ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 31 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Να παλέψουμε για να έχουν ίσα δικαιώματα στη δουλιά και στην παιδεία

Δήλωση της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, για το θέμα που δημιουργήθηκε με αφορμή τη θέληση του μικρού Αλβανόπουλου να σηκώσει την ελληνική σημαία

«Δεν αρκεί να δώσουμε το δικαίωμα στους Αλβανούς να σηκώσουν την ελληνική σημαία, όταν το θέλουν και σε τέτοιες εκδηλώσεις. Πρέπει να παλέψουμε για να έχουν ίσα δικαιώματα στη δουλιά, στην παιδεία και αυτή είναι η βάση που μπορεί να αποτελέσει και το διεθνισμό ανάμεσα στους δύο λαούς». Τα παραπάνω τόνισε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου που έδωσε στο ξενοδοχείο «Τιτάνια».

Η πλήρης απάντηση της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στο ερώτημα του δημοσιογράφου είναι η εξής:

«Πρόλαβα και άκουσα και χτες και σήμερα αυτό το δίλημμα. Να σήκωνε τη σημαία το Αλβανόπουλο, ή να μην τη σήκωνε; Εμάς η θέση μας είναι καθαρή. Από τη στιγμή που οι Αλβανοί ζουν στην πατρίδα μας, εργάζονται και στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, μπορούν να σηκώνουν και την ελληνική σημαία, όταν γίνεται μια παρέλαση, εφόσον το παιδί έχει και τα τυπικά προσόντα - δηλαδή τον πολύ καλό βαθμό - για να σηκώσει τη σημαία της παρέλασης και από τη στιγμή που το παιδί το έκανε με τη θέλησή του. Δεν τον υποχρέωσε κάποιος. Να του πει "σήκωσε τη σημαία για να έχεις δικαιώματα στην Ελλάδα".

Από τη στιγμή, δηλαδή, που το παιδί αυτό με τη θέλησή του - και έτσι φαίνεται ότι είναι - θέλησε να σηκώσει την ελληνική σημαία, πολύ καλά έκανε. Και απ' αυτή την άποψη καταδικάζουμε αυτή την τόσο αναχρονιστική προπαγάνδα που ακούσαμε ότι την ελληνική σημαία μπορούν να τη σηκώσουν μόνο Ελληνες και όχι άνθρωποι που ζουν στην Ελλάδα.

Εμείς, όμως, θέλουμε να προσθέσουμε, ότι δεν αρκεί να δώσουμε το δικαίωμα στους Αλβανούς να σηκώσουν την ελληνική σημαία όταν το θέλουν και σε τέτοιες εκδηλώσεις. Πρέπει να παλέψουμε για να έχουν ίσα δικαιώματα στη δουλιά, στην παιδεία και αυτή είναι η βάση που μπορεί να αποτελέσει και το διεθνισμό ανάμεσα στους δύο λαούς.

Διάβασα και κάποια άρθρα στις εφημερίδες του Σαββατοκύριακου που απαντούσαν στις εθνικιστικές απόψεις με μια τοποθέτηση που νομίζω ότι τη βλέπω με μια επιφύλαξη. Η άποψη που λέει, να σηκώνουν οι Αλβανοί την ελληνική σημαία για να τους αφομοιώσουμε. Με ποια έννοια; Θέλει μία προσοχή. Βεβαίως, οι Ελληνες που ζουν στην Αμερική, οι Ελληνες που ζουν στη Γερμανία, πρέπει να ενταχθούν σε εκείνη τη ζωή.

Αλλά, ταυτόχρονα, ο καθένας πρέπει να έχει το δικαίωμά του στη γλώσσα του, στην άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων και να διαλέξει εάν θα γίνει Ελληνας υπήκοος, εάν θα γίνει ορθόδοξος, να διαλέξει εθελοντικά.

Με αυτή την έννοια να προσέξουμε την άλλη όψη του εθνικισμού που θέλει μια αφομοίωση βίαια, όπως έκαναν στους Ελληνες στην Αμερική, που για να βρεις δουλιά έπρεπε να παντρευτείς μια Αμερικάνα και έπρεπε να κάνεις κάποιες ενέργειες. Και ξέρετε πόσοι ψεύτικοι γάμοι έγιναν στις ΗΠΑ για να αποκτήσουν το δικαίωμα στη δουλιά.

