ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 7 Μάη 2000
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΚΕΝΗ
Της εργατιάς η μεγάλη γιορτή...

«Μέρα Μαγιού μου μίσεψες, μέρα Μαγιού σε χάνω / Ανοιξη γιε, που αγάπησες κι ανέβαινες επάνω / Στο λιακωτό και κοίταζες και δίχως να χορταίνεις / Αρμεγες με τα μάτια σου το φως της οικουμένης...»

Τιμητικό δίπλωμα του Συλλόγου Εργατών Ατμομύλων Πειραιώς στον Ευστ. Δλαβέρη
Τιμητικό δίπλωμα του Συλλόγου Εργατών Ατμομύλων Πειραιώς στον Ευστ. Δλαβέρη
Τα δραματικά γεγονότα το Μάη του 1936 στη Θεσσαλονίκη και η σφαγή της 9ης Μάη, με πρώτο νεκρό τον ηρωικό Τάσο Τούση, 25 μόλις χρόνων, συγκλονίζουν τον Γιάννη Ρίτσο, οδηγώντας τον στη δημιουργία της ποιητικής του συλλογής «Επιτάφιος», ένα από τα συγκλονιστικότερα ποιητικά έργα για την εργατική τάξη, στο οποίο κυριαρχούν ο θρήνος της μάνας για τον σκοτωμένο της γιο και η υπόσχεση του αγώνα. Οκτώ από αυτά τα ποιήματα έγιναν τραγούδια από τον Μίκη Θεοδωράκη, δίνοντας ένα κορυφαίο δείγμα μουσικο-ποιητικής «χημείας» και σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για το ελληνικό τραγούδι. Για πρώτη φορά ένα ποιητικό έργο με θεματολογία από τους εργατικούς αγώνες, με λαϊκό μουσικό ύφος και υψηλή ποιότητα, γνωρίζει τεράστια απήχηση, αγκαλιάζει το λαό, τον συνοδεύει στους αγώνες του. Ο «Επιτάφιος» αποτελεί αναμφίβολα μια από τις μεγαλύτερες στιγμές σύνδεσης της δημιουργικής έμπνευσης με τους κοινωνικούς αγώνες, αλλά όχι η μοναδική. Δεκάδες είναι τα τραγούδια, που αναφέρονται στην εργατική τάξη και τους αγώνες της, αλλά και στην κορυφαία κινητοποίησή της, την Εργατική Πρωτομαγιά. Πολύτιμος οδηγός σε αυτή τη σύντομη αναφορά μας ήταν η σημαντική έκδοση «Γεια σου περήφανη και αθάνατη εργατιά» της ΓΣΕΕ.

«Καλώς τονε το Μάη και την Πρωτομαγιά / Της εργατιάς τη μεγάλη γιορτή. / Σύντροφοι εμπρός αφήστε τη δουλιά / Δική μας είναι η μέρα αυτή...» αναφέρεται στο ανέκδοτο λαϊκό τραγούδι «Ζήτω η κόκκινη Πρωτομαγιά» (1942-1943), που πρωτοτραγουδήθηκε στο σανατόριο Ασβεστοχωρίου για ν' απλωθεί στη συνέχεια σε ολόκληρη τη Μακεδονία. Στην ίδια περίοδο ανήκει και το ανέκδοτο λαϊκό τραγούδι «Της Πρωτομαγιάς» ('42-'43) και τα επίσης ανέκδοτα λαϊκά τραγούδια «Εργάτες, αγρότες» και «Το τραγούδι της δουλιάς». Μια από τις σπάνιες καταγραφές βιομηχανικών χώρων εργασίας στο τραγούδι είναι το «Μια μικρή στο Περιστέρι» (1946) του Κώστα Ρούκουνα, που αναφέρεται στα εργαζόμενα κορίτσια του εργοστασίου «Λαναρά», ενώ από τα λίγα περιγραφικά τραγούδια της ζωής των εργατών, που εμφανίζονται στη δισκογραφία του ρεμπέτικου, είναι το «Είμ' εργάτης στο λιμάνι» (1946) του Στέλιου Χρυσίνη.

