Παίρνοντας το λόγο στη συγκέντρωση, εκπρόσωποι της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» κάλεσαν τους εκπαιδευτικούς να πάρουν στα χέρια τους τον δίκαιο αγώνα για το δικαίωμα στη δουλειά, με επίκεντρο και προμετωπίδα τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών. Κατήγγειλαν τη στάση των πλειοψηφιών σε ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, οι οποίες απέρριψαν την πρόταση που κατέθεσε η ΑΣΕ για 48ωρη απεργία ώστε να είναι η απάντηση του κλάδου αντίστοιχη του μεγέθους της επίθεσης. Κάλεσαν σε μαζική συμμετοχή στην απεργία μεθαύριο Παρασκευή, στη συγκέντρωση στη 1 το μεσημέρι στα Προπύλαια, με προσυγκέντρωση σωματείων στις 12.30 στην πλατεία Κοραή, στην πανελλαδική σύσκεψη σωματείων που θα γίνει την ίδια μέρα στις 4 μ.μ., στο ξενοδοχείο «Αμαλία» στην Αθήνα, και στις Γενικές Συνελεύσεις.
Σύσκεψη πρωτοβάθμιων σωματείων εκπαιδευτικών για την οργάνωση της πάλης διοργανώνεται σήμερα Τετάρτη στις 6.30 μ.μ., με πρωτοβουλία των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Σωκράτης» και «Γ. Σεφέρης». Στη σύσκεψη, που θα γίνει στα γραφεία της ΔΟΕ (Ξενοφώντος 15Α, Σύνταγμα), συμμετέχουν επίσης οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ρόζα Ιμβριώτη», «Ν. Πλουμπίδης», Ηλιούπολης, «Θουκυδίδης», και η Δ' ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής, ενώ ως παρατηρητές θα συμμετάσχουν οι ΕΛΜΕ Πειραιά, Γ' ΕΛΜΕ Αθήνας και Γ' ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής.
Στο νομοσχέδιο, το υπουργείο Παιδείας κατέθεσε το βράδυ της Δευτέρας, ως τροπολογία, το νέο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, που έχει ξεσηκώσει πολλές αντιδράσεις, καθώς θεσμοθετεί κριτήρια διορισμού φέρνοντας αντιμέτωπες τη μια με την άλλη κατηγορία εκπαιδευτικών, την ώρα που όλοι οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί που έχουν εργαστεί τα τελευταία χρόνια στα σχολεία κι ακόμα περισσότεροι, είναι απαραίτητοι στην Εκπαίδευση και θα έπρεπε να μονιμοποιηθούν. Το ΚΚΕ στέκεται στο πλευρό των εκπαιδευτικών που αγωνίζονται και απαιτεί μαζί τους την απόσυρση αυτής της τροπολογίας (βλέπε σελ. 13).
Παράλληλα, το ΚΚΕ έχει καταθέσει στο νομοσχέδιο τρεις τροπολογίες. Οι δύο αφορούν φοιτητές των Τμημάτων που σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου υφίστανται μεταβολές και η τρίτη αφορά τις μετεγγραφές φοιτητών.
Συγκεκριμένα, όπως εξηγεί το ΚΚΕ στην τροπολογία του για τους φοιτητές και αποφοίτους Τμημάτων που συγχωνεύονται, απορροφώνται και καταργούνται, «με το παρόν σχέδιο νόμου προκύπτει μια εκ νέου πολυ-κατηγοριοποίηση Τμημάτων, πτυχίων και αποφοίτων». Γι' αυτό και με την τροπολογία του προτείνει μέτρα ώστε να εξισώνονται αυτόματα οι απόφοιτοι Τμημάτων των παλιών ΤΕΙ με τους αντίστοιχους απόφοιτους των νέων Τμημάτων που προκύπτουν μετά τις συγχωνεύσεις από τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά Τμήματα.
Η τροπολογία αφορά φοιτητές και αποφοίτους των ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά, Ηπείρου, Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας που έχουν συγχωνευτεί ήδη ή συγχωνεύονται με το παρόν νομοσχέδιο σε πανεπιστήμια. Και ορίζει μεταξύ άλλων: «Απόφοιτοι των Τμημάτων των ΑΤΕΙ που συγχωνεύονται με Πανεπιστημιακά Τμήματα και έχουν αποφοιτήσει πριν από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου, καθώς και εγγεγραμμένοι φοιτητές ανεξαρτήτως έτους σπουδών, λαμβάνουν πτυχίο ισότιμο με τα νέα πτυχία που θα προκύψουν από τα αντίστοιχα Τμήματα των παραπάνω Πανεπιστημίων, σύμφωνα με την αντιστοιχία της παρ. 5 του άρθρου 5, με την προϋπόθεση ότι θα παρακολουθήσουν κύκλο μαθημάτων, που θα ορισθεί από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος του Πανεπιστημίου. Ο κύκλος μαθημάτων για τους απόφοιτους ειδικότερα παρέχεται δωρεάν, σε ώρες και μέρες που να εξυπηρετούν εργαζόμενους, με δυνατότητα εξ αποστάσεως παρακολούθησης. Ταυτόχρονα, αποκτούν αυτόματα όλα τα εργασιακά και επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από την παραπάνω ισοτίμηση του πτυχίου τους». Ενώ περιλαμβάνει και αντίστοιχη πρόβλεψη για τους φοιτητές και αποφοίτους Τμημάτων που μετά τη συγχώνευση δεν αντιστοιχούν στα ίδια επιστημονικά αντικείμενα.
