Νίνο Ρότα |
Σε αυτόν το μεγάλο δημιουργό, με την ευκαιρία των 100 χρόνων από τη γέννησή του, αφιερώνονται οι συναυλίες του σπουδαίου ακορντεονίστα - μπαντονεονίστα Ρίτσαρντ Γκαλιάνο, στις 13/11 στη Θεσσαλονίκη (αίθουσα τελετών ΑΠΘ) και στις 14/11 στην Αθήνα («Παλλάς»). Συνοδευόμενος από μία μπάντα υψηλότατου επιπέδου (αποτελείται από σπουδαίους σολίστες όπως οι Τζον Σέρμαν, Μπόρις Κοζλόφ, Ντέιβ Ντάγκλας, Κλάρενς Πεν), προσκαλεί σ' ένα οδοιπορικό στην αριστουργηματική μουσική του Ρότα. Νότες υπέροχες, αλησμόνητα τραγούδια, διάσημα μοτίβα, νοσταλγικές μουσικές για ταινίες του Φελίνι, δομούν μια μαγευτική συναυλία. Με έμφαση στο περίφημο «La strada», αλλά και μελωδίες από τις «Ντόλτσε βίτα», «8 ½ », «`Αμαρκορντ», «Ιουλιέτα των πνευμάτων», «Νύχτες της Καμπίρια». Εκπληξη του προγράμματος, η ερμηνεία του ίδιου του Ρίτσαρντ Γκαλιάνο, μόνου επί σκηνής, στη βραβευμένη μουσική της ταινίας «Νονός», όχι με το ακορντεόν του, αλλά με τρομπόνι!
Με αφορμή τα 150 χρόνια από τη γέννηση του μουσουργού, στη Λυρική ανεβαίνει η «Κρητικοπούλα», στην πρώτη πλήρη σκηνική αναβίωσή της μετά από 80 χρόνια
Σπύρος Σαμάρας |
Ο Σαμάρας αντιπαραβάλλει δύο διαφορετικά μουσικά ιδιώματα: Το «ελληνικό» και «ευρωπαϊκό». Τα πρώτα χορωδιακά στο ρυθμό του πεντοζάλη, καθορίζουν την κρητική ύπαιθρο και τα χαρακτηριστικά των Κρητικών: Λεβεντιά, ηρωισμό, πατριωτισμό, πόθο για ελευθερία και έρωτα. Το «ευρωπαϊκό» ιδίωμα χαρακτηρίζεται από εμβατηριακούς και χορευτικούς ρυθμούς (βαλς και πόλκα). Στην παράσταση της Λυρικής ακολουθείται η αποκατεστημένη από τον Γιάννη Τσελίκα παρτιτούρα. Την όπερα σκηνοθετεί ο Πέτρος Ζούλιας, ο οποίος σημειώνει: «Η παράσταση προσπαθεί να τονίσει το κωμικό στοιχείο της σχεδόν σαιξπηρικής της πλοκής, τη νεανικότητα και φρεσκάδα της ιστορίας, με απόλυτο σεβασμό στην ελληνικότητά της». Μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη, σκηνικά - κοστούμια Αναστασίας Αρσένη, φωτισμοί Κατερίνας Μαραγκουδάκη, επιμέλεια μουσικού κειμένου Γιάννη Τσελίκα. Ερμηνεύουν διαδοχικά: Γεωργία Ηλιοπούλου (12, 19/11, 1, 4/12) - Ελένη Βουδουράκη (13, 20/11), Μαρία Μητσοπούλου (12, 19/11, 1, 4/12) - Σοφία Κυανίδου (13, 20/11), Γιώργος Ματθαιακάκης (12, 19/11, 1/12) - Διονύσης Τσαντίνης (13, 20/11, 4/12), Τζούλια Σουγλάκου (12, 19/11, 1/12) - Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (13, 20/11, 4/12), Γιάννης Χριστόπουλος (12, 19/11, 1, 4/12) - Νίκος Στεφάνου (13, 20/11), Δημήτρης Σιγαλός (12, 19/11, 1/12) - Δημήτρης Ναλμπάντης (13, 20/11, 4/12), Κωστής Ρασιδάκης (12, 19/11, 1/12) - Ζαφείρης Κουτελιέρης (13, 20/11, 4/12), Παύλος Μαρόπουλος (12, 19/11, 1/12) - Παύλος Σαμψάκης (13, 20/11, 4/12). Συμμετέχουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ.
