Σάββατο 7 Γενάρη 2012 - Κυριακή 8 Γενάρη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΑΤΖΕΝΤΑ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Ασβεστο πάθος

Το έργο «Θα 'σαι δω ξανά του χρόνου» του Bernard Slade ανεβαίνει στις 11/1, στο θέατρο «Βρετάνια». Μετάφραση: Κωτσάκη Μαριαλένα. Σκηνοθεσία - Μουσική Επιμέλεια: Θοδωρής Αθερίδης. Σκηνικά - Κουστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Ο Τζωρτζ και η Ντόρις είναι παντρεμένοι... Αλλά όχι μεταξύ τους... Εχουν έξι παιδιά... Τρία ο ένας και τρία ο άλλος... Ο Τζωρτζ και η Ντόρις είναι ερωτευμένοι. Μεταξύ τους. Ζουν μακριά ο ένας από τον άλλον, αλλά ο έρωτας μένει ζωντανός και το πάθος άσβεστο. Παίζουν: Θοδωρής Αθερίδης, Γωγώ Μπρέμπου.

«Ταξίδι» στη Μεσόγειο

Tο συγκρότημα «Carousel», σ' ένα μουσικό ταξίδι στη βόρεια Μεσόγειο, φιλοξενεί το Σάββατο (14/1, 21.30), ο Πολυχώρος Πολιτισμού «διέλευσις» (Λέσβου 15 και Πόρου, Κυψέλη, 210 8613.739). Μέσα απ' τις πολυφωνίες και τους ήχους του ακορντεόν, της κιθάρας, των κρουστών, του μαντολίνου και του κοντραμπάσου, οι «Carousel» ταξιδεύουν τον ακροατή από την Ελλάδα και τη Σικελία, στα ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας, στις καντσονέτες και τις ταραντέλες της Νάπολης, στην Κορσική και τη Νότια Γαλλία, ως την Ισπανία και την Πορτογαλία, κάνοντας γνωστά τα τραγούδια του πρώτου τους CD που μόλις κυκλοφόρησε. Οι «Carousel» είναι οι: Φαίνη Νούσια: Τραγούδι, κρουστά, Μαριαλένα Σπίνουλα: Τραγούδι, κρουστά, Μάκης Παπαγαβριήλ: Τραγούδι, κρουστά, κιθάρα, μαντολίνο, Γιάννης Αλυγιζάκης: Κιθάρα, μαντολίνο, Γιάννης Γεωργαντέλης: Ακορντεόν, κιθάρα, Νίκος Ψαριανός: Τραγούδι, κοντραμπάσο.

Στη ... δυτική όχθη

Οι «KollektivA» υποδέχονται με ένταση και πάθος τη νέα χρονιά κάνοντας μουσική «κατάληψη» στις 13 και 14 Γενάρη στη σκηνή «Δίπλα στο ποτάμι» (Λάμπρου Κατσώνη 189, Αγ. Ανάργυροι, 210 2610444), με τραγούδια δυνατά από τον πρώτο ομώνυμό τους δίσκο, αλλά και διασκευές που ξεχωρίζουν. Για πρώτη φορά στη ...δυτική όχθη, το συγκρότημα που έχει αποδείξει έμπρακτα τη μαχητικότητα και την κοινωνική του ευαισθησία στο πλευρό της εργατικής τάξης, για δύο βραδιές βάζει στόχο να ...ταράξει τα νερά και να αφυπνίσει μέσω του πιο δυνατού όπλου τους - τη μουσική. Με τραγούδια που κινούνται σε όλους τους χώρους της ανεξάρτητης και μη ροκ σκηνής, δεσμεύονται να μαγνητίσουν όχι μόνο με τον παλμό τους αλλά και την εξαιρετική τους ενορχήστρωση. Με εκρηκτική ενέργεια και ακόμα μεγαλύτερο «πείσμα» να ξεσηκώσουν, σε μια ζωντανή παράσταση με πολλές εκπλήξεις, με νέες δημιουργίες, αλλά και αγαπημένες μελωδίες, πάντα όμως με τη διαφορετική ματιά των «KollektivA». Από το πρόγραμμα δε λείπει και το νέο digital single τους «Αγάπη είναι να μένεις», σε μουσική του συγκροτήματος, στίχους του Φάνη Μαργαρώνη, με τη συμμετοχή της Κατερίνας Τσάβαλου.

Ονειρα... αδέσμευτα

Στην γκαλερί «7» (Ζαλακώστα 7) από τις 9/1- 4/2 θα παρουσιαστεί ατομική έκθεση ζωγραφικής του Θανάση Παναγιώτου, με τίτλο «Συνάντηση». Με 33 πίνακες, κινηματογραφικής «γραφής» ο καλλιτέχνης «διηγείται» την ιστορία μιας γυναίκας που «ονειρεύεται» παρελθούσες εικόνες της. Ενα κοριτσάκι εμφανίζεται ως είδωλο μέσα σ' έναν παράξενο καθρέφτη και η γυναίκα το καταδιώκει διασχίζοντας το απόκοσμο τοπίο ενός δάσους. Η μικρή, αδέσμευτη απ' το χρόνο, φθάνει στον τόπο απ' όπου ξεκίνησε η αναζήτησή της και κοιτάζοντας μέσα στον καθρέφτη ανακαλύπτει εκεί την εικόνα του μελλοντικού, τωρινού εαυτού της. Να σημειώσουμε ότι ο Θανάσης Παναγιώτου βραβεύτηκε το 2001 με το β΄ Παγκόσμιο Βραβείο ζωγραφικής στη Διεθνή Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης στο Ντουμπάι, όπου συμμετείχαν καλλιτέχνες από 59 χώρες.

