ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Οχτώβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Λιμάνια για ανάπτυξη σε όφελος των λαϊκών συμφερόντων

Η πολυήμερη απεργία στο ΣΕΜΠΟ αναδεικνύει την ανάγκη να μη νομιμοποιηθεί το ξεπούλημα στις συνειδήσεις των εργαζομένων. Ο αγώνας για λιμάνια 100% δημόσια πρέπει να γίνει υπόθεση όλου του λαού

Η πάλη για να μείνουν οι πολυεθνικές έξω από τα λιμάνια είναι πάλη που αφορά όλη την εργατική τάξη, ήταν το μήνυμα της παρέμβασης του ΠΑΜΕ, την περασμένη Τρίτη
Η πάλη για να μείνουν οι πολυεθνικές έξω από τα λιμάνια είναι πάλη που αφορά όλη την εργατική τάξη, ήταν το μήνυμα της παρέμβασης του ΠΑΜΕ, την περασμένη Τρίτη
Με το «καλημέρα» η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έδειξε ξεκάθαρα την απόφασή της να θυσιάσει ολόκληρο το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του ΟΛΠ ΑΕ στο βωμό της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των πολυεθνικών. Με την «πατέντα» της «επαναδιαπραγμάτευσης» επιχειρεί να ισχυροποιήσει ακόμα περισσότερο τη θέση της κινεζικής πολυεθνικής COSCO στο ΣΕΜΠΟ και σε ολόκληρο το πρώτο λιμάνι της χώρας, ενώ από την άλλη επιδιώκει να καλλιεργήσει αυταπάτες και ψεύτικες ελπίδες στους εργαζόμενους, οι οποίοι θα δεχθούν συντριπτικό πλήγμα στα δικαιώματά τους.

Η κατάπτυστη σύμβαση παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ, την οποία «εμπνεύστηκε» η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και υπέγραψε η κυβέρνηση της ΝΔ με την πολυεθνική, αφορά την προβλήτα ΙΙ και την προβλήτα ΙΙΙ που είναι ακόμα στα σχέδια. Τώρα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προετοιμάζεται να εκχωρήσει στην πολυεθνική και την προβλήτα Ι που υποτίθεται ότι θα έμενε στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ ΑΕ). Η προβλήτα αυτή κατασκευάζεται αυτή την περίοδο από τον ΟΛΠ και ήδη έχουν αρχίσει να έρχονται τα πρώτα μηχανήματα. Δηλαδή επί της ουσίας ο ΟΛΠ κατασκευάζει για λογαριασμό της COSCO μία ακόμα προβλήτα, την οποία θα προσφέρει και εξοπλισμένη με μηχανήματα του «κουτιού». Τη διαδικασία εκχώρησης και της προβλήτας Ι η υπουργός Λ. Κατσέλη τη χαρακτήρισε «συνεργασία» των δύο προβλητών προκειμένου να το «καταπιούν» οι εργαζόμενοι.

Αυτό που χρειάζεται ο λαός είναι λιμενικό σύστημα εναρμονισμένο με μια κεντρικά σχεδιασμένη, με άξονα τις δικές του ανάγκες, κοινωνική παραγωγή. Αυτό όμως απαιτεί άλλη εξουσία

EUROKINISSI

Αυτό που χρειάζεται ο λαός είναι λιμενικό σύστημα εναρμονισμένο με μια κεντρικά σχεδιασμένη, με άξονα τις δικές του ανάγκες, κοινωνική παραγωγή. Αυτό όμως απαιτεί άλλη εξουσία
Παράλληλα, καθώς βρίσκονται σε ...διάλογο κυβέρνηση και πολυεθνική - γεγονός που το χαρακτήρισε «θετική εξέλιξη» η υπουργός - δεν αποκλείεται να προσφερθούν στην πολυεθνική και άλλα προνόμια (π.χ. περαιτέρω φοροαπαλλαγές) πέρα από όλα όσα προβλέπει η υπάρχουσα σύμβαση. Οπως και να έχει, ακόμα και αν δεν τα «βρουν» με την προβλήτα Ι, και η σύμβαση παραχώρησης «επαναδιαπραγματευτεί» ή μείνει «αδιαπραγμάτευτη», η εισβολή της πολυεθνικής στο ΣΕΜΠΟ είναι αιτία πολέμου για την εργατική τάξη και όλους τους εργαζόμενους της χώρας.