Με άλλη τροπολογία, το ΚΚΕ αναφέρεται στους φοιτητές του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας (ΦΠΨ) του Πανεπιστημίου Αθηνών, που με το νομοσχέδιο «σπάει» σε δύο νέα Τμήματα, και προτείνει «να υπάρχει πρόβλεψη για τους φοιτητές του ΦΠΨ, ανεξαρτήτως έτους σπουδών, είτε να ολοκληρώσουν το Τμήμα στο οποίο εισάχθηκαν είτε να ενταχθούν σε ένα από τα αντίστοιχα Τμήματα, κατόπιν δήλωσης προτίμησής τους και με βάση την κατεύθυνση που έχουν επιλέξει». Σύμφωνα με την τροπολογία, η ένταξη αυτή γίνεται «ύστερα από δήλωση προτίμησης, που υποβάλλει ο φοιτητής, και απόφαση της Συγκλήτου. Η δήλωση υποβάλλεται μέσα σε προθεσμία που καθορίζεται με απόφαση της Συγκλήτου και δεν ανακαλείται. Με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος υποδοχής, γίνεται η αντιστοίχιση των μαθημάτων του προγράμματος σπουδών του ΦΠΨ με μαθήματα του προγράμματος σπουδών του Τμήματος υποδοχής». Ακόμα η τροπολογία προβλέπει: «Οσοι φοιτητές δεν υποβάλουν εμπρόθεσμα δήλωση προτίμησης ολοκληρώνουν το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος ΦΠΨ και λαμβάνουν το αντίστοιχο πτυχίο. Η εκπαιδευτική λειτουργία του Τμήματος ΦΠΨ συνεχίζεται μεταβατικά μέχρι την αποφοίτηση των φοιτητών αυτών».
Ακόμα, το ΚΚΕ κατέθεσε τροπολογία για να διευρυνθεί το δικαίωμα στις μετεγγραφές φοιτητών και να καταργηθεί το όριο μετεγγραφόμενων θέσεων σε ποσοστό 15% του αριθμού εισακτέων των Τμημάτων. Σε αυτή, το ΚΚΕ μεταξύ άλλων σημειώνει: «Δικαίωμα για αίτηση μετεγγραφής έχουν οι φοιτητές και οι σπουδαστές, εφόσον το ετήσιο κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος οικογενειακό εισόδημα δεν ξεπερνά το ποσό των 25.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε παιδί.
Για τις μονογονεϊκές οικογένειες (διαζευγμένοι, με αποθανόντα σύζυγο, ανύπαντροι γονείς, κ.τ.λ.) και τους επιτυχόντες που είναι τυφλοί ή κωφάλαλοι ή νεφροπαθείς ή ανήκουν στην κατηγορία ατόμων ειδικών αναγκών (με συγκεκριμένες προϋποθέσεις), με αναπηρία 67% και άνω, η δυνατότητα μετεγγραφής δεν λαμβάνει υπόψη εισοδηματικά κριτήρια.
Για τις περιπτώσεις όπου ένα τουλάχιστον μέλος της οικογένειας είναι άνεργο, λαμβάνεται υπόψη η κατάσταση αυτή στο τελευταίο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Για τις περιπτώσεις που τουλάχιστον ένα παιδί (αδερφός-αδερφή) σπουδάζει σε άλλη πόλη, πλην της πόλης εισαγωγής του αιτούντος και έχει εγγραφεί στο τρέχον έτος σπουδών, η δυνατότητα μετεγγραφής δεν λαμβάνει υπόψη εισοδηματικά κριτήρια.
Για τα παιδιά τρίτεκνων ή πολύτεκνων οικογενειών, επίσης, η δυνατότητα μετεγγραφής δεν λαμβάνει υπόψη εισοδηματικά κριτήρια.
Για τους σπουδαστές Τμημάτων ΤΕΙ δίνεται η δυνατότητα να ζητήσουν μετεγγραφή στα νέα Τμήματα που προκύπτουν μετά από συγχωνεύσεις Τμημάτων ΤΕΙ με πανεπιστημιακά Τμήματα, προς το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το Πανεπιστήμιο Ηπείρου, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και τα νέα πανεπιστημιακά Τμήματα που θα προκύψουν μετά από συγχωνεύσεις ΤΕΙ και Πανεπιστημίων, με την προϋπόθεση ότι θα παρακολουθήσουν κύκλο μαθημάτων, οριζόμενο από τη Συνέλευση του Τμήματος υποδοχής, προκειμένου να ισοτιμηθούν τα αντίστοιχα πτυχία».
...ή όταν οι απολύσεις βαφτίζονται διορισμοί!
Το κυβερνητικό σχέδιο ικανοποιεί τις προεκλογικές ανάγκες του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας αποκάλυψε με τη δήλωσή του, ότι «η κυβέρνηση θέλει ο κάθε υποψήφιος να βλέπει τον εαυτό του στο νέο σύστημα...». Ενα εμπόριο ελπίδας σε όλους, παλιούς και νέους αναπληρωτές, αλλά και στους νέους αποφοίτους, η οποία όμως είναι ψεύτικη, γιατί τελικά οι θέσεις μόνιμης δουλειάς θα είναι ελάχιστες. Στο βωμό αυτής της τακτικής «εκτελούνται στα έξι μέτρα» χιλιάδες νυν εργαζόμενοι, που θα πεταχτούν στην ανεργία κατρακυλώντας στους νέους πίνακες.
INTIME NEWS |
Β. Γιατί δεν καλύπτει στο ελάχιστο ούτε καν τις στοιχειώδεις ανάγκες των σχολείων σε εκπαιδευτικούς, αντίθετα παγιώνει τα χιλιάδες κενά, τις ελαστικές εργασιακές σχέσεις και την αδιοριστία, μέσα από το τέχνασμα της ανακύκλωσης της ανεργίας.