Ο καημός του μετανάστη «σημάδεψε» το κοινωνικό τραγούδι
Ο καημός του μετανάστη «σημάδεψε» το κοινωνικό τραγούδι
Είχε προηγηθεί ο «Εργάτης» του Παναγιώτη Τούντα (1932), που μαρτυρά τη στάση των δημιουργών του ρεμπέτικου απέναντι στην εργατική τάξη, ενώ ο ομότιτλος «Εργάτης» (1948) του Απόστολου Καλδάρα επαναφέρει στη δισκογραφία το προσφιλές για τους δημιουργούς θέμα. «Γεια σου περήφανη κι αθάνατη εργατιά», είναι το σύνθημα του Βασίλη Τσιτσάνη, στις «Φάμπρικες» (1950), ενώ την «Εργατιά» (1964) θα υμνήσει και ο Χρήστος Κολοκοτρώνης. Τραγούδι, που ήταν στα χείλη των εργαζομένων από την πτώση της δικτατορίας και μετά, είναι ο «Γ΄ Παγκόσμιος» των Γιάννη Νεγρεπόντη - Μάνου Λοΐζου, με ερμηνευτή τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, που αναφέρεται στη λειτουργία του καπιταλιστικού συστήματος. Από τις ωραιότερες περιγραφές των φοιτητικών και εργατικών διαδηλώσεων της δεκαετίας του '60 είναι το τραγούδι «Στη συγκέντρωση» του Διονύση Σαββόπουλου, ενώ μέσα από τα «Απλά μαθήματα Πολιτικής Οικονομίας» ο Λουκιανός Κηλαηδόνης σαρκάζει, με ιδιαίτερη δηκτικότητα, το εν γένει καπιταλιστικό σύστημα και τα αδιέξοδά του. Η ουσιαστική κατάργηση της λογοκρισίας μετά την πτώση της χούντας έδωσε τη δυνατότητα στους δημιουργούς να εκδηλώσουν μέσα από τα τραγούδια τους τα φιλεργατικά ή αντικαπιταλιστικά τους συναισθήματα. Ανάμεσά τους τα έργα «Εργατική συμφωνία» των Γιώργου Σκούρτη - Δήμου Μούτση και ο κύκλος τραγουδιών «Εργάτες» του Γιάννη Μαρκόπουλου, έργο - καταγγελία των συνθηκών εργασίας και της ανεργίας, που προβάλλει τους εργατικούς αγώνες και την αναγκαιότητα της ομαδικής δράσης.

Σωματείο Μουσικών Αθηνών - Πειραιώς «Η αλληλοβοήθεια»
Σωματείο Μουσικών Αθηνών - Πειραιώς «Η αλληλοβοήθεια»
Από τα σημαντικότερα, εργατικού περιεχομένου, τραγούδια, όπου καταγράφονται τα βασικότερα προβλήματα της εργατικής τάξης είναι το «Λιώνουν τα νιάτα μας» ('76) των Φώντα Λάδη - Μάνου Λοΐζου, με ερμηνευτή τον Γιώργο Νταλάρα, από τη συλλογή «Τα τραγούδια μας». Στην ίδια περιλαμβάνονται τραγούδια όπως «Το δέντρο» - συμβολικό, αλληγορικό τραγούδι για τους αγώνες της εργατικής τάξης, που δεσπόζει στις συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις -, το «Πάγωσ' η τσιμινιέρα» - καταγγελία της ασυδοσίας της εργοδοσίας -, το «Στη δουλιά και στον αγώνα», σμιλεμένο με λέξεις και προτάσεις - συνθήματα του καθημερινού αγώνα των εργαζομένων. Αφιερωμένο στην Εργατική Πρωτομαγιά είναι και το «Πρώτη του Μάη» του Θωμά Μπακαλάκου ('80), από το δίσκο «Οι προστάτες».


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ


Οσα δεν πρόλαβα να πω...

Στη Βουλή οι βουλευτές δε μιλούν, όταν έχουν να πουν κάτι. Μιλούν τότε μόνο, όταν ο κοινοβουλευτικός χρόνος τους το επιτρέπει. Ετσι κι εγώ, αν και είχα έτοιμη την ομιλία μου και είχα βάλει και τα «καλά» μου για να πάρω μέρος στη «συζήτηση» για τις προγραμματικές δηλώσεις το «ρολόι» της Βουλής, μου είπε όχι. Ετσι και εγώ, για να μην πάνε στο καλάθι με τα άχρηστα όσα είχα να πω εκείνη την επίσημη ώρα, τα δημοσιεύω εδώ, μήπως και πιάσουνε περισσότερο τόπο.

Κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι!

Μ' αυτή την πρώτη μου συμμετοχή στην κοινοβουλευτική περιπέτεια πιεσμένος κάτω από τη χρονομετρική απειλή του προεδρείου δε θα μπορούσα, ασφαλώς, να αναφερθώ στο σύνολο των προγραμματικών δηλώσεων που διάβασε σ' αυτή την αίθουσα ο κ. Πρωθυπουργός. Εξάλλου αυτό θα το κάνουν άλλοι συνάδελφοί μου. Θα μπορούσα, ωστόσο, να ομολογήσω, χωρίς κανένα δισταγμό, πως αυτές μου έδωσαν την εντύπωση που μου δίνουν και οι καλές εκθέσεις ιδεών, όπου ο συντάκτης τους δε σκέφτεται πώς θα αντικατοπτρίσει στο κείμενό του την πραγματικότητα, αλλά το πώς το κείμενο αυτό θα ανταποκρίνεται στην αφηρημένη μορφολογία του γραπτού λόγου. Μια μορφολογία, φυσικά, που θεμελιώνεται στην αισθητική και όχι στην ουσία.

