλωση για το «Εικονοστάσιο» του Ρίτσου, στο Λονδίνο τον περασμένο Μάη
Με αφορμή τα δέκα χρόνια από το θάνατο του ποιητή της Ρωμιοσύνης, του Γιάννη Ρίτσου, η Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση, διοργανώνει λογοτεχνική βραδιά με τίτλο «Μνήμες Γιάννη Ρίτσου», που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα (8.30μ.μ.) στην «Κίνηση» (Αιόλου 9 και Πανδρόσου, 1ος όροφος). Προλογίζει η Αμυ Μιμς - Σιλβηρίδη, ποιήτρια και μεταφράστρια του Γιάννη Ρίτσου. Η Αλέκα Παΐζη και ο Κώστας Καζάκος θα διαβάσουν κείμενα από το «Εικονοστάσιο Ανωνύμων Αγίων» του Ρίτσου. Παρουσιάζονται επίσης, χαρακτηριστικές φωτογραφίες της Ευγενίας Γρηγοράκη από το βιβλίο που ετοιμάζουν με τη Μιμς - Σιλβηρίδη με τίτλο: «Ο Ρίτσος του "Εικονοστασίου" - ένα φωτογραφικό οδοιπορικό». Τέλος, θα προβληθούν αποσπάσματα ντοκιμαντέρ του BBC, που γυρίστηκε λίγο πριν το τέλος της ζωής του.

Λίγες από τις χίλιες εικόνες του «Εικονοστασίου» του Ρίτσου θα παρουσιάσει στην ομιλία της η Αμυ Μιμς - Σιλβηρίδη «"Θυμάμαι και τι δε θυμάμαι...", λέει ο ποιητής. Μνήμες πάνω σε μνήμες πάνω σε άλλες μνήμες, θησαυροφυλάκιο από μνήμες το "Εικονοστάσιο" του Γιάννη Ρίτσου. Αργά μέσα στη νύχτα της ζωής του -μέσα σε δύο χρόνια, από το Φλεβάρη του 1983 μέχρι το Φλεβάρη του 1985- ο Ρίτσος έγραψε οκτώ από τους εννέα τόμους του θεόρατου έργου του με τον παράξενο τίτλο "Εικονοστάσιο Ανωνύμων Αγίων". Οι πάνω από χίλιες σελίδες αυτού του αριστουργηματικού λαβύρινθου είναι περισσότερο ένα απέραντο πεζοτράγουδο, παρά ένα αυτοβιογραφικό "μυθιστόρημα". Μέσα από τις μνήμες που κατακλύζουν το "Εικονοστάσιο", μνήμες αναστημένες από πλήθη ανθρώπων που έχει γνωρίσει, ο ποιητής βρίσκει καταφύγιο».

41ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Οδεύοντας στο φινάλε

(Του απεσταλμένου μας ΑΓΗ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ).-

Ταινία επιστημονικής φαντασίας με πολιτικές αναφορές και μια αισθητική, αναφερόμενη στο φιλμ νουάρ και τις εικόνες των κόμικς, η ταινία του Διονύση Γρηγοράτου «Κανείς δε χάνει σ' όλα» τοποθετεί χρονικά το μύθο της κάπου στις πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα: Εκπρόσωπος μιας πολιτικοποιημένης γενιάς του 20ού αιώνα, που πια μοιάζει θαμμένος πίσω από ένα συνειδησιακό παραπέτασμα, ο ήρωας της ταινίας προσπαθεί να εξιχνιάσει την υπόθεση ενός ύποπτου ναυαγίου που σχετίζεται με απόρριψη ραδιενεργών αποβλήτων.

