«Οδηγίες» για την αποτελεσματικότητα της ανώτατης εκπαίδευσης έδωσαν τα 8 ιδρύματα - επιχειρηματικοί κολοσσοί που έχουν αναλάβει σχετική δράση, σε εκδήλωσή τους για την απορρόφηση των πτυχιούχων
Motion Team |
Οι επιχειρήσεις όσο κι αν κάνουν πως κόπτονται για τα πτυχία, στην ουσία θέλουν αποφοίτους χωρίς δικαιώματα |
Μέσα από την έρευνα αναδεικνύονται ως μέτρα για την απασχόληση των πτυχιούχων: Η σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις, η παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις για να προσλάβουν νέους πτυχιούχους, η επέκταση και γενίκευση της εργασίας των φοιτητών μέσα από προγράμματα πρακτικής άσκησης (βλ. απλήρωτη ή και κακοπληρωμένη εργασία) σε επιχειρήσεις για να αποκτήσουν εργασιακή «πείρα», καθώς και η εισαγωγή γενικών δεξιοτήτων στα προγράμματα σπουδών και η ανάπτυξη δομών διά βίου μάθησης στα πανεπιστήμια. Με άλλα λόγια, καταλήγει σε συμπεράσματα που ήδη έχουν διατυπωθεί ως «αναγκαιότητες» από το μεγάλο κεφάλαιο και ήδη έχουν θεσμοθετηθεί από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ (ακόμα και αν δεν έχουν περπατήσει όσο θα ήθελαν οι επιχειρήσεις).
Στη μελέτη διαπιστώνεται «ότι το εκπαιδευτικό σύστημα παρουσιάζει ελλείψεις στην προσφορά ευρύτερης μόρφωσης στους νέους, γεγονός το οποίο, σε συνδυασμό με τη "μαζικοποίηση" της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα (πολλαπλασιασμός των αποφοίτων την τελευταία δεκαετία), συνιστούν βασικά αίτια της σχετικά αυξημένης ανεργίας των πτυχιούχων». Με άλλα λόγια, εκείνο που φταίει για την ανεργία είναι η έλλειψη δεξιοτήτων, όπως «προσαρμοστικότητα», «πνεύμα συνεργασίας», «χειρισμός διαδικασίας», «διαχείρισης πόρων», «κοινωνικές δεξιότητες (παρατηρητικότητα, πειθώ, ικανότητα διαπραγμάτευσης) επίλυσης σύνθετων προβλημάτων», «τεχνικές δεξιότητες», «ξένες γλώσσες». Επειδή λοιπόν το κεφάλαιο θέλει το ...γιατρό να είναι και λίγο μάνατζερ και λίγο διαχειριστής και λίγο οικονομικός διευθυντής, πρέπει το πανεπιστήμιο μέσα από το πρόγραμμα σπουδών να παρέχει και αυτές τις δεξιότητες, σε βάρος προφανώς της επιστημονικής μόρφωσης.
Μάλιστα, η μελέτη συμπεραίνει πως επιβεβαιώνεται «η υψηλή ιδιωτική απόδοση της εκπαίδευσης, καταδεικνύοντας το αναμφισβήτητο όφελος κάθε νέου να επιδιώκει τη συνέχιση των σπουδών του, με στόχο έναν τίτλο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Επιβεβαιώνεται, ακόμη και το αυξημένο ατομικό όφελος από την περαιτέρω συνέχιση των σπουδών, σε μεταπτυχιακό επίπεδο». Αξίζει να σημειωθεί, ότι η λεγόμενη «ιδιωτική απόδοση» είναι ένας ιδιαίτερα προσφιλής όρος για την πολιτική του κεφαλαίου και της ΕΕ που θέλει να μετατρέψει την Παιδεία σε μια ατομική υπόθεση, η οποία παρέχει οφέλη μόνο στον εκπαιδευόμενο (και άρα πρέπει να πληρώνει για να την αποκτήσει) και ως εκ τούτου, αν στη συνέχεια ο απόφοιτος δε βρίσκει δουλειά εκείνο που φταίει είναι οι λανθασμένες ατομικές του επιλογές...