Ολες οι κυβερνήσεις, και η σημερινή, έλεγαν και λένε στους αναπληρωτές: «Τρέξτε σε όλη τη χώρα να μαζέψετε μόρια, υπηρετήστε στα δυσπρόσιτα για να τα διπλασιάσετε, δώστε γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ, μαζέψτε χαρτιά και πιστοποιήσεις, κάντε υπομονή και θα διοριστείτε». Τώρα έρχονται με τον πιο άθλιο τρόπο και τσακίζουν όλους αυτούς τους συναδέλφους! Πετάνε στο καλάθι των αχρήστων χρόνια προσπάθειας και δουλειάς.
Με το σχέδιο της κυβέρνησης έχουμε πραγματική κλοπή προϋπηρεσίας χιλιάδων συναδέλφων, την οποία πλήρωσαν κυριολεκτικά από την τσέπη τους με τις συνεχείς μετακινήσεις και τα δυσβάστακτα έξοδα. Πετιούνται στα σκουπίδια χρόνια δουλειάς και ζωής εκπαιδευτικών, που γυρνούσαν σε όλη την Ελλάδα, πολλές φορές μακριά από τις οικογένειές τους ή μη μπορώντας να στήσουν τη δική τους. Το «ευχαριστώ» της κυβέρνησης είναι το άνοιγμα του δρόμου της απόλυσης.
Μέσα από τα λεγόμενα «ακαδημαϊκά» κριτήρια, με τον πλέον επίσημο τρόπο, η κυβέρνηση απαξιώνει, επί της ουσίας, το πτυχίο χιλιάδων αποφοίτων των σχολών. Το πτυχίο δεν θα είναι το μοναδικό προαπαιτούμενο για τη δουλειά, αλλά ένα ακόμα χαρτί ανάμεσα σε άλλα. Θεσμοθετείται ένα ατελείωτο κυνήγι και εμπόριο προσόντων και πιστοποιήσεων, για όσους έχουν και μπορούν οικονομικά, το διαρκές άγχος και η ανασφάλεια για τους νέους ανθρώπους, που θα καλούνται συνεχώς να αποδεικνύουν ότι είναι «άξιοι» και «ικανοί» να εργαστούν στην Εκπαίδευση. Τα κριτήρια που θεσμοθετούνται θα είναι και κριτήρια «αξιολόγησης» - κατηγοριοποίησης του μόνιμου προσωπικού, που ήδη έχει στα σκαριά η κυβέρνηση. Εφαρμόζεται γενικευμένα η πιο σκληρή «αξιολόγηση» και εμπορευματοποίηση της ίδιας της ζωής των υποψήφιων εκπαιδευτικών. Αλήθεια, έχει καμία σχέση αυτό με την «Αριστερά»;
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ αποδεικνύεται ο καλύτερος και πιο υπάκουος μαθητής της ΕΕ και του ΟΟΣΑ! Υλοποιεί κατά γράμμα τις κατευθύνσεις των λεγόμενων «εργασιακών προσόντων», των πιστοποιήσεων και των δεξιοτήτων, που πρέπει «διά βίου» να κυνηγούν οι εργαζόμενοι για μια κακοπληρωμένη και επισφαλή θέση εργασίας. Η πρόταση της κυβέρνησης κινείται στην κατεύθυνση του ν. 3848 (Διαμαντοπούλου - ΠΑΣΟΚ) και στις προτάσεις ανάδειξης των «αξιότερων», που κατέθεσε και πριν ένα μήνα περίπου η ΝΔ στο πρόγραμμά της για την Παιδεία. Τόσο μεγάλες και χαοτικές είναι οι διαφορές τους!
Τα τελευταία 10 χρόνια συνταξιοδοτήθηκαν περίπου 35.000 εκπαιδευτικοί. Από το 2010 και μετά σταμάτησαν, στην πράξη, να γίνονται μόνιμοι διορισμοί στην Εκπαίδευση.
Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής στη χώρα μας είναι η ραγδαία αύξηση του ποσοστού των συμβασιούχων εκπαιδευτικών την τελευταία δεκαετία, από το 9% το 2008 σχεδόν στο 20% το 2018. Η προοπτική που διαμορφώνεται, και από την πολιτική της σημερινής κυβέρνησης, είναι η αύξηση της «ελαστικής» εργασίας στην Εκπαίδευση τα επόμενα χρόνια.
Παρά τα μέτρα περιορισμού των αναγκών σε εκπαιδευτικούς, στα οποία προχώρησε με χειρουργικό τρόπο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ την τελευταία τριετία, οι ανάγκες σε εκπαιδευτικούς, ώστε να ανοίγουν και να λειτουργούν στοιχειωδώς τα σχολεία, κάθε Σεπτέμβρη, είναι τεράστιες. Ακόμα και στο σημερινό κουτσουρεμένο σχολείο χρειάζονται κάθε χρόνο το λιγότερο 30.000 συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί! Ακόμα και οι 4.500 διορισμοί να πραγματοποιηθούν στην Ειδική Αγωγή, την επόμενη χρονιά, θα χρειαστούν και πάλι πάνω από 10.000 συμβασιούχοι για να λειτουργήσουν μόνο οι δομές Ειδικής Αγωγής! Είναι πρόκληση για τις λαϊκές οικογένειες, που καλούνται να συμβιβαστούν με τις ελλείψεις και τα κενά στα σχολεία, με την υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών τους, που θα αναγκάζονται, ειδικά στον ευαίσθητο τομέα της Ειδικής Αγωγής, να αλλάζουν εκπαιδευτικό κάθε χρόνο ή ακόμα και μέσα στην ίδια χρονιά.
