Μια από τις όμορφες παραλίες, με φόντο τα βουνά |
Η Ερέτρια βρίσκεται στη νότια Εύβοια και απέχει 95 χλμ. από την Αθήνα (μέσω Χαλκίδας) ενώ από τον Ωρωπό με το φέρι η διαδρομή διαρκεί 35 λεπτά. Οσοι ζουν στην πολύβοη πρωτεύουσα, μια ημερήσια εκδρομή στην Ερέτρια σίγουρα θα τους αποζημιώσει.
Μαζί με τη Χαλκίδα υπήρξαν κατά την αρχαιότητα οι σπουδαιότερες πόλεις της Εύβοιας. Κατά μία εκδοχή το όνομά της το οφείλει στο μυθικό ιδρυτή της τον Ερετριέα, γιο του Τιτάνα Φαέθοντα ή Φαέθονα. Κάποιοι υποστηρίζουν πως ετυμολογικά το όνομά της προέρχεται από τη λέξη ερέτης=κωπηλάτης, γιατί οι κάτοικοί της ήταν σπουδαίοι ναυτικοί και άριστοι κωπηλάτες. Είναι μία από τις αρχαιότερες πόλεις της Ελλάδας, της οποίας η πρώτη κατοίκηση χάνεται στα βάθη των αιώνων. Στο χώρο της υπήρχε ζωή τουλάχιστον από τη μυκηναϊκή περίοδο. Για πρώτη φορά μνημονεύεται ως «Ειρέτρια» από τον Ομηρο στη Β΄ Ραψωδία της Ιλιάδας. Το 490 π.Χ. οι Πέρσες κατέστρεψαν την πόλη. Λείψανα των κτιρίων της αρχαϊκής Ερέτριας έχουν εντοπιστεί σε διάφορα σημεία της. Στις αρχές του 3ου αιώνα π.Χ. λειτούργησε στην πόλη φιλοσοφική σχολή, γνωστή ως Ερετριακή σχολή. Η πόλη παρέμεινε στη μακεδονική επικυριαρχία μέχρι το 198 π.Χ., οπότε υπέστη την επίθεση των Ρωμαίων. Στην Ερέτρια δε βρίσκεται τίποτα που να θυμίζει Βυζάντιο, Φραγκοκρατία και Τουρκοκρατία. Είναι η μόνη ελληνική πόλη πάνω στην οποία δεν κτίστηκε μεταγενέστερα άλλη νεότερη. Η ζωή έσβησε με τη ρωμαϊκή κατοχή και ξανάναψε με τον εποικισμό των κατοίκων των Ψαρών. Μετά την καταστροφή του νησιού τους (20/6/1824), οι Ψαριανοί έκαναν νέα τους πατρίδα τον τόπο της αρχαίας Ερέτριας με το όνομα Νέα Ψαρά.
Τμήμα του παραλιακού δρόμου γεμάτο φοινικόδεντρα |
Το Αρχαίο θέατρο είναι το πιο εντυπωσιακό αρχαιολογικό μνημείο της Ερέτριας. Σύμφωνα με τα αρχιτεκτονικά λείψανα της σκηνής, πρέπει να κατασκευάστηκε αρχικά τον 5ο αι. π.Χ., μετά την περσική καταστροφή και την ανοικοδόμηση της πόλης, ενώ η περίοδος της μεγαλύτερης ακμής του ήταν ο 4ος αι. π.Χ. Η χωρητικότητά του υπολογίζεται σε 6.300 θεατές και η μορφή του παρουσιάζει ομοιότητες με το θέατρο του Διονύσου στην Αθήνα. Μετά την καταστροφή της Ερέτριας από τους Ρωμαίους το θέατρο ανακατασκευάστηκε με πιο ευτελή υλικά. Σήμερα, δυστυχώς, λείπει το μεγαλύτερο τμήμα από τις σειρές των εδωλίων. Εντυπωσιακά, όμως, παραμένουν τα λείψανα της σκηνής και κυρίως η θολωτή υπόγεια δίοδος που οδηγούσε στο κέντρο της ορχήστρας.
Το Νησί των Ονείρων |
Από τα πιο ενδιαφέροντα μνημεία της αρχαίας Ερέτριας είναι το Ισείον, ναός αφιερωμένος στην Ισιδα και σε άλλες αιγυπτιακές θεότητες. Κατασκευάστηκε γύρω στον 4ο αι. π.Χ. και πλαισιωνόταν από διάφορα άλλα κτίσματα και βοηθητικούς χώρους. Η εισαγωγή της λατρείας της Ισιδας και των αιγυπτιακών θεοτήτων στον ελληνικό χώρο έγινε κατά την ελληνιστική περίοδο από Ελληνες εμπόρους, που ήρθαν από την Αίγυπτο, μετά την ενοποίηση του τότε γνωστού κόσμου. Η λατρεία τους, μάλιστα, στην Ερέτρια έχει διαπιστωθεί και επιγραφικά. Η σπουδαιότερη επιγραφή βρίσκεται αριστερά του προδόμου του κυρίως ναού και είναι χαραγμένη σε ασβεστολιθικό κυβόλιθο. Ο ναός ανοικοδομήθηκε μετά το 198 αι. π.Χ.
Στην οικία με τα μωσαϊκά |
Ενα ακόμα αξιοθέατο της πόλης είναι το σπίτι του Κανάρη, το οποίο χτίστηκε το 1847. Είναι ένα διώροφο νεοκλασικό οικοδόμημα στο οποίο κατοίκησε έως το 1864. Το κτίριο σώζεται, αλλά δεν είναι επισκέψιμο αφού ανήκει σε ιδιώτη.