Καταλαβαίνετε η διαδικασία της βίαιης ενσωμάτωσης και αφομοίωσης δεν είναι σωστή. Εφόσον εθελοντικά θέλουν να γίνουν Ελληνες υπήκοοι και Ελληνες ορθόδοξοι, θα γίνουν. Δε θα τους το επιβάλουμε εμείς. Αντίθετα, πρέπει να τους διαμορφώσουμε συνθήκες που θα έχουν ίσα δικαιώματα στη δουλιά, αλλά και συνθήκες να διατηρήσουν τον πολιτισμό τους, τη γλώσσα τους, ενταγμένοι μέσα στις υποχρεώσεις και στα δικαιώματα που πρέπει να τους παρέχει η ελληνική κοινωνία».

«Δε μας χωρίζει τίποτα με τον Οδυσσέα»

Παπαγεωργίου Βασίλης

«Δε μας χωρίζει τίποτα με τον Οδυσσέα». Αυτό το μήνυμα μαθητών, καθηγητών και κατοίκων της Ν. Μηχανιώνας Θεσσαλονίκης, σκεπάστηκε από τις κραυγές αντίδρασης που προβλήθηκαν με ιδιαίτερο ζήλο, και ενισχύθηκαν από τις ακραίου ρατσισμού και σοβινισμού δηλώσεις πρώην υπουργών και βουλευτών.

Ο Οδυσσέας Τσενάι, Αλβανός υπήκοος, ζει εδώ και 3 χρόνια στην Ελλάδα. Ο 15χρονος μαθητής, κατάφερε μέσα σ' αυτά τα λίγα χρόνια να αναδειχτεί πρώτος στο σχολείο του, αριστεύοντας σε όλα τα μαθήματα. Κατάκτησε τη συμπάθεια των συνομηλίκων του με το ήθος και την αξιοπρέπειά του. Ηταν ένας 15χρονος μαθητής από τους εκατοντάδες της Μηχανιώνας και τους χιλιάδες της χώρα μας.

Ολα αυτά μέχρι τη στιγμή που ως αριστούχος, αποδέχτηκε να σηκώσει την ελληνική σημαία στην παρέλαση για την εθνική επέτειο του ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου.

Τότε κάποιοι θυμήθηκαν την καταγωγή του και μίλησαν για προσβολή του εθνικού μας συμβόλου. Θυμήθηκαν την εγκληματικότητα, και στο πρόσωπο του Οδυσσέα αποτύπωσαν, δυστυχώς, μόνο ό,τι κακό έφερε στον τόπο μας η ανεξέλεγκτη είσοδος μεταναστών.

Ομως οι ίδιοι αυτοί άνθρωποι δεν μπήκαν στον κόπο να σκεφτούν τι προκάλεσε την προσφυγιά του Οδυσσέα. Δε διαμαρτυρήθηκαν, όταν στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης υψώθηκαν η Αγγλική και η Αμερικάνικη σημαία. Οταν εδώ και μήνες, και ιδιαίτερα την περίοδο των ΝΑΤΟικών βομβαρδισμών της Γιουγκοσλαβίας, η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα είχαν μετατραπεί - και παραμένουν - σε κατεχόμενη περιοχή από τα ξένα ιμπεριαλιστικά στρατεύματα.

Φταίνε μόνο οι ίδιοι, για τις σκηνές παροξυσμού που εκτυλίχτηκαν στη μικρή κοινωνία της Μηχανιώνας; ή απλά αποτελούν ένα πιόνι στη σκακιέρα που στήθηκε για την ένταση των αντιθέσεων, των αντιπαραθέσεων, των διαπληκτισμών και τελικά τη σύγκρουση ανάμεσα στις ασθενείς κοινωνικές ομάδες του τόπου, προκειμένου ευκολότερα να επιβάλλονται τα όποια μέτρα συντηρητικοποίησης και πισωδρόμησης της κοινωνίας;

Τα μέλη της κυβέρνησης που μοίραζαν απλόχερα «μπράβο» στον μικρό Οδυσσέα για τις επιδόσεις του, είναι οι ίδιοι, εκφραστές της πολιτικής έντασης των διακρίσεων, μέλη της ολομέτωπης επίθεσης στα κεκτημένα δικαιώματα των εργαζομένων. Είναι μέλη της κυβέρνησης που αρνούνται χρόνια τώρα να αντιμετωπίσουν ως ισότιμους πολίτες τους οικονομικούς μετανάστες. Τους αρνούνται το δικαίωμα στη νόμιμη δουλιά με πλήρη δικαιώματα και καλλιεργούν την ένταση ανάμεσα στους Ελληνες και ξένους εργαζόμενους.