Ολα αυτά τα χρόνια, ακούσαμε διάφορα προσχήματα για την πολιτική της αδιοριστίας. Από τα εμπόδια που βάζουν οι «θεσμοί» και τους δημοσιονομικούς περιορισμούς έως και τις αποφάσεις του ΣτΕ. Φυσικά, όταν δίνουν κάθε χρόνο 4 δισ. ευρώ για ΝΑΤΟικούς εξοπλισμούς και για σχεδιασμούς που εμπλέκουν τη χώρα μας σε επικίνδυνα παιχνίδια, δεν βρίσκουν δημοσιονομικά εμπόδια. Οταν μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό δίνουν πρωτοχρονιάτικους μποναμάδες στο κεφάλαιο (βλ. επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, μειώσεις φορολογίας), τότε παίρνουν τα συγχαρητήρια των «θεσμών» και της εργοδοσίας. Οταν είναι να περάσουν «fast track» μέτρα και ευνοϊκές τροπολογίες για επιχειρηματίες, τότε οι συνταγματικές και νομικές επιταγές γίνονται λάστιχο. Αλλωστε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ δεν κατάργησε κανέναν νόμο, αντίθετα διατήρησε σε ισχύ το νομοθετικό οπλοστάσιο της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που οδηγεί σε λογική προσοντολογίου στις προσλήψεις και απαξιώνει τα πτυχία. Στην περιβόητη συνταγματική αναθεώρηση που προτείνει, δεν συζητά καν την κατάργηση των άρθρων που βάζουν εμπόδια στη μονιμοποίηση των συμβασιούχων.
Ολα τα προηγούμενα χρόνια, διευκόλυναν την κυβέρνηση και τους σχεδιασμούς της. Αποδέχονται τα κυβερνητικά επιχειρήματα για την «αδυναμία μαζικών διορισμών» (λόγω δημοσιονομικών περιορισμών) αλλά και τις λεγόμενες «επιταγές του νόμου». Δεν θέλησαν να διαμορφώσουν προϋποθέσεις σύγκρουσης με την αντιλαϊκή πολιτική. Ολο το προηγούμενο διάστημα, έκαναν τα πάντα για να υπονομεύσουν το μοναδικό δίκαιο και ρεαλιστικό αίτημα, δεκάδων Συλλόγων και ΕΛΜΕ, που ενώνει τους συναδέλφους και απαντάει στις μορφωτικές ανάγκες για μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων. Το χαρακτήριζαν, όπως και οι εκάστοτε υπουργοί Παιδείας, ουτοπικό και λαϊκίστικο, με αποτέλεσμα να αποδέχονται στην πράξη την ελαστική εργασία και τον ανελέητο ανταγωνισμό για μια θέση δουλειάς. Ως βολικοί συνομιλητές της κυβέρνησης μιλούσαν για κάποια «καλύτερα» κριτήρια διορισμών και κατέθεταν προτάσεις νόμου στο υπουργείο (ΟΛΜΕ) ή προτάσεις που είχαν κυρίαρχο κριτήριο, μαζί με όλα τα άλλα, την προϋπηρεσία (ΔΟΕ). Ετσι έδωσαν χρόνο και δυνατότητα ελιγμών στην κυβέρνηση, της έκαναν πλάτες.
Ευθύνη έχουν και άλλες δυνάμεις, όπως οι «Παρεμβάσεις», που από τη δική τους σκοπιά υπονόμευσαν και πολέμησαν το αίτημα για τη μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων που εργάζονται τα τελευταία χρόνια στην Εκπαίδευση. Ρίχνοντας νερό στο μύλο της κυβέρνησης, θέτουν το πονηρό ερώτημα: «Δεν πρέπει να έχουμε μια πρόταση προς το υπουργείο; Αν γίνουν κάποιοι, έστω λίγοι, διορισμοί, με τι κριτήρια θα γίνουν;». Τα ίδια ακούγαμε και από τον ΣΥΡΙΖΑ και τις συνδικαλιστικές του παρατάξεις, πριν γίνει κυβέρνηση. Να βρούμε ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες προτάσεις. Αυτή η λογική οδηγεί τελικά το κίνημα να ανέχεται τη χρόνια αδιοριστία και την αναπλήρωση, αν αυτή καθορίζεται με έναν πιο «δίκαιο» τρόπο. Είναι διαφορετικό πράγμα να παρουσιάζονται το πτυχίο και ο χρόνος κτήσης του αλλά και η προϋπηρεσία ως κριτήρια διορισμών, ειδικά όταν είναι δεδομένοι οι μηδενικοί ή οι ελάχιστοι διορισμοί, όπως λένε οι «Παρεμβάσεις», και είναι διαφορετικό αυτά να θεωρούνται δεδομένα και αδιαπραγμάτευτα στο πλαίσιο της μονιμοποίησης όλων των συμβασιούχων, όπως δίκαια απαιτούν οι χιλιάδες αναπληρωτές. Η προϋπηρεσία είναι αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα και όχι κριτήριο ή προσόν.
Οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ στην Εκπαίδευση υποστηρίξαμε τη μόνη θέση που η ίδια η ζωή δικαιώνει, ότι: Μόνο η απαίτηση για άμεση μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών καλύπτει στην πραγματικότητα και το πτυχίο και την προϋπηρεσία όλων των συμβασιούχων. Είναι πολιτικά και συνδικαλιστικά χυδαίο να αφήνεται έστω και ο υπαινιγμός ότι η θέση μας αυτή δεν υπερασπίζεται την προϋπηρεσία των συναδέλφων. Και να λέγεται αυτό από αυτούς που μπαίνουν στη λογική των κριτηρίων διορισμού!