Πρόσωπο «αγνοούμενο» ο ίδιος ο ήρωας, «αγνοούμενη» και η προσωπική του ιστορία, κινείται μέσα σε μια κοινωνία, όπου η περιβαλλοντική μόλυνση θεωρούμενη σαν καθεστωτική συνθήκη έχει δημιουργήσει ένα κύμα φυγής από την πόλη, από φυγάδες, οι οποίοι κατατάσσονται στη μάζα των αγνοούμενων, κι αυτοί, από τα ΜΜΕ αυτής της μελλοντικής εποχής, που ο ήχος των εκπομπών τους μοιάζει να πλανιέται παντού στον αέρα, να αποτελεί μέρος της μολυσμένης ατμόσφαιρας. Αντιμέτωπος με τις σφαίρες αόρατων εκτελεστών ο ήρωας του φιλμ έχει σαν συμμάχους στην προσπάθειά του έναν νεαρό ηλεκτρονικό πειρατή και δυο γυναίκες διαφορετικών ηλικιών που με μια επιμονή σε ανάρμοστες για τις συνθήκες αντιλήψεις, βρίσκονται στο πλευρό του. Νηφάλια, ορθολογική η επιστημονική φαντασία της λογοτεχνίας του 19ου αιώνα, κρίνοντας π.χ. από το έργο του Ιούλιου Βερν, έδωσε τη θέση της στο γεμάτο ελπιδοφόρα έξαρση φουτουρισμό των αρχών του 20ού. Μα έχει πια περάσει πολύς καιρός από τότε, που ο φουτουρισμός της κινηματογραφικής (και όχι μόνο) επιστημονικής φαντασίας έχει εξοβελίσει από το περιεχόμενό του κάθε φωτεινή περιγραφή του επερχόμενου μέλλοντος, όπως προβάλλει από τις ανεμπόδιστες κυρίαρχες εσωτερικές δυνάμεις που ήδη κινούν το ιστορικό παρόν...

Αισιόδοξο, αντίθετα, το φιλμ του Αντώνη Κόκκινου «Πάμπτωχοι Α.Ε.», κωμωδία με πρωταγωνιστές ένα επιχειρηματικό στέλεχος, έναν παλιατζή και έναν Ρωσοπόντιο επιστήμονα που, συγκρουόμενοι με κάποια «διαπλεκόμενα» οικονομικά συμφέροντα, στήνουν μια δική τους εταιρία ανακύκλωσης των σκουπιδιών της πόλης. Πρωτοβουλία συνυφασμένη με μια απόπειρα των ηρώων του φιλμ να γυρίσουν την πλάτη σε κοινωνικούς, προσωπικούς καταναγκασμούς που επιβάλλουν οι συμβατικότητες και οι κατεστημένες σχέσεις των «μεγάλων ψαριών» με τα μικρά. Με μια απόπειρα του φιλμ να προβληθεί μια λογική ανθρωπιάς στις σχέσεις και τις συμπεριφορές των ανθρώπων, που για τους δημιουργούς της ταινίας θα μπορούσε από μόνη της να αλλάξει τον αέρα της κοινωνίας.

Μια μικρή γεύση από όσα έγιναν, μικρή γεύση κι από τις ταινίες που προβλήθηκαν, φιλοξένησε αυτές τις μέρες αυτή η σελίδα: Ετσι δεν έγινε κάποια αναφορά σε κάποιες από τις ελληνικές ταινίες που επίσης συμμετέχουν στο πανόραμα των κρατικών βραβείων, όπως η κωμωδία του Νίκου Ζαπατίνα «Ενας κι ένας», το θρίλερ «Χαμένος παράδεισος» του Θανάση Αντωνίου και στη νεανική κωμική περιπέτεια του Μίμη Κουγιουμτζή «17 στα 18». Απουσίασε, επίσης, αναφορά στο σύνολο των ελληνικών ταινιών που έχουν βγει στις αίθουσες τη χρονιά που πέρασε, για τις οποίες δεν υπήρχε δημοσιογραφική προβολή (οι ταινίες ήταν ενταγμένες σε κάποιο από τα προγράμματα του φεστιβάλ) και τις οποίες δεν είχα δει στις αίθουσες (ως θα όφειλα). Αυτά τα λίγα λοιπόν, για το 41ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, που ολοκληρώνεται αύριο με την απονομή των βραβείων του διεθνούς διαγωνιστικού και την απονομή των κρατικών βραβείων για τις ελληνικές ταινίες, που θα γίνει κατά τη σχετική τελετή της Δευτέρας.