Οσες υποτροφίες και αν δώσουν στον Οδυσσέα Τσενάι και στους άλλους αλλοδαπούς αριστούχους μαθητές, όπως εξήγγειλε χτες ο υπουργός Μακεδονίας - Θράκης Γ. Πασχαλίδης, για να επιβραβεύσει τη στάση του νεαρού μαθητή, η κοινωνία που δημιουργούν θα συνεχίσει να οξύνει τις τεχνητές αντιθέσεις. Οι νόμοι τους θα συνεχίσουν να υψώνουν φραγμούς στη μόρφωση για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων, όσο και αν αυτοί διατείνονται πως «τα παιδιά από άλλα μέρη αισθάνονται τη φροντίδα της πολιτείας και της Ελλάδας».

Ο Οδυσσέας Τσενάι, αλβανικής καταγωγής και υπηκοότητας, χτες δήλωσε πως αγαπά τους συνανθρώπους του στη Ν. Μηχανιώνα και εκεί θα παραμείνει. Θα συνεχίσει το σχολείο και θα διαβάζει ακόμη περισσότερο. Και χωρίς κανένα ίχνος αντιδικίας, μα γεμάτος απλότητα, εξέφρασε για άλλη μια φορά την ελπίδα να κρατήσει την ελληνική σημαία σε κάποια άλλη εθνική επέτειο.

Χειρισμοί εκμετάλλευσης και μαθήματα εθνικοφροσύνης

Το περιστατικό με τον αριστούχο μαθητή από την Αλβανία σχετικά με το αν θα έπρεπε να σηκώσει την ελληνική σημαία, είναι δηλωτικό για τη στάση του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης, που το εκμεταλλεύτηκε πλήρως για να προβάλλει ένα δήθεν δημοκρατικό προφίλ.

Συγκεκριμένα το υπουργείο Παιδείας, την περασμένη Πέμπτη, τροποποίησε υπουργική απόφαση με ημερομηνία 24 Φεβρουαρίου 2000, η οποία έφερε την υπογραφή του πρώην υφυπουργού Παιδείας Ιω. Ανθόπουλου που όριζε ότι «δεν μπορούν να οριστούν σημαιοφόροι και παραστάτες οι έχοντες ξένοι υπηκοότητα και ξένη καταγωγή μαθητές». Η νέα υπουργική απόφαση ορίζει ότι «μπορούν, επίσης, να οριστούν σημαιοφόροι και παραστάτες αλλοδαποί μαθητές, οι οποίοι φοιτούν τουλάχιστον δύο (2) χρόνια σε Ελληνικό σχολείο και αποδέχονται τον ορισμό τους».

Σχετικά με το θέμα με ανακοίνωση που εξέδωσε το ΔΣ της ΟΛΜΕ «καταδικάζει με τον πιο σαφή τρόπο τις μεθοδεύσεις και τις πιέσεις, από όπου κι αν προήλθαν» και επισημαίνει ότι «αυτή η αρνητική εξέλιξη όμως θα είχε εξαρχής αποτραπεί, αν το υπουργείο Παιδείας είχε αλλάξει έγκαιρα και όχι την τελευταία στιγμή και κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης, την απαράδεκτη διάταξη που προβλέπει να ορίζονται ως σημαιοφόροι μόνο οι Ελληνικής καταγωγής μαθητές».

Η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων Αθήνας και το Εργατικό Κέντρο Αθήνας καταδικάζουν με ανακοινώσεις του τα κρούσματα ρατσισμού που εκδηλώθηκαν από μερίδα γονέων και πολιτών στη διάρκεια του εορτασμού της επετείου της 28ης Οκτωβρίου σε βάρος αλλοδαπών μαθητών.