2. Η ωμότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε η εργατική τάξη από τον πρωθυπουργό τη βοήθησε να γεννήσει μια κοινή γλώσσα. Επρεπε να φτάσουμε στον πάτο, για ν' αρχίσουμε να μιλάμε μεταξύ μας για ζητήματα επιβίωσης.
3. Οσους συνδυασμούς κι αν κάνουν οι τεχνικοί της εξουσίας, όσες βαρυσήμαντες δηλώσεις περί δικαίου κι αν εκπονήσουν οι παρακεντέδες, δεν μπορούν ν' αναχαιτίσουν τη μεγάλη προσβολή που έγινε σε βάρος μας. Δεν τους αποκαθαίρει τίποτα.
4. Στους ελάχιστους που πιστεύουν στην ιδέα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αφιερώνω τη σκέψη του Σοπενχάουερ: «Καμία παιδαγωγική τέχνη δεν μπορεί να μετατρέψει έναν γεννημένο ηλίθιο σε σκεπτόμενο άνθρωπο. Ποτέ! Αν έχει γεννηθεί ηλίθιος, πρέπει να πεθάνει ως τέτοιος».
5. Αυτό που βλέπουμε γύρω μας δεν είναι δυσαρέσκεια, αλλά απελπισία. Αυτό που καταστρέφει τη ζωή μας φωτίζει τα ελαττώματα και τις αδυναμίες μας, που μας οδήγησαν ως εδώ. Εχουμε ευθύνες μεγάλες και το γνωρίζουμε. Τελεία και παύλα.
6. Ο πρόεδρος της φαιδρής δημοκρατίας μας δεν είναι παρά μια μαραμένη μορφή κάτω από το βάρος της αλήθειας. Τα γηρατειά δεν τον κάνουν σοφότερο. Πίσω από την πλάτη του οι κόλακες γελούν, μπροστά του ο Παπανδρέου ζητά την υπογραφή του για όσες παρεκβάσεις και εκτροπές. Ο ίδιος ποζάρει μονίμως ως ταλαιπωρημένος. Θυμάται και συγκινείται για το γεγονός ότι ήταν αντάρτης στα δεκάξι του, αλλά έχει ξεχάσει εντελώς τι του συνέβη από τότε μέχρι σήμερα. Η ιστορία του θα περάσει σίγουρα στα χέρια του ψυχολόγων, που θα φωτίσουν τα χρόνια που ξέχασε, και διδάγματα θα βγάλουμε πολλά.
7. Τα αγαπημένα παιδιά της καλής κοινωνίας είναι οι διανοούμενοι, οι οποίοι το μόνο που κάνουν με τις νευρώσεις πολυτελείας τους είναι να αλλάζουν πλευρό όταν κοιμούνται. Από τη στιγμή που δεν τους ανήκει η πνευματική τους ζωή, πώς να τολμήσουν να μιλήσουν για τη δική μας; Τους αξίζει ο λόγος του Σαμφόρ: «Η κοινωνία, οι λέσχες, τα σαλόνια, αυτό που αποκαλείται καλή κοινωνία είναι ένα άθλιο θεατρικό έργο, μια κακή χωρίς ενδιαφέρον όπερα, η οποία δεν έχει να προσφέρει τίποτε άλλο από τις μηχανές σκηνής, τα κοστούμια και το διάκοσμο».