ΗΡΩΔΕΙΟ
Επείγοντα έργα συντήρησης

Τη συντήρηση και αποκατάσταση του Ηρωδείου αποφάσισε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, μετά από πρόταση της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων. Τη μελέτη που αφορά την τριώροφη σκηνή του Ηρωδείου, εκπόνησαν ο αρχιτέκτονας Η. Μουτόπουλος και ο πολιτικός μηχανικός Δ. Μονοκρούσος. Το ΚΑΣ γνωμοδότησε «κατ' αρχήν» θετικά για τη μελέτη, ενώ η τελική έγκριση θα προκύψει με παρουσίαση των επιμέρους μελετών του έργου.

Αν και το μνημείο δεν παρουσιάζει παραμορφώσεις, ωστόσο παρουσιάζει καταπονήσεις από τους σεισμούς, τη γήρανση του δομικού υλικού που προκαλεί τη διάβρωσή του και την ανάπτυξη φυτών στις ρωγμές. Εξάλλου, το αρχικό υλικό κατασκευής του μνημείου δεν ήταν το καταλληλότερο, για να αντέξει τις καταπονήσεις στο πέρασμα των αιώνων. Οπως σημειώθηκε στο ΚΑΣ, μόνο ο χρόνος μπορεί να το δείξει αυτό, σύμφωνα με την τεχνολογία της εποχής.

Στόχος των επεμβάσεων είναι η αποκατάσταση του νότιου τοίχου της σκηνής (όπου χρειάζεται), η αντισεισμική θωράκισή του, η στεγανοποίησή του και η συντήρηση της επιφάνειάς του. Επίσης, θα αντικατασταθούν οι σαθροί λίθοι, θα συμπληρωθούν τα κενά των τοίχων, και οι ρωγμές των λίθων θα αποκατασταθούν με ράβδους τιτανίου ή ανοξείδωτου χάλυβα και «ενέσεις» λευκού τσιμέντου, για να αποφευχθεί κίνδυνος κατάρρευσης. Επίσης, θα γίνει στατική ενίσχυση των τόξων, των υπερθύρων και των πεσσών. Οπου οι ρωγμές είναι μεγάλες, η συμπλήρωσή τους θα γίνει με χρήση μιας αναστρέψιμης μεθόδου. Δηλαδή, το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί θα τοποθετηθεί, έτσι ώστε να μη γίνει ένα «σώμα» με το πρωταρχικό υλικό του μνημείου.

Το έργο εντάσσεται στο πρόγραμμα αναστήλωσης και ανάδειξης των μνημείων της νότιας κλιτύος της Ακρόπολης. Θα ξεκινήσει μετά την εκπόνηση των επιμέρους μελετών, θα διαρκέσει δύο χρόνια και δε θα επηρεάσει τις θερινές παραστάσεις.

Για την ιστορία σημειώνουμε ότι η πρώτη σοβαρή προσπάθεια συντήρησης του Ηρωδείου έγινε στη δεκαετία του '30 και η δεύτερη - ιδιαίτερα πολυδάπανη - στη δεκαετία του '50, όταν το Ηρώδειο άρχισε να χρησιμοποιείται για το Φεστιβάλ Αθηνών. Εκτοτε δεν έγινε καμία μεγάλης έκτασης παρέμβαση, με αποτέλεσμα, στη δεκαετία του '90 να εμφανιστούν σοβαρά προβλήματα, μέχρι και πτώσεις μερών του μνημείου.