Μαθήματα εθνικοφροσύνης έδωσε με αφορμή το θέμα ο γνωστός Ευ. Γιαννόπουλος. Ο πρώην υπουργός δήλωσε ότι «η Σημαία, εκφράζει την Πατρίδα και το Ελληνικό Εθνος. Και με Προεδρικό Διάταγμα κρατιέται και υψώνεται από Ελληνα. Οχι από αλλοδαπό. Δεν είναι γιορτή σχολείου που σαν μαθητής αριστεύων κρατάει τη σημαία του Σχολείου». Ο Ευ. Γιαννόπουλος μάλιστα, δήλωσε αντίθετος στην αλλαγή της σχετικής νομοθεσίας από το υπουργείο Παιδείας, λέγοντας ότι «όφειλε να σιωπήσει ο Υπουργός της Παιδείας. Κι όχι να εκδώσει προσωπικό του "φετφά". Κι όχι αλλοδαπός να κρατήσει την ελληνική σημαία σ' Εθνική Γιορτή του Ελληνικού Εθνους και του Ελληνικού Λαού».

Το «αλβανικό έπος» των Ανελλήνιστων

(και των καταχραστών της σημαίας)

Και να που το έθνος ξαναδιχάστηκε! Πριν, ήταν οι ταυτότητες. Τώρα, αν το Αλβανόπουλο έπρεπε να σηκώσει ή όχι τη σημαία. Και για μια ακόμα φορά, πάνω στο ίδιο ριγκ ξανασυναντήθηκαν: Από τη μια μεριά, ο ακαλλιέργητος φασισμός, ο πρωτόγονος εθνικισμός και ο ανελλήνιστος σοβινισμός και, από την άλλη, η αλαζονεία του δήθεν προοδευτικού φαμφαρονισμού, ο ραγιάδικος επί της ουσίας κοσμοπολιτισμός, εκείνης της δήθεν «αριστεράς», που το τελευταίο «ανανεωτικό» της επιχείρημα είναι ότι πρέπει να ...«αφομοιώνουμε» τους αλλόδοξους (και πού πήγε ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, ρε παιδιά της «ανανέωσης»;).

Βεβαίως, μέσα σε όλο αυτό το κουβάρι, βρέθηκε και η καλή μας κυβέρνηση, το κράτος συνολικά, που, σαν Πόντιος Πιλάτος, ένιψε τας χείρας του. Κι ας καμώνεται το αντίθετο.

***

Τώρα βέβαια, ο κ. Ευθυμίου, ο κ. Στεφανόπουλος, ο κ. Πασχαλίδης, ο κ. Πάγκαλος, όλοι όσοι, τέλος πάντων, έκαναν δηλώσεις υπέρ του αυτονόητου, θεωρούν εαυτόν εξιλεωμένο.

Μόνο που την κοινωνία, στην οποία οι Αλβανοί δουλεύουν ήλιο με ήλιο, αυτοί την κυβερνούν. Την κοινωνία, η οποία ποτίζεται με το δηλητήριο του ρατσισμού έπειτα από κάθε υπόθεση του αστυνομικού δελτίου, αυτοί την κυβερνούν. Το κράτος, που γεννά και συντηρεί τους θύλακες της ξενοφοβίας, αυτοί το κυβερνούν. Το κράτος, που απελαύνει το θύμα του φασίστα Καζάκου - φυσικά, το θυμάστε εκείνο το ανθρωποειδές, που βγήκε πέρσι παγανιά στην Ομόνοια και σκότωνε όποιο μελαμψό έβρισκε μπροστά του - αυτοί το κυβερνούν. Ενα από τα θύματά του λοιπόν, ανάπηρος πλέον ο άνθρωπος, με τσακισμένη τη σπονδυλική του στήλη, απελαύνεται στο Ιράκ, γιατί έληξε, λέει, η άδεια παραμονής του. Το κράτος που απελαύνει το θύμα του φασίστα, το κράτος που στέλνει έναν πολιτικό πρόσφυγα στο θάνατο, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο του φασίστα -πιστολέρο (!), αυτό το κράτος, ο κ. Ευθυμίου και οι λοιποί το κυβερνούν. Για να μην ξεχνιόμαστε...

Τελικά, μέσα σε όλο αυτό το απαράτ της υποκρισίας, ο μόνος συνεπής με τις απόψεις του αποδείχτηκε ο κ. Χριστόδουλος. Αυτός ο άγιος άνθρωπος βρήκε τη στιγμή, τις ώρες που γινόταν ό,τι γινόταν με τον 15χρονο μαθητή, να τραβήξει έναν εξάψαλμο κατά των μεταναστών... Ο Θεός να βάλει το χέρι του.