Σήμερα, το 2019, όλοι οι αναπληρωτές, με περισσότερη ή λιγότερη προϋπηρεσία, καλύπτουν επιτακτικές ανάγκες, αναπληρώνουν τον ίδιο τους τον εαυτό. Κάθε διαχωρισμός των συναδέλφων μέσα στην Εκπαίδευση με βάση οποιοδήποτε κριτήριο είναι απαράδεκτος και ανήθικος για το συνδικαλιστικό κίνημα και τα συνδικάτα, πλήττει τον χαρακτήρα και τον ρόλο τους. Δεν αποδεχόμαστε τη λογική που λέει ότι για να έχεις το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά, πρέπει πρώτα να είσαι πολλά χρόνια αναπληρωτής. Η προϋπηρεσία χρειάζεται να κατανοείται ως κεκτημένο και αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα για τους εργαζόμενους και όχι ως κριτήριο ή προσόν. Η μάχη απέναντι στο προσοντολόγιο της ΕΕ και του ΟΟΣΑ δεν πρέπει να οδηγεί στην υιοθέτηση ενός άλλου προσοντολογίου, με άξονα τη λεγόμενη εργασιακή εμπειρία (που είναι απαίτηση των εργοδοτικών ενώσεων και της ΕΕ).
Δεν πρόκειται να παζαρέψουμε τη ζωή και τα δικαιώματά μας. Τα σωματεία, οι συνδικαλιστές, οι Επιτροπές Αγώνα που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, παλεύουμε μέσα στα σωματεία, ώστε να γίνουν κτήμα και υπόθεση των ίδιων των εκπαιδευτικών αιτήματα και στόχοι πάλης που συγκρούονται με την αντιλαϊκή πολιτική και το σημερινό βάρβαρο σύστημα, που ενώνουν τους εργαζόμενους απέναντι στα παιχνιδάκια της διάσπασης που στήνουν οι κυβερνήσεις, που ανοίγουν δρόμο και προοπτική.
Οι στόχοι πάλης για μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους, για μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων εκπαιδευτικών που έχουν δουλέψει τα τελευταία χρόνια στην Εκπαίδευση, για εδώ και τώρα τουλάχιστον 30.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών για την κάλυψη στοιχειωδών αναγκών των σχολείων, για ίσα δικαιώματα για μόνιμους και αναπληρωτές, μαζί με τις διεκδικήσεις για ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και δεν θα υψώνει νέους ταξικούς φραγμούς, υιοθετούνται από όλο και περισσότερους συναδέλφους, ψηφίζονται από Γενικές Συνελεύσεις σε σωματεία, φλογίζουν τα χείλη και τις καρδιές νέων εκπαιδευτικών, που δεν συμβιβάζονται με τη μιζέρια αυτής της πολιτικής!
Μόνο αυτές οι διεκδικήσεις απαντάνε στα οξυμένα προβλήματα των σχολείων και των ίδιων των συναδέλφων, μόνο έτσι ανοίγει ο δρόμος για την κάλυψη των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας.
Δεν μας είναι αδιάφορο σε καμία περίπτωση το ζήτημα του τρόπου διορισμού. Παλεύουμε για μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους τους εργαζόμενους. Θεωρούμε ότι το πτυχίο στο κάθε επιστημονικό αντικείμενο πρέπει να είναι το μοναδικό εφόδιο για την εργασία. Μέσα στα χρόνια των σπουδών μπορεί και πρέπει να εξασφαλίζονται όλες οι προϋποθέσεις, ώστε ο απόφοιτος να μπορεί να εργαστεί στην Εκπαίδευση. Είμαστε κάθετα αντίθετοι με την απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο. Είμαστε ενάντια σε κάθε είδους πιστοποιήσεις, προσοντολόγια. Είναι βάρβαρο και δυστοπικό ένα μέλλον που ο κάθε εργαζόμενος θα μάχεται στην εργασιακή ζούγκλα για λίγα μόρια και κάποιους μήνες ελαστικής εργασίας. Μας ενδιαφέρει η επιστημονική στήριξη και εξέλιξη του εκπαιδευτικού που εργάζεται στο σχολείο μέσα από ένα πραγματικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα επιμόρφωσης. Σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί επιστημονική και παιδαγωγική αναβάθμιση η συγκέντρωση προσόντων που γεμίζουν απλά έναν φάκελο. Η θέση αυτή αποτελεί θέση σύγκρουσης με την πολιτική της αδιοριστίας, της ανεργίας και της ανασφάλειας, της απαξίωσης και εμπορευματοποίησης της επιστημονικής γνώσης.
Στη σημερινή φάση, με τη συσσώρευση όλων των αντιφάσεων, των αδικιών και των αδιεξόδων, που έχουν δημιουργήσει οι κυβερνητικές πολιτικές, η μόνη θέση που μπορεί σε έναν βαθμό να αντιμετωπίσει τις αδικίες αυτές και να ενώσει, είναι αυτή της μονιμοποίησης όλων των αναπληρωτών και πιο συγκεκριμένα των περίπου 30.000 που έχουν εργαστεί τα τελευταία χρόνια στα σχολεία, χωρίς να μας διαφεύγει ότι ακόμα και έτσι δεν καλύπτεται το σύνολο των πραγματικών αναγκών της Εκπαίδευσης, που είναι πολύ μεγαλύτερες.
Είναι ώρα να πάρουν την υπόθεση πάνω τους οι Σύλλογοι και οι ΕΛΜΕ. Δεν πρέπει να υπάρχει καμία εμπιστοσύνη στις πλειοψηφίες της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ.
Δυναμώνουμε τον συλλογικό αγώνα μέσα από τα σωματεία μας. Οι εξελίξεις αποδεικνύουν ότι έχουμε ανάγκη από Σωματεία και Ομοσπονδίες που θα ενώνουν στην πάλη τους όλα τα μέλη και δεν θα τα διαχωρίζουν, θα έχουν μέτωπο στις αντιλαϊκές πολιτικές, δεν θα παζαρεύουν τα δικαιώματά μας. Ενα τέτοιο κίνημα μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω, να στριμώξει, να δυσκολέψει, να ανατρέψει τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.