Σεμινάριο λαϊκής μουσικής

Στους μαθητές Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων απευθύνεται το δωρεάν πρόγραμμα γνωριμίας με τη λαϊκή μουσική παράδοση, που διοργανώνει το «Ωδείο Τέχνης Γ. Β. Φακανάς» σε συνεργασία με τη «Σχολή Λαϊκής Μουσικής Θανάση Πολυκανδριώτη», στις 22,23/11 (12μ). Ο Θανάσης Πολυκανδριώτης και οι συνεργάτες του θα παρουσιάσουν στη σκηνή «Αθηνά» (Λ. Ποσειδώνος 3, Παραλία Ν. Φαλήρου - Μοσχάτου), δίωρο σεμινάριο που περιλαμβάνει: Ιστορία της Λαϊκής Μουσικής, με τον Νίκο Παπαδάκη, παρουσίαση - κατασκευή Λαϊκών Μουσικών Οργάνων με τον Πόλυ Καρανδρέα, πρακτική εξάσκηση με τον Θ. Πολυκανδριώτη και τους συνεργάτες του και συναυλία με το μουσικό σύνολο «Οι Επόμενοι». Είσοδος ελεύθερη.

Διάλυση αρχαιοτήτων

Η διάλυση και κατάχωση - στην καλύτερη περίπτωση - αρχαιοτήτων που είχαν την «ατυχία» να βρίσκονται στο πέρασμα της διαπλάτυνσης της Εθνικής Οδού συνεχίζεται. «Θύματα» είναι ένα νεκροταφείο των ελληνιστικών χρόνων με 24 τάφους, κατάλοιπα τριών κτιρίων, αγγεία κ.ά., που αποκάλυψε σωστική ανασκαφή στο τμήμα Αγ. Θεόδωροι - Αλμυρός. Το ΚΑΣ ενέκρινε τη διάλυση όσων αρχαίων βρίσκονται στο «διάβα» της διαπλάτυνσης και κατάχωση όσων βρίσκονται εκτός ακτίνας του έργου, μετά τη σχετική εισήγηση της αρμόδιας Εφορείας, η οποία εκτιμά ότι η «αποσπασματικότητα» και η γενικότερη κατάσταση των ευρημάτων δεν επιτρέπει την αξιοποίησή τους.

Η συνέχεια μεγάλου, πλακόστρωτου, εμπορικού δρόμου των ελληνιστικών χρόνων που ένωνε το βόρειο λιμάνι της Λιανής Αμμου με το νότιο του Αγ. Στεφάνου, ανακαλύφθηκε σε σωστική ανασκαφή στην περιοχή Καμάρες Χαλκίδας, σε οικόπεδο στην οδό Στύρων. Ο δρόμος, πλάτους 6,20 μ., ανακαλύφθηκε το 1985 σε οικόπεδο του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, βόρεια του προαναφερθέντος οικοπέδου. Διχοτομούσε τη βιοτεχνική περιοχή (ποικίλα εργαστήρια) της αρχαίας Χαλκίδας και ένωνε τα δύο λιμάνια που αναφέρονται στην αρχή. Στους ρωμαϊκούς χρόνους ο δρόμος καταργήθηκε από ταφικό περίβολο και από δρόμο με πατημένο χώμα και χαλίκι, στην ίδια κατεύθυνση, που κατασκευάστηκε στη συνέχειά του.

O Γιώργος Δημητριάδης με τους «Μικρούς Ηρωες» εμφανίζεται σήμερα (11μμ), «Στον Αέρα» (κεντρική πλατεία Πετρούπολης), με το δίσκο του «Ξύπνα Φτάσαμε» και κομμάτια από όλους τους δίσκους του.

  • Από τους μουσικούς Λητώ Θώμου (πιάνο), Δημήτρη Σέμση (βιολί) και Βασίλη Λύκο (βιολοντσέλο) απαρτίζεται το τρίο «Opus I», που αύριο (8.30μμ) θα εμφανιστεί στο Αθηναϊκό Δημοτικό Θέατρο (Τιμοκρέοντος 6α, Αγ. Σώστης).


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