***

Ας γυρίσουμε, όμως, στο θέμα της σημαίας. Να έχει το παιδί τη σημαία;

α) Ναι, λένε οι μεν, γιατί είναι καλός μαθητής.

Μα, πατριώτες, οι εθνικές εορτές δε γίνονται για να επιβραβεύονται οι καλοί ή να τιμωρούνται οι κακοί μαθητές. Αυτή η βλακώδης τεχνική λεπτομέρεια, της παράδοσης της σημαίας στον καλύτερο μαθητή, δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα, για να υπερασπιστεί κανείς την άποψη ότι ένας μη Ελλην υπήκοος έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στις εθνικές εορτές του ελληνικού λαού, φέρων ή μη σημαία. Ο πατριωτισμός, η απόδοση τιμής στους αγώνες του λαού και ο σεβασμός στο νόημα της θυσίας δε μετριέται με βάση το βαθμό στη Γυμναστική, ούτε καν με το βαθμό στο μάθημα της Πατριδογνωσίας.

Οπως έλεγε προχτές στον «902» η Ιωάννα Καρυστιάνη, εκτός από τους αριστούχους, όταν χρειαστεί, θα κληθούν να θυσιαστούν για την πατρίδα και οι μετεξεταστέοι...

β) Ναι, να τη δώσουμε τη σημαία, γιατί - αυτή είναι η άλλη εκδοχή - έτσι θα τους «αφομοιώσουμε» τους Αλβανούς.

Αυτό είναι το «επιχείρημα» κυρίως των «ανανεωτών» του ροζ και πράσινου «εκσυγχρονισμού». Σπουδαία λογική! Σπουδαία «ευρυχωρία»! Οχι παιδιά, τη σημαία δε θα τη δώσουμε για να τους αλλαξοπιστήσουμε. Η ελληνική κοινωνία έχει υποχρέωση να δεχτεί στους κόλπους της όλους τους «άλλους» που βρίσκονται στο εσωτερικό της και να τους δεχτεί «όπως είναι». Οχι μεταλλαγμένους.

Το θέμα δεν είναι η «ενσωμάτωσή τους», κύριε Μπίστη και κύριε Κουναλάκη. Το θέμα είναι η αρμονική σύνδεσή τους με την ελληνική κοινωνία. Αυτή είναι η αριστερή τοποθέτηση επί του ζητήματος. Το άλλο, εκείνο που λέτε εσείς, είναι η έτερη όψη του ίδιου εθνικιστικού - με κοσμοπολίτικη χροιά - νομίσματος.

***

Τελικά, όμως, το ερώτημα «να πάρει ή όχι τη σημαία» το παιδί, είναι αποπροσανατολιστικό, διότι είναι μερικό. Το ερώτημα, όπως εξελίχθηκε η υπόθεση, τίθεται γενικότερα και τίθεται ως εξής: Ποιος έχει το δικαίωμα να συμμετέχει στις γιορτές προς τιμήν των αγώνων του ελληνικού λαού;

Ε, λοιπόν, δικαίωμα συμμετοχής στις εθνικές γιορτές του ελληνικού λαού έχει ο καθένας που εμπνέεται από αυτούς τους αγώνες. Το να τιμά κανείς το μήνυμα της θυσίας των Θερμοπυλών, το να τιμά το μήνυμα της αντίστασης για την αποτίναξη του ζυγού είτε των Οθωμανών είτε των Γερμανών, το να συναισθάνεται το μήνυμα του αγώνα για τη λευτεριά, δεν καθορίζεται από ληξιαρχικές πράξεις.

Και όταν κάποιος συνεγείρεται από αυτά τα μηνύματα, όταν τα σέβεται και αναγνωρίζει την αξία τους, αυτοί που βαρύνονται με την ηθική αυτουργία για τις ασχημονίες που έγιναν στη Μηχανιώνα, πρέπει να το βουλώνουν. Ετσι, απλά.

***

Ναι, αλλά αν γίνει ελληνοαλβανικός πόλεμος, με ποιον θα πολεμήσει ο Αλβανός μαθητής;(!) Οσοι ρωτούν το παραπάνω, νιώθουν, μάλιστα, περικυκλωμένοι από το φωτοστέφανο της ευφυίας τους...