Στη μελέτη παρουσιάζονται ορισμένα στοιχεία που αναδεικνύουν το πρόβλημα της ανεργίας στους νέους απόφοιτους ανώτατης εκπαίδευσης: Μέχρι πέντε χρόνια μετά την αποφοίτηση, άνεργοι είναι περισσότεροι από 30% των αποφοίτων Λυκείου, 27% των αποφοίτων ΤΕΙ και 24% των αποφοίτων πανεπιστημίων, ενώ τα ποσοστά ανεργίας μειώνονται μετά τα έξι χρόνια από την αποφοίτηση σε 9%, 7% και 5% αντίστοιχα. Μάλιστα, σημειώνεται πως οι απόφοιτοι διαφόρων ΙΕΚ κλπ. είναι άνεργοι σε ποσοστό 28% μια πενταετία μετά την αποφοίτησή τους και σε ποσοστό 11% έξι χρόνια μετά την αποφοίτηση και επισημαίνεται σχετικά πως «η εκπαιδευτική αυτή βαθμίδα, στα ΙΕΚ και άλλα κέντρα που προσφέρουν ισότιμες σπουδές, δε φαίνεται να βελτιώνει σε σχέση με το Λύκειο, τις προοπτικές απασχόλησης».
Ακόμα, καταγράφονται μισθολογικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις ειδικότητες των αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης και σημειώνεται ότι «οι απόφοιτοι συγκεκριμένων Σχολών (Πολυτεχνείου, Ιατρικής, Νομικής), αμείβονται υψηλότερα και παραμένουν στην ανεργία (εκτός των της Ιατρικής), κατά τη διάρκεια της μετάβασης, για λιγότερο χρονικό διάστημα από τους άλλους πτυχιούχους». Χαμηλότερες καταγράφονται οι αποδοχές των αποφοίτων Φυσικής Αγωγής, Κοινωνικών Επιστημών, Γεωπονικής και Δασολογίας, ενώ σημειώνεται πως «οι αποδοχές των αποφοίτων ΤΕΙ είναι, κατά μέσο όρο, χαμηλότερες αυτών των αποφοίτων ΑΕΙ».
Μιλώντας στην παρουσίαση της μελέτης, ο Αθ. Κυριαζής, ειδικός γραμματέας ανώτατης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, σημείωσε πως «χρειάζεται υιοθέτηση πλαισίων ποιότητας, διαδικασιών αποτίμησης, αλλά και η ενίσχυση της αυτονομίας καθώς και η αύξηση της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων». Τα παραπάνω, στην πράξη σημαίνουν ένταση των ελεγκτικών μηχανισμών για το κατά πόσον τα πανεπιστήμια λειτουργούν με τους όρους της αγοράς, κατάταξη των πανεπιστημίων με όρους ανταγωνιστικότητας, ενώ η «αυτονομία» δεν είναι παρά η εξάρτηση των πανεπιστημίων από τις επιχειρήσεις και τη χρηματοδότηση που αντλούν από ιδιωτικούς πόρους.
Την εικόνα του πανεπιστημίου που συναλλάσσεται με επιχειρήσεις και παίζει και το ρόλο του μάνατζερ των φοιτητών και αποφοίτων του για να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά του περιέγραψε η εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Αννα Διαμαντοπούλου, σημειώνοντας: «Ο ρόλος των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλάζει στην Ευρώπη και την Ελλάδα, αναζητείται ένα πιο "ανοικτό" πανεπιστήμιο, με ενισχυμένο το διοικητικό του προφίλ και τους βαθμούς αυτονομίας, που θα υιοθετεί τις σύγχρονες μεθόδους αξιολόγησης και διαρκούς ποιοτικής αναβάθμισης. Αυτό το πανεπιστήμιο θα πρέπει να συν-λειτουργεί σε ισορροπία με την οικονομία, διευκολύνοντας τη μετάβαση των αποφοίτων του στην αγορά εργασίας, μεγιστοποιώντας έτσι τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη».
«Χρειάζεται να εντείνουμε την προσπάθειά μας, ώστε το ελληνικό πανεπιστήμιο να θεσπίσει κριτήρια και διαδικασίες αποτίμησης της ποιότητας του έργου του. Και ακόμη να έχει λόγο, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, για την ποιότητα και την επιλογή των εισακτέων σε αυτό», τόνισε ο Παν. Τσίρης, πρύτανης του Παντείου πανεπιστημίου περιγράφοντας το ρόλο του επιχειρηματικού πανεπιστημίου, που αφού λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια πρέπει να μπορεί να ορίζει το ίδιο τους όρους με τους οποίους δέχεται φοιτητές, για να κατακτά και να διατηρεί τη θέση του στην «αγορά» ανώτατης εκπαίδευσης...