Απέναντι στην κοροϊδία για διορισμούς σε βάθος τριετίας και κριτήρια απολύσεων απαντάμε: Πάρτε πίσω τώρα το σχέδιο - λαιμητόμο! Μονιμοποίηση εδώ και τώρα όλων των συμβασιούχων - αναπληρωτών συναδέλφων που εργάζονται τα τελευταία χρόνια στην Εκπαίδευση. Κανένας απολυμένος! Τουλάχιστον 30.000 άμεσοι μόνιμοι διορισμοί για να καλυφθούν οι στοιχειώδεις ανάγκες των σχολείων. Μόνο έτσι μπορεί να ανοίξει και ο δρόμος στους νεότερους συναδέλφους!
Οι επόμενες μέρες είναι κρίσιμες!
Η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» έχει καταθέσει ολοκληρωμένη αγωνιστική πρόταση προς τα ΔΣ και τις ΓΣ των Συλλόγων.
Δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις για την επιτυχία της ήδη αποφασισμένης 24ωρης απεργίας για την Παρασκευή 11 Γενάρη. Κλιμακώνουμε την πάλη αμέσως μετά για να μην περάσει το κυβερνητικό σχέδιο!
Στο χέρι μας είναι να ανατρέψουμε τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, να προσπεράσουμε την ηττοπάθεια και τον συμβιβασμό, που καλλιεργεί ο κυβερνητικός συνδικαλισμός.
Ας το δοκιμάσουμε! Μπορούμε! Είναι σίγουρο ότι θα βγούμε πιο δυνατοί!
Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος για την τροπολογία για το σύστημα διορισμών
Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σε σχόλιό του σχετικά με την τροπολογία του υπουργείου Παιδείας για το σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών σημειώνει:
«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ βάζει ουσιαστικά ταφόπλακα στην κοινωνική ανάγκη που απαιτεί τα χιλιάδες κενά σε εκπαιδευτικούς να καλύπτονται με μόνιμους διορισμούς. Ως ο πιο "καλός μαθητής" της πολιτικής της ΕΕ, σμπαραλιάζει την αξία του πτυχίου νέων και παλιότερων επιστημόνων, που μπορούν και θέλουν να προσφέρουν στην υπόθεση της μόρφωσης των παιδιών του λαού μας. Πετάει στα σκουπίδια χρόνια προϋπηρεσίας όλων αυτών των εκπαιδευτικών, που κυριολεκτικά έχουν οργώσει την Ελλάδα.
Εδώ και τώρα η κυβέρνηση να πάρει πίσω την άθλια τροπολογία!
Το ΚΚΕ συμπαραστέκεται στον αγώνα των εκπαιδευτικών, των γονιών, των μαθητών, για να καλυφθούν όλα τα κενά και να ικανοποιηθούν οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, με μόνιμους διορισμούς. Για την άμεση μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών - συμβασιούχων εκπαιδευτικών».
Με το νέο σύστημα διορισμών - προσλήψεων καθιερώνονται τρεις πυλώνες κριτηρίων. Στην ουσία μοιράζονται ισοβαρώς η προϋπηρεσία και τα λεγόμενα ακαδημαϊκά προσόντα, ενώ μοριοδοτούνται και ορισμένα κοινωνικά κριτήρια.
Καθιερώνονται κοινοί πίνακες για την πρόσληψη μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών, υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ.
Οι νέοι πίνακες που θα δημιουργηθούν θα είναι κλειστοί και θα ανανεώνονται κάθε διετία.
Η προϋπηρεσία μοριοδοτείται με ένα μόριο ανά μήνα έως και τους 120 μήνες. Τα ακαδημαϊκά κριτήρια μοριοδοτούνται σε μονάδες ως εξής: Διδακτορικό 40 μονάδες, μεταπτυχιακό 20, δεύτερο μεταπτυχιακό 7, δεύτερο πτυχίο 16, ο βαθμός του πτυχίου («Καλώς» 7 μονάδες, «Λίαν Καλώς» 14 και «Αριστα» 21), γνώση μίας ξένης γλώσσας (άριστη γνώση 8 μονάδες, πολύ καλή γνώση 6, καλή γνώση 4), πιστοποιημένη γνώση χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή Α' επιπέδου 4 και πιστοποιητικό επιμόρφωσης από ΑΕΙ διάρκειας τουλάχιστον 300 ωρών 4 μονάδες. Τα κοινωνικά κριτήρια μοριοδοτούνται ως εξής: 2 μονάδες για κάθε τέκνο και 20 μονάδες για μόνιμη αναπηρία, 67% και άνω, του υποψηφίου ή του/της συζύγου ή τέκνου. Δεν λαμβάνεται υπόψη η επιτυχία σε γραπτούς διαγωνισμούς ΑΣΕΠ.
Ολα τα παραπάνω οδηγούν σε μια γενικευμένη ανατροπή στη σειρά κατάταξης των εκπαιδευτικών στους υπάρχοντες πίνακες αναπληρωτών, με βάση τους οποίους γίνονται κάθε χρόνο οι προσλήψεις στα σχολεία. Σήμερα οι πίνακες διαμορφώνονται κυρίως με βάση το πότε πήρε κάποιος εκπαιδευτικός πτυχίο, τους μήνες της προϋπηρεσίας του και την επιτυχία στους γραπτούς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, σε όσους κλάδους υπάρχουν ακόμα επιτυχόντες που δεν έχουν διοριστεί.
Την απόσυρση του νέου συστήματος διορισμού των εκπαιδευτικών ζητά με ανακοίνωσή της η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ), η οποία καλεί τους φοιτητές στις κινητοποιήσεις στο πλευρό των εκπαιδευτικών και μεταξύ άλλων σημειώνει:
«Οι χιλιάδες φοιτητές και απόφοιτοι εκπαιδευτικοί δεν είμαστε "πλεονάζοντες"! Είμαστε αναγκαίοι για να καλύψουμε τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών! Με σύγχρονο ωρολόγιο πρόγραμμα και όχι αφαίρεση αναγκαίων γνώσεων και μαθημάτων, με ολιγομελή τμήματα και όχι 27άρια, με στήριξη της Ειδικής Αγωγής, ενισχυτική διδασκαλία, λειτουργία ολοήμερων σχολείων, τμημάτων ένταξης για τα προσφυγόπουλα. Με μόνιμους εκπαιδευτικούς και όχι περιπλανώμενους με μια βαλίτσα στο χέρι.