Δεν υπάρχουν καλές ιδιωτικοποιήσεις

Κατά την επίσκεψή της την περασμένη Παρασκευή στο ΣΕΜΠΟ η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα τόνισε μεταξύ άλλων στους εργαζόμενους ότι «το επικίνδυνο είναι η ιδιωτικοποίηση». Επισήμανση που επιβεβαιώνεται από παντού. Ο Σταθμός του Πειραιά είναι ένας από τους δύο που διαθέτει η χώρα - ο δεύτερος είναι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης - ο οποίος βρίσκεται επίσης σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης, απλώς ψάχνουν τον «ανάδοχο». Η ιδιωτικοποίηση του Σταθμού, είτε με τη μορφή της παραχώρησης, είτε της μετοχοποίησης, θα έχει τραγικές επιπτώσεις, για τους ίδιους τους εργαζόμενους στο λιμάνι, αλλά και για όλους τους εργαζόμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα.

Με την εγκατάσταση της COSCO, δηλαδή των πολυεθνικών, στο λιμάνι, τα λαϊκά συμφέροντα θυσιάζονται για να ενισχυθεί η ισχύς και η επιθετικότητα των μονοπωλίων. Το μονοπώλιο, αυτόματα θα βάλει στο χέρι συνολικά το πρώτο λιμάνι της χώρας, το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο. Η εισαγωγή προϊόντων θα είναι πλήρως ανεξέλεγκτη, ενώ θα εμφανιστούν αλυσιδωτές βαριές επιπτώσεις που θα αφορούν όλο το πλέγμα, από την ασφάλεια της ναυτιλίας, το κόστος της ακτοπλοΐας, μέχρι την επιβίωση των μικροεπαγγελματιών, των αυτοαπασχολούμενων και βεβαίως τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Για παράδειγμα, μια πολυεθνική θα μπορεί αν θελήσει να χρησιμοποιεί το πλήρωμα πλοίων για φόρτωμα και ξεφόρτωμα.

Την ουσιαστική στήριξη του ΚΚΕ στον αγώνα των απεργών μετέφερε προχτές η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, κατά την επίσκεψή της στο ΣΕΜΠΟ
Την ουσιαστική στήριξη του ΚΚΕ στον αγώνα των απεργών μετέφερε προχτές η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, κατά την επίσκεψή της στο ΣΕΜΠΟ
Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους ο ΣΕΜΠΟ παραχωρείται «καθαρός» από εργαζόμενους και εργασιακά δικαιώματα. Εχει ήδη στηθεί με ξεχωριστό νόμο η «παγίδα» των εθελούσιων εξόδων και μετατάξεων. Αυτά, σε συνδυασμό με τα υπερσυστήματα ασφαλείας που θα εγκατασταθούν και προβλέπονται από το νέο αντιδραστικό Διεθνή Κώδικα για την Ασφάλεια Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS Code), ο όρος εργασιακό γκέτο θα είναι πολύ λίγος για να περιγράψει την κατάσταση. Κάθε πρόσβαση, κάθε έλεγχος πλέον θα είναι αδύνατη.