Βρήκαν ευκαιρία με αφορμή τη διαρροή στο Διεθνές Απολυτήριο...
Συνεχίστηκε και χτες το σήριαλ με τη διαρροή των θεμάτων των εξετάσεων του προγράμματος «International Baccalaureat» (Διεθνές Απολυτήριο) που προσφέρεται από κάποια μεγάλα ιδιωτικά σχολεία σε μαθητές που έχουν προαποφασίσει ότι θα σπουδάσουν στο εξωτερικό. Κι ενώ από τη μια πληθαίνουν τα ερωτηματικά για την αξιοπιστία του προγράμματος και του Οργανισμού που το παρέχει (ο οποίος σε μια μέρα ολοκλήρωσε την «έρευνά» του και «διευθέτησε» την κατάσταση στέλνοντας τα αποτελέσματα!), από την άλλη οι επιχειρηματίες των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων που το διαθέτουν σκέφτονται τις κινήσεις τους για να αποκαταστήσουν την αξιοπιστία τους, που θίχτηκε μαζί με την αξιοπιστία του προγράμματος.
Είναι χαρακτηριστικό το δελτίο τύπου του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων (ΣΙΕΙΕ), που σπεύδει να αποκαταστήσει τον Οργανισμό του Διεθνούς Απολυτηρίου και τα μαγαζιά - ιδιωτικά σχολεία, ως τους θεματοφύλακες που ανακάλυψαν τη διαρροή, τη δημοσιοποίησαν και οδήγησαν την κατάσταση στην κάθαρση.
Ποιος φταίει κατά τον ΣΙΕΙΕ; Ο «ανήθικος εκπαιδευτικός» που πωλούσε τα θέματα! Την ίδια ώρα που οι «ηθικοί» επιχειρηματίες πουλούν - νόμιμα βέβαια - τα διάφορα αυτά ψευτοπρογράμματα... Κι αφού οι ιδιοκτήτες ξεκαθαρίζουν ότι φταίει ο εκπαιδευτικός, βρίσκουν ευκαιρία να ζητήσουν «τα ιδιωτικά σχολεία, να αξιολογούν τους συνεργάτες τους εκπαιδευτικούς. Αυτή η δυνατότητα παρεμποδίζεται από το ισχύον εργασιακό νομικό πλαίσιο (Ν. 2986/02) και γι' αυτό ο ΣΙΕΙΕ παλεύει για την αλλαγή του», λένε. Βρήκαν ευκαιρία δηλαδή, με αφορμή τη διαρροή, να απαιτήσουν να έχουν πλήρη ασυδοσία απέναντι στους εργαζομένους τους, τσακίζοντας και τα ελάχιστα, λειψά, κουτσουρεμένα δικαιώματα που έχουν σήμερα οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, οι οποίοι δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας και τρομοκρατίας.
Το βιβλίο του Κ. Πλεύρη «Εβραίοι» εκφράζει δημόσια «προσβλητική άποψη» για τους Εβραίους. Αυτό αναφέρει στην αναίρεση «υπέρ του νόμου», που άσκησε ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Φ. Μακρής στην αθωωτική απόφαση του Πενταμελούς Εφετείου Αθήνας του περασμένου Μάρτη, με την οποία ο Κ. Πλεύρης αθωώθηκε με πλειοψηφία 4-1.
Ο Κ. Πλεύρης αθωώθηκε από τις κατηγορίες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος, βία κατά προσώπων λόγω εθνικιστικής καταγωγής. Στο βιβλίο αυτό ο συγγραφέας αναφέρει ότι «η λευκή Ευρώπη κινδυνεύει από τους Εβραίους», τους οποίους εμφανίζει ραδιούργους, δολοφόνους και υπάνθρωπους.
Στην αναίρεση ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου παραθέτει ορισμένα αποσπάσματα του πονήματος του Κ. Πλεύρη, τα οποία πληρούν την ειδική ποινική υπόσταση των εγκλημάτων κατά των φυλετικών εθνοτικών και θρησκευτικών διακρίσεων που προβλέπει ο νόμος 927/1979. Επίσης, σημειώνει ότι η αθωωτική απόφαση του Εφετείου έχει ελλιπή και εσφαλμένη αιτιολογία, καθώς δεν αναφέρει στοιχεία που το έπεισαν για την αθωότητα του κατηγορούμενου.