Κύριε Παπαθεμελή, κύριε Ψωμιάδη, κύριε Γιαννόπουλε, αφού θέλετε τέτοιου επιπέδου συζητητή, θα την έχετε: Κύριοι, ένας ελληνοαλβανικός πόλεμος δεν είναι απλώς ένας ελληνοαλβανικός πόλεμος. Οπως ένας ελληνοτουρκικός πόλεμος δεν είναι απλά ένας ελληνοτουρκικός πόλεμος. Οι πόλεμοι, κύριοι, χωρίζονται σε δίκαιους και σε άδικους πολέμους. Και τώρα ρωτάμε εμείς: Στον πόλεμο της Κορέας, τι ήταν πατριωτικό: Να πολεμάς με τα ελληνικά διακριτικά υπό τη σημαία του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ, ή να μη συμμετέχεις σε έναν πόλεμο εναντίον ενός λαού, με τον οποίο δεν έχεις να χωρίσεις τίποτα; Στο πόλεμο κατά της Γιουγκοσλαβίας, τι ήταν πατριωτικό; Να πολεμάς υπό τη σημαία του ΝΑΤΟ ή να μην πολεμάς; Στην εκστρατεία κατά της νεαρής Σοβιετικής Ενωσης, ποιοι ήταν οι πατριώτες; Αυτοί που έστειλαν τα παιδιά του ελληνικού λαού σε μια ιμπεριαλιστική εκστρατεία ή εκείνοι που έλεγαν ότι δεν είχαμε καμία δουλιά στο έγκλημα; Αλλά και στο Μικρασιατικό Πόλεμο, που τόσα δεινά συσσώρευσε στη χώρα, ποιος ήταν ο πατριώτης; Οι Γιαννόπουλοι ή εκείνοι που έλεγαν ότι οι πόλεμοι υπέρ της πατρίδας δεν έχουν καμία σχέση με τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους;

***

Το θέμα, κύριοι, δεν είναι υπό ποια σημαία θα πολεμήσει το Αλβανόπουλο, αν η Ελλάδα εμπλακεί στον α` ή τον β` πόλεμο. Το θέμα είναι τι θα κάνουν οι πάντες, οι Αλβανοί, οι Κινέζοι, οι Πακιστανοί, οι Αμερικανοί, αλλά και οι Ελληνες, αν η Ελλάδα εμπλακεί σε έναν άδικο πόλεμο, είτε επιθετικό είτε αμυντικό. Διότι έχουμε εμπειρία για τη στάση ορισμένων και στους αμυντικούς πολέμους. Και όπως έχει αποδείξει η ιστορία, το κριτήριο σε αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι τι γράφει το στρατολογικό έγγραφο. Διότι, κύριοι, ελληνικό ήταν το έγγραφο εκείνων που στην Κατοχή υπηρέτησαν τη σβάστικα. Ελληνορθόδοξο ήταν, ξέρετε, το αίμα εκείνων που γενήκανε γενίτσαροι. Ομοίως, ελληνοορθόδοξο και κείνων που τουρκέψανε και μετά καταχραστήκανε τα λάβαρα και τώρα οι απόγονοί τους τα περιφέρουν στο Σύνταγμα.

Αυτό, λοιπόν, είναι το θέμα. Το θέμα είναι οι καταχραστές ενός συμβόλου, μιας ιδέας, ενός οράματος, μιας ιστορίας. Εχουμε γνωρίσει πολλούς Παττακούς, Παπαδόπουλους, Εφιάλτες, Τσολάκογλου, Αλκιβιάδηδες, ώστε να ξεχωρίζουμε ποιοι είναι οι καταχραστές των συμβόλων και της σημαίας. Και τέτοιος ο 15χρονος Αλβανός δεν ήταν, προφανώς.

***

Ναι, αλλά είναι Αλβανός, πώς θα πάρει τη σημαία, πώς θα συμμετάσχει σε μια ελληνική εθνική εορτή, επιμένουν διάφοροι. Ετσι συμβαίνει με τους ανελλήνιστους. Είναι και ανιστόρητοι. Και πόσο πολύ μοιάζουν με τον «Ηγεμών εκ Δυτικής Λιβύης». Εκείνον που υποδυόταν τον Ελληνα. Αλλά ο Καβάφης δεν ξεγελάστηκε: «μήτε βαθύς στες σκέψεις ήταν, μήτε τίποτε. Ενας τυχαίος, αστείος άνθρωπος. Πήρε όνομα ελληνικό, ντύθηκε σαν τους Ελληνας, έμαθ' επάνω, κάτω σαν τους Ελληνας να φέρεται...», έλεγε ο Καβάφης. Γιατί Ελληνας δεν ήταν, κύριοι.