Αναμόρφωση της Πινακοθήκης «Νίκος Χατζηκυριάκος - Γκίκας»

Αποψη του αναπλασμένου εργαστηρίου του Γκίκα
Αποψη του αναπλασμένου εργαστηρίου του Γκίκα
Κριεζώτου 3. Σ'αυτόν το δρόμο και αριθμό χτίστηκε (1932-1934) το σπίτι της οικογένειας του μεγάλου ζωγράφου της γενιάς του '30, Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα, σε σχέδια του σπουδαίου αρχιτέκτονα, κύριου εισηγητή της πολυκατοικίας στην Ελλάδα, Κώστα Κιτσίκη. «Κριεζώτου 3 (Το σπίτι, το εργαστήρι και η Πινακοθήκη)» τιτλοφορείται η πολύχρονη έρευνα της Εβίτας Αράπογλου για τη «γέννηση, τη ζωή και τις μεταμορφώσεις του πενταόροφου κτιρίου» - χαρακτηριστικού αρχιτεκτονικού παραδείγματος της πολυκατοικίας στη μεσοπολεμική Αθήνα - το οποίο για περισσότερο από σαράντα χρόνια λειτούργησε ως καθημερινός χώρος ζωής και δημιουργίας ενός από τους σημαντικότερους Ελληνες καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.

Η πρωτότυπη «βιογράφηση» της ιστορίας του κτιρίου και η υψηλής αισθητικής αποτύπωσή του (με φωτογραφίες, σχέδια και άλλα τεκμήρια) καθιστά το βιβλίο και «αισθητικό αντικείμενο». Η συγγραφέας παρακολουθεί την καθημερινή βιωματική και δημιουργική «ζωή» του σπιτιού, ιδιαιτέρως, από τη δεκαετία του 1950 και μετά. Από τότε που ο μεγάλος ζωγράφος, μαζί με την πρώτη σύζυγό του, Τίγκη, επιστρέφοντας από το Παρίσι, εγκαταστάθηκαν μόνιμα στην Κριεζώτου 3. Οι ουσιαστικές και πολυεπίπεδες αλλαγές που έκανε το ζευγάρι «σφράγισαν» την αισθητική του σπιτιού, που με την πάροδο του χρόνου μετατρεπόταν - όλο και περισσότερο - σε εργαστήρι του ζωγράφου και παράλληλα σε τόπο συνάντησης και προβληματισμού Ελλήνων και ξένων πνευματικών ανθρώπων και αισθητικών τάσεων.

Το 1987 ο Νίκος Χατζηκυριάκος - Γκίκας, με παρότρυνση της δεύτερης γυναίκας του, Μπάρμπαρα, αποφασίζει να δωρίσει στο Μουσείο Μπενάκη, όχι μόνο τα έργα του, αλλά και το σπίτι-εργαστήρι του, στην Κριεζώτου. Μόνη επιθυμία του ήταν να δημιουργηθεί στον 4ο όροφο Πινακοθήκη έργων του. Επιθυμία που πραγματοποιήθηκε μετά από μερικές άμεσες αλλαγές στο κτίριο. Η Πινακοθήκη πρωτολειτούργησε τον Απρίλη του 1991. Παράλληλα άρχισαν και άλλες εργασίες ανάπλασης των εσωτερικών χώρων, με τρόπο που να μην αλλοιώνεται η «ατμόσφαιρα» του εργαστηριακού χώρου του καλλιτέχνη, αλλά και να ανταποκρίνονται στο ρόλο τους ως Πινακοθήκης. Πινακοθήκη, στο σχεδιασμό της οποίας συμμετείχε ενεργά, μέχρι το θάνατό του (Σεπτέμβρης 1994) και ο Ν. Χατζηκυριάκος - Γκίκας.

Η συγγραφέας του βιβλίου παρακολουθεί τη σταδιακή συνέχιση των εργασιών, την εντατικοποίησή τους, μετά το 2001, μέχρι και την πρόσφατη ολοκλήρωσή τους, για την αναμόρφωση, αφ' ενός της «Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα» και, αφ' εταίρου, τη λειτουργία μόνιμης έκθεσης με εκθέματα για καλλιτέχνες και πνευματικούς ανθρώπους του 20ού αιώνα. Εκθεση που επιχειρεί τη μουσειολογική αποτύπωση του πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου της Ελλάδας, με τον οποίο συναντιόταν και «διαλεγόταν» πνευματικά και αισθητικά ο Γκίκας. Η έκθεση αυτή «αφηγείται» την ελληνική πολιτισμική και πολιτιστική πραγματικότητα στο κρίσιμο, ιστορικά, διάστημα από τη Μικρασιατική Καταστροφή (1922) έως τις παραμονές της χουντικής δικτατορίας (1967).

Μετά την περιγραφή των εργασιών ανάπλασης του κτιρίου, στον τόμο παρατίθεται ο κατάλογος όλων των ζωγραφικών και γλυπτών έργων (310) που δώρησε ο δημιουργός στο Μουσείο Μπενάκη και τα οποία εκτίθενται στην Πινακοθήκη που φέρει το όνομά του.

Το βιβλίο εκδόθηκε από το Μουσείο Μπενάκη, με την υποστήριξη των ιδρυμάτων Α. Γ. Λεβέντη και Αντ. Εμμ. Κομνηνός.


Α. Ε.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