Και ως εδώ απλώς προσπάθησα να διατυπώσω ένα γενικό σχόλιο για τις προγραμματικές δηλώσεις, θα ήθελα όμως να κάνω και μια συγκεκριμένη αναφορά που ξεκινάει από δυο πολύ συγκεκριμένα σημεία τους. Το ένα αφορά το περιληπτικό κείμενο που αναφέρεται στις «δεσμεύσεις», όπου ο κ. Πρωθυπουργός δε θεωρεί ούτε με έμμεσο τρόπο ότι ο Πολιτισμός θα μπορούσε να αποτελεί κι αυτός μια, από τις ελάσσονες έστω, δεσμεύσεις της αναπαλαιωμένης κυβέρνησης. Το άλλο σημείο αφορά τα όσα είπε για τον πολιτισμό ο κ. Πρωθυπουργός διαβάζοντας τις δηλώσεις του που κάλυψαν σε χρόνο ένα θλιβερό διάστημα, τόσο θλιβερό, ώστε με αναγκάζει να φανταστώ πως η κυβέρνηση ούτε προτίθεται ούτε απλώς σκέφτεται να ασχοληθεί με τον πολιτισμό. Και φυσικά όταν αναφέρονται οι κομμουνιστές στον πολιτισμό έχουν βαθιά στο μυαλό τους μια πανανθρώπινη ύλη που ταυτίζεται με την Ιστορία, γιατί βρίσκεται παρούσα σε κάθε στιγμή της αγωνιστικής ανθρώπινης ζωής. Αυτήν την ύλη, επίσης, που αναδεικνύει την ποιότητα της καθημερινής ζωής του ανθρώπου, και που η αναφορά σ' αυτήν αποτέλεσε βασικό επιχειρηματολογικό στοιχείο κατά την προεκλογική περίοδο... Και τέλος, όταν μιλούμε για τον πολιτισμό, έχουμε βαθιά στο μυαλό μας την ύλη εκείνη που ως εθνική εκδοχή διαμόρφωσης σκέψεων και συμπεριφορών συνιστά την κουλτούρα, αυτόν τον ιστορικά νόμιμο μηχανισμό που μπορεί να αποτελέσει τη μοναδική δύναμη αντίστασης των λαών ενάντια στην επερχόμενη λαίλαπα του Ιμπεριαλισμού ή της παγκοσμιοποίησης, όπως με ένα λεκτικό τρικ χαρακτηρίζεται στις μέρες μας.

Αν, λοιπόν, δεχτεί κανείς, έστω και σε γενικές γραμμές πως το περιεχόμενο του πολιτισμού δεν είναι το σύνολο των καλλιτεχνικών προϊόντων που παράγονται σε μια χώρα ούτε τα λογής ηχοχρώματα που όλο και πιο πολύ υποβαθμίζουν τη ζωή των εργαζομένων. Και την υποβαθμίζουν γιατί χάνουν την εθνική τους αυθεντικότητα και προσπαθούν να διεισδύσουν με τρόπο προκρούστειο στην ταλαιπωρημένη συνείδηση του λαού μας, αν δεχτεί αυτήν τη βασική άποψη, τότε θα δεχτεί πως οι προγραμματικές δηλώσεις που διάβασε ο κ. Πρωθυπουργός το Σάββατο το πρωί πιστοποιούν έμμεσα τα ακόλουθα:

α) Η κυβέρνηση δεν έχει σκοπό να εντάξει μέσα στις κοινωνικές της στρατηγικές τη φροντίδα για την ενεργοποίηση του ελληνικού λαού μέσα σε κείνες τις ιστορικές διαδικασίες, που προσδιορίζονται από τον πολιτισμό. Θα περιοριστεί απλώς σε μια επιφανειακή χρηματοδοτική αντίληψη, που η αναφορά τον τελευταίο καιρό στις «μαύρες τρύπες» του υπουργείου Πολιτισμού την καθιστά κι αυτή άκρως ανώφελη. Και με την παρατήρησή μου αυτή θέλω να πω ότι είναι βέβαιο πως δε θα δοθεί στον Ελληνα εργαζόμενο η δυνατότητα να διαμορφώσει τον ιστορικό χαρακτήρα της ελληνικής κοινωνίας με την εργασία του και τους αγώνες που απαιτεί η εξασφάλισή της.

  • Η αναδημοσίευση του άρθρου απο το «Ρ», 29/4/2000, γίνεται μετά απο παράκληση αναγνωστών μας, που λόγω των γιορτών του Πάσχα, δεν κατάφεραν να προμηθευτούν την εφημερίδα

(Συνεχίζεται)


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