Οσοι πουλάνε το λιμάνι πουλάνε και τους εργάτες

Η πολυεθνική, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, θα έπρεπε να έχει εγκατασταθεί στο ΣΕΜΠΟ την 1η Οκτώβρη. Από εκείνη ακριβώς την ημέρα ξεκίνησε και ο απεργιακός αγώνας των εργαζομένων του ΟΛΠ, υπαλλήλων και λιμενεργατών, «μπλοκάροντας» μέχρι τώρα την εγκατάσταση της πολυεθνικής. Επί 17 μέρες οι εργαζόμενοι απεργούν καθολικά ενάντια στην παραχώρηση. Ολο αυτό το διάστημα έπεσαν απάνω τους «λυτοί και δεμένοι» για να ανακόψουν τον αγώνα τους. Σύσσωμες οι εργοδοτικές οργανώσεις, από Εμποροβιομηχανικά Επιμελητήρια μέχρι τη Διεθνή Ναυτική Ενωση, που εκπροσωπούν τις δυνάμεις του κεφαλαίου - εφοπλιστές, πολυεθνικές μεταφορικές εταιρείες - οι οποίες έχουν συμφέρον από την ιδιωτικοποίηση, καθημερινά επιτίθενται στους εργαζόμενους. Επιστρατεύουν από εκβιασμούς, ασφυκτικές πιέσεις και απειλές, μέχρι και μπόλικη καταστροφολογία για τους κινδύνους που διατρέχει η «εθνική οικονομία» τους, για να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη. Τελευταίο και πιο δυνατό χτύπημα είναι η επιχείρηση της ποινικοποίησης των απεργιών που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Το πρωί της Παρασκευής ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Κ. Μίχαλος, μπαίνοντας και αυτή τη φορά μπροστά για να «καθαρίσει» συνολικά για το σινάφι του, κατέθεσε αγωγή κατά των συνδικαλιστικών οργανώσεων του χώρου, αξιώνοντας να χαρακτηριστεί η απεργία παράνομη. Απαιτεί: «Να απαγορευθεί η παράταση και γενικά η συνέχιση της απεργιακής κινητοποίησης αυτής ή η επανάληψή της στο μέλλον, καθώς και γενικά κάθε απεργιακή κινητοποίηση με τα ίδια ή παρεμφερή αιτήματα, είτε ως είναι ήδη διατυπωμένα, είτε και με διαφορετική διατύπωσή τους ή και με οποιοδήποτε τρόπο ή μέθοδο συγκαλυμμένα». «Να απειληθεί, για κάθε μεμονωμένη παράβαση της απόφασης που θα εκδοθεί, κατά των δύο συνδικαλιστικών οργανώσεων χρηματική ποινή 4.000 ευρώ και κατά των νόμιμων εκπροσώπων τους, ως και κατά παντός μελλοντικού νόμιμου εκπροσώπου τους, προσωπική κράτηση έξι μηνών. Να απαγορευτεί η συνέχισή της και κάθε άλλη στο μέλλον με παρόμοια ή παρεμφερή αιτήματα»! Η εκδίκαση της αγωγής θα γίνει αύριο Δευτέρα στις 10.30 το πρωί στο τμήμα Εργατικών Διαφορών του Πρωτοδικείου Πειραιά.

Οι εξελίξεις αυτές έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι οι εργαζόμενοι του λιμανιού, οι οποίοι με την καθολική συμμετοχή τους στον αγώνα αναδεικνύουν τις αγωνιστικές τους διαθέσεις ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, πρέπει να πάρουν πλέον την υπόθεση του αγώνα τους στα δικά τους χέρια. Ο «κοινωνικός διάλογος» για την «επαναδιαπραγμάτευση» στον οποίο έχουν επιδοθεί οι συνδικαλιστικές τους ηγεσίες στα σωματεία και στην Ομοσπονδία (ΟΜΥΛΕ) ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, ΑΠ, υπονομεύει αυτή τη μάχη. Είναι ανάγκη οι εργαζόμενοι να λάβουν σοβαρά υπόψη τους το κάλεσμα των ταξικών δυνάμεων, του ΠΑΜΕ, να προτάξουν το δικό τους αγωνιστικό μέτωπο με όλους τους κλάδους εργαζομένων που πλήττονται από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Με τους εργάτες της Ζώνης, με αυτούς των μικρών μεταφορικών επιχειρήσεων που θα απειληθούν, τους εκτελωνιστές και τόσους άλλους, για να συγκρουστούν με αυτή την πολιτική. Συνολικά με την εργατική τάξη, τα συμφέροντα της οποίας υπονομεύονται από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Να αποκρούσουν το έγκλημα της παραχώρησης και να διεκδικήσουν λιμάνια αποκλειστικά δημόσια, στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών και όχι των μονοπωλίων. Χωρίς να δώσουν ανάλογο προσανατολισμό και περιεχόμενο στον αγώνα τους, δεν μπορούν να προστατεύσουν ολόπλευρα τη δουλειά και τα εργασιακά τους δικαιώματα. Η πάλη για σταθερή και με δικαιώματα εργασία είναι άρρηκτα δεμένη για μια οικονομία σχεδιασμένη να υπηρετεί αποκλειστικά τις λαϊκές ανάγκες.