Από κοινού με τους σημερινούς εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές, οργανώνουμε τον αγώνα μας κόντρα στην πολιτική της σημερινής κυβέρνησης και όλων των προηγούμενων. Δεν θα επιτρέψουμε να περάσει η λογική του "διαίρει και βασίλευε", να φαγωνόμαστε μεταξύ μας για να μένουν στο απυρόβλητο οι ευθύνες των κυβερνήσεων που μας καταδικάζουν στην ανεργία και τη μισοδουλειά».
Συνέντευξη με την Αναστασία Χατζηβασίλη, γραμματέα του Συλλόγου ΣΕΥΠ ΤΕΙ Λάρισας
-- Αυτές τις μέρες συζητείται στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις νέες συγχωνεύσεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ενα από τα επιχειρήματα της κυβέρνησης είναι ότι οι συγχωνεύσεις γίνονται για να γίνουν τα ελληνικά πανεπιστήμια «ισχυρότερα, πιο δυναμικά και καινοτόμα ώστε να ανταποκριθούν τόσο στις ανάγκες των φοιτητών όσο και στις ανάγκες της χώρας». Πώς διαμορφώνεται πραγματικά η κατάσταση για τους φοιτητές, για τους αποφοίτους, για τα ιδρύματα, μέσα από τις διατάξεις του νομοσχεδίου και ποιος κερδίζει τελικά με τις προωθούμενες συγχωνεύσεις, ειδικά σε ό,τι αφορά τα ιδρύματα της Θεσσαλίας;
-- Ενα είναι σίγουρο: Οι φοιτητές δεν επωφελούνται τίποτα από αυτό το νομοσχέδιο και ούτε στόχος είναι τα νέα ιδρύματα να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες μας. Ολα γίνονται με στόχο την εξοικονόμηση πόρων και την ολοένα μεγαλύτερη διείσδυση των επιχειρήσεων στα ιδρύματα μέσα από τη διαμόρφωση του «Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης» στα πρότυπα της ΕΕ. Ενας από τους βασικούς πυλώνες του νομοσχεδίου είναι η ανάπτυξη ερευνητικών προγραμμάτων και παρεμφερών δομών, που θα αποδίδουν κέρδη στους επιχειρηματίες της περιοχής σε βάρος των σπουδαστών. Για παράδειγμα, η περιοχή της Θεσσαλίας βασίζεται κατά πολύ στην αγροτική ανάπτυξη. Γι' αυτό και γίνεται τεράστια σπατάλη μελανιού για να αναφερθεί η ίδρυση του Αβερώφειου Αγροδιατροφικού πάρκου στη Λάρισα, που θα συνδέεται με το νέο πανεπιστήμιο. Κάτι παρόμοιο γίνεται και στο χώρο της Υγείας. Στο νέο ίδρυμα στο χώρο της Υγείας καταργείται το τμήμα των Τεχνολόγων Ιατρικών Εργαστηρίων και δημιουργούνται τμήματα Νοσηλευτικής δύο ταχυτήτων (διετούς και τετραετούς φοίτησης), με στόχο την πολυδιάσπαση των πτυχίων και των δικαιωμάτων, την πίεση όλων των αποφοίτων προς τα κάτω. Στην περιοχή της Λάρισας τα τελευταία χρόνια επενδύουν πολλοί στο χώρο της ιδιωτικής Υγείας. Ετσι διαμορφώνουν την Ανώτατη Εκπαίδευση με στόχο οι απόφοιτοι να είναι φτηνοί εργαζόμενοι χωρίς πολλές απαιτήσεις από τους εργοδότες τους, που θα αρπάξουν κάθε ευκαιρία κέρδους. Αναφερόμαστε σε μεγαλοεπιχειρηματίες που βρίσκουν κέρδος στην εκμετάλλευση των ανθρώπων που έχουν ανάγκη από ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και των κακοπληρωμένων εργαζομένων. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί το νομοσχέδιο σε όλες τις σχολές και τμήματα του ιδρύματος. Για τους ίδιους λόγους, που δεν έχουν σχέση με τις ανάγκες της επιστήμης και των σπουδαστών, συγχωνεύουν τα τμήματα των μηχανικών της ΣΤΕΦ (Πολιτικοί Μηχανικοί, Μηχανολόγοι Μηχανικοί, Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί) στο τμήμα Υδάτινων Πόρων και Ενέργειας - Περιβάλλοντος, φτιάχνοντας ένα τμήμα «Φρανκενστάιν» με ασαφές περιεχόμενο και ακόμα πιο ασαφή δικαιώματα.