Με μια μικρή γραφική γέφυρα, η πόλη της Ερέτριας ενώνεται με το Νησί των Ονείρων. Ενα νησάκι με πυκνή βλάστηση και καταπληκτική παραλία, στο οποίο υπάρχει ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα (της δημοτικής επιχείρησης της πόλης) και μπορεί να το επισκεφθεί κανείς κατά τους μήνες που λειτουργεί το ξενοδοχείο.
Μετά την περιήγηση στα αξιοθέατα, οι επισκέπτες μπορούν να χαλαρώσουν σε κάποιο από τα μαγαζιά που υπάρχουν στον όμορφο παραλιακό της πεζόδρομο. Εκεί βρίσκει κανείς μπαράκια, καφετερίες, κρεπερί, πιτσαρίες, εστιατόρια και γραφικά ουζερί. Στα περίχωρά της υπάρχουν πολλές ταβέρνες.
Το Αρχαίο Θέατρο |
Πήλινο γοργόνειο από την «οικία με τα ψηφιδωτά», 4ος αιώνας π.Χ. Αποτελούσε τμήμα του διακόσμου της οικίας. Βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ερέτριας |
Ενας οδηγός για τα δικαιώματα όσων είναι ασφαλισμένοι σχετικά με περίθαλψη, υγεία, μητρότητα, συντάξεις. Εργαζόμενοι, φοιτητές, συνταξιούχοι, ανήλικοι δικαιούχοι, αλλοδαποί, ανιθαγενείς, αγρότισσες μητέρες, εγκυμονούσες και λοιποί θα βρουν όλα όσα πρέπει να ξέρουν, είτε είναι ιδιωτικοί υπάλληλοι, αυτοαπασχολούμενοι, βιοτέχνες, υπάλληλοι με σύμβαση έργου, άνεργοι, μητέρες, παιδιά...
Το δεύτερο βιβλιαράκι είναι κι αυτό ένας συνοπτικός οδηγός για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων και των εργοδοτών. Οι άδειες, τα δώρα, το ωράριο, η αποζημίωση με λεπτομέρειες για κάθε κατηγορία χωριστά. Αναλυτικά όλα όσα αφορούν τα σωματεία, την απεργία και το συνδικαλισμό. Λεπτομέρειες για την ασθένεια, τα ατυχήματα, τις συμβάσεις έργου, τις απολύσεις, την τηλε-εργασία. Ολα όσα πρέπει να ξέρουν εργαζόμενοι και εργοδότες, νέοι και εργαζόμενες μητέρες, εργατοτεχνίτες, υπάλληλοι (δημόσιοι ή ιδιωτικοί) και συμβασιούχοι, για το εργατικό δίκαιο, τη νομοθεσία, τις ρυθμίσεις που διέπουν την εργασία και την καθημερινή ζωή σε μια επιχείρηση. Με αναλυτικές παραπομπές στους αντίστοιχους νόμους, αποφάσεις δικαστηρίων και τη σχετική νομολογία.
«Το αναζητώντας το χαμένο χρόνο» είναι από τα πιο βαθιά εικαστικά έργα της δυτικής λογοτεχνίας, ένα μυθιστόρημα στο οποίο περιγράφονται λεπτομερώς οι άνθρωποι, τα ήθη και οι τέχνες τους. Η γραφή του Προυστ βρίθει από αναφορές σε ζωγράφους και έργα ζωγραφικής: το μυθιστορηματικό πρόσωπο Ελστίρ είναι βασισμένο στους ζωγράφους James Whisteler, Paul Helleu και Alexader Harrison.
Η όψη του νεαρού Μπόλοκ παρομοιάζεται με την προσωπογραφία του Μωάμεθ Β' διά χειρός Τζεντίλε Μποτιτσέλι. Ακόμα και η δευτερεύουσα φιγούρα της κυρίας Μπλαντέν γίνεται στόχος μιας προυστικής σκανταλιάς, όταν περιγράφεται σαν να είναι «ολόιδια με το πορτρέτο του Σαβαναρόλα από τον Φρα Μπαρτολεμέο» σημειώνει στον πρόλογό του ο συγγραφέας.
Αποκτώντας αυτό το πολύτιμο βιβλίο οι αναγνώστες βγαίνουνε διπλά κερδισμένοι γιατί διαβάζουν ή ξαναδιαβάζουν για πολλοστή φορά το εκπληκτικό έργο του Γάλλου συγγραφέα, ενώ ταυτοχρόνως απολαμβάνουν τα έργα των μεγαλύτερων ζωγράφων όλων των εποχών. Τζιότο, Μποτιτσέλι, Τιτσίανο, Μαντένια, Μονέ, Ντεγκά, Μπελίνι, Καρπάτσιο, Σαρντέν, Ντελακρουά, Ελ Γκρέκο, Βερμέερ, Βερονέζε, Βαν Ντεκ και άλλων. Γιατί έτσι του δίνεται η ευκαιρία να θαυμάσει πάνω από διακόσια έργα ζωγραφικής, σχέδια και χαρακτικά σε εξαιρετικής ποιότητας αναπαραγωγές, και αποσπάσματα από το «Χαμένο Χρόνο» που για τον αναγνώστη θα αποδειχτεί εντελώς το αντίθετο.