H ΣΥΜΒΑΣΗ ME ΤΗΝ COSCO
Μνημόνιο ενίσχυσης των μονοπωλίων

Τι προβλέπει η συμφωνία που έκανε νόμο η κυβέρνηση της ΝΔ και στηρίζεται στο θεσμικό πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ

Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά, έκτασης 690.000 τετραγωνικών μέτρων, με την υποδομή και ανοδομή του, τα δυσθεώρητα κέρδη και την τεράστια δυναμικότητα των 2,6 εκατ. TEU (μονάδα μέτρησης, που σημαίνει «εμπορευματοκιβώτιο») παραχωρείται στο μονοπωλιακό κεφάλαιο και συγκεκριμένα στην κινεζική πολυεθνική εταιρεία COSCO. Η σύμβαση παραχώρησης, που το Μάρτη έγινε νόμος από τη κυβέρνηση της ΝΔ και στηρίζεται στο θεσμικό πλαίσιο που είχε διαμορφώσει πριν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, παραδίδει τα κλειδιά του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου της χώρας στον πολυεθνικό όμιλο, με συνέπειες απροσδιόριστες συνολικά σε βάρος των εργαζομένων της χώρας, της κάθε εργατικής, λαϊκής οικογένειας. Συνθλίβει, δε, κάθε εργασιακό δικαίωμα που είχαν κατακτήσει οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ.

Η κινεζική πολυεθνική καλείται να καταβάλει το ποσό των 50.000.000 ευρώ εφάπαξ στον ΟΛΠ, προκειμένου να αποκτήσει το δικαίωμα να εκμεταλλεύεται αυτό το χρυσωρυχείο - την περιουσία που έχει χτιστεί από τους εργαζόμενους με ιδρώτα, αλλά και αίμα - μέχρι και 50 χρόνια.

Το κατώτερο όριο παραχώρησης ορίζεται στα 30 χρόνια. Η διάρκεια της σύμβασης αυξάνεται υποχρεωτικά στα 35 χρόνια, «εφόσον ολοκληρωθεί» από την εταιρεία ανάδοχο «το λιμενικό έργο στην ανατολική πλευρά της προβλήτας ΙΙΙ εντός του συμφωνημένου χρονοδιαγράμματος».

«Η ΟΛΠ ΑΕ διατηρεί το δικαίωμα μονομερούς παράτασης της διάρκειας της παραχώρησης για περίοδο πέντε επιπλέον ετών». Φτάσαμε, δηλαδή, αισίως τα 40, τα οποία όπως αναφέρεται μπορούν να γίνουν 42, ενώ σε αυτά μπορούν να προστεθούν άλλα πέντε έτη, από παρατάσεις «λόγω γεγονότων Ανωτέρας Βίας».

Να σημειωθεί σχετικά με την κατασκευή της προβλήτας ΙΙΙ, αυτή πλήττει την πόλη του Περάματος, καθώς, εναπομείναντες ελεύθεροι χώροι της μετατρέπονται σε μάντρα για κοντέινερς, ενώ απειλείται ευθέως και η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη που αποτελεί προέκταση της προβλήτας.