Το πιθανότερο, δε, είναι ότι, αν σε όλους αυτούς που «φέρουν όνομα ελληνικό» και που «φέρονται σαν τους Ελληνες», αν τους πεις ότι ο Οδυσσέας Ανδρούτσος ήταν Αρβανίτης, θα βγάλουν σπυράκια στην εσωτερική πλευρά του άδειου κρανίου τους. Αν τους μιλήσεις για τον Ουγκώ, τον Βερανζέρο, τον Σανταρόζα, τον Λόρδο Βύρωνα, ή τον Φαβιέρο, απλώς θα σηκώσουν τους ώμους τους. Ισως σου «χαρίσουν» και μια γκριμάτσα περιφρόνησης, που τολμάς να μπλέκεις τους φιλέλληνες με τον ...«Αλβανό». Γιατί οι κύριοι τους φιλέλληνες τους σέβονται, λένε. Τρίχες σέβονται, λέμε εμείς.

Οσο για μας, επιπλέον, πράγματι, δεν το ξέραμε ότι ο Πούσκιν - που τραγούδησε με πάθος την «Επαναστάτισσα Ελλάδα» - πρέπει να πάρει την άδειά τους για να σηκώσει την ελληνική σημαία, αφού ήταν Ρώσος. Δεν ξέραμε ότι ο Ναζίμ Χικμέτ - που η καρδιά του τουφεκιζόταν κάθε πρωί στην Ελλάδα - πρέπει να πάρει την άδειά τους να σηκώσει την ελληνική σημαία, επειδή ήταν Τούρκος. Δεν το ξέραμε...

***

Το θέμα που δημιουργήθηκε με τον Αλβανό μαθητή δεν αφορά ειδικά τον 15χρονο. Το θέμα - επαναλαμβάνουμε - είναι γενικότερο.

Εμείς λέμε ότι:

  • Ενας Ελληνας, που πολέμησε ή εμπνεύστηκε από τον αντιφασιστικό αγώνα του ελληνικού λαού, είχε κάθε δικαίωμα να σηκώνει το λάβαρο της αντιφασιστικής πάλης στις επετείους της Σοβιετικής Ενωσης.
  • Ενας μαχητής του αγώνα των Διεθνών Ταξιαρχιών δεν πρέπει να δίνει λόγο στους απογόνους του Φράνκο, για το αν σήκωσε την ισπανική σημαία.
  • Ενας Γερμανός, που πολέμησε το ναζισμό ή που νιώθει την ντροπή που συνιστά για την ανθρωπότητα το φίδι του φασισμού, έχει κάθε δικαίωμα να συμμετέχει στις γιορτές μνήμης για το ολοκαύτωμα των Εβραίων.
  • Ενας λευκός, που απεχθάνεται και πολέμησε το απαρχάιντ, έχει κάθε δικαίωμα να σηκώνει τη σημαία του Εθνικού Αφρικανικού Κογκρέσου.
  • Ομοίως, ο αληθινός Ιταλός λοχαγός Κορέλι, και όχι αυτό το υποπροϊόν που γυρίστηκε ταινία, έχει κάθε δικαίωμα να σηκώνει την ελληνική σημαία στις επετείους του ελληνικού λαού.

Με δυο λόγια, το ζήτημα βρίσκεται στο «ποιος» είναι αυτός που σηκώνει τα λάβαρα και στο «γιατί» τα σηκώνει. Το ζήτημα δεν είναι ούτε το χρώμα του, ούτε η υπηκοότητά του. Με δυο λόγια, η ουσία βρίσκεται στο περιεχόμενο των ανθρώπων και όχι στην ετικέτα τους. Και κανείς δε δικαιούται να ξεχνά ότι την ελληνική σημαία είχε στην προμετωπίδα του το τανκς, την ώρα ακριβώς που κάτω από τις ερπύστριές του ματωνόταν η ελληνική σημαία του Πολυτεχνείου.


Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