-- Ποια ήταν η εμπειρία από τις αγωνιστικές πρωτοβουλίες του προηγούμενου διαστήματος και τις συλλογικές αποφάσεις και ποια θα πρέπει να είναι η απάντηση των φοιτητών το επόμενο διάστημα;
-- Η χρονιά ξεκίνησε με μαζικές φοιτητικές κινητοποιήσεις κυρίως στα ΤΕΙ της Θεσσαλίας. Από την αρχή οι σπουδαστές φαίνονταν δυσαρεστημένοι με την έκβαση του νομοσχεδίου και αυτό φάνηκε και από τις Γενικές μας Συνελεύσεις που φέτος πήραν μαζικά χαρακτηριστικά. Αρχή αυτής της προσπάθειας αποτέλεσε και η πρώτη πανθεσσαλική σύσκεψη φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων στην αρχή του ακαδημαϊκού έτους, που κάλεσαν οι σύλλογοι που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ, όπου διαμορφώσαμε ένα πλαίσιο πάλης ενάντια στο επερχόμενο νομοσχέδιο, και αυτό το πλαίσιο υιοθετήθηκε και από τους σπουδαστές του ΤΕΙ για τον αγώνα τους. Οργανωμένοι λοιπόν μπήκαμε στον αγώνα της διεκδίκησης των αναγκών μας, γι' αυτό που έχουμε πραγματικά ανάγκη σήμερα. Από την αρχή προχωρήσαμε σε κατάληψη του ιδρύματος, που διήρκεσε πολλές βδομάδες. Μέσα σε αυτό το διάστημα κινητοποιούμασταν συνέχεια και δηλώναμε τη δυσαρέσκειά μας για το νομοσχέδιο συνεχώς, προχωρήσαμε σε κινητοποίηση έξω από το υπουργείο Παιδείας, έξω από την Περιφέρεια, τους δήμους της Θεσσαλίας και σε τοπικούς φορείς.
Από όλα αυτά έγινε ξεκάθαρο ότι και οι τοπικές διοικήσεις δεν ενδιαφέρονται ούτε για εμάς ούτε τις σπουδές και το μέλλον μας. Κάποιοι από αυτούς αντέδρασαν αρχικά αντιμετωπίζοντας τους σπουδαστές με όρους πελατείας, αλλά οι περισσότεροι μετά από παζάρια με το υπουργείο συμφώνησαν με το νομοσχέδιο, όπως άλλωστε έκανε και η διοίκηση του ΤΕΙ Λάρισας. Είμαστε η τελευταία τους προτεραιότητα, ενώ στην πραγματικότητα εμείς είμαστε αυτοί που πληττόμαστε άμεσα από την οποιαδήποτε αλλαγή. Και όμως, οι σπουδαστές δεν απογοητευτήκαμε... Συνεχίσαμε δυναμικά και μαχητικά ενάντια στην πολιτική που έρχεται να βάλει φραγμούς στα όνειρά μας. Μέσα σε όλα αυτά, οι δυνάμεις της ΔΑΠ προσπαθούσαν να υπονομεύσουν τον αγώνα των σπουδαστών και να προσδώσουν στον αγώνα μας χαρακτηριστικά συμβιβασμού, απογοήτευσης και να τον ανακατευθύνουν στη μορφή που ήθελε η διοίκηση του ΤΕΙ. Να πάψουμε, δηλαδή, να παλεύουμε για τα δικαιώματά μας και να αρχίσει να μας ενδιαφέρει περισσότερο ποιος θα πάρει μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» και πώς θα είναι διαμορφωμένη η διοίκηση του νέου ιδρύματος. Με τη στάση μας όχι μόνο προσπεράσαμε τέτοιες αντιλήψεις αλλά συνεχίσαμε και πιο δυναμικά, προβάλλοντας μεγαλύτερη αντιπαράθεση με τις υπονομευτικές δυνάμεις του συστήματος. Αποκορύφωμα της αντιπαράθεσης αυτής στάθηκε το γεγονός πως οι φοιτητές της ΣΕΥΠ του ΤΕΙ μετά από μαζική Γενική Συνέλευση καθαίρεσαν το ΔΣ της ΔΑΠ και ο σύλλογος προχώρησε άμεσα σε εκλογές, από τις οποίες φάνηκε το κύρος που είχαν αποκτήσει οι γνήσιοι αγωνιστές στη σχολή, αφού για πρώτη φορά στην ιστορία του συλλόγου τα ηνία παίρνουν οι φοιτητές με μπροστάρη τους υποψηφίους με το αγωνιστικό ψηφοδέλτιο της ΠΚΣ. Φάνηκε πως μέσα από αυτόν τον κύκλο κινητοποιήσεων που πραγματοποιήσαμε δυνάμωσε το φοιτητικό κίνημα, πήρε αγωνιστικά χαρακτηριστικά και πλέον μπορούμε από καλύτερη θέση να διεκδικήσουμε το επόμενο διάστημα και να αποτρέψουμε αυτό το νομοσχέδιο από το να εφαρμοστεί στην πράξη.
-- Απέναντι σε ένα τοπίο που διαμορφώνεται με τους παραπάνω όρους, τι διεκδικούν οι φοιτητές;
-- Ολος αυτός ο αγώνας μας βασίζεται σε διεκδικήσεις που αφορούν τις σύγχρονες ανάγκες. Τα ιδρύματα έτσι όπως είναι διαμορφωμένα αδυνατούν να μας παρέχουν όλα όσα μπορούμε και χρειάζεται να έχουμε εν έτει 2019. Διεκδικούμε να παρθεί πίσω το νομοσχέδιο, θέλουμε αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία, λέμε όχι στην κατηγοριοποίηση των αποφοίτων, να μην κλείσει κανένα τμήμα, έξω οι επιχειρήσεις από τα ιδρύματα, επαρκές εκπαιδευτικό προσωπικό και υλικοτεχνικές υποδομές, φοιτητική μέριμνα που να καλύπτει όλους τους φοιτητές, δωρεάν διανομή συγγραμμάτων και να σταματήσουμε να πληρώνουμε για αναλώσιμα. Θέλουμε με κάθε τρόπο να αναδείξουμε πως σήμερα αυτό που έχουν ανάγκη όλοι οι φοιτητές είναι να υπάρχει ένα πτυχίο ανά επιστημονικό αντικείμενο που να δίνει όλα τα απαραίτητα εφόδια στους νέους ανθρώπους και να δίνει πρόσβαση σε δουλειά με δικαιώματα για αξιοπρεπή μισθό, Συλλογικές Συμβάσεις, Ασφάλιση, ιατρική και φαρμακευτική περίθαλψη.