Γκέτο της «ελεύθερης αγοράς εργασίας»

Σε ό,τι αφορά τους 1.221 υπαλλήλους (χειριστές, μηχανικούς, τεχνικούς κ.λπ.) του ΟΛΠ και τους 380 λιμενεργάτες, τα εργασιακά τους δικαιώματα τινάζονται στον αέρα και το ΣΕΜΠΟ παραδίδεται «πεντακάθαρο». Από το κείμενο της σύμβασης γίνεται ολοφάνερο ότι ετοιμάζεται ένα απέραντο εργασιακό γκέτο. Στο άρθρο 27, αναφέρεται: «Για την ομαλή λειτουργία του Ν. ΣΕΜΠΟ και την εύρυθμη εξυπηρέτηση των χρηστών του, για τους πρώτους 6 μήνες» από την ημέρα εγκατάστασης της πολυεθνικής, «το Ν. ΣΕΜΠΟ θα λειτουργήσει με το προσωπικό της ΟΛΠ ΑΕ», η οποία χαρακτηρίζεται ως ..«υπεργολάβος». «Το ανωτέρω διάστημα - συνεχίζει- των 6 μηνών θα μπορεί να παραταθεί κατόπιν επιθυμίας της ΟΛΠ ΑΕ κατά δύο μήνες». Ο λόγος είναι η εκπαίδευση του νεοπροσλαμβανόμενου προσωπικού της COSCO.

Οσον αφορά ακριβώς αυτούς που θα προσληφθούν από την πολυεθνική αναφέρεται: «Από την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης», η ΣΕΠ δηλαδή η εταιρεία της πολυεθνικής, «θα έχει το δικαίωμα να προσλαμβάνει το δικό της προσωπικό με τους κανόνες της εργατικής νομοθεσίας και της ελεύθερης αγοράς εργασίας»! «Συγχρόνως - συνεχίζει - έχει το δικαίωμα να προσλαμβάνει το προσωπικό της ΟΛΠ ΑΕ που επιθυμεί να αποχωρήσει από την ΟΛΠ ΑΕ και να εργασθεί» στη ανάδοχη εταιρεία, χωρίς όμως να διευκρινίζει τις σχέσεις εργασίας. Επίσης, η πολυεθνική «υποχρεούται για την κάλυψη τουλάχιστον του 10% των αναγκών της σε προσωπικό, να προσλαμβάνει κατά προτεραιότητα τα τέκνα των υπαλλήλων της ΟΛΠ ΑΕ» με τις εργασιακές σχέσεις βέβαια της ...«αγοράς».

Οταν τελειώσει η δουλειά των «παλαιών» εργαζομένων ήδη βρίσκεται σε ισχύ ξεχωριστός νόμος που προβλέπει, εθελούσιες εξόδους και μετατάξεις.

Η πραγματική διέξοδος

Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι τα βασικά και συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής στους στρατηγικούς τομείς της οικονομίας πρέπει να είναι κοινωνική κρατική ιδιοκτησία, ότι χρειάζεται κεντρικά σχεδιασμένη με κάθετη διακλάδωση - διεύθυνση της παραγωγής, που υπηρετεί την κατανομή με κίνητρο τη λαϊκή ευημερία. Σ' αυτή τη βάση, στο πλαίσιο της λαϊκής οικονομίας, η πρόταση του ΚΚΕ διασφαλίζει ότι η ανάπτυξη των λιμανιών θα σχεδιάζεται με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες ώστε:

  • Το λιμενικό σύστημα να εναρμονίζεται με τους στόχους της σχεδιασμένης κοινωνικής παραγωγής, της περιφερειακής πολιτικής, της πολιτικής μεταφορών με κίνητρο την κοινωνική ευημερία και όχι το καπιταλιστικό κέρδος.
  • Να εντάσσεται στον ενιαίο κρατικό φορέα μεταφορών. Ειδικότερα, να υπηρετεί τις σχεδιασμένες ακτοπλοϊκές γραμμές, να ικανοποιεί τις ανάγκες των νησιώτικων συμπλεγμάτων.
  • Να είναι οργανικά δεμένο με την παραγωγή. Να προωθεί τις διακλαδικές συνεργασίες (π.χ. τη ναυπηγοεπισκευή).
  • Σε διεθνές επίπεδο, τα λιμάνια να αποτελούν μέσα προώθησης διακρατικής συνεργασίας στη βάση του αμοιβαίου οφέλους.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